Odla Avoweds "ansiktssvamp" hemma – och ät
usch, svamp är vidrigt. Förstår inte folk som gillar det.
Svamp är ju hur gott som helst! En favorit som går att anpassa till det mesta!
Finns såna här odlingskuber här i sverige med bara att leta lite så hittar man dem enkelt även med ”roliga” färger.
Edit: kan tillägga att det är ostronskivling om någon inte kände igen zvämpen i artikeln.
The Owls Are Not What They Seem
Är dom ätbara?
Ja, det är ostronskivling.
Att odla svamp inomhus är dock inte bland det mest hälsosamma man kan göra. Man ska inte underskatta den enorma volymen sporer som fruktkropparna faktiskt kan släppa ifrån sig.
Man behöver ju inte ha det i sovrummet direkt och sen se till att inte låta dom växa för länge så är det nog inga problem... På mina 40+ år har jag aldrig hört att det skulle vara farligt att odla egen svamp...
Svamp är gratis i skogen. Vill inte ens veta vilken sorts magsjuka denna dynghög till titel skulle ge mig i svampform. Nej tack.
Jag tänker att det är säkrare att odla ett sånt här färdigt kit jämfört med att gå ut i skogen och plocka egen svamp..
Jag plockar varje säsong, jag har ändå ingen riktig koll på vilka svampar som är vilka, förutom kantarellerna då, och givetvis den där spindelskivlingen som är lurig som fan när den växer nära trattisarna,
Vet du vilka svampar man ska plocka?
Jag tänker att det är säkrare att odla ett sånt här färdigt kit jämfört med att gå ut i skogen och plocka egen svamp..
Jag plockar varje säsong, jag har ändå ingen riktig koll på vilka svampar som är vilka, förutom kantarellerna då, och givetvis den där spindelskivlingen som är lurig som fan när den växer nära trattisarna,
JAg tror du borde hålla dig till champinjonerna i grönsaksdisken
JAg tror du borde hålla dig till champinjonerna i grönsaksdisken
Varför ska jag göra det?
Lär man sig om en svamp i taget så är det lugnt. Man behöver inte börja leta alla svamapar som är ätbara innan man har vanan inne, då kan det lätt bli fel.
Jag kan också i stort sett bara kantareller. Har dock hittat mycket av en svamp nu som verkar vara ätbar, men måste läsa på lite till och försäkra mig om att så är fallet.
Varför ska jag göra det?
Du säger att du "plockar varje säsong" och "har ändå ingen riktig koll på vilka svampar som är vilka"...låter rätt uppenbart varför, även ifall smileyn borde varit en indikation till att inlägget var mer humor än någonting annat.
Jajamän. Har plockat och ätit svamp i över 30 år. Mormor som lärde mig allt hade många egna äldre namn för många svamparna men med en vanlig svampbok kommer man långt. En enkel regel är att vid minsta misstanke/osäkerhet, ät inte. Svamp är inget man chansar med.
Du säger att du "plockar varje säsong" och "har ändå ingen riktig koll på vilka svampar som är vilka"...låter rätt uppenbart varför, även ifall smileyn borde varit en indikation till att inlägget var mer humor än någonting annat.
Men han kan ju kantareller, typ omöjligt att missta dem. Själv kan jag nästan inga svampar, men plockar också varje år. Kantareller på sommaren, sen trattisar lite senare.
Men han kan ju kantareller, typ omöjligt att missta dem. Själv kan jag nästan inga svampar, men plockar också varje år. Kantareller på sommaren, sen trattisar lite senare.
Okej.
Därför plockar jag det som jag känner till, kantareller... Det framgår rätt tydligt i mitt inlägg...
Därför plockar jag det som jag känner till, kantareller... Det framgår rätt tydligt i mitt inlägg...
Okej.