Vi som ska importera Switch 2

Medlem
Vi som ska importera Switch 2

Efter dagens avslöjande av vad Switch 2 kommer kosta i Sverige så lär det vara fler än mig som seriöst funderar på att importera konsolen istället.

I den här tråden tänkte jag vi kan ställa frågor eller ge tips om allt som rör att importera konsol.

Det jag undrar är om det tillkommer skatt/tull/ övriga extra avgifter om man köper från exempelvis tyska amazon eller mediamarkt?

Om man kan få konsolen + mariokart world för 5 500 istället för 7 500 som här vore det ju en dröm!

Medlem

Rekommenderar att du läser det här från Tullverket. Bra att veta i största allmänhet.
Bland annat det här är bra att veta:
”När du beställer en vara från ett annat EU-land behöver du inte betala någon tull, moms eller andra skatter till Tullverket.”

Men hela artikeln är läsvärd. De enda ”extra avgiftern” är frakten och eventuellt bök i fall du har problem med konsolen och behöver reklamera.

Medlem
Skrivet av Lathron:

Efter dagens avslöjande av vad Switch 2 kommer kosta i Sverige så lär det vara fler än mig som seriöst funderar på att importera konsolen istället.

I den här tråden tänkte jag vi kan ställa frågor eller ge tips om allt som rör att importera konsol.

Det jag undrar är om det tillkommer skatt/tull/ övriga extra avgifter om man köper från exempelvis tyska amazon eller mediamarkt?

Om man kan få konsolen + mariokart world för 5 500 istället för 7 500 som här vore det ju en dröm!

På tyska Amazon så kommer priset att justeras till att inkludera svensk moms (25%) istället för tysk (19%) så den blir något dyrare än det pris du ser. Frakt tillkommer högst antagligen (brukar inte vara dyrt). Ingen tull på varor som köps inom EU.

Tyska Mediamarkt sålde inte till SVerige tidigare, vet ej hur det är nu då Mediamarkt inte finns i Sverige mera.

Bara att leta upp konsolen på amazon.de/fr/it/es/osv och se till att det är Amazon som levererar.

Medlem
Skrivet av Lathron:

Amazon slänger på korrekt VAT/moms i kassan om du bokar korrekt från EU, så det blir inget extra därifrån. Testade som exempel från Spanska Amazon och då blir det 526€ istället för 510€ eftersom vi har högre moms. Plus frakt så klart

Medlem

Snart är det sommar. Folk reser utomlands och kanske kan köpa en åt er. Kommer ihåg att man gjorde så när iPhone släpptes.

Medlem

Jag ska försöka köpa ett Switch 2 från tyska amazon. Man behövde skriva upp sig på en sorts väntelista. Lär väl bli nån tusenlapp billigare?

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Jag ska försöka köpa ett Switch 2 från tyska amazon. Man behövde skriva upp sig på en sorts väntelista. Lär väl bli nån tusenlapp billigare?

Eller boka från spanska Amazon för samma pris?

Medlem

Har en för 6,5k här i Sverige (får se om den står kvar så)

Och en från Spanien på 6k.

Båda är bundeln med Mario Kart.

Medlem

Ska till Japan senare i år, kanske blir att köpa med sig en därifrån!

Medlem
Skrivet av Force:

Ska till Japan senare i år, kanske blir att köpa med sig en därifrån!

Eller inte, fan
https://uk.pcmag.com/migrated-84555-gaming/157412/nintendos-s...

Medlem

Tänkte precis säga det haha DO NOT.

Medlem

Beställde en standard från spanska amazon. 5462kr blev det med svensk moms och frakt.
Inte en chans att jag går med på svenska överpriser.
Lär väl dyka upp någon vecka senare men det kan jag leva med.

Medlem

De borde göra en billigare för oss i Sverige så svag som vår krona är

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Aaaah, har du skrivit upp dig? Funderar på o göra det senare ikväll

Medlem
Skrivet av sp0de:

På tyska Amazon så kommer priset att justeras till att inkludera svensk moms (25%) istället för tysk (19%) så den blir något dyrare än det pris du ser. Frakt tillkommer högst antagligen (brukar inte vara dyrt). Ingen tull på varor som köps inom EU.

