Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition
Kul med ett bra betyg Gillar verkligen att flyga runt i mechs i det här spelet och hoppas att spelet håller bättre tekniskt än vad som var fallet på Wii U. Har för mig att de hade en form av strömmande teknik där världen lästes in (känner att jag är ute på djupt vatten här haha!).
Hur som helst, kul att det sista (?) exklusiva Wii U spelet nu finns till moderna plattformar.
Jag har varit lite sugen på Xenoblade sen jag spelade Xenosaga på ps2:an men det har aldrig blivit av. Kan man börja med denna release direkt eller borde man ta det första spelet först?
X är mer fristående än 1-3, så du kan absolut hoppa in här.
Har för mig att de hade en form av strömmande teknik där världen lästes in (känner att jag är ute på djupt vatten här haha!).
Stämmer bra! Dom hjälpte sedermera Nintendo med just det under utvecklingen av Breath of the Wild.
Jag har varit lite sugen på Xenoblade sen jag spelade Xenosaga på ps2:an men det har aldrig blivit av. Kan man börja med denna release direkt eller borde man ta det första spelet först?
X kan du spela när som helst men 1-3 vill du helst spela i ordning, X är det "sämsta" Xenoblade spelet om du frågar mig.
Ha bara med dig att Xenoblade X är mer open world där mycket story finns inbäddat i inte bara main story arcen utan alla sido story arcs som det finns många av. Många sido story arcs i X förändrar även världen permanent på olika sätt. I princip hela världen är tillgänglig från början i X till skillnad från Xenoblade 1 - 3 där open world avsnitten blir tillgängliga stegvis när man avancerar i dess story. Det skiljer sig från det mer linjära och tunga berättandet som finns i Xenosaga samt Xenoblade 1 - 3 där även mer tid lagts på karaktärsbyggen osv.
Den grafiska stilen är mer "realistisk" i X till skillnad från Xeno 1-3 så utseendemässigt är det en liten skillnad också.
Båda är jäkligt bra så du bör uppleva samtliga men med vetskapen att de är byggda olika Så gillar du inte ena sidan myntet så är inte andra stängd för dig.
X kan du spela när som helst men 1-3 vill du helst spela i ordning, X är det "sämsta" Xenoblade spelet om du frågar mig.
Håller inte med. X är det jag personligen värderar högst. För jag uppskattar verkligen utforskandet och upptäckarglädjen i det spelet. En fantastisk värld! Svagast för mig är #2. Mest på grund av den lite barnsliga huvudkaraktären. Är man dock bara ute efter en tight linjär story så kommer X vara det svagaste eftersom det inte är byggt på det sättet. Så smaken är som baken
Spelar om hela serien (1 - 3) inför releasen av X och jag tycker 3:an är bäst, följt av 1, X (Wii U) och slutligen 2. En grymt bra serie som jag nu måste ha lagt ner sammanlagt en bra bit över 1500 timmar i 😄
Det är väldigt personligt vilket Xenoblade man föredrar. För min del så är X det bästa i serien, på grund av att det fokuserar mer på utforskning än på story. Jag gillar de mer storybaserade spelen också, men världen i X är för mig en av de häftigaste öppna världarna i gaming.
Spelar om hela serien (1 - 3) inför releasen av X och jag tycker 3:an är bäst, följt av 1, X (Wii U) och slutligen 2. En grymt bra serie som jag nu måste ha lagt ner sammanlagt en bra bit över 1500 timmar i 😄
Håller med till fullo, den rankingen är utmärkt. 2an är bra men hamnar utan tvekan på sista plats.
Gillade första Xenoblade Chronicles till Wii så mycket så det kändes självklart att köpa en Wii U för detta spel. Det borde jag inte ha gjort då det med stor marginal var 2010-talets största spelbesvikelse för mig.
Karaktärerna är tråkiga och endimensionella, tex Tatsu säger samma tråkiga skämt varenda gång du möter honom. Väldigt tröttsamt. Huvudberättelsen är inte bara ointressant utan även låst bakom artificiella level-krav (kan inte börja uppdrag X förrän du når level Y osv). Dom flesta sidouppdrag är oinspirerat cookie-cutter. Musiken är bland det värsta jag hört i ett spel. Hela designfilosofin bakom spelet verkar ha varit, hur kan vi ta det värsta från MMOs och göra ett singleplayerspel av det?
