Inlägg av Majoren
Inlägg som Majoren har skrivit i forumet
Samtidigt så trist att Konami verkar gett upp helt nu att producera nya, egna kvalitetsspel. Nu blir det bara remakes av lastgamla grejor, gjorda av utomstående studios.
Ja 3:an var inget för mig men 4:an överraskade med sin krypande obehagliga stämning men det föll lite på övriga moment. En remake i rätt riktning hade gjort underverk
Älskade själva konceptet med The Room, att vara instängd i lägenheten och spionera på allt knasigare grannar och mysko grejor som förändrades i bostaden allt eftersom. Synd att allt utanför lägenhets-delarna av spelet dock var kasst. Speciellt de där extremt enerverande spökena.
Brukar du köpa samma spel flera gånger?
Om du har köpt ett spel du gillar och byter plattform, köper du det igen?
Eller om spelet får en remaster eller remake, är du villig att spendera mer pengar på samma spel ännu en gång?
Jo, det händer.
The Walking Dead köpte jag både på PS Vita och Switch.
Witcher 3 köpte jag både på PS4 och Switch. Likadant med Skyrim.
Och även flertalet gamla Wii U-spel som fått "Deluxe"-behandlingen har jag ju köpt på nytt till Switch, ex. MK8.
Jag är ett jävla klantarsel...
Jag har kanske upp till 5 exemplar av Witcher 3. Har glömt bort att jag köpt, och köper om (olika utgåvor och plattformar, så därför ser jag inte att jag äger det).
Jag har inte ens spelat spelet.
Edit:
Skyrim har jag 2-3 av, samma sak där.
Haha, lite Lyxfällan över det där.
Det som är så fascinerande med Nintendos egna spel är ju hur otroligt bra de ser ut trots hårdvaran, titta på Luigi’s Mansion 3 eller Mario Kart 8 eller varför inte Mario Odyssey, fantastiska animationer samt riktigt snygga, tidlösa skulle jag säga.
Jo, designspråk och optimering är ju Nintendo i regel världsbäst på.
Vill minnas under Switch/PS4/Xbox One-eran gjorde Digital Foundry en genomgång och kom fram till att Nintendos spelserier i regel var bättre också på frame-rate än Playstation och Xbox, att Nintendo hade högst andel spel som körde 60fps och minst spel med påtagliga framedrops. Intressant med tanke på det något oförtjänta ryktet de har fått hos en del som teknologiskt värdelösa.
Sen håller jag med om tidlösheten, vilket väl beror på att Nintendo inte eftersträvar realistisk grafik. Realistisk grafik åldras extremt snabbt. Det som var "fotorealism" på PS3 ser ut som blockigt Nintendo 64 tio år senare.
Jo absolut att de gjorde det men de la ju ribban på backen istället för att sätta högre krav på sig själva. De flesta spel ser ju ut som att någon spytt på skärmen lol. Det jag menar är att Nintendo verkar ha noll ambition när det kommer till att leverera hårdvara med iaf rimlig prestanda och något som andas lite kvalité. Tycker inte spelglädje eller bra hårdvara behöver utesluta varandra, möts på mitten istället.
Inget fel på prestandan på gamla Switchen, det var ungefär så kraftig det gick att få bärbara konsoler 2017 med de komponenter och fabrikationsprocesser som fanns tillgängligt då. I regel också bra byggkvalitet på Nintendos konsoler, joy-con spakarna har ju varit dåliga förstås, men de har aldrig haft samma kvalitetsproblem som ex. Xbox haft.
Det är förmodligen mest gamla fördomar som spökar sedan Nintendo på riktigt låg bakom teknologiskt med Wii.
Hade det stått Nvidia "Shield Deck" eller PSP 2 på Switch 2017 istället för Nintendo så hade färre klagat på att den var för svag.
Haha va? Sjuk generalisering du drog där. Eller så kan du tror det är så?