Tyska Mediamarkt sålde inte till SVerige tidigare, vet ej hur det är nu då Mediamarkt inte finns i Sverige mera.

Bara att leta upp konsolen på amazon.de/fr/it/es/osv och se till att det är Amazon som levererar.

Tack för den infon! Det hade jag inte koll på

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

Eller boka från spanska Amazon för samma pris?

Finns det någon fördel att boka via spanska jämfört med tyska?

Medlem

Bara att gå all in på att lära dig japanska

Medlem

Oj sorry för allt spam, såg nu att det fanns en "citera flera knapp" 🙈

Medlem

Länk till Switch 2 på tyska sidan?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Länk till Switch 2 på tyska sidan?

https://www.amazon.de/Nintendo-10X/dp/B0F2JCL3NZ/ref=mp_s_a_1...

Men man får ansöka om ett lotteri så inte hundra säkert att man får möjligheten att beställa.

Medlem

Har bokat på spanska amazon så jag i alla fall minimerar risken att bli helt utan Switch 2 i sommar. Men kommer nog avboka den om jag får boka från Nintendo EU/Nintendo Tyskland, då det känns lite tryggare att köpa direkt från My Nintendo Store. Plus att Nintendo Tyskland alltid sett till att jag fått mina spel på releasedagen de gånger jag handlat från dem förr.

Medlem

Någon som har koll på butiker som inte är Amazon? Mediamarkt skickar inte internationellt, inte heller Smyths toys. Synd att man avbrutit nintendo online annars så hade ju det varit en ide.

Medlem
Skrivet av Lathron:

Men man får ansöka om ett lotteri så inte hundra säkert att man får möjligheten att beställa.

Jaha ok, tack ändå! Ska spara utifall jag vill beställa från där i framtiden.

Skrivet av GustavA:

Någon som har koll på butiker som inte är Amazon? Mediamarkt skickar inte internationellt, inte heller Smyths toys. Synd att man avbrutit nintendo online annars så hade ju det varit en ide.

Ja, har också avbrutit mitt NSO och tycker det är tråkigt att det påverkar min chans att köpa en konsol. Förstår att de vill se att en är människa och inte bot men borde ju finnas enklare sätt?

Medlem
Skrivet av Lathron:

Jag skrev upp mig ändå. Får jag köpa den där så är det bra. Vägrar betala svenska bundlepriset (av ren princip). Får jag inte köpa den nu kan man säkert beställa den senare eller utomlands till sommaren.

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Jag skrev upp mig ändå. Får jag köpa den där så är det bra. Vägrar betala svenska bundlepriset (av ren princip). Får jag inte köpa den nu kan man säkert beställa den senare eller utomlands till sommaren.

Precis, verkar ju som Nintendo har satsat på att massproducera konsolen för att undvika scalpers så kommer nog att gå att köpa väldigt snart efter att första release-batchen sålt slut. Så kommer nog gå att köpa senare i juni om en vill det skulle jag tro.

Medlem

Om man köper från Spanien, hur mycket skillnad blir det då i pris? Alltså köper när man är där och tat med hem.

Medlem

Tror det är bäst att sitta lungt i båten och avvakta o se hur de officiella priserna sätter sig innan man gör några förhastade beslut.
Finns ändå inga dag1 spel som man inte kan leva utan.

Medlem
Skrivet av Lathron:

Finns det någon fördel att boka via spanska jämfört med tyska?

Fördelen är att på spanska så kan du boka och på tyska får man hoppas att man blir utvald att få boka.

Medlem

Vad är adressen till spanska sidan? .sp eller något sådant istället för .de?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Vad är adressen till spanska sidan? .sp eller något sådant istället för .de?

Borde väl bli .es ?

signatur

The Owls Are Not What They Seem

12
Skriv svar