Portal med RTX har släppts på Steam, får hård kritik: "Flyter som skräp"
den har full raytracing. Det är otroligt att det ens går att köra på något.
Det är folk med okunskap som klagar
Beror väl på hur skalbart det är. Nu har jag inte testat själv men om det går att exempelvis dra ner antal rays och antal reflektioner men folk ändå maxar allt med ett nu relativt svagt 2080ti, kan jag hålla med.
Dock får jag intrycket att de gjort det generellt onödigt tungdrivet jämfört med exempelvis Quake 2 eller Minecraft RTX.
Jag tycker det är bra jag, kul o veta vad nått som pushar "full raytracing" (hmm jaja) kräver.
Finns ju risk att det inte är superbra hopsnickrat dock.
Edit:
4090 reaches 93 FPS 1080p utan DLSS (enligt nedan). Inte så dåligt.
https://www.techpowerup.com/review/portal-with-rtx/4.html
As expected, the performance hit from ray tracing is massive. The original Portal runs at around 245 FPS in any resolution on our test system, no matter the graphics card, it's purely CPU-limited. With RTX enabled, framerates drop considerably. Even the mighty RTX 3090 Ti only gets 49 FPS at 1080p (!!). NVIDIA's new Ada GPUs do better here, RTX 4080 gets 67 FPS and RTX 4090 reaches 93 FPS. Remember, that's at 1080p. Once you dial up the resolution, FPS go down even more. At 1440p, the 3090 Ti gives you 28 FPS, 4080: 39 FPS and 4090 manages slightly below 60, with 56 FPS. At 4K, everything ends up below 20 frames per second, only the 4090 is able to reach 26 FPS. These numbers are hardly "playable" by PCMasterrace standards, that's why it's essential that you use DLSS to cushion the render load. With DLSS enabled, things are looking much better and Portal is extremely playable. Still, even with DLSS, the requirements are high. For example RTX 3070 with DLSS Balanced at 1080p is barely able to break the 60 FPS barrier. The AMD Radeon RX 6900 XT really isn't fit for this level of ray tracing. It starts out with 5 FPS at 1080p and almost runs in "seconds per frame" mode at 4K.
Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.
Beror väl på hur skalbart det är. Nu har jag inte testat själv men om det går att exempelvis dra ner antal rays och antal reflektioner men folk ändå maxar allt med ett nu relativt svagt 2080ti, kan jag hålla med.
Dock får jag intrycket att de gjort det generellt onödigt tungdrivet jämfört med exempelvis Quake 2 eller Minecraft RTX.
Är det verkligen det? Nu kan jag inte svara för Minecraft RTX, men det är ju avsevärt stor skillnad på Quake 2 och Portal när det gäller komplexiten av grafiken, med tanke på att det skiljer sig åt 10 år mellan de två titlarna. Det finns ju avsevärt fler polygoner, högre upplösta texturer mm i Portal. Quake 2 RTX är ju en renodlad spel/grafikmotor upgradering, då den använder sig av spelets orginalfiler.
"My RTX 2080 TI can run Cyberpunk 2077 and Red Dead Redemption 2 at Ultra with Ray Tracing, but can't handle Portal."
i 720p då eller?
Precis, sen har väl inte rdr2 RT ens?
Nothing is Power without Control
Man skulle ju nästan kunna tro att Nvidia medvetet har gjort spelet onödigt tungdrivet för att få sina 4000-serie kort att se bättre ut i tester...
Det är ett beprövat knep. Det har gjorts förr med tessellation.
Nu har jag visserligen bara ett 3060 Ti, men jag måste köra med ultra performance i DLSS för att få ett bra flyt. Bilden är trots det helt okej. Många andra spel brukar se skit ut med samma inställning, men det är väl DLSS 3 som får en chans att skina. Stänger man av DLSS så får man kanske 1-2 FPS, så det känns inte helt optimerat.
"My RTX 2080 TI can run Cyberpunk 2077 and Red Dead Redemption 2 at Ultra with Ray Tracing, but can't handle Portal."
i 720p då eller?
Jag körde 2077 vid release på en 2080 Ti med RTX Ultra och DLSS aktiverat, och det fungerade helt acceptabelt, så man tycker ju att Portal borde gå bra, men det är kanske något med portalsystemet eller något som gör det betydligt mer tungdrivet.
Jag fick tweeka rätt mycket men fick det att rinna i 30fps på 1080p på mitt RTX 2080 Ti.
Lyckades få det till 90fps i sämsta upplösning men då utan att man kan titta genom portalerna, så kändes värdelöst att spela så då originalet ger bättre spel känsla.
Så jag har avinstallerat det. Skulle jag någon gång äga 4090 så får jag kolla in detta närmre.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
den har full raytracing. Det är otroligt att det ens går att köra på något.