Sanning är ju att majoriteten av spelen till Nintendo Switch finns till PS5 och Series S/X (och PC), förutom såklart Nintendos egna spel.
Mindre kul? Mer elände och våld? Utbudet är ju ännu större till PS5 än till Switch. Jag älskar min Switch, men mest för att den är så flexibel (bärbar/dockad) och för Nintendos spel.
Men t.ex Astro Bot till PS5 är bättre än nåt Nintendo släppt på flera år i plattformsväg, och är rent nöje utan ”våld och elände”. Ingen tvingar en att köpa våldsspel bara för att man äger en PS5, för den delen.. Det finns något för alla, oberoende av val av konsol.
Nja, Astro Bot utgör helt klart ett fräscht undantag, men annars är ju Sony sedan åtminstone PS4 varit ökända för ett ensidigt spelutbud bestående av massa snarlika "third person action-adventure games".
Nintendo har helt klart överlägsen variation bland sina exklusiva spelserier. Det finns skjutspel, fightingspel, plattformsspel, äventyrsspel, RPG:s, pusselspel, livssimulatorer, strategispel etc. Tycker Sony skötte variationen mycket bättre under PS3-eran. Riktigt trist tycker jag att Playstation t.ex. inte längre har ens en vettig partyspelserie...
Det är det nog ingen som tror, däremot kan man ju ha någon form av standard och förvänta sig mer av Nintendo istället för att acceptera deras inställning till prestanda och hårdvara som är långt ifrån godkänd.
Jo, massor massor med folk som seriöst tror man kan jämföra bärbara med stationära konsoler, rakt av. Nintendo lanserade den kraftfullaste bärbara spelkonsolen någonsin 2017, och redan då var folk också igång och frågade sig varför Skyrim såg bättre ut på PS4 Pro 😂
Tror inlägget syftar på att Switch 2 kan ha hårdvara som prestandamässigt ligger 10 år efter (jämfört med Xbox och PS). Någon här gjorde den liknelsen.
Jo, jag förstod det. Tycker bara det är lustigt med folk som fortfarande envisas med att en batteridriven liten maskin ska prestera på samma nivå som maskiner som drar tio gånger mer ström från vägguttaget. Trodde t.ex. Steam Deck skulle bevisa hur det ligger till då den presterar i nivå med bas-PS4 trots att den släpptes 2021.
Fast 4-5tusen för 10 år gammal hårdvara anser jag vara rätt så dyrt.
Köp den ny istället då, dumt köpa 10 år begagnad hårdvara till så högt pris. Om det nu inte är samlarobjekt?
Märks tyvärr att lönen inte alls hänger med i svängarna när man nu får betala drygt 90 spänn för en korvbricka med pulvermos på bensinmacken 😅
Så ja, priset är viltigt på spelkonsoler. Man får väl hoppas att Switch 2 inte når upp i 6000+ kronor.
Jag hade aldrig problem med flytet, vare sig BotW eller TotK. Men man har ju olika känslighet för detta.
Det om det. Fy fasen vilka spel de här två är! Håller med. Berättelsen är ju enkel men den lyckas ändå beröra och vara med en längs hela vägen. Blir ganska ofta sugen på att spela om (detta + uppföljaren), men det krävs ju många hundra timmar. Men ja, en dag...
Inväntar Switch 2-versionerna, då ska jag köra om TotK.
Helt korrekt recension av detta underbara, fantastiska spel.
Det är nått med hur Nintendo fick till den öppna spelvärlden till att kännas så magisk och mystisk, det verkligen väckte min upptäckarlust som väldigt få andra open world-spel lyckas med. I spel som Skyrim och Witcher 3 blir det väldigt mycket fast travel för min del, medan i Zelda Botw så använde jag knappt fast travel alls...vilket enligt min synvinkel är talande för hur väl de lyckades designa själva spelvärlden som en spännande plats man inte tröttnar på eller vill spola förbi. Håller även med om soundtracket. Det var precis vad jag ville ha. Visst, på bossfighterna hade de väl kunnat dra till med mer minnesvärda dängor, men ute i själva spelvärlden så passar det perfekt med de lågmälda melodierna. Bombastiska orkestrar var verkligen inget jag saknade ute i det vilda.
