Roblox vd: Låt inte dina barn spela Roblox om du inte är bekväm med det
Jag är snart 40år & spelar Roblox.
Ni får gärna mobba mig men jag tycker Roblox & Fortnite är kul & simpelt & avslappnad.
Spelar såklart stora svåra spel med.
Last second save!
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Helt rätt av VD'n. Jag menar för i helvete.. Diskussionen borde hellre vara 'borde jag låta mitt barn'? Är svaret 'Ja, för jag orkar inte höra tjatet om vänner' eller 'Jaja, jag kan ju inte neka allt' eller vad som nu blir orsaken ja, då är det ju föräldrarnas ansvar att läsa på (vilka risker finns, vad sker ofta etc) och sedan utbilda sin unge?
Typ som i gamla dagar när min mor berätta för mig att jag inte skulle ta godis eller sätta mig i en bil med okända människor. Det fungerade då min mor berätta konsekvenserna. I detta tillfälle; om någon vill ha bilder av dig... BLOCKA och ANMÄL. Om någon vill träffas IRL Blocka och Anmäl.. Men framför allt, är du osäker. Fråga mamma eller pappa, det är inte farligt att fråga oss.
Men nej nej.. Lata bättre vetande finns överallt! Sedan när det kommer till den tingen om mobbing. Sorgligt är det, men detta sker i skolan med. Vanligaste ord som används nervärderande i Norge är; H*re, G*y, Feite jævel. Tippar på att det är något liknande i Svea också, sååå mobbning finns överallt och det grundas i dom lata bättre vetande som inte lär sina ungar rätt verdier och moral, för att "livet kommer ivägen".
"Skrivet av @Geijmer:
Jag är snart 40år & spelar Roblox.
Ni får gärna mobba mig men jag tycker Roblox & Fortnite är kul & simpelt & avslappnad.
Spelar såklart stora svåra spel med."
Man gillar vad man gillar.
Låt inte folk trycka ner dig för det!
<skapar cirkel och knuffar Geijmer fram och tillbaka mellan sig>
Skit i vad folk tycker och tänker jag! Så länge något man gör inte är skadligt och man tycker det är kul - go for it!
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Pfffft, är 40+ och spelar Roblox med barnen, framförallt de yngsta. Är ju guld med en massa olika upplevelser där man kan co-opa men visst finns det en massa dritt också, därav att jag spelar med dom
Samma här! Har spelat massor med Roblox med dottern och jag uppskattar verkligen hur det lockar till kreativitet. Hade något liknande funnits när jag var liten skulle jag ha spelat som besatt
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Kommer inte låta min barn lite Roblox, dom tjatar och tjatar men nope. Det finns så många bättre spel men det finns många värre spel med tyvärr, tex starstables.
Alla gör som dom vill, tillåta vad dom vill men då får/måste man ta ansvar och konsekvenserna om det går fel. Jag lirar spel med mina barn och jag har kontroll över vilka dom spelar med.
Jag har samma förhållningssätt kring Roblox som med Youtube, det finns bra innehåll men det finns också väldigt mycket som inte är lämpligt för barn. Utifrån det får man utvärdera och ha en dialog med barnen. Dock har jag väl "förmånen" av att mitt biblotek på Steam/GOG/EPIC är tillräckligt stort för många år framåt så Roblox har inte varit intressant för barnen, än...
Allt som är olämpligt behöver inte vara dåligt, det viktiga är väl hur det konsumeras och att man är där som förälder och kan ge kontext till det.
Grabben gillar spelen, hans vänner med, men fy fan vad mycket skit det finns. Så vansinnigt tragiskt när han tjatar om att få köpa någon jävla ananas i nåt spel som kommer göra det lättare för honom att besegra de andra spelarna.
För de som har åsikter utan barn kan jag säga att begrepp som "logik", "konsekvens" och "dåliga val" inte är något som många barn är inbegripna med.
Grabben gillar spelen, hans vänner med, men fy fan vad mycket skit det finns. Så vansinnigt tragiskt när han tjatar om att få köpa någon jävla ananas i nåt spel som kommer göra det lättare för honom att besegra de andra spelarna.
För de som har åsikter utan barn kan jag säga att begrepp som "logik", "konsekvens" och "dåliga val" inte är något som många barn är inbegripna med.