Det är folk med okunskap som klagar
Tycker det är väldigt trevligt vad förbättrade ljuseffekter kan göra för ett gammalt spel. Tex så vart Quake 2 helt ok med full raytracing. Hoppas fler äldre titlar får dessa effekter.
"My RTX 2080 TI can run Cyberpunk 2077 and Red Dead Redemption 2 at Ultra with Ray Tracing, but can't handle Portal."
i 720p då eller?
Med tanke på att RDR2 inte har RayTracing säger en hel del om hur lite koll personen som skrev det har.
Beror väl på hur skalbart det är. Nu har jag inte testat själv men om det går att exempelvis dra ner antal rays och antal reflektioner men folk ändå maxar allt med ett nu relativt svagt 2080ti, kan jag hålla med.
Dock får jag intrycket att de gjort det generellt onödigt tungdrivet jämfört med exempelvis Quake 2 eller Minecraft RTX.
Är det verkligen det? Nu kan jag inte svara för Minecraft RTX, men det är ju avsevärt stor skillnad på Quake 2 och Portal när det gäller komplexiten av grafiken, med tanke på att det skiljer sig åt 10 år mellan de två titlarna. Det finns ju avsevärt fler polygoner, högre upplösta texturer mm i Portal. Quake 2 RTX är ju en renodlad spel/grafikmotor upgradering, då den använder sig av spelets orginalfiler.
Det handlar om vilken RT teknik som används. Både Q2, Minecraft RTX och Portal RTX använder sig av path tracing i realtid vilket är extremt krävande.
Nu har jag visserligen bara ett 3060 Ti, men jag måste köra med ultra performance i DLSS eller FSR för att få ett bra flyt. Bilden är trots det helt okej. Många andra spel brukar se skit ut med samma inställning, men det är väl DLSS 3 som får en chans att skina. Stänger man av DLSS så får man kanske 1-2 FPS, så det känns inte helt optimerat.
Det handlar inte om att optimeringen är dålig, det handlar om att path tracing är sjukt krävande vilket gör att kravet på hårdvara blir enormt! Eftersom man inte kan ha trippla GPU kretsar eller stora kretsar då det inte hade gått att kyla behövs tekniker som DLSS. Tensorkärnorna kan bara göra så mycket varför upscaling är så viktigt. DLSS3 är dessutom en otroligt billig teknik som genererar en frame mellan två frames genom att approximera vad som komma skall. Tyvärr kan det bli lite artefakter runt statisk text men generellt sett fungerar det mycket bättre än vad folk trodde.
Sen kan man hålla med om att spelet är ett DLSS3 demo för 4000-serien då det förbättrar prestandan med flera hundra procent.
Jag körde 2077 vid release på en 2080 Ti med RTX Ultra och DLSS aktiverat, och det fungerade helt acceptabelt, så man tycker ju att Portal borde gå bra, men det är kanske något med portalsystemet eller något som gör det betydligt mer tungdrivet.
2077 och Portal RTX använder sig inte av samma RT teknik varför RT i 2077 är mer lättdrivet.
den har full raytracing. Det är otroligt att det ens går att köra på något.
Det är folk med okunskap som klagar
Håller med, tyckte jag såg en video på fz nyligen, kanske var en medlem som länkade. Där personen gick igenom portal med ray. Det behövs ganska mycket fix och trix i inställningarna för att få det att flytta på. Men en dag i framtiden så kommer teknologin bli tillräckligt optimerad och hårdvaran för att det ska fungera.
"My RTX 2080 TI can run Cyberpunk 2077 and Red Dead Redemption 2 at Ultra with Ray Tracing, but can't handle Portal."
i 720p då eller?
Med dlss säkert
Tycker det är väldigt trevligt vad förbättrade ljuseffekter kan göra för ett gammalt spel. Tex så vart Quake 2 helt ok med full raytracing. Hoppas fler äldre titlar får dessa effekter.
När rtx remix släpps kommer många få det, som tex Morrowind.
Trist utveckling, speciellt då spelet inte vara skapat från RT från början och det ställer till det för formspråket och det visuella som fortfarande fungerar bra.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Jag har personligen väldigt svårt för, när det högljutt, gnälls över något som släpps helt gratis. Inget man tvingas köpa ingame, ingenting. Upp till var och en om man vill testa ett av de mest innovativa spel i ny raytracad skrud, eller om man vill köra den "gamla vanliga" versionen. Att det skulle vara tekniskt extremt krävande är väl inget oväntat. Själv körde jag igenom det från början till slut. Men det är ju bara jag.
Man kan få in RTX remix i Half-life 2 med Portal gun. h
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.