Hade personligen inget emot vare sig vapenhållbarheten eller bilduppdateringen. Tyckte det funkade bra med "tillfälliga" vapen i.om. att det är mer ett survival-spel, och därför tyckte jag det kändes logiskt att vapnen går sönder. Är själv väldigt okänslig mot 30fps så länge det inte uppenbart hackar (vilket dock release-versionen av Botw gjorde en hel del). Men patchade versionen tyckte jag funkade fint, känner personligen knappt nån irritation alls när jag går från ett 60fps-spel till ett 30fps.
Eller hur. Varningspipen driver mig till vansinne likaså alla notiser i skärmen som måste klickas igenom vid varje uppstart. Först så säger den till att den försöker koppla upp till sambons mobil, efter det så säger den till att den misslyckas för att sedan försöka koppla upp till min. När det är klart så ska jag minsann kvittera att bilen har startat (jag vet, det var jag som startade dig). Har bilen dåligt med spolarvätska eller om någon har satt på sig bältet så ska det också kvitteras.
5-10 duttar på skärmen senare kan jag börja köra bilen. Ren jävla idioti är vad det är. Saknar bilar som det bara var att vrida om nyckeln och gasa. Datorer i bilar ska inte synas. Aldrig någonsin.
Haha, ja fyfan när biltillverkaren uppdaterat sina villkor eller gjort en uppdatering och man får den skiten på skärmen i tid o evighet. Rent generellt är jag inte särskilt förtjust öht på att ha en enorm pekskärm i bilen. Känns mest bara som en irriterande grej som är i vägen och ytterligare minskar sikten som redan är dålig på typ alla nya bilar då rutorna blir mindre o mindre samtidigt som stolparna nu är så tjocka att man knappt ser fotgängare längre när man ska svänga via ett övergångsställe. Filassistenten är dock värst. I alla fall på min bil där den inte går att stänga av permanent, och jag gillar ju ovanan att gena så man får kurvtagningen mjuk o fin, så ska fanskapet hålla på och motarbeta en och dra ratten åt andra hållet...
Det finns ju en uppsjö varianter av citatet "The pace of change has never been this fast. It will never be this slow again". Och visst är det lika lockande som skrämmande att tänka på det viset - det vi känner till, fäster oss vid och lär oss använda eller samexistera med försvinner fortare än man hinner blinka. Kanske hade det varit tråkigt om det inte framkom några världsomvälvande genombrott inom teknik, medicin, eller kultur under ens livstid. Kanske hade det varit väldigt skönt.
På det stora hela så tror jag det hade varit bättre om teknik och samhällsutvecklingen hade frusits vid ca. 1995-2000. Bara att få slippa alla störiga pipvarningar från alla eländiga förarassistansfunktioner i nya bilar hade varit skönt. Jag hade även hellre sett att tjock-tv blev kvar och vidareutvecklades i långsamt tempo.
Så säger en karaktär i en serie jag kollar på. Jag känner igen mig där. Jag förstår mig inte på den här världen.
Om vi tar spel så förstår jag inte hur många kan tycka att skitspel är bra. Men jag ser det på ett annat sätt, då jag började spela 1998. Det var en annan tid då.
Jag växte upp med vinyl, kassettband och vhs. Jag minns när cd kom.
Vi hade inte mobiler, hd och internet. Vi var inte beroende av ett uppkopplat samhälle.
Varje generation har nog känt såhär inför t ex ny teknik och förändringar i samhället.
Men jag tror att det går snabbare än någonsin nu.