Fattar att det kan vara frustrerande, då det säkert fort blir mkt cash! MEN jag har inte barn och har fortfarande samma åsikt som jag skrev över. Det ligger på föräldrar att lära sina barn logik, konsekvens tänk och vad ett dåligt val är.. Detta gäller inte bara spel, men i allt. Det är ju en stor del av det som kallas 'uppfostran'. För en som inte har barn så känns det som att barn får mindre uppfostran av sina föräldrar i dag än tidigare. Jag menar ta det bara som exempel att visa respekt för dom som är äldre (och inte direkt tillknyttat familjen).. Existerar ju inte längre. Hade aldrig vågat snacka emot en vuxen när jag var 14, då hade man respekt.
Så vad har ändrats? Föräldrarnas tid till uppfostran, tror jag
Fattar att det kan vara frustrerande, då det säkert fort blir mkt cash! MEN jag har inte barn och har fortfarande samma åsikt som jag skrev över. Det ligger på föräldrar att lära sina barn logik, konsekvens tänk och vad ett dåligt val är.. Detta gäller inte bara spel, men i allt. Det är ju en stor del av det som kallas 'uppfostran'. För en som inte har barn så känns det som att barn får mindre uppfostran av sina föräldrar i dag än tidigare. Jag menar ta det bara som exempel att visa respekt för dom som är äldre (och inte direkt tillknyttat familjen).. Existerar ju inte längre. Hade aldrig vågat snacka emot en vuxen när jag var 14, då hade man respekt.
Så vad har ändrats? Föräldrarnas tid till uppfostran, tror jag
Det är otroligt svårt att fatta bra beslut om sånt här ibland. Jag är rätt restriktiv med att låta mina barn köpa grejer i spel som Roblox och Fortnite. Men så har det dykt upp situationer där kompisarna kör något som kostar en liten summa pengar, och barnet känner sig förstås utanför när det inte får vara med. Ska man vara principfast eller låta sitt barn göra som kompisarna gör? Det är fan inget lätt val. Och delar av branschen vet förstås detta och använder det för att tjäna pengar. Vilket inte gör valet att låta sitt barn vara med lättare för samvetet. Det är komplext.
Det är otroligt svårt att fatta bra beslut om sånt här ibland. Jag är rätt restriktiv med att låta mina barn köpa grejer i spel som Roblox och Fortnite. Men så har det dykt upp situationer där kompisarna kör något som kostar en liten summa pengar, och barnet känner sig förstås utanför när det inte får vara med. Ska man vara principfast eller låta sitt barn göra som kompisarna gör? Det är fan inget lätt val. Och delar av branschen vet förstås detta och använder det för att tjäna pengar. Vilket inte gör valet att låta sitt barn vara med lättare för samvetet. Det är komplext.
Såklart är det svårt. Det har det nog nästan alltid varit skulle jag vilja påstå. Det var ju absolut press när jag var ung med. Inte utan grund att jag körde Nintendo 64, PS2 och Xbox när det begav sig, FOMO (innan det begreppet fanns) med andra ord. Sen är det kanske lite svårare i dag med tanke på sociala medier, men igen.. Bör barn vara där? Jag tycker det är rätt idiotiskt att fex. skolor har FB grupper och dylikt.. Det lär väl fortfarande finnas andra alternativ?
Dock så var detta inte huvudpoängen min, huvudpoängen var ju detta med säkerheten runt Roblox (?). Så länge utvecklaren har gjort vad vedkommande kan göra med säkerheten för barn så ligger ju resten av ansvaret på föräldrarna, sant? Att det är upp till dom att sätta sig in i vad sitt barn gör, utbilda sig i det för att veta evt. faror eller annat för att sedan utbilda sitt barn i det.
Och jag hoppas inte att FZ'as alla föräldrar tror jag kritiserar alla. Jag kritiserade först och främst tankegången till den ena damen som skrev ett eller annat skit. För det mesta av ansvar ligger hos föräldrar, det är trots allt dom som satt barn i världen
Såklart är det svårt. Det har det nog nästan alltid varit skulle jag vilja påstå. Det var ju absolut press när jag var ung med. Inte utan grund att jag körde Nintendo 64, PS2 och Xbox när det begav sig, FOMO (innan det begreppet fanns) med andra ord. Sen är det kanske lite svårare i dag med tanke på sociala medier, men igen.. Bör barn vara där? Jag tycker det är rätt idiotiskt att fex. skolor har FB grupper och dylikt.. Det lär väl fortfarande finnas andra alternativ?
Dock så var detta inte huvudpoängen min, huvudpoängen var ju detta med säkerheten runt Roblox (?). Så länge utvecklaren har gjort vad vedkommande kan göra med säkerheten för barn så ligger ju resten av ansvaret på föräldrarna, sant? Att det är upp till dom att sätta sig in i vad sitt barn gör, utbilda sig i det för att veta evt. faror eller annat för att sedan utbilda sitt barn i det.
