Dune: Awakening får systemkrav och förklarar sin affärsmodell

Robot
Dune: Awakening får systemkrav och förklarar sin affärsmodell

Ingen månadskostnad, men valfritt DLC.

#Dune-awakening, #Funcom

Medlem

Är fortfarande helt förvirrad av vad detta ens är, sett flera videos nu och hört olika förklaringar. men blir mest mer förvirrad. Dom påstår MMO, men också survival. men varje gång dom försöker förklara MMO delen så låter det inte som ett MMO alls.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Piigge:

Är fortfarande helt förvirrad av vad detta ens är, sett flera videos nu och hört olika förklaringar. men blir mest mer förvirrad. Dom påstår MMO, men också survival. men varje gång dom försöker förklara MMO delen så låter det inte som ett MMO alls.

Jag håller med. Det är riktigt förvirrande. Jag gissar att de först ville göra ett MMO, men att det blev för bökigt, och därför blev det istället ett survival-spel med MMO-inslag och en större server än vad som är vanligt i survival-genren.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Skulle chansa på att det är lite liknande upplägg som spelet The Last Oasis. Även det spelet är lite svårt att förklara kortfattat. Men i The Last Oasis är fokus på survival crafting i en PvPvE värld som är uppdelad i massa olika zoner. Låter som att Dune är lite liknande fast på en större nivå.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Skulle chansa på att det är lite liknande upplägg som spelet The Last Oasis. Även det spelet är lite svårt att förklara kortfattat. Men i The Last Oasis är fokus på survival crafting i en PvPvE värld som är uppdelad i massa olika zoner. Låter som att Dune är lite liknande fast på en större nivå.

Skillnaden är väl kanske att Funcom varit väldigt tydliga med att PvP alltid är valfritt i Dune.

OnT måste jag ändå säga att jag tyckte karaktärsskaparen och stämningen var mysig. Visst är min erfarenhet av Dune begränsad till böcker och spel fram till och med Emperor: Battle for Dune (vilket jag inte tyckte var någon höjdare), men det väckte något fint till liv inombords ändå. Cyans Dune och Westwoods Dune 2 står högt i kurs bland klassiker hos mig fortfarande.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

jag är ändå försiktigt optimistisk till det här på något vis, vårat helldiver-gäng skulle kunna hoppa in i det här tror jag då alla är Dune-fantaster

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Skillnaden är väl kanske att Funcom varit väldigt tydliga med att PvP alltid är valfritt i Dune.

Jo, därför jag sa att det var ”lite liknande upplägg” istället för ”samma.”
Har annars svårt att komma på andra spel att jämföra med så man får ett hum om vad det kan tänkas vara för något.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

OnT måste jag ändå säga att jag tyckte karaktärsskaparen och stämningen var mysig. Visst är min erfarenhet av Dune begränsad till böcker och spel fram till och med Emperor: Battle for Dune (vilket jag inte tyckte var någon höjdare), men det väckte något fint till liv inombords ändå. Cyans Dune och Westwoods Dune 2 står högt i kurs bland klassiker hos mig fortfarande.

Så man kan spela det helt i pve? Isåfall är det väldigt intressant för mig.

Skribent
Skrivet av DarkSvenn1002:

Nu lyssnar jag.

signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Haha jag är också förvirrad men av någon konstig anledning känner jag stor nyfikenhet

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Hoppas det funkar lika som Conan:Exiles som de också gjort
Går att köra helt i single-player eller co-op utan att behöva spela med andra helt okända spelare på öppna servrar.

Medlem

Tråkigt att läsa systemkraven. Min gamla dator orkar med någonstans mellan low och medium nu för tiden. Får hoppas på ett släpp på PS5.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Skrivet av Mike Stranéus:

Nu lyssnar jag.

Ordagrant står det så här på spelets Steam-sida:

"PVP is always optional. Participate in major ground-and-air battles in the Deep Desert or support the efforts from behind the frontlines through PvE activities like crafting to secure power in the Landsraad. Play politics and make decisions that impact the whole server."