Bussar funkar inte utan internet. Jag har sett en film och en serie som handlar om hur cyberattacker kan påverka samhället.
Den världen jag växte upp i var inte såhär.
Tror nog ändå det funnits större förändringar för generationer tidigare.
Måste ju känts som världens grej när häst o vagn började försvinna, man rev ned all gammal bebyggelse till grunden i storstäderna och asfalterade enorma bilvägar överallt.
Hoppas fortfarande på release i augusti så jag hinner spela massa under sommarlovet, innan jobbet startar upp igen i sept. Vore ju perfekt med liten utlandsresa att ta med nya fräscha Switchen 2 på.
Lite oroväckande att det ryktas om release redan i Juni, dessutom för en rätt dyr slant, när vi inte har fått höra NÅGOT om kommande storspel (som är den enda selling pointen för egen del).
Det är väl därför de kör stora revealen i april.
Tycker det känns fint ändå att presentera spelen lagom 2-4 månader innan de släpps, istället för att utannonsera dem två år i förtid och sedan försena dem lika mycket, eller göra folk trötta på spelen redan innan de släppts genom onödigt tidig reveal och därefter en massa ytterligare uppvisningar.
Juni känns konstigt, har någon konsol någonsin släppts på sommaren?
Passar ändå Switch lite grann känns det som eftersom den är bärbar. Kul med bärbar maskin att ta med sig lagom till semestersäsongen. Stationära konsoler känns som de främst ska köpas under julsäsongen då man sitter hemma i tv-rummet.
Jag kanske missförstod originalspelet (inte spelat remaken), men att fienderna ofta var kvinnor var väl tänkt att representera James kvinnosyn, då alla vidskepelserna i Silent Hill är projektion av karaktärerna tankar och känslor.
Nja, jag menar att om spelet behövde komma ut nu, så hade utvecklingen av basspelet också behövt stoppas långt tidigare, t ex i höstas. Sedan jobbar man på DLC för att släppa efter att basen finns. Om det hade tagit mycket längre tid att lägga till en till era så hade det inte gått.
För det tar tid, SJUKT mycket tid att släppa på konsol jämfört med PC och då måste det vara "klart" (klart som i buggfritt på konsol), sedan kan man patcha och trycka in DLCs. Att UIt har buggar och inte är "färdigt" eller att t ex det inte finns "Quick Movement" och sådant, stärker bara min tes.
Haha, man kan ju fan inte ens kantscrolla... det är så dåligt.
Jo, visst reagerar man ju på att rent grundläggande funktioner saknas. Det är riktigt illa.
För att testa min ev bias så valde jag att kolla de översta negativa omdömena nu och sammanfatta dem. Det är ju inget statistiskt urval på något sätt men om kritiken är så vanlig som du påstår borde det framgå tydligt:
Sirsmit418 - klagar på att spelet tar slut runt 1940, buggar samt UI.
Sinantaga - klagar på i princip allt inklusive diplomatin och ages.
Narsius - Hyllar bl a ages, klagar på buggar och UI.
JLloyd - Klagar främst på ages.
Miragence - Älskar precis allt, ger det 10/10 men negativ review pga UI och priset.
Pcw - Älskar nästan allt inkl ages, klagar på UI och att man inte kan fortsätta en age efter dess slut om man vill.
Grusgott - Klagar på allt, inkl ages.
DPS-Editor - Negativ men utvecklar ej varför
LP - Tycker spelet är bare-bones.
Reesescc - Hyllar spelet och dess framtidspotential. Klagar på modern age slutar för tidigt, UI och avdakbad av info kring overbuilding. Han nämner ages men säger att han tycker det är i grunden men gillar intw att units bytar plats under transition.
Så av 10 valida reviews* klagar fyra på ages medan resten inte nämner alls eler t o m hyllar det.
* Hoppade över ett fåtal som spelat max 2h och drf knappast ens testat spelet, än mindre spelat en age.
