Kärvt hos Starbreeze när Overkill's The Walking Dead underpresterar
Företaget ser över verksamheten efter dystra försäljningssiffror.
#overkill, #overkills-the-walking-dead, #starbreeze
De kan ju inte på allvar ha trott att detta skulle sälja så bra efter all kritik de fick innan spelet ens hade släppts? Speciellt när de inte ens gjorde ett intressant spel från första början, det var ett sämre Left 4 dead med lite "stealth". Det borde väl någon själv ha insett i teamet? Någon verklighetsförankring borde de väl ha.
Har funnits så många varningstecken kring detta. Spelet sköts upp 2 gånger, och när de väl släppte gameplay så var det knepiga animationer, många buggar, och allting såg lite halvknasigt ut. En av NPC i campet har en cigarett i handen...alltså i handen, rakt i genom. Och när hon för den mot munnen så petar den in i näsan. Det är fullkomligt opolerat. Sen går man ut och tar fullpris.
Läste att det hade varit 19 olika aktörer med och utvecklat detta spelet. Vad i helvete har dom sysslat med? När man sköt upp spelet senaste gången handlade det om att "polera", och när man sköt upp konsol-releasen skyllde man på att fönstret för försäljningen inte var bra, vilket i sig är oerhört märkligt då man missar hela julhandeln nu.
Sen visar man kreativa sätt att rapportera om hela röran. Istället för att skriva att spelet sålt väldigt dåligt pga alla deras problem så säger man såhär:
Initial sales revenues from OVERKILL’s The Walking Dead are lower than forecasted, primarily because the share of sales in low-price countries, such as China and Russia, is significantly higher than expected.
Istället för att säga att spelet har sålt långt under förväntan och att man har massor med problem att lösa, så säger man att anledningen är att man sålt bättre i lågprisländer??? Problemet är fan inte att man har sålt bättre i lågprisländer utan att man gjort ett för dåligt spel för att ta fullpris och därför vill ingen köpa skräpet.
När jag först såg gameplay och lite streams så var jag positiv, stundtals såg det riktigt snyggt ut, och det verkade vara roligt. Men ju närmare release vi kom desto mer insåg jag att spelet verkligen inte var färdigt och att något har gått väldigt snett till här. Nu är jag inte bara en besviken gamer utan även en arg fd aktieägare.
Ledsen, Starbreeze, men ni får nog inte ens möjligheten att göra om och göra rätt. Uppköp eller kånken väntar, kan inte se hur någon vill gå in med mer pengar i en eventuell nyemission.
När ska detta få ett slut? Det är helt otroligt för mig när jag tänker efter att både FO76 och detta släppts i det tillstånd de var. Jag tänker mig att om jag (eller vem fan som helst) skulle jobbat med att testa spelen hos dom skulle man snabbt insett att det finns sjukt mycket problem. Verkligheten är väl dock som den att båda företagen var väl medvetna men att det kanske inte fanns tid att fixa allt innan release men satan så dåligt man ska må som utvecklare att veta att projektet man jobbat på i flera år släpps och man vet om alla problemen och att det kommer bli sågat därefter.
Vi ska inte glömma en viktig skillnad att buggar och dylikt går att fixa med när spelen är dåligt/idiotiskt designade är det bara sorligt. Ta Fallout 76 idiotiska inventory där man inte ens kan sortera mat och dryck från de andra consumables och det tog en moddare tre dagar efter release att själv fixa det. Sånt för en att undra vad utvecklarna håller på med.
Som tur är inte alla utvecklare såhär men det smärtar mig ändå att se hur både Bethesda och Overkill sjabblar bort så stor potential.
Starbreeze blir slaktade på börsen, de backar ca 10 - 15% varje dag, och har gjort det ett bra tag nu. Undrar om de kommer överleva nu faktiskt. De har dyra projekt igång men resultaten av alla deras projekt har blivit pannkaka tyvärr.. Om inget drastiskt sker så kan detta vara slutet för SB, om inget annat så blir de kanske kandidater för att bli uppköpta av några andra som tar hand om deras varumärken, då kanske det kan ske en del intressanta saker.
När ska detta få ett slut? Det är helt otroligt för mig när jag tänker efter att både FO76 och detta släppts i det tillstånd de var. Jag tänker mig att om jag (eller vem fan som helst) skulle jobbat med att testa spelen hos dom skulle man snabbt insett att det finns sjukt mycket problem. Verkligheten är väl dock som den att båda företagen var väl medvetna men att det kanske inte fanns tid att fixa allt innan release men satan så dåligt man ska må som utvecklare att veta att projektet man jobbat på i flera år släpps och man vet om alla problemen och att det kommer bli sågat därefter.
