Plugga spel – stor guide till höstens utbildningar!
Jobbar mina sista två månader nu på Spelprogrammering på BTH (180hp). Jag kan inte understryka tillräckligt hur bra BTH är som skola. Till skillnad från en större skolor som exempelvis KTH. Som jag studerade på i två år innan jag började här. Så är man inte bara en i statistiken. Lärarna bryr sig verkligen och lär känna dig. Eftersom spelprogrammering är ett sånt fruktansvärt föränderligt yrke så uppdaterar de sig programmet ständigt. För varje år lyssnar de på studenter och försöker förbättra efter de som folk vill ha.
Jag kom in som en kodare som knappt kodat alls. Nu skulle jag inte känna några problem alls om jag plötsligt blev inslängd på DICE för att koda BF5. Men... som allting annat. Det är ingen dans på rosor. Man får jobba häcken av sig ibland för att faktiskt komma upp till den kunskapsnivån och BTH gör det galant. Skillnaden är att när man jobbar med det man tycker om, i detta fall spel. Så gör det inte så mycket.
Sen kan jag nog tipsa om vad jag hörde generellt sätt när det kommer till program. Framtiden är grafik och 3D. Till skillnad från mer generella programmeringslinjer så lär du dig faktiskt använda grafikkortet på spelprogrammeringsprogram. Kan vara bra att tänka på då det annars är som magi för oinsatta.