TV Samsung Qled

Medlem
TV Samsung Qled

Hej,

Någon kunnig gällande tv?

Jag har en 75 Samsung Qled där jag fått bytt moderkortet för 1 år sedan. Efter bytet så har min tv blivit helt kass. Tv:n blev kalibrerad vid inköpet i butik. Någon månad efter moderkortsbytet så började tv visa ljusa pixlar lite här och var. Sedan kom olika typer av ljusskillnader, som om skärmen är indelad i tre olika fält med olika ljusskillnader. Tv:n har också vid några tillfällen betett sig konstigt, blir Kalle-Anka, där jag varit tvungen att stänga av tv:n och sen återställa den. Nu finns det en "svans" från mittens nederkant som går upp på tv:n cirka 30 cm som lyser med vitt sken. I varje hörn syns svarta skuggor.

Kan dessa fel bero på att moderkortet och kalibreringen av tv:n inte synkar med varandra??
Har svårt att tro att allt detta bara kommit från ingenstans och tv:n sitter på väggen. Tv:n används mycket för spel.

Moderkortet byttes ut då HDMI 2.1 gick sönder. Tv:n var för övrigt felfri innan byte av moderkortet.

Tacksam om någon kan svara eller ge tips. Vet inte vad jag ska göra. Samsung vill inte hjälpa till och jag har redan fått ut ersättning för byte av moderkortet.

Releasehästryttare

Har för mig att @Gertzy pratade om en Samsung tv för ett tag sen som det va fel på.

Medlem

Kalibreringen har inget med det att göra. Kalibreringen till nästan perfekt bild har du i Film maker mode direkt ur kartong på Samsung, kostar gratis.

Du har en defekt tv. 3års reklamationsrätt gäller i sverige. Kontakta Samsungs kundtjänst, ha HELA serienumret o kvitto redo.

Medlem
Skrivet av Devan:

Har för mig att @Gertzy pratade om en Samsung tv för ett tag sen som det va fel på.

Ja, fast det var också byte av moderkort som hjälpte så kan han inte få hjälp med det vet jag tyvärr inte annat som kan göras. Låter märkligt att de inte vill hjälpa när de tycks ha stått för felet. Du får nog ligga på dem och påpeka att det är efter deras förra "lagning" som det tvärtemot blev värre och hoppas de ger med sig. Är nog bästa tipset jag kan ge här.

Medlem

När jag läste om Samsung tv igen blev jag genast misstänksam om Jontebula skapat alt konto…

Men låter som om du ska stå på dig rejält. Dokumentera samtalen, när de gjordes och så vidare, sen läs på lite om vilka rättigheter du som konsument har. Många försöker snacka runt det för att slippa göra något. Bara för att du fått hjälp med trasigt moderkort en gång betyder det inte att garantin har gått ut, garantin gäller fortfarande, dels på produkten och dels på lagningen. Inom handel är företagen ganska taskiga och dåliga på att erkänna det men det gäller lika mycket där som om man har hantverkare hemma. Annars kan vilken klåpare som helst ”laga” saker och sen vägra fixa det. Föräldrarna råkade ut för något liknande när de köpte kyl och frys sist. De fick FYRA stycken i rad som var trasiga på ett eller annat vis och Mile försökte vägra ordna fram fungerande kyl och frys för att ”de har ju redan fått 4 exemplar”. Spelade ingen roll att de var trasiga. Farsan och reparatören stod på sig och fick till slut en femte som funkade. Bara att stå på dig.

Medlem

Du skriver att Samsung nekat. Är det där du köpt tv:n? Kontakta alltid återförsöljare för reklamation.

Medlem
Skrivet av fanbot:

Du skriver att Samsung nekat. Är det där du köpt tv:n? Kontakta alltid återförsöljare för reklamation.

Jac köpte tv:n hos Mediamarkt numera Power. Eftersom tv:n är stor så går det via Samsung o de tog emot ärendet o skickar det vidare till deras reparatörer.
De svarar hela tiden att garantin är slut o att det inte ingår i reklammation. Jag anser att alla felen uppstod efter byte av moderkortet vilket de inte anser.

Medlem
Skrivet av Devan:

Ska försöka hitta det, tack

Medlem
Skrivet av brewitz:

Kalibreringen har inget med det att göra. Kalibreringen till nästan perfekt bild har du i Film maker mode direkt ur kartong på Samsung, kostar gratis.

Du har en defekt tv. 3års reklamationsrätt gäller i sverige. Kontakta Samsungs kundtjänst, ha HELA serienumret o kvitto redo.

Vi fick bytt moderkortet precis innan tv:n var 3 år. Jag har poängterat att problemen så smått började efter 2-3månader efter moderkortet bytts. Nu är det väldigt många fel på skärmen. De säger att de inte hittar något fel som beror på moderkortsbytet efter vi gjort de tester de efterfrågat via mail.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, fast det var också byte av moderkort som hjälpte så kan han inte få hjälp med det vet jag tyvärr inte annat som kan göras. Låter märkligt att de inte vill hjälpa när de tycks ha stått för felet. Du får nog ligga på dem och påpeka att det är efter deras förra "lagning" som det tvärtemot blev värre och hoppas de ger med sig. Är nog bästa tipset jag kan ge här.

