"Minecraft" släpps till Nintendo Gamecube och SEGA Dreamcast

Robot
"Minecraft" släpps till Nintendo Gamecube och SEGA Dreamcast

Kubiskt på Gamecube och Dreamcast.

#Microsoft, #Minecraft, #Mojang


Medlem

Trodde inte jag skulle vilja köpa ett nytt Gamecube-spel under 2024 men here we are 😅

It's not a lake, it's an ocean

Det släpps faktiskt en hel del Dreamcastspel. En del är rätt bra (en personlig favorit de senaste åren är Intrepid Izzy). Gamecube känns däremot som ett mer unikt val, men det kanske kan vara starten på en våg av nya spel till formatet?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Finns det mod till dreamcast så man kan använda hdmi? (Jag har gamla skärmar med, men det hade varit praktiskt med hdmi)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Fattar inte vitsen, det finns ju redan mängder med Minecraft-spel till de konsolerna.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Finns det mod till dreamcast så man kan använda hdmi? (Jag har gamla skärmar med, men det hade varit praktiskt med hdmi)

Jag har sett till t.ex. Wii och Gamecube att det finns HDMI-adapter från RGB och scart också tror jag och det borde ju finnas till Dreamcast också?

Medlem

Tja, det släpps ju nya spel till c64 fortfarande, så varför inte

Inaktiv

Kul för det är fanmade, för övrigt meh

Medlem
Skrivet av Ankh:

Finns det mod till dreamcast så man kan använda hdmi? (Jag har gamla skärmar med, men det hade varit praktiskt med hdmi)

Det finns men de kostar en hel del. Senaste vad jag vet heter DCdigital hw2. Kostar nästan 3000 med frakt och ganska svår att få tag på. Jag kör ossc. Lite mer kablar och pill med inställningar men billigare och du kan koppla in flera enheter till den.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det släpps faktiskt en hel del Dreamcastspel. En del är rätt bra (en personlig favorit de senaste åren är Intrepid Izzy). Gamecube känns däremot som ett mer unikt val, men det kanske kan vara starten på en våg av nya spel till formatet?

Intrepid izzy är ett riktigt bra spel. Tjusigt är det också. Indiepärlan Finding Teddy gör sig också bra på maskinen. För att inte tala om Sturmwind, visserligen 10-12 år gammalt nu men släpptes långt efter maskinen officiellt dog och håller bra fortfarande. Den fick fan för lite tid den där.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Finns det mod till dreamcast så man kan använda hdmi? (Jag har gamla skärmar med, men det hade varit praktiskt med hdmi)

Det finns ett flertal olika DCHDMI kit som du installerar på insidan. Sen finns det även kablar med inbyggd converter från t.ex. Kaico, Akura och Hyperkin som ger rätt så bra resultat.

Medlem

Öh, det är väl inte fritt fram att hi-jacka spelkod bara för att man tar bort assets ?
Inte för att jag grinar över det, mer nyfiken.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Öh, det är väl inte fritt fram att hi-jacka spelkod bara för att man tar bort assets ?
Inte för att jag grinar över det, mer nyfiken.

Ser inga tecken på att de tagit någon kod, allt är skrivet från scratch och minecraft används som referens, så inget otilllåtet här.

Medlem
Skrivet av Krejsy:

Ser inga tecken på att de tagit någon kod, allt är skrivet från scratch och minecraft används som referens, så inget otilllåtet här.

"Meesedev har ju inte rättigheterna från varken Mojang eller Microsoft, men om han tar bort alla assets" från artikeln.
Tycker det låter skit skumt formulerat, assets brukar ju omfatta spelresurser, ljud, 3d modeller osv, det låter liksom som att det ska finnas något kvar av minecraft under huven. Men men, då vet jag.

Han gör alltså ett helt eget spel, han tar minecraft, raderar allt och skriver eget, haha ja du hör ju hur dumt det låter.
Då kan man väl bara säga att man har minecraft som inspiration.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

"Meesedev har ju inte rättigheterna från varken Mojang eller Microsoft, men om han tar bort alla assets" från artikeln.
Tycker det låter skit skumt formulerat, assets brukar ju omfatta spelresurser, ljud, 3d modeller osv, det låter liksom som att det ska finnas något kvar av minecraft under huven. Men men, då vet jag.

Han gör alltså ett helt eget spel, han tar minecraft, raderar allt och skriver eget, haha ja du hör ju hur dumt det låter.
Då kan man väl bara säga att man har minecraft som inspiration.

De skriver ju även "minecraft" och inte minecraft i artikeln till och med, man skulle säkert kunna göra ett verktyg för de som äger en kopia av minecraft att extrahera alla assets om man verkligen vill.
Och han använder ju officiella assets under utvecklingen, så antagligen för att motorn ska kännas identisk, för att sen byta ut allt på ytan.
Blir lite av en filosofisk debatt här
T.ex är opentomb=tomb raider eller något helt annat, då utvecklarna inte har tillgång till originalkoden, så ingen av samma kod, men det gör samma sak.
Och hur många spelar minecraft med original-assets, är det inte samma spel om man har ett annat textur/ljud-paket?

1
Skriv svar