Nyheter och artiklar
Visa alla

Inga träffar

Recensioner
Visa alla

Inga träffar

Diskussionsforum
Visa alla

Inga träffar

Medlemmar
Visa alla

Inga träffar

Gears of War och Hellblade 2 – ÄNNU mer Xbox kan komma till PS5 i år

12
Skriv svar
Robot
Gears of War och Hellblade 2 – ÄNNU mer Xbox kan komma till PS5 i år
Medlem

Ja den här konsolgenerationen har verkligen gått snett ända från början.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Kommer ihåg när jag köpte 360 och GTA 4. 2008 och det var första gången jag spelade i HD. Gears of War var en wow-upplevelse. Bioshock var också coolt. Kändes lite exklusivt att de inte fanns till PS3. Det var tider det.

Medlem

Series X var nog sista konsolen från MS för min del.
När man inte kan svara på frågan "varför ska jag köpa en Xbox?", då vet jag inte om det finns något tydligare skäl till att skippa.

Medlem

Första Hellblade var ju multiplattform, så det känns ändå ganska så logiskt att tvåan till sist blir det också. Önskar bara att Starfield släpptes till PS5 också.

Medlem

Hur är det tänkt att Hellblade 2 ska drivas på PlayStation 5 undrar jag? Stor skillnad på hårdvaran. Kanske lite sämre bara. Men det får/kommer DF ta reda på.

Medlem
Citat:Skrivet av Freeman79a:

Hur är det tänkt att Hellblade 2 ska drivas på PlayStation 5 undrar jag? Stor skillnad på hårdvaran. Kanske lite sämre bara. Men det får/kommer DF ta reda på.

Varför skulle det inte gå att driva på PS5?

Medlem

Inga spel som lockar direkt. Spelade det första Hellblade och det var ju lika tråkigt som att se färg torka, ösch!

Releasehästryttare
Citat:Skrivet av gorbatjov:

Inga spel som lockar direkt. Spelade det första Hellblade och det var ju lika tråkigt som att se färg torka, ösch!

Redaktör
Ponny

Ser fram emot en reklamkampanj från Xbox som visar en PS5:a:

"This is an Xbox!"

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Unreal Engine-spel som fungerar på en Series S - varför skulle det vara några problem?

Medlem

Tänk om nästa generations konsol, den 8: e generationen (medan vi har konsoler) kunde husera både Playstation och Xbox i en och samma enhet, så kan bolagen dela andelar av intäkterna. Varje spelare skulle kunna välja om de vill spela med den symmetriska Dualshock eller på den asymetriska Xbox kontrollen eller någon annan kontroll för den delen. Trophies och Achievements skulle kunna fogas samman. Lägg till Nintendo på det. Det hela skulle såklart kunna göras mer kostnadseffektivt för både bolagen i fråga och för spelarna.

Microsoft är redan på god väg att släppa fler spel på Playstation än vad Sony kommer lyckas släppa i år, även om spelen redan finns på Xbox och Game Pass. Microsofts intäkter kommer att öka, Sony får några fler spel (välbehövligt) till Playstation 5 och fler spelare får möjligheten att spela fantastiska spel.

Tankevurpa? Spelet rullar ju på Xbox Series S. Inte mycket som skiljer mellan PS5 och Xbox Series X heller.
Har man en PS5 Pro så lär det ju funka än bättre.

signatur

00:00:02:42

Medlem

Jag håller tummarna för Ori-spelen!

signatur

Konsolgubbe

Medlem
Citat:Skrivet av Tubb3:

Ganska säker på att Ori spelen redan finns på Playstation.

Edit: Var visst på Nintendo dom spelats på här hemma.

Medlem

Jag förstår att det kan kännas trist och ”varför ska man ens köpa Xbox ” osv men EGENTLIGEN är det ju inget vi Xbox-spelare blir lidande av. Att de släpper Gears of war 1 som var en sellingpoint på 360-tiden släpps på ps5 och förhoppningsvis Switch 2 gör ju bara att fler får möjligheten att uppleva och gilla serien. Det skulle kunna innebära mer intäkter från mjukvaran men även kunna locka till köp av hårdvaran för att kunna spela Gears 6 när det släpps.
Samma sak med Halo. Om många testar Halo 1-5 så kanske de blir sugna att kunna spela det senaste och därför blir kund genom att köpa hårdvaran eller prenumerera på gamepass

Citat:Skrivet av Tubb3:

Ja ett dubbelpack skulle jag köpa dag 1, helt klart.

signatur

00:00:02:42

Medlem
Citat:Skrivet av Fredrik Eriksson:

Ser fram emot en reklamkampanj från Xbox som visar en PS5:a:

"This is an Xbox!"