Spelvärlden i sig är dock rätt så trevlig att utforska, men när du äntligen har låst upp din Skell (mech), så är spelet nästan slut.
Xenoblade Chronicles X är så katastrofalt dåligt, att jag övergav serien trots jag gillade första Xenoblade Chronicles så mycket.
... Musiken är bland det värsta jag hört i ett spel...
Vilken tur då att vi har olika smak. För det är ganska vida ansett att X har ett av de bättre soundtracken i genren. Inte bara en låt utan allt ifrån themes till ambient musik.
De som brukar vilja visa på en annan åsikt brukar länka rap låten från New Los Angeles som ett exempel på "musiken i X är skit" men spelet har mer än 55 musikspår från många olika genrer. Så ganska tunt argument.
Vilken tur då att vi har olika smak. För det är ganska vida ansett att X har ett av de bättre soundtracken i genren. Inte bara en låt utan allt ifrån themes till ambient musik.
De som brukar vilja visa på en annan åsikt brukar länka rap låten från New Los Angeles som ett exempel på "musiken i X är skit" men spelet har mer än 55 musikspår från många olika genrer. Så ganska tunt argument.
Ja det är den låten som blir tjatig annars är det fantastisk musik.
Har spelat alla delar i serien utom just detta så ser verkligen fram emot det!
Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty
Ingen info att ge här ang prestanda, upplösning och det tekniska i allmänhet?
Spelet rullar på i 30 fps men stabila fps. Har inte upplevt några dippar eller liknade. Inte helt säker, men tror spelet upplösning är 1280x720.
Oavsett så rullar spelet på fint och jag har inte haft några som helst tekniska problem.
"Writer and Fighter"
Spelet rullar på i 30 fps men stabila fps. Har inte upplevt några dippar eller liknade. Inte helt säker, men tror spelet upplösning är 1280x720.
Oavsett så rullar spelet på fint och jag har inte haft några som helst tekniska problem.
Fint, tack
Kul att Nintendo verkar gjort ett ordentligt jobb denna gång med remastern av X, till skillnad från hafsjobbet med DKC Returns. Här verkar det vara rejäla fördelar gentemot originalet, med fixat UI och mycket nytt innehåll mm. Har god lust att köpa detta då X fått så mycket lovord, och mer sugen på ett RPG i sci-fi setting nu än typisk "japansk fantasy". Men tusan vet hur man ska få tid att sätta sig in i ännu ett 100+ timmars rollspel.
Kul att Nintendo verkar gjort ett ordentligt jobb denna gång med remastern av X, till skillnad från hafsjobbet med DKC Returns. Här verkar det vara rejäla fördelar gentemot originalet, med fixat UI och mycket nytt innehåll mm. Har god lust att köpa detta då X fått så mycket lovord, och mer sugen på ett RPG i sci-fi setting nu än typisk "japansk fantasy". Men tusan vet hur man ska få tid att sätta sig in i ännu ett 100+ timmars rollspel.
Ja dygnet behöver fler timmar. Säger personen som fick för sig att det var smart och recensera Xenoblades och AC Shadow samtidigt 😅
"Writer and Fighter"
Hur är prestandan? Är det 30 eller 60 fps?
Spelet rullar på i 30 fps men stabila fps.
Kanske intressant:
”Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition Features a Hidden Unfinished 60 FPS Mode”
https://wccftech.com/xenoblade-chronicles-x-definitive-editio...
Ja, det är ett streck i protokollet om något.
Både Metroid Prime och Super Mario RPG fick genomarbetade versioner som är fantastiska. 😍
Kanske intressant:
”Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition Features a Hidden Unfinished 60 FPS Mode”
https://wccftech.com/xenoblade-chronicles-x-definitive-editio...
Intressant! Vill gärna spela det men 30 fps ger en kass spelupplevelse, klarar inte av hur sluggish allt känns. Får hoppas på en switch 2 release med stabila 60 fps helt enkelt.