South of Midnight - söderkänsla utan spelglädje

It's not a lake, it's an ocean
South of Midnight - söderkänsla utan spelglädje

Compulsion Games två tidigare spel, Contrast och We Happy Few, kändes båda som spännande experiment som hade tjänat på antingen en större budget eller mer tid i utvecklingsugnen. Gemensamt för dem var uppenbara brister i gameplay. Trots att det är betydligt mer ambitiöst sällar sig South of Midnight tyvärr till det sällskapet.

Vi spelar som Hazel vars mor förvinner tillsammans med bostaden i en stor översvämning som ödelägger allt i sin väg. I sin jakt på att hitta modern tar sig Hazel genom den amerikanska söderns ödemarker och igenspikade bostäder. Det vilar något tungt och sorgset över hela området. Inte bara för att vi utforskar en värld som drabbats av en naturkatastrof – här är det framför allt mänskliga katastrofer som tynger ned alltsammans.

Hazel är en så kallad Weaver, en person med en förmåga att med magi laga trauman. Att väva ihop det som är trasigt, om man så vill. Detta är kärnan i berättelsen, och genom resans gång får vi lära känna Hazels familj och andra karaktärer.

Compulsion väver in amerikanska folksagor och välkända figurer i berättelsen och förklarar hur alla monster blev till enligt den sedelärande devisen att monster skapar monster. Precis som jättarna i Hellblade II är det ett trauma som har skapat dem, och det finns en begriplighet i vad som fött både ilskan och bitterheten. Problemet är bara att vi hoppar från karaktär till karaktär i rask takt, vilket gör att jag glömmer den senaste illa kvickt. Dessutom får vi veta påfallande lite om Hazel själv, som skjuts till bakgrunden när berättelsen fokuserar så mycket på alla andra.

En talande fisk. Inget konstigt.

Illdåd, övergrepp och förlust

Detta är i grunden en sorts spökhistoria, men det är också en berättelse om den amerikanska södern och dess mörka historia. Ständigt närvarande är känslan av kamp och misär, av illdåd, övergrepp och förlust. Vi träffar på karaktärer som kämpar med samma saker som alla men också med sådant unikt för denna del av Amerika. Berättelsen är påtagligt mörk, och många tunga ämnen tas upp.

South of Midnight har en lite egen stil, men det finns ingenting i spelets gameplay som känns nytt eller spännande. Jag har egentligen inga större problem med att hjulet inte återuppfinns. Fördelen med att känna igen sig är att jag kommer väldigt snabbt in i spelet och slipper lära mig komplicerade stridskommandon och överambitiösa rörelsescheman. Nackdelen är att gameplay känns kopierat från många andra spel. Men det är enformigheten som är det stora bekymret här.

Samma sak igen och igen

Compulsion verkar medvetna om att striderna inte är spelets starkaste kort. Så pass att de erbjuder oss att helt hoppa över varje fajt. Ofta lockade det, och jag kan erkänna att jag faktiskt föll till föga ibland när jag bara inte lade lust. Ty även om vi stöter på lite olika fiender under spelets gång blir det väldigt snabbt tröttsamt att på lång väg se ännu ett fält med ett grönt lysande sken, indikerande att nu är det snart dags för exakt samma strid igen.

Fienderna är nämligen enbart koncentrerade till dessa små arenor, vilket gör utforskning och strid helt åtskilda från varandra. Striderna känns inklämda som ett nödvändigt ont. Kanske hade South of Midnight tjänat på att skippa dem helt och hållet. Bossfajterna är mer sällsynta och något bättre, även om jag tycker att kontrollen inte är tillräckligt responsiv.

Det är inte bara striderna som är enahanda. Compulsion har skapat en gameplayloop som är exakt densamma hela spelet igenom, och redan efter några kapitel börjar det kännas tradigt. Det är både synd och lite förbryllande att de inte haft större ambitioner än så här.

Om strider och gameplay känns irriterande enformiga har Compulsion lyckats desto bättre med miljöerna och atmosfären. Musiken är en starkt bidragande orsak till det. Soundtracket består av en blandning av genrer som blues, jazz, gospel, bluegrass och amerikansk folkmusik och används på ett sätt som verkligen kompletterar berättelsen. Lyssna på texten, är ett tips.

Alla lär inte digga musiken, och ibland skär den sig skarpt mot vad som händer på skärmen. Men det går inte att förneka att den är effektfull och överlag passar spelets miljöer och berättelse alldeles utmärkt. Röstskådespelet är också förträffligt, och det gäller både Hazel och alla sidokaraktärer.

En vacker och inbjudande värld

Grafiskt är South of Midnight kompetent utan att vara haktappande. Sällan har söderns alligatorbebodda träskmarker i solnedgång och vingligt hopsnickrade stugor varit så här hänförande. Stora råttor rumlar omkring. Rävar genar över den upptrampade stigen. Gräshopporna hörs i fjärran. Miljöerna känns levande på ett sätt vi inte ser så ofta.

Compulsion har skapat en väldigt vacker och inbjudande värld. Det är bara synd att vi inte får möjlighet att utforska den mer. Jag har inget emot linjära äventyrsspel, tvärtom är det en av mina favoritgenrer. Men jag skulle verkligen inte ha tackat nej till några valfria sidequests här. En möjlighet att avvika från den upptrampade stigen för några ögonblick, en chans att fördjupa sig i någon av alla karaktärer som passerar revy. Det finns så mycket som skulle ha kunnat göra upplevelsen något djupare och ökat lusten att återbesöka denna fina värld.

Samtidigt uppskattar jag att spelet inte är längre än vad det behöver vara. Jag tog mig igenom det på drygt tio timmar, och det är precis lagom för denna titel. Att ett spel tackar för sig precis när det borde ska inte underskattas. Alltför många spel där ute är längre än vad de borde vara, och det drar inte sällan ned helhetsintrycket när den sista tredjedelen känns för utdragen.

Ånej. Inte igen.

Det räcker inte

Jag får lite Kena: Bridge of Spirits-vibbar när jag skuttar omkring i skogarna. Spelen liknar varandra på flera sätt. Båda dras också med samma utmaningar – de ser vackra ut men har svårt att övertyga när det är dags att slåss.

När jag klättrar och glidflyger genom de vackra miljöerna för att i nästa ögonblick nå en bergstopp med en helt gudomlig utsikt känns South of Midnight nästan som en konkurrent till de där stora spelen som brukar omnämnas på spelgalorna. Men så snart de osynliga väggarna sätter stopp för all fri utforskning eller när det är dags för strid, bryts den där illusionen omedelbart. Detta gör hela upplevelsen väldigt schizofren.

Den som har en koppling till den amerikanska södern kommer säkert känna lite extra för miljöerna och sättet på vilket folksagorna väcks till liv i South of Midnight, lite som den effekt som Bramble hade på oss svenskar. Även om jag verkligen uppskattar settingen här, och önskar att fler utvecklare utforskade den amerikanska södern, räcker det inte riktigt.

Compulsions tredje spel är också deras bästa. Men upplevelsen är för spretig, för ojämn och med lite för många dalar bland topparna för att det ska bära hela vägen.

South of Midnight
2
Tveksamt
+
Lättillgängligt
+
Soundtracket är lika unikt som välkomponerat
+
Utmärkt röstskådespel
+
Vackra och atmosfäriska miljöer...
-
... som vi knappt får utforska
-
Väldigt enformigt gameplay
-
Striderna hoppar jag helst över
-
Något spretigt berättande
-
Inget omspelsvärde
Det här betyder betygen på FZ

Lanseringsdatum: 8 april 2025
Spelat på: Xbox Series X
Game Pass: Ja
Övriga format: PC


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Av alla studios som Ms har köpt så är det här det konstigaste valet enligt mig...
De har inte gjort någonting som är minnesvärt, förutom kanske de första 10 minuterna i We happy few!

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Jozo:

Av alla studios som Ms har köpt så är det här det konstigaste valet enligt mig...
De har inte gjort någonting som är minnesvärt, förutom kanske de första 10 minuterna i We happy few!

För mig kändes Compulsion som något av ett framtidslöfte när Xbox utannonserade sitt uppköp på E3 för snart sju år sedan, och jag hade faktiskt ganska stora förhoppningar på vad de skulle kunna åstadkomma med Microsofts finanser i ryggen. Därför är South of Midnight något av en besvikelse. Detta är slutresultatet efter sju år. Visst, det är ett team på 80 pers och inte 800. Det är AA, inte AAA. Men att de för tredje gången inte lyckats skapa ett engagerande gameplay som underhåller tycker jag säger någonting om studions talang eller fokus. De hade nästan lika gärna kunnat göra ett peka-och-klicka-äventyr.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Fasen asså jag blir mer o mer sugen på spela detta spel ju mer jag läser o ser om det här. Nice recension.

Typ alla dina minus ser jag som + eller spelar ingen roll, "Striderna hoppar jag helst över" var ungefär vad jag kände när jag spelade på "the last of us" -spelen. Rätt medioker gameplay/strider men höll ut pga av den mästerliga storyn man ville veta slutet av

Medlem

Det verkar inte direkt bra, tyvärr. Ännu ett spel som är lovande eller som skulle kunna vara så mycket mer men som misslyckas. Håller förövrigt med om tankarna kring Compulsion Games. De har alltid haft ambitioner och man trodde ju när de blev uppköpta att MS skulle kunna fokusera dem bättre eller placera folk hos dem som skulle kunna göra studion till vad den har potential att vara. Blir inte förvånad om vi får se omstruktureringar hos Compulsion snart, eller nedstängning av studion. Att efter så många år av utveckling bara kunna producera resultat som det här är inte lovande för framtiden.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Atilaa:

Det verkar inte direkt bra, tyvärr. Ännu ett spel som är lovande eller som skulle kunna vara så mycket mer men som misslyckas. Håller förövrigt med om tankarna kring Compulsion Games. De har alltid haft ambitioner och man trodde ju när de blev uppköpta att MS skulle kunna fokusera dem bättre eller placera folk hos dem som skulle kunna göra studion till vad den har potential att vara. Blir inte förvånad om vi får se omstruktureringar hos Compulsion snart, eller nedstängning av studion. Att efter så många år av utveckling bara kunna producera resultat som det här är inte lovande för framtiden.

Lite min känsla också. Det förefaller vara så att Microsoft inte riktigt klarar av att styra alla sina uppköpta studior. Phil Spencer brukar alltid predika att poängen med uppköpen var att inte lägga sig i utan låta talangerna göra sin grej. Men ett projekt som pågår i över fem år behöver styrning, och det förefaller vara så att Compulsion har vissa utmaningar när det kommer till att skapa bra gameplay. Det är verkligen ingen talanglös studio, men kanske hade det behövts viss extern hjälp i vissa delar för att sy ihop det hela till en genomgående bättre upplevelse?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Musiken var bland det bättre i spelet tycker jag.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Inne på kapitel 11 nu och börjar på att bli rätt nöjd. Var rätt positiv till en början men börjar tröttna allt mer på det repetitiva gameplay:et. Tror jag hade varit betydligt positivare till spelet om man kapat 1/3 av längden på varje kapitel

1
Skriv svar