Haha vore bästa MS kunde göra av situationen. Men verkar som GP drar ned försäljningen av spel så att släppa dem på andra format och sälja dem som vanligt är väl enda sättet att få in pengar igen.

Medlem

Som några redan har poängterat så måste ju alla spel som släpps till Xbox funka till båda modellerna och Series S är bara något bättre PS4 Pro. Så det borde ju funka till PS5.
Sen är väl skillnaden väldigt liten prestandamässigt? Har för mig att PS5 har lite snabbare lagring och Series X lite mer kräm i grafik kretsen.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Citat:Skrivet av Gertzy:

Haha vore bästa MS kunde göra av situationen. Men verkar som GP drar ned försäljningen av spel så att släppa dem på andra format och sälja dem som vanligt är väl enda sättet att få in pengar igen.

Game Pass drar ned den fysiska försäljningen av spel, vilket inte stör mig det minsta. Hur många som säljs digitalt har vi inte exakta siffror på av olika skäl. Därför ställer jag mig tveksam till slutsatsen om att tillräckligt med pengar inte skulle genereras runt olika spelsläpp. Om något så ökar Game Pass incitamenten för att spela spel som annars inte hade spelats på grund av priserna på enskilda begränsade licenser.

2024 spelade jag igenom ett 50-tal spel på Xbox XS varav ett 30-tal genom Game Pass. Merparten av de ca. 30 spelen hade jag aldrig köpt på grund av bristen på recensioner och tillförlitliga recensioner, nu blev de spelade och vissa hade ögonblick som jag kommer minnas och bära med mig, och allt för färre än 200 kr/mån. Det känns och är Premium.

Lägg nu till att kompisar som inte äger både PS5 och XS eller personer som inte har råd eller vill investera i två konsoler troligtvis kommer att kunna lira crossplay online på spel som Gears, Halo etc.
2025 är året Playstation blir ett format för Xbox utöver Sonys egna spel.
2025 är också året där fler spelare får möjligheten att spela en massa spel som tidigare inte fanns på Playstation.

2025 ser än ljusare ut för spelare.

Medlem

Företag gör vad de kan för att tjäna pengar. Så det är logiskt att hålla en marknad exklusiv till deras egna konsol först, så när man mättat den spelmarknaden med både försäljning av konsoller och spel, och börjar se en nedgående försäljning, då öppnar man upp för att göra försäljning även på andra marknader. Precis som Sony gör med sina spel där de efter 2-3 år släpper titlar till PC.

signatur

cags

Medlem
Citat:Skrivet av AELDSTAR:

Game Pass drar ned den fysiska försäljningen av spel, vilket inte stör mig det minsta. Hur många som säljs digitalt har vi inte exakta siffror på av olika skäl. Därför ställer jag mig tveksam till slutsatsen om att tillräckligt med pengar inte skulle genereras runt olika spelsläpp. Om något så ökar Game Pass incitamenten för att spela spel som annars inte hade spelats på grund av priserna på enskilda begränsade licenser.

Jag läste nånstans nyligen att Game Pass drar ned spelförsäljningen 80% vilket ju är enormt. Så med det i åtanke är det ju inte konstigt att de vill sprida vidare spelen till andra format som PS5 och Switch 2. Men det är väl som sagt de största AAA-titlarna som drabbas främst antar jag, kanske även AA-spelen, men mindre indietitlar och så gagnas nog tvärtom. För jag håller helt med dig, när jag hade Game Pass var jag också benägen att ladda hem och "testa" spel jag annars aldrig hade köpt eller än mindre hört talas om ens. Det är ju lättare att våga testa olika spel när det är "gratis" än kostar flera hundra liksom. Men tror inte det gagnar större studios som Ubisoft att jag t.ex. spelar igenom ett helt AC-spel på Game Pass och sen aldrig köper det. På så sätt tycks det rätt ohållbart ekonomiskt i längden med tjänsten. Så det är ju både positivt och negativt såklart. Inte svart eller vitt utan mest grått. Så försöker inte säga att Microsoft eller GP är skit utan vill bara nyanserat lyfta fram varför jag tror det är till deras fördel att sprida dessa tidigare exklusiviteter till andra format. Eller ja, andra konsoler de flesta är väl redan tillgängliga på PC.

Medlem

Fint som konst absolut men inget vidare spel dock ;-P.

