DF om Oblivion Remastered-prestandan: "Sämsta flytet jag har testat"
Hur kommer det sig att så få använder Cryengine? Kingdom Come Deliverance 2 både ser fantastiskt ut och flyter på otroligt bra.
Tillgänglighet och risk skulle jag nog säga. Svårare att jobba med, mindre dokumentation och färre kunniga utvecklare.
Edit: Warhorse hade fördelen att de redan använde CryEngine i det första spelet och hade anpassat motorn efter sina behov, det blev lättare att fortsätta på samma spår.
jag fattar verkligen inte varför dom patchade bort DLSS i senaste uppdateringen, och ingen verkar prata om det? får några få träffar när jag googlar, men vafan, jag får 40-50 fps ute i världen när det regnar (runt 70-80 utan regn), med ett 4090. jag vet att man kan slå på det i nvidia appen, men det verkar bara funka halvdant, och fattar inte varför det plockades bort ur spelet.
Det verkar vara ett problem med en specifik patch som gått ut enbart via Game Pass vad jag förstått det som. Förhoppningsvis kommer en rejälare patch snart som även fixar till det.
Det har kommit en patch som fixar det nu ikväll. Testade precis
Vafalls!? Ett UE5-spel som är dåligt optimerat? Det var något nytt...
Det är inte ens ett regelrätt UE5-problem; logikladdningen är lika slö nu som för 19 år sedan. Det är samma segtänkta motor från 20 år tillbaka, men nu med en extremt krävande renderingsmotor ovanpå. Två negativa blir inte ett plus i det här sammanhanget — särskilt när optimering saknas
< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >
< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >
Får okej FPS (70-90) med lite lägre settings på mitt 4050, men ändå microstuttering när man typ vänder sig om i naturen. Jag är dock väldigt känslig för hack i spel. Störigt, eftersom typ KCD2 är minst lika snyggt och flyter som en dröm.
Ditt kort är inte speciellt bra, så du får kanske dra ner lite mer.
Men på low/medium bör du ju kunna får bra flyt. Men stutteringen kanske beror på nått annat. Cpu eller så är spelet kasst 😊
UE5 har seriösa problem som Epic inte verkar kunna tackla.
Samt att devs kanske är lite lata ibland... Perplexity summerade det bra:
"Overreliance on automated tools:
Developers often misuse features like Nanite (virtualized geometry) and Lumen (global illumination), assuming they eliminate manual optimization. In reality, poorly optimized assets (e.g., 1M-polygon rocks) and excessive 4K/8K textures still cripple performance"
Yup, ser snyggt ut men käkar prestanda. Guilty, I'm doing that
"Features like Niagara VFX (particle systems) and ray-traced lighting are computationally expensive. Overuse of effects like dynamic foliage, weather, or water simulations strains CPUs and GPUs"
Yup, Niagara är asnyggt men kan lagga röv. Guilty, I'm doing that