Och jag hoppas inte att FZ'as alla föräldrar tror jag kritiserar alla. Jag kritiserade först och främst tankegången till den ena damen som skrev ett eller annat skit. För det mesta av ansvar ligger hos föräldrar, det är trots allt dom som satt barn i världen
Skillnaden mot förr är att utbudet är så enormt i dag, ofta "gratis" tillgängligt. Det gör det svårare att hålla barnen borta, även om man vill. Men i sak har väl ungar alltid tagit del av olämligheter. Jag växte upp på 80-talet och såg både skräckfilmer och våldsamma spel hos kompisar.
Ja, det är upp till föräldrarna att uppfostra och lära sina barn, ansvaret ligger till stor del där. Men det kan också vara företags ansvar, t.ex. när de högst medvetet viftar med FOMO-produkter framför näsan på sin unga målgrupp för att få dem att handla. Epic gör detta hela tiden i Fortnite, t.ex.
Skillnaden mot förr är att utbudet är så enormt i dag, ofta "gratis" tillgängligt. Det gör det svårare att hålla barnen borta, även om man vill. Men i sak har väl ungar alltid tagit del av olämligheter. Jag växte upp på 80-talet och såg både skräckfilmer och våldsamma spel hos kompisar.
Ja, det är upp till föräldrarna att uppfostra och lära sina barn, ansvaret ligger till stor del där. Men det kan också vara företags ansvar, t.ex. när de högst medvetet viftar med FOMO-produkter framför näsan på sin unga målgrupp för att få dem att handla. Epic gör detta hela tiden i Fortnite, t.ex.
Ja men precis. Det är klart att det kanske är svårare och då är/kommer också ansvaret vara/bli större hos föräldrar. Jag växte upp på 90-talet och hade väl egentligen inte mkt gränser annat än att titta inte/spela inte/gör inte saker som du inte mådde bra av. Såg på en del skräckfilmer hos polare (som gärna hade äldre bröder) och när jag såg 'Det' för första gången och kom hem till mamma och inte kunde sova.. Ja då lärde mamma mig konsekvensen av mina val..
Reklam har det också i stort sett alltid funnits. Reklam påverkade ju oss när vi var yngre med Tomas. Bara att då var det på TV, Radio & plakat som var tingen. Men igen, det bottnar ju ut i att föräldrar må ta ännu fler samtal med sina kids så att ungarna förstår. För att få Epic och andra till att sluta promotera tror jag aldrig kommer hända och det kommer inte bli mindre heller.. Så bara att finna sig i det I guess. Igen jag förstår att det är svårt om dagen, men det var damen i artikeln jag störde mig på.. Inte alla föräldrar haha.
...
En sanning med modifikation. Bara för att utvecklaren/utgivaren följer ett regelverk så betyder det inte att regelverket är tillräckligt. Det är ju mycket pengar i branschen, och det lobbas kraftigt för att mikrotransaktioner och allt skit som finns är det viktigaste ett spel kan ha...för inlevelsens skull.
Ååh, åsikter utan erfarenhet är härligt...vi tar den diskussionen när du fått uppleva föräldraskapet som förälder istället för barn istället
En sanning med modifikation. Bara för att utvecklaren/utgivaren följer ett regelverk så betyder det inte att regelverket är tillräckligt. Det är ju mycket pengar i branschen, och det lobbas kraftigt för att mikrotransaktioner och allt skit som finns är det viktigaste ett spel kan ha...för inlevelsens skull.
Ååh, åsikter utan erfarenhet är härligt...vi tar den diskussionen när du fått uppleva föräldraskapet som förälder istället för barn istället
Men så är det ju med allt och har väl i stort sätt alltid varit.. Inte just micro transaktioner men att tjäna pengar på föräldrar genom att marknadsföra barnsaker - absolut! Sen är det ditt jäkla ansvar "Ender" som satt ett barn i livet att säga 'Nej'. Det är inte utvecklarnas ansvar, det är inte leksaksbutikernas ansvar utan det är ditt, punktum.