Tack för svar. Ska stå på mig

Medlem
Skrivet av Atilaa:

När jag läste om Samsung tv igen blev jag genast misstänksam om Jontebula skapat alt konto…

Men låter som om du ska stå på dig rejält. Dokumentera samtalen, när de gjordes och så vidare, sen läs på lite om vilka rättigheter du som konsument har. Många försöker snacka runt det för att slippa göra något. Bara för att du fått hjälp med trasigt moderkort en gång betyder det inte att garantin har gått ut, garantin gäller fortfarande, dels på produkten och dels på lagningen. Inom handel är företagen ganska taskiga och dåliga på att erkänna det men det gäller lika mycket där som om man har hantverkare hemma. Annars kan vilken klåpare som helst ”laga” saker och sen vägra fixa det. Föräldrarna råkade ut för något liknande när de köpte kyl och frys sist. De fick FYRA stycken i rad som var trasiga på ett eller annat vis och Mile försökte vägra ordna fram fungerande kyl och frys för att ”de har ju redan fått 4 exemplar”. Spelade ingen roll att de var trasiga. Farsan och reparatören stod på sig och fick till slut en femte som funkade. Bara att stå på dig.

Ska stå på mig. Då himla tråkigt när man lägger 20000 för en tv som sagts i butik är bästa för spel, lmöjligt få inbränningar mm.

Medlem
Skrivet av Buddha2024:

Jac köpte tv:n hos Mediamarkt numera Power. Eftersom tv:n är stor så går det via Samsung o de tog emot ärendet o skickar det vidare till deras reparatörer.
De svarar hela tiden att garantin är slut o att det inte ingår i reklammation. Jag anser att alla felen uppstod efter byte av moderkortet vilket de inte anser.

Om du inte kontakter Samsung direkt, utan går genom Power och förklarar vad som hänt borde de kunna ta på sig ärendet. Garantin ska gälla några år och att du behövt använda support ska inte göra att den slutar gälla. Heller inte beroende på hur stor eller liten tv:n är.

Skrivet av Buddha2024:

Ska försöka hitta det, tack

Skrivet av Buddha2024:

Tack för svar. Ska stå på mig

Här är min tråd men fick som sagt hjälp med att byta moderkortet och har inte haft problem sedan dess. Men ja, stå på dig!

Medlem
Skrivet av Buddha2024:

Det är Power som du har ingått avtal med och inte Samsung. Det är alltså Power som har ansvar mot dig. Eventuell garanti är delvis irrelevant. Reklamationsrätt har du i tre år efter köp och den är bara att åberopa mot Power.

Medlem
Skrivet av fanbot:

Det är Power som du har ingått avtal med och inte Samsung. Det är alltså Power som har ansvar mot dig. Eventuell garanti är delvis irrelevant. Reklamationsrätt har du i tre år efter köp och den är bara att åberopa mot Power.

Verkar som TVn köptes för mer än 3 år sedan, dock. Så egentligen är det väl kört, om inte Power tar det på ren goodwill.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Verkar som TVn köptes för mer än 3 år sedan, dock. Så egentligen är det väl kört, om inte Power tar det på ren goodwill.

Ah, jag ser det nu. Läste slarvigt. Ja, då är det reparationen som trådskaparen behöver ta vidare mot Samsung. Då skulle jag kollat med lokal konsumentvägledare och skickat med all nödvändig dokumentation, såsom mejl, kvitton etc.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Jaha, jag trodde den var inköpt nyligen (eller ja, lite mer än ett år sedan då bytet var ett år sen) så missförstod också. Men då förstår jag att Samsung inte vill hjälpa. Då är det nog tyvärr kört. Power kanske gör det på nåder om de ser att garantin precis gått ut eller något men tveksamt även det...

Medlem
Skrivet av fanbot:

O Power jänvisar till Samsung få det är en 75" tv o få ska det tydligen gå genom tillverkaren.
När vi bytte moderkortet så var det månaden innan tv:n fyllde 3 år o de fixade problemet mot betalning o jag anser nu att det är 11 månader sedan det byttes. Problemen började så smått ca 2-3 månader efter bytet.
Det händer att bilden fryser här oxå o då gar vi fått stänga av. Har även försökt m återställning 2 gånger men hjälper inget.
Är så trött på detta

Medlem

När du har dessa fel på bildytan är jag mer inne på panelen, en LCD belyses från sidan eller bakifrån och om du får ljusförändringsar hänger det ihop, kan vara moderkort som fått spel men mer troligt panel. Trist att det är utanför garantin och räkna med 70-80% av nypriset för panelbyte tyvärr. Kanske dags att ge upp o hitta ett klipp på BF. Ibland har man otur tyvärr, livet går vidare.

Medlem
Skrivet av brewitz:

När du har dessa fel på bildytan är jag mer inne på panelen, en LCD belyses från sidan eller bakifrån och om du får ljusförändringsar hänger det ihop, kan vara moderkort som fått spel men mer troligt panel. Trist att det är utanför garantin och räkna med 70-80% av nypriset för panelbyte tyvärr. Kanske dags att ge upp o hitta ett klipp på BF. Ibland har man otur tyvärr, livet går vidare.

Ja jag funderar på att ge upp tyvärr.
Du skriver LCD men vi har Qled o de sa i butik att om någon pixel gåf sönder är det omöjligt att se det m blotta ögat.
Tack för svar

Medlem

LED eller QLED är i grund andra namn för modernare teknik i LCD-tv till skillnad mot plasma o OLED som är annan teknik

I grund så ändrar pixeln färg men inte med eget ljus alls, (tänk Gameboy-skärmen eller en 80-tals digitalklocka) men belyses från sidorna eller ännu hellre bakifrån, förr med "lysrör" numera med LED-"lampor" (därav LED-Tv). QLED (Quantum Dot-LED) är en teknik för utökad färgskala med större palett att måla upp bilden med helt enkelt men i grund LCD.

Plasma o OLED påminner om varandra men där lyser själva pixeln både med färg o eget ljus vilket gör att det kan bli väldigt svart men inbränning är ett problem man måste ta hänsyn till istället.

1
Skriv svar