Dragon Quest VI: Realms of Reverie
På Alla hjärtans dag släpptes Dragon Quest VI i Nordamerika. Därefter blev det knäpptyst om Europa-planerna och trähattarna misströstade. Men liksom gryningen följer nattens mörkaste timmar fick till sist Realms of Reverie en svensk release, och Han såg att det var gott.
#dragon-quest-vi-realms-of-reverie, #dragon-quest-ix
Jag älskar det här spelet! Det är nästan som jag minns det, fast nu kan jag förstå vad dem säger.
Det gör Sebastian med! Sebastian är Guru!
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
Personligen tycker jag att minuset borde vara där för att rättfärdiga fyra som betyg. Om väntan på spelet är det enda som är negativt borde titeln få en femma.
väldigt vanligt att recensioner inte överensstämmer med betyget. jag förstår inte hur "de" kan få recensera nåt överhuvudtaget...
Personligen tycker jag att minuset borde vara där för att rättfärdiga fyra som betyg. Om väntan på spelet är det enda som är negativt borde titeln få en femma.
väldigt vanligt att recensioner inte överensstämmer med betyget. jag förstår inte hur "de" kan få recensera nåt överhuvudtaget...
Klagar inte på recensionen, jag gillar Sebastian's recensioner. Jag påpekar bara att det finns ett logiskt hål som bör jämnas ut
Personligen tycker jag att minuset borde vara där för att rättfärdiga fyra som betyg. Om väntan på spelet är det enda som är negativt borde titeln få en femma.
väldigt vanligt att recensioner inte överensstämmer med betyget. jag förstår inte hur "de" kan få recensera nåt överhuvudtaget...
Klagar inte på recensionen, jag gillar Sebastian's recensioner. Jag påpekar bara att det finns ett logiskt hål som bör jämnas ut
Vi lägger ofta betydligt mindre vikt vid plus/minus än en del läsare. Viktigast för vad vi tycker är texten, betyget ska sammanfatta den. Plus/minus är en extremt kort och från betyget helt fristående överblick över ett par bra och dåliga saker med spelet.
Tompa sammanfattar det väldigt väl, tycker jag. Själv tänker jag att det krävs att något ska vara en klar brist för att hamna i minus-kategorin. Och jag tycker inte DQ6 har någon riktigt stor, separat brist värd att peka ut. Att betyget blir 4/5 snarare än 5/5 beror på att helhetsupplevelsen är riktigt bra men att det samtidigt saknar den där "udden" som tar ett spel från "väldigt bra" till "fantastiskt". Därför förtjänar det inte heller full pott. Hoppas det ger dig ökad förståelse åtminstone för mitt eget resonemang när jag satte betyget, oavsett om du håller med eller ej!
Skiljer detta sig mkt från 4:an och 5:an? Jag har försökt spela dem men hatat dem för att de varit urtbota tråkiga eftersom stridssystemet består av att trycka på en och samma knapp hela tiden och story varit så fantatiskt tunn men samtidigt seg att jag hållt på att dö Har älskat alla FF spel fr o m 3:an (1:an och 2:an har samma problem som de DQ som jag nämnde). Är detta mer avancerat?
Hmm, ok då. Jag tycker att 4 och framåt är riktigt bra av FF spelen men 3:an var också bra för att klass-systemet är så bra (gillar 5:an av samma anledning), storyn var nog vid eftertanke inte speciellt mkt djupare än 1:an och 2:an
Bästa japanska rpg är enligt mig Chrono Trigger. Så med andra ord uppskattar jag inte hardcore griding så det är väl därför jag inte gillar DQ-spelen. Men recensionen öppnade ju med att DQ inte alls var det som jag uppfattat dem som så jag tänkte att det kanske vara annorlunda med det här spelet
Tyckte jag kände igen stilen på spelet, det är ju självaste Akira Toriyama som ligger bakom.
Kanske är värt att pröva spelet i alla fall då.
FYI: Akira ligger bland annat bakom http://en.wikipedia.org/wiki/Dragon_Ball