Xbox One Reveal - tio år senare

För tio år sedan förlorade Microsoft den pågående konsolgenerationen. Åtminstone om vi får tro Phil Spencer. Det var då, i ett stort tält i Seattle, som de visade upp Xbox One för första gången. Draperiet föll, alla fick se den VHS-liknande boxen, Kinectkameran, Don Mattricks försäljarleende och höra det matematiskt sett omöjliga namnet. Och sedan satte det gång, det vi sett memes av sedan dess. TV, TV, TV.
Jag minns att jag satt i in soffa i min dåvarande lägenhet, uppkopplad både via datorn och min Xbox 360 ifall någon av streamingarna skulle börja hacka, väntande på att showen skulle börja. Efter en helt fantastisk generation var jag hypad på vad Microsoft skulle erbjuda härnäst. Jag kunde aldrig ana att det skulle bli en sådan monumental besvikelse.
Det var uppenbart att något hade hänt. Spelen var inte i centrum längre. Precis som snacket gick inför PS3 presenterades Xbox One som en underhållningshubb i våra hem. Inte som en spelkonsol först och främst. Vilket för trogna gamers är ungefär som att motta en spottloska i ansiktet.
Jag var både arg och tom efteråt. Detta var inte det jag hade sett fram emot. Efter att ha spelat på Xbox ända sedan den där dagen i mars 2002 då jag hämtade ut den första konsolen som jag förbokat, kände jag mig sviken. Hur fånigt det än låter. Jag förbokade en PS4 i ren ilska och svor att bojkotta Xbox, särskilt efter att Microsoft tabbat sig ännu mer med sina planer kring begagnade spel, onlinekrav osv.
En del kan i efterhand hävda att de var före sin tid. Vem är inte uppkopplad via sin konsol i dag, och att kunna låta ut sina fysiska spel till kompisarna är allt mindre relevant. Men där och då var det väldigt uppenbara misstag som Sony självfallet utnyttjade till fullo.
Trots allt detta köpte jag en Xbox One två år senare och den blev lite överraskande min primära konsol under den generationen. Jag hittade hem. Microsoft gjorde en hel del förändringar. De släppte Xbox One S och One X, lanserade Game Pass och ett program för bakåtkompatibilitet av Xbox- och 360-spel. Kinect begravdes. Men de kom aldrig ikapp vad gäller exklusiva spel, och här sitter vi tio år senare och pratar om just bristen på exklusiva måste ha-titlar till Xbox.
Hur minns ni Xbox Reveal för tio år sedan? Fick det er att dumpa Xbox eller köpte ni konsolen ändå? Har Phil Spencer rätt när han påstår att det var den värsta generationen de kunde förlora?

Jag minns mest överreaktionerna och misstolkningarna från alla på nätet och alla krav om förändring trots att de ändå inte köpte konsolen när de väl ändrade den. Och att alla var arga över online-krav (en gång per dygn eller hur det nu var), trots att 99% av alla spelare har fast internetuppkoppling hemma. Jag tyckte det var riktigt synd att de tog bort online-delarna, ex family play där man kunde låna ut sina spel till kompisar och att kunna sälja sina digitala spel när man var klar med dem, kunna installera spel från skivor och spela utan att ha dem i osv.
Jag är väl en av få som älskade presentationen. Men jag var inget hardcore Xbox fan. Dock så älskar jag teknik och tyckte att kinect biten var okristligt intressant. Sen blev det ju som det blev. Men jag minns i alla fall att jag var extremt taggad efter presentationen. Tro det den som vill.
Jag minns mest överreaktionerna och misstolkningarna från alla på nätet och alla krav om förändring trots att de ändå inte köpte konsolen när de väl ändrade den. Och att alla var arga över online-krav (en gång per dygn eller hur det nu var), trots att 99% av alla spelare har fast internetuppkoppling hemma. Jag tyckte det var riktigt synd att de tog bort online-delarna, ex family play där man kunde låna ut sina spel till kompisar och att kunna sälja sina digitala spel när man var klar med dem, kunna installera spel från skivor och spela utan att ha dem i osv.
Det folk inte gillade var väl just krav-delen. Det var ännu ett exempel på när Microsoft var lite före sin tid, vilket slog tillbaka. Family sharing var rätt smart och hade varit intressant att se. Kanske hade det blivit något andra också börjat med om det etablerats.
Det folk inte gillade var väl just krav-delen. Det var ännu ett exempel på när Microsoft var lite före sin tid, vilket slog tillbaka. Family sharing var rätt smart och hade varit intressant att se. Kanske hade det blivit något andra också börjat med om det etablerats.
Ja felet de gjorde var nog primärt just en katastrofal show. De tryckte på fel saker, förklarade saker på ett dåligt sätt och lyckades inte skapa någon hype för de positiva sakerna utan bara fokus på begränsningarna. Jag tror det var viktigt att de fick in Phil sen som kunde ändra mycket kring deras kommunikation och kontakt med spelarna.
Jag tyckte presentationen var dålig och när man väl testade Xbox one första gången insåg man vilket skit det var.
Tom menyerna i spelt "hackade".
värdelös konsol, värdelös generation imo. Xbox one, PS4 hade inget att erbjuda om man som jag körde PC och Switch tex.
Jag hade en PS4 men den spelade jag typ bara NHL på och The Last of us remaken
PS4 var en underpresterande enhet också men kanske inte lika illa som XB one
Jag håller med Kalliban om mycket här. Personligen var jag väldigt uppspelt under presentationen och gillade det jag hörde. PS4, PS5, Xbox One, Xbox One X, Xbox Series X - oavsett vilket så kör jag endast digitalt, det finns inte ett fysiskt spel kvar här hemma och har inte gjort det på flera år så den "digitala revolutionen" Xbox pratade om var som balsam för mina öron.
Att låna ut spel digitalt till folk i ens friend list fick PlayStations nu berömda klipp där de lämnar över en skiva att framstå som rena stenåldern. Att kunna köpa och sälja spel på en digital marknadsplats lät som sci-fi och tog GameStops begagnathandel in i vardagsrummet. TV-delen var väl varken bu eller bä för mig, det kändes direkt som att det var något primärt anpassat för den amerikanska marknaden och inget vi skulle kunna nyttja fullt ut i andra delar av världen.
Sen var jag visserligen också i 30-årsåldern vid presentationen och satt i min lilla lägenhet med 300Mbit rakt in i väggen så för mig var det aldrig något hinder. Kanske har jag bara haft tur i mitt liv, kanske behandlar jag min STATIONÄRA konsol märkligt, men jag har aldrig haft något uppkopplingsavbrott som varat längre än någon enstaka timme, och även dessa är det väl tveksamt om jag ens haft mer än ett eller två per år. Jag har därutöver aldrig flyttat omkring konsoler till någon sommarstuga, fjällstuga, husbil eller annan mobil bostad (primärt för att jag aldrig ägt något av ovanstående...) så för mig var onlinedelen betydligt mer möjlighet än hinder.
Precis som tidigare nämnt reagerade jag också på att reaktionerna blev så kraftiga som de blev och att födelarna med att vara uppkopplad nästan aldrig nämndes igen. Xbox velade när det gällde riktning, tappade tron på sin produkt och drog tillbaka mycket av den funktionalitet som skulle särskilja den från PS4. Resultatet är att PS drog ifrån och att Xbox såhär tio år senare fortsatt ligger på efterkälken.
Att låna ut spel digitalt till folk i ens friend list fick PlayStations nu berömda klipp där de lämnar över en skiva att framstå som rena stenåldern. Att kunna köpa och sälja spel på en digital marknadsplats lät som sci-fi och tog GameStops begagnathandel in i vardagsrummet.
Förklarade de någonsin hur detta skulle gå till? Varför skulle spelutgivare gå med på detta?
Detta kändes mest som något man hittade på för att försöka få stopp på all negativitet utan att riktigt själva veta hur man skulle lösa det.
Det finns ju inget med det borttagna online-kravet som gör att "family sharing" inte skulle ha fungerat. Ska man spela ett lånat spel måste man vara online - svårare än så hade det inte varit att lösa.
Xbox 360 var min, liksom så många andras, go to-konsol ca. 2006-2012. Det var då det kändes som att Xbox skulle komma att bli en av de riktigt stora spelarna på konsolmarknaden. Sedan kom ultrafiaskot Xbox One, en av de tråkigaste och sämsta konsolerna som någonsin gjorts enligt min åsikt, och med Series-generationen verkar Xbox fortsatt söla i geggan. Idag tycker jag Xbox känns helt bortdribblade och närmast irrelevanta. Seriöst, har de inte tjatat att "spelen kommer snart" sedan ca. 2015?
Jag hade en PS4 men den spelade jag typ bara NHL på och The Last of us remaken
PS4 var en underpresterande enhet också men kanske inte lika illa som XB one
Tycker både XBOne och PS4 var en riktigt trist generation, ja. Xbox 360 och PS3 kände så high tech när de var nya och fräscha, Xbox One och PS4 när de lanserades kändes redan gamla då och erbjöd väl i typ halva generationen bara cross-gen spel.
Du tänker för mycket ur ett pursvenskt perspektiv. USA är största marknaden för Xbox och där är uselt satellitinternet och liknande oerhört vanligt för oerhört många miljoner människor.
Förklarade de någonsin hur detta skulle gå till? Varför skulle spelutgivare gå med på detta?
Detta kändes mest som något man hittade på för att försöka få stopp på all negativitet utan att riktigt själva veta hur man skulle lösa det.
Det finns ju inget med det borttagna online-kravet som gör att "family sharing" inte skulle ha fungerat. Ska man spela ett lånat spel måste man vara online - svårare än så hade det inte varit att lösa.
Jag har ingen aning om hur det skulle gå till rent tekniskt - antar att man lånade ut sin "licens" på antingen en förutbestämd tid eller tillsvidare. Gällande begagnathandeln vill jag minnas att utgivare, samt givetvis Xbox som "butikssägare", skulle ta en del av varje transaktion, inte helt olika RMAH i Diablo 3 när det släpptes. Dessa funktioner, precis som grejer att förstapartsspel skulle utvecklas med molnets beräkningskraft i åtanke, blir ju dock betydligt mindre lockande, och inte minst betydligt mindre säkra, om man inte hela tiden är ansluten till MS servrar. Vågar dock inte ta gift på att det var 100% såhär det var sagt.
När detta försvann återstod bara en dyrare och mindre kraftfull PS4 utan något som helst som gjorde den unik.