[TD] När sanningen inte går att undvika längre
Besöker SkillUps recension av nya "Dragon Age", och läser denna kommentar:
"A grim reminder that studios aren't names, they're people, and the people left years ago."
- och slås direkt av denna sanning som är så uppenbar och klar. Den spelindustri vi en gång älskade, och de spelutvecklare vi hyllade, de finns inte kvar längre. Vi lever i dessa minnen av forna dagar och förnekar det som är så uppenbart för de som sysslar med denna spelutveckling. Det kvittar hur många spel vi än köper i denna nya era av spel, det kommer aldrig bli som tidigare.
Jag påminns även av detta när jag spelar CoD: Black Ops 6, hur EOMM och SBMM (Engagement Optimized Matchmaking / Skill Based Matchmaking) har tagit bort det förhatliga ordet "skill". Alla ska få en känsla att de duger och är bra, det kvittar om de är bra eller inte. Glöm allt som har med träning att göra, här är röda mattan. Pengarna rullar in och folk klagar, men det förändrar inte läget.
Rocksteady dog också med KTJL, och många andra har också mött ett tråkigt öde. Vad väntar i framtiden? Ken Levines "Judas"? "Battlefield: Bloated Crapfest . . ."
Jag dränker oljudet i hjärtat denna dag med att spela "Skyrim" och minns gladare dagar.
LÄS MER: EOMM
SKILLUP:
Många utvecklare som låg i bräschen förr och gjorde toppspel levererar habila, själlösa spel idag. Men jag tänker att det inte alltid är så. De flesta av de gamla rävarna verkar vara kvar på Nintendo och de levererar fortfarande roliga och nyskapande spel. Så det är jag tacksam för! Men det är klart, det är människor som gör spel och när de lämnar och går vidare så det inte säkert att det finns någon att bära vidare facklan.
Men finns det inte också massa "nya" spelutvecklare som levererar hyllade och intressanta spel idag; Larian, Supgergiant games, FromSoft, Kojima, Insomniac, Hello games. Det är nya tider, nya spel...?
Många utvecklare som låg i bräschen förr och gjorde toppspel levererar habila, själlösa spel idag. Men jag tänker att det inte alltid är så. De flesta av de gamla rävarna verkar vara kvar på Nintendo och de levererar fortfarande roliga och nyskapande spel. Så det är jag tacksam för! Men det är klart, det är människor som gör spel och när de lämnar och går vidare så det inte säkert att det finns någon att bära vidare facklan.
Men finns det inte också massa "nya" spelutvecklare som levererar hyllade och intressanta spel idag; Larian, Supgergiant games, FromSoft, Kojima, Insomniac, Hello games. Det är nya tider, nya spel...?
Klart det finns men allt för många sitter fast i det förflutna.
Jag var nog lite luddig, självfallet finns de "mindre" spelstudiosarna (svårt att pluralisera), det är skönt att de finns, men de större gör oss besvikna om och om igen.
Skrev det i någon tråd om hype. Just att blizzard, bethesda och bioware mm lever på sin storhet från 00talet, de kommer aldrig leverera något i liknande klass igen. Sluta förvända saker från dem.
Larian, cdpr, fromsoft är de nya stora inom rpg
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || ROG 34" 21:9 1440p
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Bioware, när de hade ett annat team, med andra ambitioner, fick vi odödliga klassiker som Neverwinter nights och dragon age origins. Samma sak med Blizzard, de försöker gå i samma fotspår som sina "förfäder", men lyckas inte. Det handlar för mig inte om att skapa en kopia av klassikerna, men istället skapa något som bär med klassikerna i sitt DNA och gör något ännu bättre av det. Än så länge har jag inte sett det hända.
Det är väl inom indie-världen och Larian-studios som kommer närmast. Hade det inte stått Baldurs gate 3 i namnet så hade man nästan kunnat tro att det var nästa Neverwinter nights.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Skrev det i någon tråd om hype. Just att blizzard, bethesda och bioware mm lever på sin storhet från 00talet, de kommer aldrig leverera något i liknande klass igen. Sluta förvända saker från dem.
Larian, cdpr, fromsoft är de nya stora inom rpg
Uppfattat sedan "länge", men nu är det befäst.