Medlem

Spelar gärna Hellblade 2 på min PS5a 😀

Medlem

Jag ska inte ljuga. Det svider lite att Gears och eventuellt Halo kan komma att spelas på Playstation. Ser mig inte som ett fanboy men om pendeln bara svingar mot Sony och aldrig tillbaka till MS så får man lite PTSD av alla konsolkrig man har genomlevt.

Men: jag överlevde ju att EA köpte Mass Effect av Microsoft Game Studios utan problem…

Medlem
Citat:Skrivet av Augustus:

Jag ska inte ljuga. Det svider lite att Gears och eventuellt Halo kan komma att spelas på Playstation. Ser mig inte som ett fanboy men om pendeln bara svingar mot Sony och aldrig tillbaka till MS så får man lite PTSD av alla konsolkrig man har genomlevt.

Men: jag överlevde ju att EA köpte Mass Effect av Microsoft Game Studios utan problem…

Spel är inte vad det en gång var. Förr så var det fajt mellan Sega och Nintendo. Sen kom Playstation och rörde om i grytan. När HD och hårddiskar dök upp så var det startskottet för det som vi har nu. Man får släppa halvfärdiga spel, för de kan man fixa i efterhand. Bara att ladda ner resten.
När jag spelade på Playstation och Playstation 2 så funkade alla spel. Utom ett, Max Payne. Det borde inte släppts i det skicket. Nu släpper man trasiga spel hela tiden. Fattar inte hur det ens kan vara lagligt.
Jag minns dock inte att spel var såhär trasiga i början när jag spelade på PS3 och 360. Har för mig att alla funkade, utan att man var tvungen att ladda ner patchar.
Grafiken är viktigast så därför vill man putsa upp gamla spel, kanske göra om dom helt.
Känns inte som det är konsolkrig på samma sätt längre. Xbox har väl inte varit med i matchen sen 360. Nintendo gör sin egen grej och satsar mer på spel som funkar och inte nödvändigtvis har fetaste grafiken.
Om 19 år gamla Gears kommer till Playstation så är det nog mest en axelryckning för de flesta. Vem bryr sig liksom?
Bioshock kom till PS3 året efter lansering på 360, och då var det ganska färskt. Det var inte nästan 20 år gammalt.

Medlem

Om jag står mellan två val: Xbox läggs ned eller Xbox fortsätter som konsol och tredjeparts utvecklare, så föredrar jag det sistnämnda. Även om den nya strategin förbryllar så är jag glad att vi fortsätter få nya spel från Xbox trots att de inte längre är konsolexklusiva.

Vad som håller mig kvar i Xbox-ekosystemet är mitt digitala bibliotek och att jag föredrar deras kontroll. Förmodligen är det fler än jag inom Xbox-communityn (10-20 miljoner) som känner likadant.

Medlem
Citat:Skrivet av BlueTeam:

Om jag står mellan två val: Xbox läggs ned eller Xbox fortsätter som konsol och tredjeparts utvecklare, så föredrar jag det sistnämnda. Även om den nya strategin förbryllar så är jag glad att vi fortsätter få nya spel från Xbox trots att de inte längre är konsolexklusiva.

Vad som håller mig kvar i Xbox-ekosystemet är mitt digitala bibliotek och att jag föredrar deras kontroll. Förmodligen är det fler än jag inom Xbox-communityn (10-20 miljoner) som känner likadant.

Samma här
Series X är min första Xbox efter att ha varit ett Sony fan genom alla år. Köpte en Xbox kontrol till min PC och slogs av hur mycket bekvämare deras stick layout är för mina händer. Det som slutligen lockade mig att köpa en Series X istället för PS5 var Gamepass och att PS haft ett väldigt fokus på tredjepersonsactionäventyr en längre tid som inte alls är den typ av spel jag gillar.

Så även för min del är det kontrollen och gamepass erbjudandet som håller mig kvar, kanske att jag köper en PS5 om det skulle dyka upp något jätteintressant exklusivt spel, men just nu känns det inte som något kan locka mig tillbaka.

Medlem

Om inte annat så är det BRA reklam för XBOX på PlayStation, kan det i slutändan locka fler att skaffa en xbox?

Medlem

Gears of war vore kul och ta platinum på men hellblade 2 vill jag helst ha betalat för att spela igen.
Jösses vad jag inte fastnade för det spelet...

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar
Snabbsvar
Du måste vara medlem på FZ för att svara i trådar. Logga in eller registrera ett nytt konto så är du snart igång!