2001 köptes Naughty Dog upp av Sony, efter att de nått stora framgångar med Crash Bandicoot-serien. Är man intresserad av varför de lät sig köpas upp så har medgrundaren Andrew Gavin berättat lite mer om det hela på Linkedin.

Enligt honom handlade det om att budgeten för att utveckla spel hade skjutit i höjden: från runt 100 000 dollar för spelen de utvecklade på sent 80-tal och tidigt 90-tal, till 1,6 miljoner för Crash Bandicoot på mitten av 90-talet. År 2004 menar han att spel som Jak 3 kostade 45–50 miljoner att utveckla.

De var pengar de själva fick stå för, vilket ledde till en hel del stress, eftersom de var tvungna att ligga ute med mycket pengar medan de väntade på att se huruvida spelen skulle gå hem och faktiskt sälja bra.

Att låta Sony köpa dem var därför ett sätt att säkra företagets ekonomiska framtid och ge det resurserna som krävdes för att kunna fortsätta utveckla så bra spel som möjligt, utan konstant oro för att ett snedsteg skulle leda till katastrof.