Dune: Awakening får systemkrav och förklarar sin affärsmodell
Jag håller med. Det är riktigt förvirrande. Jag gissar att de först ville göra ett MMO, men att det blev för bökigt, och därför blev det istället ett survival-spel med MMO-inslag och en större server än vad som är vanligt i survival-genren.
Skulle chansa på att det är lite liknande upplägg som spelet The Last Oasis. Även det spelet är lite svårt att förklara kortfattat. Men i The Last Oasis är fokus på survival crafting i en PvPvE värld som är uppdelad i massa olika zoner. Låter som att Dune är lite liknande fast på en större nivå.
Skillnaden är väl kanske att Funcom varit väldigt tydliga med att PvP alltid är valfritt i Dune.
OnT måste jag ändå säga att jag tyckte karaktärsskaparen och stämningen var mysig. Visst är min erfarenhet av Dune begränsad till böcker och spel fram till och med Emperor: Battle for Dune (vilket jag inte tyckte var någon höjdare), men det väckte något fint till liv inombords ändå. Cyans Dune och Westwoods Dune 2 står högt i kurs bland klassiker hos mig fortfarande.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Så man kan spela det helt i pve? Isåfall är det väldigt intressant för mig.
Ordagrant står det så här på spelets Steam-sida:
"PVP is always optional. Participate in major ground-and-air battles in the Deep Desert or support the efforts from behind the frontlines through PvE activities like crafting to secure power in the Landsraad. Play politics and make decisions that impact the whole server."
Personligen är jag väldigt glad att det aldrig är påtvingat, om man ska lyssna på Funcom.
Förhoppningsvis menar de det till 100% också, att allt innehåll verkligen är möjligt att ta del av i renodlad PvE.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Dom körde en Twitchstream igår där dom förklarar hur deras servrar fungerar. I hubbarna är det 40+ spelare medans ute i ökenlandskapet kan vara betydligt mycket mera folk. Det är dock seamless så du laddar inte in dig i en hubb eller så utan kommer i en instance automagiskt när du närmar dig hubben. PvP är frivilligt och på specifika platser där råvarorna är av högre tier (hoppas det går att få tag på som PvE:are också) Det är mycket mera story än i tex Conan Exiles men i övrigt ett ganska liknande spel där crafting och survival är viktigt. Värmen o vatten spelar stor roll i Dune.
1# FZ Troll
Conan MMOt var fantastiskt på sin tid och är än idag, tycker dom förvaltat Conan IPt bra och förväntar mig samma med Dune. Är inbitet Dune fan så sett fram emot detta sedan dom utannonserade det. Finns mycket gameplay på yt om du känner dig osäker hur det funkar. Ett av få spel jag köpt innan release.
1# FZ Troll
Jag är så kraftigt allergisk mot spoilers att jag nog inte kommer kika på någon stream av spelet - däremot fick jag, som jag nämnde, ett positivt intryck av karaktärsskaparen och benchmarken. Hoppas det kommer någon trial av något slag framöver.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Håller med till 100%, Conan Exiles are fantastiskt bra och har varit (är?) superbilligt på Steam de senaste dagarna, väldigt mycket survival spel för pengarna. DLC:erna är mestadels kosmetiska och det går att installera egna moddar som ger mer content om man så föredrar.
Jag är något skeptisk till att det kan översättas till en survival shlooter men blir gärna överraskad.
Precis, det har alltid stört mig i mer traditionella MMO (World of Warcraft inte minst) - att stora mängder innehåll totalt "låses" bakom PvP. Resurser, områden, uppdrag, innehåll i allmänhet.
Håller tummarna att det blir bra i det här fallet. Som sagt, jag hoppas de klämmer ur sig någon trial av spelet framöver. Jag kan definitivt se mig själv köpa spelet om spelkänslan är bra och om det inte är massa galna designbeslut (så som innehåll "låst" bakom PvP).
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Okej, så, jag är deltagande i testningen av det här - och får pga NDA inte uttala mig något alls kring spelet (osäker på om jag ens får nämna att jag deltar haha). Men vad jag bör kunna säga och förklara är väl det som utvecklarna redan försökt förklara kring spelet.
Så en förtydling för er som är oroade över PVP; precis som Funcom säger är detta inget påtvingat utan det finns massvis (verkligen massvis) med PVE-material. Den riktiga PVP'n skulle jag vilja påstå är i end-endgame, i Deep Desert. Men innan dess så finns hela Haga Basin till förfogande, vilket är PVE (förutom ett par små platser där zonen skiftar över till PVP, men dessa behöver man inte besöka om man inte vill). HB är giiiigantiskt (har för mig att Funcom sagt att det är större än hela Conan-mapen). Jag la säkert 60-70 timmar innan jag ens började fundera på Deep Desert, och jag är övertygad om att man kan få ut bra många fler timmar i Haga Basin om man verkigen inte vill till Deep Desert och full-patte-pvp.
Ang. upplägget är det också precis som Funcom beskriver; ett survival-MMO. På den här punkten vågar jag inte förklara mer än så pga NDA - ni får själva se om ni väljer att prova på helt enkelt.