DF om Oblivion Remastered-prestandan: "Sämsta flytet jag har testat"
Hur kommer det sig att så få använder Cryengine? Kingdom Come Deliverance 2 både ser fantastiskt ut och flyter på otroligt bra.
Tillgänglighet och risk skulle jag nog säga. Svårare att jobba med, mindre dokumentation och färre kunniga utvecklare.
Edit: Warhorse hade fördelen att de redan använde CryEngine i det första spelet och hade anpassat motorn efter sina behov, det blev lättare att fortsätta på samma spår.
jag fattar verkligen inte varför dom patchade bort DLSS i senaste uppdateringen, och ingen verkar prata om det? får några få träffar när jag googlar, men vafan, jag får 40-50 fps ute i världen när det regnar (runt 70-80 utan regn), med ett 4090. jag vet att man kan slå på det i nvidia appen, men det verkar bara funka halvdant, och fattar inte varför det plockades bort ur spelet.
Det verkar vara ett problem med en specifik patch som gått ut enbart via Game Pass vad jag förstått det som. Förhoppningsvis kommer en rejälare patch snart som även fixar till det.
Det har kommit en patch som fixar det nu ikväll. Testade precis
Vafalls!? Ett UE5-spel som är dåligt optimerat? Det var något nytt...
Det är inte ens ett regelrätt UE5-problem; logikladdningen är lika slö nu som för 19 år sedan. Det är samma segtänkta motor från 20 år tillbaka, men nu med en extremt krävande renderingsmotor ovanpå. Två negativa blir inte ett plus i det här sammanhanget — särskilt när optimering saknas
< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >
< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >
Får okej FPS (70-90) med lite lägre settings på mitt 4050, men ändå microstuttering när man typ vänder sig om i naturen. Jag är dock väldigt känslig för hack i spel. Störigt, eftersom typ KCD2 är minst lika snyggt och flyter som en dröm.
Ditt kort är inte speciellt bra, så du får kanske dra ner lite mer.
Men på low/medium bör du ju kunna får bra flyt. Men stutteringen kanske beror på nått annat. Cpu eller så är spelet kasst 😊
UE5 har seriösa problem som Epic inte verkar kunna tackla.
Samt att devs kanske är lite lata ibland... Perplexity summerade det bra:
"Overreliance on automated tools:
Developers often misuse features like Nanite (virtualized geometry) and Lumen (global illumination), assuming they eliminate manual optimization. In reality, poorly optimized assets (e.g., 1M-polygon rocks) and excessive 4K/8K textures still cripple performance"
Yup, ser snyggt ut men käkar prestanda. Guilty, I'm doing that
"Features like Niagara VFX (particle systems) and ray-traced lighting are computationally expensive. Overuse of effects like dynamic foliage, weather, or water simulations strains CPUs and GPUs"
Yup, Niagara är asnyggt men kan lagga röv. Guilty, I'm doing that
Det som nämns i videon är att spelet fortfarande körs i Gamebryo motorn men med en UE5 wrapper ovanpå. Så all stutter kommer snarare ifrån att den underliggande motorn laddar "zoner" när man går runt i världen och det är till stor del det som orsakar stutter.
Tekniskt sett så är gamebryo delen utbytt med ue5, det som är kvar är typ Bethesdas delar de byggde när de använde gamebryo.
Det lär patchas över tid. Jag har ingen stress att köpa det då jag spelar annat just nu så jag hoppas de hinner släppa lite patchar under tiden.
Ja och det lär ju sänkas i pris också.
Tänk om dom skulle vända på det, att spel kostade mindre i början och i samband med att patchar lagar spelet så stiger det i värde och börjar att kosta mer.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Ditt kort är inte speciellt bra, så du får kanske dra ner lite mer.
Men på low/medium bör du ju kunna får bra flyt. Men stutteringen kanske beror på nått annat. Cpu eller så är spelet kasst 😊
Jag har alltså konstant bra FPS, men blir ett kortare hack (tillräckligt för att störa mig) när man vänder sig om till exempel, utan att FPS ändras. Kan få ännu högre FPS om jag sänker ännu mer, men stuttering kvarstår. Så det är något optimeringsfel, men som sagt, jag är otroligt känslig och det måste typ flyta perfekt för att jag inte ska störa mig. Har läst om folk med typ 5070 och liknande som har samma problem.
Ack. Det är väl inte så förvånande, men man blir trött ändå. Nåja, har inga problem att vänta även om det hade varit najs om det var färdiggräddat redan nu.
Näe, och jag är helt ärligt less på det. Har funderat på att uppgradera min CPU, vilket skulle kräva ett nytt moderkort och annat, men det känns så onödigt med tanke på hur dåligt nya spel kan rulla på PC (och bevisligen även på konsol).
På senare tid har jag dessutom haft mycket roligare med AA- och indietitlar, och då behöver man oftast inte en monsterdator.
Visst är UE5 kanske inte den bästa motorn när det kommer till optimeringer. Men skulle säga att det är studion som är kass.
Split Fiction är gjort i UE5 och det rullar på mycket bra.
Så att lägga att det laggar och skit bara på UE5 är fel tycker jag.
Helt ärligt talat så handlar det nog om att de planerat släppet ett tag tillbaka, och att de absolut inte var redo, så det är projektet i sig som inte är optimerat som det ska.
Typ stressad release
Näe, och jag är helt ärligt less på det. Har funderat på att uppgradera min CPU, vilket skulle kräva ett nytt moderkort och annat, men det känns så onödigt med tanke på hur dåligt nya spel kan rulla på PC (och bevisligen även på konsol).
På senare tid har jag dessutom haft mycket roligare med AA- och indietitlar, och då behöver man oftast inte en monsterdator.
Ja, men verkligen. Mer säkra kort. Nu blir ju vissa skarpa releasedatum i praktiken early access-datum. Känns lite barockt.
En Bamseponny av folket