Vi ska inte glömma en viktig skillnad att buggar och dylikt går att fixa med när spelen är dåligt/idiotiskt designade är det bara sorligt. Ta Fallout 76 idiotiska inventory där man inte ens kan sortera mat och dryck från de andra consumables och det tog en moddare tre dagar efter release att själv fixa det. Sånt för en att undra vad utvecklarna håller på med.
Som tur är inte alla utvecklare såhär men det smärtar mig ändå att se hur både Bethesda och Overkill sjabblar bort så stor potential.
Mycket av problemen jag har sett ifrån de som kör TWD så känns det som att de mesta skulle kunnat lösa sig med en vettig beta test. Sen kan man inte alltid skylla på utvecklaren om de har haft betatester och de som testat inte givit dem korrekt feedback. Men i detta fallet så är det nog deras egna fel i det stora hela :/.
Jag visste inte ens att det hade släppts. Säkert inte många andra heller verkar det som.
Visste inte heller att det släpps faktiskt.
Lorem ipsum dolor sit amet
Tror de får göra en ny motor till detta, Unreal 4 är för gammal och trasig, klarar uppenbarligen inte trycket längre.
UE4 gammal och trasig? Trollar du eller? UE4 är en state of the art motor med få eller ingen som slår den.
Det är bara att kolla på t.ex. Fortnite. Går att köra på allt från potatisdatorer till high-end maskiner med fint flyt och grafik. Det har även de mest responsiva gameplay/servrar av i stort sett alla spel idag.
Stöd för de senaste teknikerna och konfigurerbar i realtid.
UE4 gammal och trasig? Trollar du eller? UE4 är en state of the art motor med få eller ingen som slår den.
Det är bara att kolla på t.ex. Fortnite. Går att köra på allt från potatisdatorer till high-end maskiner med fint flyt och grafik. Det har är även de mest responsiva gameplay/servrar av i stort sett alla spel idag.
Stöd för de senaste teknikerna och konfigurerar i realtid.
Pojken vet inte vad han pratar om. UE4 är som du säger state of the art. Förmodligen en sådan person som gillar hobbyuttrycket nr 1 här på FZ: "det är inte optimerat" *prutt*
Sålde mina aktier i företaget så fort man fick reda på mer om TWD-spelet. Verkade vara ett mindre lyckat lir från första början, så ett aktietapp var förväntat. Att spelet skulle vara SÅ dåligt trodde jag dock inte, inte heller hade jag koll på att aktien hade rasat SÅ mycket efter att jag sålt. Puh.
ang aktier så vill jag minnas att aktien steg riktigt mycket dagen walking dead spelet släpptes. Fick nån rapport om mest nedladdat den dagen eller nått.
Snacka om att aktiemarknaden i stort har dålig koll på spel. På gott och ont
ang aktier så vill jag minnas att aktien steg riktigt mycket dagen walking dead spelet släpptes. Fick nån rapport om mest nedladdat den dagen eller nått.
Snacka om att aktiemarknaden i stort har dålig koll på spel. På gott och ont
Tror att det är tvärtom. Många småsparare som har haft spel som intresse och investerat. Sedan har de ingen kunskap i vad ett korrekt värde för ett bolag är. Lite som dotcom kraschen.
Jag anade felprioriteringar redan när dem pratade om att de skulle storsatsa på ''VR'.. Det avskräckte mig från att köpa deras aktier. Ser man också spelen som kommer, ser inte så bra ut. Enda chansen för de att komma tillbaka är om System Shock 3 blir en storsäljare, vilket jag tvivlar att det gör.
Bara jag som tycker spelbranschen över lag har haltat mycket år 2018 i jämförelse med andra år?
Diablo Immortal, BFV bojkottas av många pga politiska grejer, Fallout 76 halvfärdigt, The Walking Dead halvfärdigt, Sea of Thieves var helt tomt på content, BlackOps4 körs i 20hz osv.
Mycket utvecklare som rushar ut skit, drar fulingar eller har blivit helt avstängda från sin publik.
Plus många spel jag personligen blev mycket besviken på, men det hör väl till smaken, för vissa andra verkar gilla dom.
Starbreeze blir slaktade på börsen, de backar ca 10 - 15% varje dag, och har gjort det ett bra tag nu. Undrar om de kommer överleva nu faktiskt. De har dyra projekt igång men resultaten av alla deras projekt har blivit pannkaka tyvärr.. Om inget drastiskt sker så kan detta vara slutet för SB, om inget annat så blir de kanske kandidater för att bli uppköpta av några andra som tar hand om deras varumärken, då kanske det kan ske en del intressanta saker.
Vi kan ju alltid hoppas att dom blir uppköpta av MS. :'D
Visste inte att det släppts. Kollade precis gameplay och review på tuben. Det låter verkligen som ett spel för mig. Men jag avvaktar pga lite taskig gameplay på vissa punkter, dålig AI och en lägre prislapp.