Du får avgöra själv om 4 av 10 bland negativa reviews är högt nog för att kallas massiv. De allra flesta klagar på saker som kommer att fixas med tiden (UI, en fjärde age etc).
Ok, bara 4 av 10 ogillar ages. Då får jag ge mig, det finns ingen utbredd kritik mot det spelsystemet, vitt och brett hyllat.
Yellowjackets, säsong 1 + 2.
Säsong 1 gillade jag skarpt när den var ny, spännande och insinuerande.
Säsong 2 är ordentligt mycket sämre. Fortsatt tjat om allt tabu & hemskt gänget ägnade sig åt 1996, men det händer i princip inte ett dyft i delarna när de är ute i vildmarken. Och nutidsdelarna börjar spåra ur i allmänna fjanterier som gränsar till väldigt dålig komedi i formen av marginellt mer våldsam version av Friends, men med enbart irriterande karaktärer. Nästan lika sövande segt som snarlika gamla tv-serien Lost. Ska det inte bli riktigt gore och brutalt våld snart? Säsong 3 börjar rulla ut nu, ska ge det en chans med två första avsnitten.
Jag har en stark känsla av att detta spelet inte var klart i release, alltså, "inte klart" som i att det skulle behövas ett år till i utveckling. Jag tror även att den "saknade" tidsåldern som är "nutid" saknas pga detta, även om man kan tro att det var för att kunna få folk att köpa ett DLC. Flera av problemen tror jag har att göra med att spelet måste finnas på ALLA plattformar och deras jävla morsa vid släpp.
Fast stora uppdateringar och DLC:s börjar ju komma redan nu i mars.
Tror därav det snarare handlar om en medveten strategi att släppa det i så barskrapat skick. Kan anta att kommande innehållet i de närmsta uppdateringarna för nu i vinter/vår redan är färdiga och hade kunnat vara inkluderade vid release.
Borde de inte lägga pengarna på antifusk-mjukvara istället för välgörenhet?
Om du kollar på Steam där spelet ligger på Mixed med 51 % positiva så är den absoluta majiriteten negativa recensioner i stil med " jag gillar förändringarna/spelet är kul, men priset är hutlöst där man mjölkar DLC:s och UI är kasst så därför ger jag negativt betyg"
Så nej de flesta tycker inte spelmakaniken är dålig. Tvärtom är towns en välsignelse för dem med 25 settlements som inte vill ägna 10 minuter per runda åt att klicka bort notifications i late game. Det är ju exakt detta end game fatigue som gör att man inte spelar klart sin kampanj och som de ville råda bot på. För mig har de lyckats kommma en bra bit på vägen. Då var jag ändå ganska hardcore tidigare och spelade ofta klart, men det var enbart för achievements och inte för att det var kul.
Jag älskar age-mekaniken efter att ha vant mig vid det och börjat förstå hur allt fungerar, viilket tog ett tag. De har helt klart mkt att förbättra kring UI och information.
Men likt andra Civs kommer det solklart om ett par år att hyllas som ett spel med den lagom dos av förnyelse som alltid krävs i en serie med så många år på nacken.
Ja då läser du omdömen extremt selektivt isf för att få dem att instämma med vad du tycker, för kritiken är massiv mot skiftandet av civilisationer och den skarpa uppdelningen av tidserorna. Finns flera bra nyheter med 7:an, absolut. Både krigen och diplomatin med inflytelsepoängen är bra steg framåt både för att det gör spelet mer strategiskt och täpper igen truten på tjatig AI. Sen vad gäller att spela klart sin kampanj, så absolut finns det en problematik med att krig och balans blir en sorg i långa Civ-matcher, men att riva ned det mesta av spelarnas städer och byggnader så att man börjar om på ny kalaskula var ingen bra lösning på det problemet. En slö slö och slapp lösning där jag istället hade efterfrågat mer jobb på balanseringen och diplomatin istället för att rasera spelplanen.