Köp inte spelet i dag som du kan köpa i morgon

Robot
Köp inte spelet i dag som du kan köpa i morgon

Spelpriserna får oss att se rött. Fredrik tycker du i stället ska se röda prislappar.

#krönika, #priser

Medlem

Själv köper jag hellre grisen i säcken än en switch 2.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

En switch 2 hade nog varit kul, men håller mig till pc och avvaktar. Får se om Gta6 får mig o köpa ps5 senare..

Medlem

Jag håller med, men det finns en stor skillnad på just Nintendo och resten av marknaden. Nintendo går aldrig på rea, dom få spelen som gör de är även på rea svindyra, och switch 2 kommer aldrig hamna på rea de kommande åren.

Medlem

Den här krönikan är den viktigaste jag läst på länge här på FZ. Det finns hur mycket underhållning som helst inom spelindustrin. Varför förhasta sig och rent av slösa pengar när hur många billiga guldklimpar som helst finns att gräva upp?

Att ha förmågan att vänta för att sen betala mindre och få en bättre spelupplevelse gör hobbyn så mycket bättre. Jag ligger i regel ett par år efter spelsläpp och oftast köper jag ännu äldre titlar som jag har "missat".

Jag älskar baldurs gate-spelen och nu i Maj tänkte jag spela igenom trean för första gången efter att ha köpt det på rea. Spelet har ju bara växt sedan release från vad jag har läst och jag är taggad!

Medlem
Skrivet av Querth:

Den här krönikan är den viktigaste jag läst på länge här på FZ. Det finns hur mycket underhållning som helst inom spelindustrin. Varför förhasta sig och rent av slösa pengar när hur många billiga guldklimpar som helst finns att gräva upp?

Att ha förmågan att vänta för att sen betala mindre och få en bättre spelupplevelse gör hobbyn så mycket bättre. Jag ligger i regel ett par år efter spelsläpp och oftast köper jag ännu äldre titlar som jag har "missat".

Jag älskar baldurs gate-spelen och nu i Maj tänkte jag spela igenom trean för första gången efter att ha köpt det på rea. Spelet har ju bara växt sedan release från vad jag har läst och jag är taggad!

Tror inte alltid det handlar om att förhasta sig, vissa spel vill man ju helt enkelt inte vänta på. Jag älskar tex ff7 remake och rebirth, skulle aldrig få för mig att vänta något år bara för att kunna inhandla på rea. Är det slöseri med pengar bara för det? SKulle inte påstå det, jag har råd och vet att jag kommer uppskatta det jag köper. Skulle aldrig vilja vara "några år efter" i spelsläpp och missa all rolig hype, diskussioner kring spel etc, men vi alla är olika

Medlem

Det här är så sant som det är sagt. Jag köpte Kingdom Come 2 på release för jag var så sugen på spelet. Nu finns det på rea på Webhallen. Hur mycket har jag hunnit spela? Två timmar (ville klara andra spel före).

Medlem

Inte så lätt alla gånger att vänta, köper man fysiska spel är det riskabelt då vissa spel försvinner ur sortimenten när de sålt slut.
Vissa spel har man ju ingen lust att vänta på heller, inte en chans i helvetet att jag kommer vänta flera år för att kanske spara några hundra lappar på GTA 6, det ska spelas dag 1, hellst tidigare än så

Medlem

Priser på spel tycker jag är väldigt abstrakt. Call of Duty till exempel kostar mellan 8-900. Ubisofts senaste spel har sågats utav nästan all media och spelare, dessa spel kostar också 8-900. Jag kan anse att Nintendos spel i detta fall faktiskt förtjänar den prislappen. Priset har ju nästan stått still sedan jag var liten, minns när jag betalade 649:- för NHL 2005 och även 699:- för Ocarina of time tidigt 2000.

Medlem

Jag köpte Horizon Forbidden West för typ 130 kr i vintras och uppgraderade gratis till PS5. Det var bra pang för pengarna.

Medlem

Nintendo har ju aldrig reor tyvärr
Ett nytt Mario eller Zelda i 3 D hade varit intressant, Mario Kart 9 är ju såklart ett toppspel men knappast en systemsäljare
Än så länge är Switch 2 en superflopp när man tittar på spelen men det kommer förhoppningsvis ändras snart
Börjar bli sugen på en PsPortal faktiskt🤔

Medlem

Ibland, men bara ibland, saknar jag tiden jag hade få spel och väntade på nästa stora spelsläpp. Den hypen kommer sällan nu för tiden

Medlem

Jag har helt slutat köpa spel tills jag har gått igenom min backlogg på ~300 spel och sållat ut skräpet man fått gratis och spelat igenom en del av det som är bra.

