Inlägg av Joakim Kilman
Inlägg som Joakim Kilman har skrivit i forumet
Hmm, jag tycker ju att Yakuza-serien är som bäst när den faktiskt säger något om de invecklade maktstrukturerna i vissa sfärer av samhället. Jag vetefan om jag pallar ett helt spel med bara tramsandet. Det är en sorts humor som gör sig bäst som korta infall, inte som ett utdraget skval.
Det är planen, frågan är vad som är roligast att ha på sidan av magi. Svärd, musköt eller annat.
Jag körde en riktig glass cannon med trollspö och magibok som ena vapenuppsättingen och ett ordentligt muskedunder som den andra. Effektivt och kul, men riskfyllt om fienden väl får tag i en. Men det går fint att testa builds lite som man vill. Det är inte så dyrt att respecca.
Önskar jag uppskattat DS-spelen mer än jag gör. Dawn of Sorrow känns som en okej repris av Aria of Sorrow… men därefter tycker jag det går käpprätt åt skogen.
Jag minns dem inte så tydligt, om jag ska vara ärlig. Har svårt att skilja dem åt i minnet.
Jag har spelat alla DS-spelen, men jag har nog bara spelat ett av GBA-spelen. Jag har samlingen nedladdad på Steam Deck, dock.
Atmosfären och tonen är ganska lik den i Pillars of Eternity-spelen. Världen man målar upp är ju allt annat än munter. Miljöerna varierar rätt kraftigt mellan de fyra olika områdena i spelet.
själv tycker jag det är kul att de nyttjar pillars-världen och att man gör en ny titel när man byter konceptet (dvs inte kör en Dragon Age 2+).
Hoppas på framgång och att de följer upp med en PoE3
Medhåll! Ett PoE3 vore guld.
Hm vad jag sett så verkar spelet vara av samma typ som the outer worlds. Gillar inte när man som huvudpersonen knappt existerar i spelet. Man kunde lika gärna ha spelat en robot i det spelet. Det fanns inga känslor, du är med i storyn men den handlar aldrig om dig.
Det har samma narrativa struktur som The Outer Worlds, ja. I Avowed kretsar dock väldigt mycket kring ens karaktär och dennes tillhörighet, osv. Men det är ett klassiskt rollspel på så vis att det är du som formar vem den här karaktären är. Med andra ord kretsar det kring dina val, snarare än att manuset ger din karaktär en förutbestämd agens eller känslomässig reaktion. Just den aspekten är mer som i Elder Scrolls eller Baldur’s Gate än, säg, Cyberpunk 2077, där huvudkaraktären är mer framskriven och ofta har en hel del att säga även i scener där du som spelare inte gör några vidare val.
Jag uppskattar båda varianterna, så länge det görs bra.
Ett tips är att lägga fokus på magi. Jag tycker att striderna blir klart roligare med magi än bara närstrid.
Det är många som lägger stor vikt på allt som händer runt ett spel idag för om dom ska köpa och spela något. Utvecklingen, marknadsföringen, hur utvecklare som individer utrycker sig på sociala medier e.t.c.
Så när dom ser en recension som ej tar det i beaktelse tror dom att recesenten försöker "gömma" något.
Personligen tycker jag det är störtlöjligt, och jag uppskattade din recension. Jag ska dock titta på några negativa recensioner som också ignorerar detta innan jag bestämmer mig. The Outer World var en så stor besvikelse för mig att jag inte litar på Obsidians FPRPG talang längre.
Tack!
Och jag förstår absolut din tveksamhet. Om man inte uppskattar den mer actionfokuserade och avskalade inriktningen Obsidian tog med The Outer Worlds så är det ju tveksamt om man gillar Avowed, eftersom det fortsätter på den linjen. Jag har så klart inga problem alls med att andra inte gillar ett spel jag gillar, eller tvärtom. Det är i regel bara roligt att diskutera olika perspektiv på ett spel eller varför man tycker att något fungerar eller inte fungerar, etc. Men ska det bli en diskussion måste det finnas något konkret att prata om, någon sorts gemensam grund att utgå ifrån. Annars pratar man ju bara förbi varandra utan att något blir sagt.
