Rykte: Bethesda öppnar en studio dedikerade till remakes och remasters
Tror poängen är att vilken motor de än använt så hade de begått samma synder, ofta pga tidspress där något som framerates över 60 prioriteras bort, dvs: anställda som inte får fixa saker om ledningen inte gett tid till detta.
Men som bevisat så kunde de fixad problemet snabbt när folk började använda det för exploits i fallout 76, men fortsatte ignorera skyrim och stöd för framerates över 60.
Men sen är det största problemet alltid vilken typ av spel de gör, vilket, oavsett studio, kommer innebära mer buggar än vad de kommer kunna fixa.
Igen, att ta upp dåtidens relativt simpla och billiga 8/16-bit remakes som ett exempel på att dagens remake/remaster-noja inte är något nytt fenomen eller påverkar hos överhuvudtaget, är ju bara absurt när det idag börjar bli sådana enorma summor involverade.
Och det är inte bara kostnaden som har spårat ur. Förr var en remake/remaster relativt ovanliga, medans idag läser man om det typ varje vecka. Sök på "remake" i FZ och du finner nästan 30 jädra artiklar enbart i år hittills, samt över ett dussin som handlar om remasters. Det är verkligen inte liknande idag som det var på 90-talet eller 00-talet.
Folk hos Blizzard ville göra ett nytt RTS i åratal. Redan runt ME1-3-tiden bönade Bioware om att få göra Kotor 3. Men i de fallen fanns det aldrig pengar. Däremot pengar till jädra rutten WC3 remake eller D2 remake eller ME-remake fanns det tydligen. FY FAN. Och detta måste ju vara hur vanligt som helst bland utvecklarna, speciellt dagens AAA-utvecklare, där många är fast i samma spel-serie och projekt i åratal eller rent av årtionden. Klart som fan de vill göra nya spel och klart som fan när budgeten för remakes/remasters börjar komma upp i miljontals dollar att det påverkar andra potentiella nya projekt.
Men det påverkar inte dig personligen, eller hur? Det påverkar inte dig ett dugg om remakes kostar $100.000 eller om det kostar $10M, eller hur? Så återigen, jag förstår inte vad du försöker få utav mitt påstående att Remakes har existerats sen SNES-tiden. Kostnaden och tiden som det tar att göra då och nu spelar absolut ingen roll.
Du tittar på att Remakes kostar pengar, men du tittar inte att Remakes drar in mer pengar än vad de kostade att göra det. Därmed så kan en studio som enbart ska fokusera på Remakes/Remasters ha en egen fungerande ekonomi som inte påverkar moderbolaget eller andra studios som fokuserar på nya IPn. Titta bara på BluePoint till exempel. FromSoftware lånade ut Demon's Souls licensen, gjorde ett avtal med dem, och vi har i dagsläget Demon's Souls Remake som är väldigt populärt hos Ps5 ägarna.
Så återigen, att det skapas remakes eller remasters påverkar inte dig, du kan låta bli och köpa det och vänta på att de studios som fokuserar på nya IPn släpper deras nya IP.
Avgå!
Nä men Morrowind hade varit coolt, personligen för det är vad jag spelat minst. Provade det hos nån kompis men Oblivion var min riktiga ingång i TES.
Du argumenterar som om allt med remakes/remasters att göra befinner sig i ett parallellt universum. Eller att det finns obegränsat antal kunder, budget, spelstudios och duktig personal inom spelindustrin att ta av. Liknande vissa extremkapitalister och investerare som tror på ändlös tillväxt.
När utvecklingen av remakes börjar komma upp i samma budget, personal och tidsspann som övriga AAA-titlar, kommer det självklart ha en större påverkan på resten av industrin. Speciellt i dagens marknad, där det dröjer allt längre mellan släppen utav många AAA-spel och det ytters sällan finns pengar över till nya AAA/AA-titlar. Då har det ännu större påverkan om budget och personal istället läggs på remakes/remasters. Och precis som med möglet mikrotransaktioner, om det blir framgångsrikt kommer det bara spridas till en större del av kakan. En kaka med en begränsad storlek och tillväxt.
Hur vet du tex att en studio likt BluePoint aldrig hade kunnat gjort något annat, något betydligt mer kreativt och bättre? Ja, tydligen ska det vara en studio som fokuserar på just remakes/remasters. Men exempelvis ID Software hade också kunnat hamna i liknade situation om det velat sig illa. I början på 90-talet ville ID Software göra en Super Mario 3 portning till PC. Men Nintendo gav dem inte rättigheterna. Och tack o lov för det. För vad som annars hade kunnat bli en utvecklare som kanske bara gjort massa NES-portningar, fick vi istället Wolfenstien 3D, Doom och Quake med allt det innebär. Visst det är väl inte sannolikt att just BluePoint hade blivit lika framgångsrika om de istället skapat nya spel. Men utav alla studios och utvecklare som nu gör remakes/remasters, lär det ju finnas enorm bortkastat potential. Om man nu då inte tror att folk som Carmack och Romero var några slags uber-människor som inte finns längre.
Vadå "Du argumenterar som om allt med remakes/remasters att göra befinner sig i ett parallelt universum."? Har ingen aning vad du menar med den meningen. Ingenstans har jag indikerat att det finns obegränsat med kunder, budget, spelstudios osv. Nu börjar det låta som att du försöker vrida på något och skapa en helt annan diskussion bara för att jag nämnde att Remakes har funnits sen SNES-tiden och man inte blir på något sätt negativt påverkad om de bestämmer sig för att göra en remake.
Så hur vart ditt liv påverkad utav när BluePoint gjorde Demon's Souls Remake?
Sen, visa gärna källa på dina påståenden såsom "Speciellt i dagens marknad, där det dröjer allt längre mellan släppen utav många AAA-spel och det ytters sällan finns pengar över till nya AAA/AA-titlar.". Jag har aldrig hört talas om att det är ont om pengar för att skapa AAA-titlar. Sist jag tittade så besitter de flesta AAA-studios gott om budget.
Personal är väl ändå inget problem? Läste du nyheten eller argumenterar du för att argumentera? Spelindustrin växer, fler och fler pluggar och jobbar som utvecklare.
Så återigen så blir du inte påverkad. Och som jag skrev sist, så länge Remakes/Remasters säljs så kommer de ha en egen ekonomiloop, därmed så kommer det inte påverka budget från moderbolaget eller deras andra studior som fokuserar på nya IPn.
Även om studion skulle få ekonomiska problem, så är det upp till moderbolaget att bestämma om de ska fortsätta eller stänga ner. Du blir inte påverkad utav det över huvud taget.
Fast att diskutera "what if" är bara dumt. Vi kan omöjligen veta om de hade skapat något revolutionärt ny IP. Men återigen, DU blir inte negativt påverkad. Du kan inte sakna något som inte existerar. Det är absolut inget fel om studion etablerar sig som "Vi vill fokusera på att skapa remakes/remasters".
Det finns ingen anledning att fortsätta den här diskussionen, då det känns att du försöker argumentera om saker som inte ens är längre relaterat till vad jag sa.
Helt klart TES: Arena. Kommer tyvär aldrig spela det om det inte får lite grafisk kärlek. Daggerfall finns ju ändå som Unity version som n'mndes tidigare och resten av spelen finns det grafikmoddar till. Bättre att börja från början i så fall.
Det skulle knappt förvåna mig om Skyrim kommer till telefoner om några år.
Hmmm... jag blir ju lite... mmm.... Skywind.... Skyblivion... mmm... ser nog hellre att de projekten går vidare än jag känner att jag behöver en remake på något av spelen från Morrowind och uppåt. Lite mer kärlek involverat där känner jag, så jag hoppas verkligen att de projekten blir färdiga innan vi ser någon remake på Elder Scrolls.
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Jag blir ändå orolig om Bethesda skulle annonsera att de hade en helt ny motor på gång inför ett nytt Fallout- eller Elder Scrolls-spel. Jag menar, vad är det som säger att det fortfarande kommer kännas som de spelen? Det kanske kommer bara bli som nåt Assassin's Creed-spel eller nåt, med en snygg yta men ack så kulissartat och begränsat.
Inte troligt att få se en Future Shock-remake men ack så gött det vore att få skjuta ner månen igen