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Har inte bråttom med köp alls oftast, lägger till bevakning på prisjakt och slår till vid reor, senaste fyndet blev FF VII Rebirth för 199kr

Medlem

Nintendo kan man ju köpa fysiska spel och få igen 85% om det är deras egna. Eller köpa på Tradera och sälja för samma. Dock brukar man ju vilja behålla deras egna
Undrar hur det blir på kassetter som bara har en kod.

Dom andra kan man ju vänta lite med bara så sjunker dom som stenar i pris och en rea på det. Märkligt marknad.

Medlem

Håller med. Men jag vill också lyfta begagnad marknaden som är oerhört underskattad. Bara PS5 har jag sparat många tusenlappar genom att låna eller köpa begagnade lir.

Releasehästryttare
Skrivet av Majinbuu:

Inte så lätt alla gånger att vänta, köper man fysiska spel är det riskabelt då vissa spel försvinner ur sortimenten när de sålt slut.
Vissa spel har man ju ingen lust att vänta på heller, inte en chans i helvetet att jag kommer vänta flera år för att kanske spara några hundra lappar på GTA 6, det ska spelas dag 1, helst tidigare än så

Kommer du betala extra om man kan spela det några dagar innan andra?

Medlem
Skrivet av Devan:

Kommer du betala extra om man kan spela det några dagar innan andra?

Nej, kommer inte betala extra för bara early access men kommer det som extra bonus i någon deluxe edition där annat ingår så visst då betalar jag.

Medlem

Min taktik de senaste åren har varit att vänta minst 6 månader. Detta för billigare pris och buggstädning.

Medlem

Köpte en Ps5a med Astrobot igår. Såg att priset för den konsolen med spelet var ett par hundra billigare än den utan, så jag högg till på en innan priset justeras igen haha

Köper nästan enbart på reor nu för tiden. Det släpps ju ändå mer än man hinner spela, så det brukar gå rätt naturligt.

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem

Med tanke på hur lite jag faktiskt spelar (tack vare familjelivet) och hur länge jag spelar spel så väntar jag nästan aldrig med att köpa något spel. Brukar kanske bli 1-3 spel om året och då kan jag leva med att betala fullpris. Notera dock att jag inte menar Nintendo-fullpris, utan PC och steam som ändå håller nere priset liiiiite.

signatur

Submission is for the weak

Medlem

Särskilt UBIcrap är ju kända för att sänka priserna rejält rätt snabbt, och med rejäla reor. Skulle aldrig köpa ett av deras repetitiva, generiska, fantasilösa spel till fullpris. När andra spel jag verkligen vill ha släpps så påminner jag mig om den enorma backlog jag samlat på mig och då går det bra att vänta. De enda spel jag förbeställt de senaste 10 åren är Spider-man-spelen. Övriga spel har jag inget större problem att vänta 6-12 månader med, eller mer.
Började t.ex. precis spela Days Gone som jag haft liggande hur länge som helst nu när remastern kommer snart. PS4-versionen duger utmärkt för mig. Har både Cyberpunk och Baldurs gate 3 som ligger och väntar, och en typ 400+ andra spel på Steam.

Men det finns en grupp spel, de jag spelar mest på PC, som jag gärna köper till fullpris: Indie-spelen. Jag spelar nästan aldrig AAA-spel på PC längre. Indiespelen är lagom långa, ofta mycket mer underhållande och har nästan alltid rimlig prissättning. Vad gäller priserna i allmänhet så är det värt att komma ihåg att AAA-spelen idag är vansinnigt mycket mer komplicerade, men prissättningen med inflation inräknat egentligen inte är dyrare än de spel min generation köpte för C=64, Amiga, Sega osv. Men AAA-branschen behöver reformeras av helt andra anledningar. Se bara på stackars DICE som sitter fast med j-a BF. Kommer ni ihåg när de gjorde grymma flipperspel och rallyspel (och annat)? Företag som EA behöver släppa kreativiteten fri inom varje studio de äger och kontrollerar.

Men oj vad jag saknar gamla hederliga Humble Bundle. Vilka fynd man gjorde där, och fick bra spel på köpet som man aldrig annars hade funderat på att köpa/spela.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Querth:

Tack, det värmer att höra. Ja, att vara sist på bollen har verkligen sin tjusning. Märker att jag gillar den inställningen mer och mer. Riktigt bra match med BG3 för dig, för nu kom ju den sista riktigt stora uppdateringen. Det lönar sig att vänta – på flera vis.

Skrivet av DieZe:

Tror inte alltid det handlar om att förhasta sig, vissa spel vill man ju helt enkelt inte vänta på. Jag älskar tex ff7 remake och rebirth, skulle aldrig få för mig att vänta något år bara för att kunna inhandla på rea. Är det slöseri med pengar bara för det? SKulle inte påstå det, jag har råd och vet att jag kommer uppskatta det jag köper. Skulle aldrig vilja vara "några år efter" i spelsläpp och missa all rolig hype, diskussioner kring spel etc, men vi alla är olika

Det är en bra poäng också. Att vara med i "snacket på stan" är ju något en del uppskattar. Slöseri med pengar är det inte, och som jag skrev kommer det alltid finnas spel som jag måååste ha dag ett. De är ganska få iofs, men fruktansvärt viktiga. FFVII-duon du nämnde hör definitivt till den skaran.

signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Unholydude:

Jag håller med, men det finns en stor skillnad på just Nintendo och resten av marknaden. Nintendo går aldrig på rea, dom få spelen som gör de är även på rea svindyra, och switch 2 kommer aldrig hamna på rea de kommande åren.

Skrivet av CyberJ:

Nintendo har ju aldrig reor tyvärr
Ett nytt Mario eller Zelda i 3 D hade varit intressant, Mario Kart 9 är ju såklart ett toppspel men knappast en systemsäljare
Än så länge är Switch 2 en superflopp när man tittar på spelen men det kommer förhoppningsvis ändras snart
Börjar bli sugen på en PsPortal faktiskt🤔

Nej, man får verkligen ompröva reaglasögonen vad gäller Nintendo. Men once in a blue moon händer det att en hyfsad rea dyker upp. Men här snackar vi inte 75-procentiga rabatter direkt.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag äger en jättebra spelkonsol (PS5) och hundratals bra spel till den. Så jag kommer inte behöva köpa ny konsol/spelenhet på länge och inte heller spel. OM jag någonsin mer köper spel så kommer de spelen vara jättebra och jättebilliga. Spelutvecklarna har lyckats med sitt uppdrag och gjort en stor majoritet av branchen helt överflödigt. Tack spelutvecklare! (Och Nintendo är historia för min del så länge de inte släpper sina spel på Playstation och dessutom till en låg kostnad vilket är en lika stor risk att det händer som att det ska snöa i helvetet).

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Tack, det värmer att höra. Ja, att vara sist på bollen har verkligen sin tjusning. Märker att jag gillar den inställningen mer och mer. Riktigt bra match med BG3 för dig, för nu kom ju den sista riktigt stora uppdateringen. Det lönar sig att vänta – på flera vis.

Det är en bra poäng också. Att vara med i "snacket på stan" är ju något en del uppskattar. Slöseri med pengar är det inte, och som jag skrev kommer det alltid finnas spel som jag måååste ha dag ett. De är ganska få iofs, men fruktansvärt viktiga. FFVII-duon du nämnde hör definitivt till den skaran.

Jo så är det ju och jag är i stort likadan där att jag har en viss skara av spel som "jag måste ha" på release annars kan det vänta

Medlem

Nintendos spel har aldrig röda prislappar 😅

Medlem

1000kr är lite dyrt men ändå ok. Funderingar på annat kommer väl fram med kommer en Edition kosta 2000kr?

Något jag stör mig med på är alla hypade spel man antingen hypat upp själv eller FZ för den delen kommer kosta skjortan i framtiden när man köper grisen i säcken helt enkelt som jag nog gjort 30-40ggr minst under min gaming karriär.

Kan även se framtida generationer kommer nog uppleva betydligt färre spel tyvärr.

Medlem

Jag gissar att väldigt många väljer att köpa Mario Kart World för ca 759kr i stället (Svenskt pris).

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Reflektion på ämnet är hur knepigt det är att ha en butik i hemmet egentligen med internet med Steam. Det är lätt att köpa för mycket när butiker är så tillgängliga som idag jämfört med förr som det krävdes att man rörde på sig

signatur

VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)

123
Skriv svar