Personligen är jag väldigt glad att det aldrig är påtvingat, om man ska lyssna på Funcom.
Förhoppningsvis menar de det till 100% också, att allt innehåll verkligen är möjligt att ta del av i renodlad PvE.

signatur

Medlem

Dom körde en Twitchstream igår där dom förklarar hur deras servrar fungerar. I hubbarna är det 40+ spelare medans ute i ökenlandskapet kan vara betydligt mycket mera folk. Det är dock seamless så du laddar inte in dig i en hubb eller så utan kommer i en instance automagiskt när du närmar dig hubben. PvP är frivilligt och på specifika platser där råvarorna är av högre tier (hoppas det går att få tag på som PvE:are också) Det är mycket mera story än i tex Conan Exiles men i övrigt ett ganska liknande spel där crafting och survival är viktigt. Värmen o vatten spelar stor roll i Dune.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Dom körde en Twitchstream igår där dom förklarar hur deras servrar fungerar. I hubbarna är det 40+ spelare medans ute i ökenlandskapet kan vara betydligt mycket mera folk. Det är dock seamless så du laddar inte in dig i en hubb eller så utan kommer i en instance automagiskt när du närmar dig hubben. PvP är frivilligt och på specifika platser där råvarorna är av högre tier (hoppas det går att få tag på som PvE:are också) Det är mycket mera story än i tex Conan Exiles men i övrigt ett ganska liknande spel där crafting och survival är viktigt. Värmen o vatten spelar stor roll i Dune.

Det där verkar inte lovande. Om de uttryckligen säger att det *alltid* är optional (se citatet från deras Steam-sida) bör det också faktiskt gälla *alltid*, inte att vissa områden undantas.

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det där verkar inte lovande. Om de uttryckligen säger att det *alltid* är optional (se citatet från deras Steam-sida) bör det också faktiskt gälla *alltid*, inte att vissa områden undantas.

Du kan antagligen få tag på materialen utan pvp. Litar till 150% på funcom efter Exiles. Dom om några kan survival.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Du kan antagligen få tag på materialen utan pvp. Litar till 150% på funcom efter Exiles. Dom om några kan survival.

Jag hoppas du har rätt - min erfarenhet av Funcom är mer åt Den Längsta Resan och Anarchy Online, lite längre sedan. 😅

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jag hoppas du har rätt - min erfarenhet av Funcom är mer åt Den Längsta Resan och Anarchy Online, lite längre sedan. 😅

Conan MMOt var fantastiskt på sin tid och är än idag, tycker dom förvaltat Conan IPt bra och förväntar mig samma med Dune. Är inbitet Dune fan så sett fram emot detta sedan dom utannonserade det. Finns mycket gameplay på yt om du känner dig osäker hur det funkar. Ett av få spel jag köpt innan release.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Conan MMOt var fantastiskt på sin tid och är än idag, tycker dom förvaltat Conan IPt bra och förväntar mig samma med Dune. Är inbitet Dune fan så sett fram emot detta sedan dom utannonserade det. Finns mycket gameplay på yt om du känner dig osäker hur det funkar. Ett av få spel jag köpt innan release.

Jag är så kraftigt allergisk mot spoilers att jag nog inte kommer kika på någon stream av spelet - däremot fick jag, som jag nämnde, ett positivt intryck av karaktärsskaparen och benchmarken. Hoppas det kommer någon trial av något slag framöver.

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Man kan vända på det också. Om de mer åtråvärda resurserna bara finns i ett område med PvP så är PvE-spelare i princip SOL. En smula värre än att PvP-spelare inte kan döda andra spelare överallt.

Vi får väl se vad de menar så småningom.

Medlem
Skrivet av robbis:

Håller med till 100%, Conan Exiles are fantastiskt bra och har varit (är?) superbilligt på Steam de senaste dagarna, väldigt mycket survival spel för pengarna. DLC:erna är mestadels kosmetiska och det går att installera egna moddar som ger mer content om man så föredrar.

Jag är något skeptisk till att det kan översättas till en survival shlooter men blir gärna överraskad.

Medlem
Skrivet av warp:

Man kan vända på det också. Om de mer åtråvärda resurserna bara finns i ett område med PvP så är PvE-spelare i princip SOL. En smula värre än att PvP-spelare inte kan döda andra spelare överallt.

Vi får väl se vad de menar så småningom.

Precis, det har alltid stört mig i mer traditionella MMO (World of Warcraft inte minst) - att stora mängder innehåll totalt "låses" bakom PvP. Resurser, områden, uppdrag, innehåll i allmänhet.

Håller tummarna att det blir bra i det här fallet. Som sagt, jag hoppas de klämmer ur sig någon trial av spelet framöver. Jag kan definitivt se mig själv köpa spelet om spelkänslan är bra och om det inte är massa galna designbeslut (så som innehåll "låst" bakom PvP).

signatur

1
Skriv svar