Jag försöker för övrigt vara konsekvent i att jag ignorerar vad individuella utvecklare säger på sociala medier, oavsett vilken "sida" de retar upp. Jag tittar på spelet. I regel får jag inte plats med i närheten av allt jag har att säga om spelen som det är. Verket i fokus, helt enkelt.
Dragon Age Veilguard hade över 90% på Steam de första dagarna. De flesta som köper spelet i förtid ger det automatiskt höga betyg för att rättfärdiga köpet.
De som har laddat hem det på andra sätt sågar spelet och säger att det är högst mediokert.
Det går inte att lita på spelpressen längre. Det är vida känt efter Dragon Age.
Det är svårt att diskutera när dina argument består av generaliseringar, antaganden och allmänna misstänkliggöranden.
Jag fattar fortfarande inte vad som är "lurt" med min recension, så det är svårt att komma vidare i diskussionen och lika bra att stoppa här.
Du får ha en trevlig helg.
När spelpressen hyllar ett spel som spelarna sågar, då vet man att det är nåt lurt på G.
Jag väljer att lita på Asmongolds omdöme här. Han har aldrig fel.
Hur menar du nu? Vad är det som är lurt?
Dessutom har spelet 82% positiva omdömen på Steam för tillfället, så "spelarna" sågar det ju inte. Åsikterna går isär, som med i princip alla spel.
Jag tycker att spelet ser förfärligt ut. Fruktansvärd karaktärsdesign, ful grafik och förstapersonsperspektiv. Nej tack.
Man kan spela i tredjeperson också. Jag tycker personligen att det spelet gör sig sämre i tredjepersonsvyn, både i striderna och utforskandet, men man kan välja det om man inte gillar förstapersonsvyn.
Spelet verkar ha mycket buggar det borde dra ner betyget en hel del.
Som jag skrev tidigare i tråden så har jag personligen inte råkat ut för några större buggar som jag tycker drar ner helhetsintrycket nämnvärt. Jag kan ha haft tur, förstås, men jag kan ju bara betygsätta min upplevelse av spelet, vilket är att jag stött på förvånansvärt få buggar – inte minst jämfört med många andra Obsidian-spel.
Nopp, top tre blir det nog inte längre. Jag visste inte om allt dåligt men ger det en chans då jag har gamepass...
Jag kan väl säga att jag inte råkat ut för några spelförstörande eller större buggar alls, och jag har inte sett så många klagomål runt just det i andra recensioner heller. Jag hade väntat mig mycket mer jank, men har bara stött på mindre grejer som loot som försvinner. Jag kan ju ha haft tur, förstås.
Bra recension som sätter fingret på ambivalensen inför förändringar både specifikt i det här spelet men också Civ-serien som helhet. Det behövs ju nytänk, men samtidig är Civ-receptet så delikat att varje ändring riskerar att raserar något annat eller flytta fokus för mycket åt något håll.
Jag är fortsatt försiktigt nyfiken och ser med skräckblandad förtjusning fram emot att testa det när jag nu hinner.
En sak jag funderat på är hur mycket man borde veta om Pillars världen och hur vilse man är om man inte kört Pillars 1 och 2? Läste från en del att man är lite vilsen om man inte har koll, som att hoppa in mitt i en serie.
Inledningsvis kan man nog vara lite vilse, men under dialogerna kan man ta fram en ordlista som förklara begreppen som nämns under samtalet. Det borde hjälpa en del. Men jag tror absolut att man får ut betydligt mer av spelvärlden och berättelsen om man har koll på serien och spelvärlden sedan innan.
Jag har haft detta nedlattat länge men inte hunnit spela det. Får se när det blir av, men blev sugen på att ge det en chans nu.
Det har de ju gjort. Gmans och din.
Ja, det var det jag menade. Det var inte tänkt som kritik.
Har nog inte sett ett spel med så gräslig grafisk stil sedan Return to Monkey Island. Blir ju illamående av att se på det.
Return of Monkey Island var också ett bra spel. Nu blev jag sugen på att spela om det, bara för det.
Kollade Gmanlives video och tror jag hoppar
Det är väl alltid vettigt att kolla både positiva och negativa recensioner och bilda sig en uppfattning om man kommer gilla spelet eller inte.