Sen tycker ju inte jag att du ska ta någon ton överhuvudtaget bara för att du känner dig träffad. Har du aldrig åsikter utan erfarenhet? ha ha ha.. Det har nog alla kära du.. Det är ju bara att se på kommentarsfält i diverse kanaler där folk i Sverige "tycker till" om USA. Enligt din intelligenta tankegång så ska man inte ha det alltså, för vi bor ju inte där och har ju inte någon erfarenhet? Men det har man väl ändå all rätt till, tycker då jag. Och bara för att jag inte har barn så betyder inte det att jag inte har nära folk i min umgängeskrets som skaffat kidz som jag kan hämta erfarenhet ifrån?
Jag kan säga att det är otroligt många av mina vänner som inte låter sina barn spela onlinespel och vet du vad? Dom barnen är helt underbara att ha att göra med och dom finner man oftast ute lekandes med leksaker, tänka sig i 2025. Så kanske det ligger nåt i det? Att föräldrar måste orka ta fighten, det är trots allt ett 365 dagars jobb du signat för livet!
Men så är det ju med allt och har väl i stort sätt alltid varit.. Inte just micro transaktioner men att tjäna pengar på föräldrar genom att marknadsföra barnsaker - absolut! Sen är det ditt jäkla ansvar "Ender" som satt ett barn i livet att säga 'Nej'. Det är inte utvecklarnas ansvar, det är inte leksaksbutikernas ansvar utan det är ditt, punktum.
Sen tycker ju inte jag att du ska ta någon ton överhuvudtaget bara för att du känner dig träffad. Har du aldrig åsikter utan erfarenhet? ha ha ha.. Det har nog alla kära du.. Det är ju bara att se på kommentarsfält i diverse kanaler där folk i Sverige "tycker till" om USA. Enligt din intelligenta tankegång så ska man inte ha det alltså, för vi bor ju inte där och har ju inte någon erfarenhet? Men det har man väl ändå all rätt till, tycker då jag. Och bara för att jag inte har barn så betyder inte det att jag inte har nära folk i min umgängeskrets som skaffat kidz som jag kan hämta erfarenhet ifrån?
Jag kan säga att det är otroligt många av mina vänner som inte låter sina barn spela onlinespel och vet du vad? Dom barnen är helt underbara att ha att göra med och dom finner man oftast ute lekandes med leksaker, tänka sig i 2025. Så kanske det ligger nåt i det? Att föräldrar måste orka ta fighten, det är trots allt ett 365 dagars jobb du signat för livet!
Apropå att känna sig "träffad" :roll: Den där smileyn efter kommentaren betyder faktiskt någonting. Och visst, du har inte fel i sig, men se det såhär...det är lättare sagt än gjort. Det är som att jag skulle proklamera att man löser världens alla problem genom att helt enkelt vara perfekt...hur svårt ska det vara liksom?
Hör du hur dumt det låter? Rätt i sak, men bara så...naivt, trångsynt, overkligt, barnsligt?
Innan alla bara blir det så kan vi väl istället börjar med att vara lite konstruktiva och sätta käppar i hjulen på de som vill sko sig på andra för sin egen vinning utan att bry sig om konsekvenserna? Att lägga ansvar på "föräldrarna" istället för äckelföretagen som föräldrarna vill stoppa, de som med alla medel försöker utnyttja psykologiska beteendemönster hos barn och svagsinta (valar) för att berika sig själva...hur tänker du där egentligen?
Att ha sett barn på distans är inte samma sak som att ha egna, där man är förälder 3600 sekunder i timmen, 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan under årets 52 sådana. Nu kommer chocken...såvida du inte låser in dem i en låda så kommer du inte vara där under samma tid. Du kommer behöva lämna bort dem till dagis, skola, deras vänner. Du kommer behöva jobba, laga mat, vara trött konstant. Det är värt det alla gånger, men ifall du inte gjort den resan blir det nästan skrattretande att höra dig säga vad föräldrar måste och inte måste göra.
Jag sa det med glimten i ögat, men jag har aldrig mött någon som inte sagt att ha och uppfostrat barn förändrar en på djupet, inklusive mig själv, man växer med dem.
Jag säger det igen, fast på riktigt den här gången. Vi tar upp den här diskussionen igen när du har vuxna barn, när du förstår hur de (individuella individer som de är) fungerar, hur de påverkas, hur DU påverkas, och hur du trots dina goda intentioner, inte kommer kunna styra över dem som de vore en valp på kenneln. Jag kan ge dig en hint...det bästa du som förälder kan göra är försöka guida dem så gott du kan efter din förmåga på vägen till vuxenlivet, och att ge dem så bra förutsättningar och så mycket kärlek du bara kan på vägen.
Det inkluderar att faktiskt agera som en förälder, och skydda dem mot kräk som inte skyr några medel alls för att berika sig på deras kostnad.