Inlägg av Ninami
Inlägg som Ninami har skrivit i forumet
Fattar att det finns flera anledningar, men anledningen är inte att spelet är dåligt. En av de bättre spelen jag spelat på många år. Bra action, bra story, mycket twists och man blir verkligen indragen i världen. När/om det släpps på Steam så kommer det ju sälja betydligt bättre.
Trots att jag gärna följer med i nyheterna kring Diablo så är D4 det första Diablo spelet jag inte ens rört. Tråkigt då det är en favorit genre, men efter D3 blev jag bara så skeptisk av allt gällande Diablo. Sen anser jag att POE tog över stafettpinnen
Spelandet i sig har alltid varit roligt. Men det fanns en gyllene tid där man hade många kompisar som man spelade World of Warcraft med. Precis när Burning Crusade släpptes så hade vi långt LAN med flera av kompisarna där vi spelade dag och natt för att nå lvl 70. Vi sov på madrasser i samma rum, några lade sig tidigare medans andra fortsatte spela. Lukten i rummet var blandat mellan Billys pan pizza, Joltcola och chips.
Så jag tror det är snarare sociala kretsen och kompisar jag kommer ihåg mer, än själva spelandet. Nu sådär, 15 år senare så har man förlorat kontakten med alla. Men nu har jag och min fru bäbis på gång och jag hoppas att våra egna barn kan skapa fantastiska minnen under deras barndom.
Definitivt bra val, om sökaren hade kunnat avsluta spelet på samma sätt som i filmerna/böckerna så skulle man känna sig helt meningslös om du spelar som något annat än sökare... Dock är jag fundersam vad som händer med sökaren om sökaren fångar kvicken? Kommer kvicken att spawnas på nytt så att sökaren kan fortsätta spela eller är spelet över för sökaren?
Ser fram emot att få spela på min Xbox series X. Synd att det inte finns någon uppskattad release date, men förstår att det är lite oklart hur lång tid det tar att fixa memory leak. Får hoppas att det går snabbt.
Mario 64 hade 30 FPS på Nintendo 64:an... Och ja, självklart har vi snyggare spel med högre krav idag. Men jag är, och kommer alltid ha åsikten att prestanda är viktigare än "visuella effekter, ljussättning och allt annat sånt.".
Många gånger så köper jag inte ens spelet för att 30FPS är max. Det är enligt min mening helt absurt att vi idag fortsatt utvecklar spel med lika många frames per sekund som på 90 talet.
Undrar hur många spelutvecklare är intresserade av att göra ett bra spel om de vet att det kommer stängas ner och bli helt ospelbart efter några år. Det är ren girighet som driver dessa beslut och det är respektlöst mot utvecklare, konsumenter och spel som uttrycksform.
Vad hade varit rimligt då? Strax under ett decennium är jävligt länge om du frågar mig. Man behöver se det från flera perspektiv och inte bara från perspektivet att "stänga ner spel suger". Det finns logiskt förklarande orsaker till varför saker och ting, speciellt online spel, behöver ett avslut. Sen kan man ju självklart argumentera att det kan stängas ned på ett snyggare vis. Men det känns totalt orimligt att online spel ska leva på för alltid bara för att det anses som "respektlöst" att stänga ned spelet.
Jag skulle våga påstå att majoriteten av utvecklare förstår att mjukvara inte lever för alltid.
Det är svårt det där, jobbar inom spelutveckling och det finns 2 stora painpoints som får folk att stänga av spel och det är lite motsägesfullt.
1. Spelet startar inte snabbt nog. Vanligast på mobil / gratisspel och andra produkter med låg investering. För mobil har man ca 20 sekunder att fånga spelaren med gameplay eller så stänger dem av produkten. AAA-spel, spel som spelas på platformar där man sätter sig ner just för att spela, tex konsoll så är det oftast betydligt längre. Men även här, är tutorialen för tråkig, tänk text, låsta cutscenes, grejer där man inte kan gå vidare utan att behöva genomlida låsta sekvenser så stänger en betydande del av spelarna av.
2. Att man inte förstår hur man spelar spelet. Finns det ingen tutorial eller om tutorialen är för snabb / det händer för mycket samtidigt eller den levereras för snabbt så finns det en betydande del av spelarna som stänger av och begär refunds.
Svaret på detta i moderna spel är ungefär hur moderna spel som ovan nämnda assassins creed, zelda breath of the wild etc gör. Man lär sig spelet genom ganska lång tid, spelet pauses i princip aldrig, utan lär sig medan man spelar. Använder text på skärmen som man kan läsa medan man rör sig istället för UI-menyer och gamla tutorials.
Göra två olika startar etc funkar såklart för vissa, men även här ser man ofta i user tests att folk skippar tutorials per automatik, förstår inte hur spelet spelas och stänger av.
Svårt att vinna!
Vet du varför man inte bara nyttjar svårighetsgraden som man väljer innan spelet ens börjar? Började nyss Shadow of the Tomb Raider och där väljer man ju svårighetsgrad direkt, och texten beskriver det som "har aldrig spelat Tomb Raider" eller "är erfaren Tomb raider spelare" os.v. (kanske inte ordagrant korrekt). Så varför inte bara tweaka introt baserat på detta val, då man tidigt kan få en indikation av vad för typ av spelare detta är och då anpassa "tutorial" delen av spelet.
Om det är så viktigt och känsligt om spelaren tröttnar eller fortsätter spela så tycker jag nästan att introduktionen av spelet bör vara av högre prioritet för spelbolagen. Tänk hur många spel man eventuellt har missat för att introt har varit så segt att man inte ens orkar starta upp det igen.
Nyfiken om det finns en chans att Hades 2 kommer till xbox game pass på release
Köpte Xbox series X förra månaden och är så otroligt nöjd med game pass. Massvis med bra spel som jag velat spela länge men också spel jag aldrig hört talas om. Spelar just nu Lies of P som är grymt. Månadens nya ser också spännande ut, så roligt att det kommer fler
Att bli uppsagd är tydligen vanligare än jag personligen trott om man tittar på svaren till frågan. Jag har haft tur att jag inte fått sparken/blivit uppsagd någon gång. Ibland tror jag man tar det för givet att man har en fast anställning, det kan vara jävligt tufft på arbetsmarknaden.
Folk som anser att detta är fusk är samma personer som alltid skyller på andra saker när de spelar dåligt i spel. ”musen är kass”, ”tangentbordet hade fel lutning” osv..
Sorry men detta var nog det dummaste jag läst på länge.
Jämför man konsoler/PC så är det såklart en tydlig skillnad och Switch halkar efter. Men är man van med Nintendo och bara spelar Switch så förstår jag att man inte märker att Switchen ligger efter i dessa aspekter. Jag älskar Switchen men när jag provade exempelvis Zelda TotK på en emulator för 60 FPS så var det sen omöjligt att gå tillbaka till Switchen och man insåg hur begränsad Switchen är.
Jag hoppas på att Switch 2 satsar mer på en grafisk och prestanda uppgradering så vi kan få 60 FPS till standard och finare spel.
Nu säger jag inte att du har fel men vill ändå utmana dina argument lite. Det fanns en tid då bättre hårdvara och internet gjorde markant skillnad. När jag var liten och spelade på modem medan någon annan hade bredband, vilket då var för dyrt för mig så var det stor skillnad. Det klassades dock inte som fusk men att sitta på 120 ping vs 40 ping tror jag många av oss tycker är en betydande skillnad när man försöker prestera. Och så var det ofta förr i half life 2 haha. 60fps är för många ospelbart(jag är för dålig för att märka större skillnad 😆) och anser sig inte kunna prestera på topp om de inte har 120fps. View distansen i vissa spel är en fördel och det är betydligt sämre på vissa datorer osv. Allt sådant accepterar vi och vill väl inte påstå att det är ett problem idag. Framförallt sågs det aldrig som fusk. Men det var en fördel vissa hade under en tid. Musbind istället för ctrl + alt + ö som du nämner sparar ju nån hundradel eller två vilket på vissa nivåer spelar roll. Om jag spelar ett spel med block timings så vill jag verkligen ha den knappen på musen och inte en komplicerad keybind osv. Men ja, nitpick. Menar bara att fördelar finns det ju i alla former. Dock håller jag med om att visa konturer av spelare på skärmen är ett jäkla stort kliv. Det känns lite fuskigt men är inte beredd att kalla det fusk ännu. Vill se mer av det innan jag bestämmer mig.
Edit: men ja ju mer jag tänker på det så är det ju en mjukvara som nyttjas för att skapa en fördel. Det är lite fuskigt. Hade vi laddat ner sådana program och använt i LoL så hade man ju absolut sett det som fusk.
Gigantisk skillnad att jämföra ping, när spelet är gjort för att spela på så låg ping som möjligt för bästa spelupplevelsen så är det helt upp till spelaren själv att se till att han/hon har utrustningen för att uppnå bästa spelupplevelsen. Det är som att säga att om en spelare väljer att spela FPS med en handkontroll på PC, så fuskar alla andra som spelar med mus bara för att det är en fördel. Det är menat att spela med mus+tangentbord, på samma sätt det är menat att man ska försöka uppnå låg ping. (dessutom är hög ping en nackdel för alla spelare involverade, men det är väl en annan diskussion)
Att man däremot visas information på ett helt annat sätt än vad spelet var menat för, baserat på din hårdvara, är en helt annan sak. Spelen är skapade för att titta på minimapen, för att få ytterligare information än den information som visas utanför minimapen.
Personligen tycker jag det är en löjlig diskussion, kan väldigt tydligt klassas som "fusk" och som jag tidigare nämnt i annan kommentar, så kommer detta bara bli värre och värre med utveckling av AI. Så därför är det viktigt att sätta tydliga gränser tidigt.
Förstår inte hur det är en diskussion? Det blir väl inte mer tydligt än såhär att det faktiskt ger ett övertag över de som inte använder SkySight? Tanken är ju att minimapen ska ge information och du därför behöver använda din tid att faktiskt se över minimapen under gameplay för att ha övergripande koll på vad som händer i spelet. Nya spelare är usla på att använda minimap då det kräver skill och erfarenhet att veta när/hur mycket du ska nyttja minimapen.
Helt ärligt så låter det ju mer som en lite mer basic variant av "wallhack"? Du kanske inte kan se genom väggar men bara för att du vet ungefär vart en fiende är på minimapen, så betyder ju inte det nödvändigtvis att du kan veta exakt vart du ska skjuta för att träffa fienden. Det ger en "ny" typ av information som inte ges till andra spelare, så det bör 100% bannlysas.
Detta kommer gissningsvis bara att bli värre och värre med utvecklingen av AI, så det gäller att sätta tydliga gränser väldigt tidigt så vi inte hamnar i en sits i framtiden att det finns massivs med hårdvara som ger olika former av information som man annars inte kan få.
Är det rimligt att hoppas på 60 FPS på Switch 2? Jag känner verkligen att Switchen ligger så långt bakom alla andra consoler i den fronten. Att spela Zelda på 30 vs 60 FPS är verkligen dag och natt, något som jag tror många nu håller med om som kanske kommer från PC.
Har Switch 2 60 FPS by default på alla spel och lite bättre resolution när den är dockad så är jag såld.
Gamingkulturen är rätt intressant må jag säga. Utvecklarna för The Day Before har verkligen inte gett något alls till sina fans förutom falska förhoppningar, lögner och några enstaka bilder och videos (som för övrigt kom extremt sent i "utvecklingen"). Trots detta finns det hardcore fans som går längder för att skydda företaget och spelet.
Att lägga någon tid alls för The Day Before är förmodligen en av många sätt att slösa sin tid. Däremot har spelet varit i spotlighten rätt länge med flera artiklar, diskussioner, podcasts, youtube videos o.s.v. Så vill man bara få lite uppmärksamhet så är det kanske inte det värsta sättet att göra det på.
Det värsta är ju att även om det inte är miljontals spelare så har faktiskt fler köpt spelet än jag hade hoppats på. Tråkigt att det inte finns några konsekvenser alls för de bolag som väldigt tydligt driver falsk marknadsföring. Har man följt deras "resa" så var det extremt tydligt att slutprodukten skulle bli skräp.
Jag är någon som inte gillade BOTW, så ni som bryr er kan få mitt perspektiv:
TOTK gör det som BOTW gjorde dåligt, betydligt bättre. Det jag främst störde mig på i BOTW var den tomma världen, musiken (eller snarare brist på), bossarna/tempel och hur de berättar storyn. I min mening så har de förbättrat på samtliga punkter.
Världen känns mer levande och fylld, det är skön igenkännande Zelda-musik nästan överallt, de har tempel som i gamla Zelda spel, bossarna är inte lika mycket "Souls-like" utan mer fiffiga som gamla Zelda spelen vi är vana med.
Såklart är majoriteten taget direkt från BOTW men man märker trots det en positiv skillnad.
Så från någon som försökte spela BOTW men inte fastnade alls, rekommenderar jag er att prova TOTK för de har faktiskt förbättrat mycket utav BOTW svagheter som fick mig att sluta spela.
Du behöver inte förklara. Att jag googlar gör inte programmet steam bättre.
Det är segt, klottrigt. Svårt att hitta saker. Nej, jag gillar inte det.
Epic är en bättre launcher enligt mig. Köper alla spel där som jag kan. I detta fall är det exklusivt.
Med det sagt så använder jag alla launchers när det behövs.
Xbox, gog, epic, steam, EA.
Skippar inte ett spel jag vill ha för att det ligger på en launcher jag ogillar. Skiter fullständigt i det. Vill jag ha spelet köper jag det
Det bästa med Steam enligt mig är hur enkelt man kan hitta spel man letar efter. Filtreringen är komplex och recensioner visas väldigt tydligt. Det är väldigt enkelt att se om ett spel är uppskattat eller inte på Steam, Epic Games har nyligen lagt till recensioner som jag förstår det. Tidigare kunde man inte ens se hur andra spelare upplever spelet utan det var mer eller mindre "a shot in the dark". Nu finns det recensioner men knappast i samma grad om Steam visar och t.o.m uppmanar recensioner till spel man spelat.
Såklart är det en smaksak men jag tycker Steam har betydligt bättre launcher och det kanske inte är så konstigt men tanke på hur länge Steam har existerats.