Komma ut på marknaden? (Elektronisk Musik)
Hej!
Nu är det så att jag undrar om någon här har erfarenhet av att komma ut på marknaden med musiken.
Har nämligen håll på en hel del år med att göra musik inom den elektroniska biten vilket då är, hands up, trance, hardstyle även börjat så smått med Dubstep och house.
Finns där någon som kan hjälpa eller dem "stora" kontaktar en om de skulle råka snubbla över ens låtar o gilla dem?
Här själv provat kontakta några bolag men man får aldrig svar....
Här är min nyaste låt blev klar idag, allt har jag gjort själv! House musik!
[http://www.youtube.com/watch?v=7k6qg22gV-w&list=UUp91PAw6ZHvd...]
Snusar till varje pris!
Kommersiella marknaden är nog extremt svårt att komma in på dessvärre. Tyvärr kommer nog ingen nappa på din musik då de flesta nog bara söker nästa Beiber eller Nicki Minaj.
Youtube är bra ställa att börja. Sen kan man prova fler ställen som t.ex Itunes, Grooveshark eller spotify. Lycka till.
Den som vet vet.
Har inga kontakter i musikbranschen, så jag har ingen aning. Ville bara säga att jag lyssnade på hela din låt, och som ett fan av house-musik så måste jag tyvärr säga att den var ganska dålig. Beatet är helt ok men i synnerhet är det voice-overn och texten som känns otroligt tacky, juvenil och... kass helt enkelt. Hörs tydligt att du inte har engelska som modersmål också.
Men jag dömer inte, det kanske finns en marknad för den här musiken också.
Imperator
Tipset som jag fått av folk inom branschen är att fokusera på en genre och gör det jävligt bra. Det har aldrig varit så lätt att sprida sin musik som det är idag, så håller du bara en hög produktionskvalitet och rätt personer lyssnar på din musik så kommer det av sig självt.
När jag var igång i och proddade för ca 10 år sen så fick jag samma svar från dom flesta och det var att dom ville gärna höra mer av mig. Sen blev det liksom ingenting mer utav det hela pga jag tröttnade.
Det handlar framför allt om att hitta sitt eget sound. Låter du unikt kommer det finnas någon som gillar din musik och då kommer resten komma av sig själv om du bara fortsätter producera. Se på t.ex. Avicii eller Skrillex; båda har sitt eget sound och låter inte som någon annan.
Have a good time!
Har inga kontakter i musikbranschen, så jag har ingen aning. Ville bara säga att jag lyssnade på hela din låt, och som ett fan av house-musik så måste jag tyvärr säga att den var ganska dålig. Beatet är helt ok men i synnerhet är det voice-overn och texten som känns otroligt tacky, juvenil och... kass helt enkelt. Hörs tydligt att du inte har engelska som modersmål också.
Men jag dömer inte, det kanske finns en marknad för den här musiken också.
Skön kritik, den va rätt... kass helt enkelt.
Nog med sånt! Jag är ett fan av house-musik och jag måste säga att det kanske inte föll mig i smak till fullo men du har definitivt potential! Keep it up. Försök att arbeta med engelskan om du har tid, kan ju vara folk som är kinkiga och det kan ge ett bättre intryck. Kontakter inom musikvärlden har jag inte, lycka till
Tror det är svårt att få kontrakt och liknande men jag vet lika lite som alla andra. Det du kan prova är att släppa nån singel gratis så länge och försöka bygga en "närvaro" på nätet.
Skaffa mer exponering osv.
Har man inte turen att hitta någon som gör det åt en får man helt enkelt göra det själv.
Lyssnade inte så mycket på låten då det inte är min genre så hörde inte "den dåliga engelskan". Men eftersom folk pikar dig om engelskan kanske du skulle se dig om efter en sångare? Det lär garanterat finnas någon där ute med en sjukt bra röst som vill göra musik med dig. Och två rätt är ju inte en dum kombination.
Som en del av industrin själv så har jag ett enkelt tips till dig : grinda hårt. Jag menar verkligen hårt som i att du ska skita i att äta om du måste. Kag känner ingen med ett skivkontrakt som Inte har fått prioritera bort i princip allt annat än musiken i några år för att komma dit dem är idag. En vän som endast är sjutton fick sitt kontrakt med universal för ett halvår sen, dem senaste tre åren har han andats musik och till slut skitit i sista grundskoleåret. Men det lönade sig och nu skriver och producerar han för världskända artister. Så, arbeta hårt, släpp musik så ofta du kan. Ta reda på vilka som är stora inom din genre och liknande i Sverige, få dem till art lyssna på din musik, gillar dem det så kommer dem antingen sprida din musik eller vilja samarbeta med dig. Gör dig själv till en produkt. Skivbolagen letar idag efter folk med drivkraft, som har byggt upp en fanbase
Som en del av industrin själv så har jag ett enkelt tips till dig : grinda hårt. Jag menar verkligen hårt som i att du ska skita i att äta om du måste. Kag känner ingen med ett skivkontrakt som Inte har fått prioritera bort i princip allt annat än musiken i några år för att komma dit dem är idag. En vän som endast är sjutton fick sitt kontrakt med universal för ett halvår sen, dem senaste tre åren har han andats musik och till slut skitit i sista grundskoleåret. Men det lönade sig och nu skriver och producerar han för världskända artister. Så, arbeta hårt, släpp musik så ofta du kan. Ta reda på vilka som är stora inom din genre och liknande i Sverige, få dem till art lyssna på din musik, gillar dem det så kommer dem antingen sprida din musik eller vilja samarbeta med dig. Gör dig själv till en produkt. Skivbolagen letar idag efter folk med drivkraft, som har byggt upp en fanbase
Kanske inte är så bra att uppmana folk till att skita i grundskolan. Eller är det bara jag som tycker så?
Kanske inte är så bra att uppmana folk till att skita i grundskolan. Eller är det bara jag som tycker så?
Det är absolut inte bra att skita i grundskolan, jag tycker att utbildning är något utav det viktigaste som finns. Men han undrade hur man gör och jag svarade. Tyvärr är det så i verkligheten att om du vill komma in i musikbranschen så måste du offra mycket. Det finns alltid de som blir kända utan att behöva lyfta ett finger, men det är undantag snarare än regel. Varför tror du att så många kända artister berättar om hur dem gav upp allt för att göra en karriär ? Att göra musik är en hobby/konst, att bli känd på det är business.
Av intresse, vem är denna 17-åring?
Have a good time!
Av intresse, vem är denna 17-åring?
Durimkid, youtuba dat shit om du gillar hiphop/rnb, och det var förresten EMI han blev signad till, inte universal !
Det handlar framför allt om att hitta sitt eget sound. Låter du unikt kommer det finnas någon som gillar din musik och då kommer resten komma av sig själv om du bara fortsätter producera. Se på t.ex. Avicii eller Skrillex; båda har sitt eget sound och låter inte som någon annan.
Precis. Särskilt med tanke på hur många artiser som jag förr lyssnade på har gått helt mainsteam för det är där pengarna finns... tyvärr.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |