DF om Oblivion Remastered-prestandan: "Sämsta flytet jag har testat"

Medlem

UE5 är extremt irriterande.
Kört lite icke-UE5 spel sista dagarna och flytet känns magiskt jämfört med vad man blivit van vid.

Medlem

Hur kommer det sig att så få använder Cryengine? Kingdom Come Deliverance 2 både ser fantastiskt ut och flyter på otroligt bra.

Gen
Medlem

Det som nämns i videon är att spelet fortfarande körs i Gamebryo motorn men med en UE5 wrapper ovanpå. Så all stutter kommer snarare ifrån att den underliggande motorn laddar "zoner" när man går runt i världen och det är till stor del det som orsakar stutter.

Medlem

Spelar på PS5 och upplever bara frame drops när en typ snabbspolat tiden och saker behöver lite tid på sig att läsas in. Annars känner jag inget större tapp faktiskt

Medlem
Skrivet av Jozo:

Hur kommer det sig att så få använder Cryengine? Kingdom Come Deliverance 2 både ser fantastiskt ut och flyter på otroligt bra.

Tillgänglighet och risk skulle jag nog säga. Svårare att jobba med, mindre dokumentation och färre kunniga utvecklare.

Edit: Warhorse hade fördelen att de redan använde CryEngine i det första spelet och hade anpassat motorn efter sina behov, det blev lättare att fortsätta på samma spår.

Medlem
Skrivet av quadratis:

jag fattar verkligen inte varför dom patchade bort DLSS i senaste uppdateringen, och ingen verkar prata om det? får några få träffar när jag googlar, men vafan, jag får 40-50 fps ute i världen när det regnar (runt 70-80 utan regn), med ett 4090. jag vet att man kan slå på det i nvidia appen, men det verkar bara funka halvdant, och fattar inte varför det plockades bort ur spelet.

Skrivet av Monstertarzan:

Det verkar vara ett problem med en specifik patch som gått ut enbart via Game Pass vad jag förstått det som. Förhoppningsvis kommer en rejälare patch snart som även fixar till det.

Det har kommit en patch som fixar det nu ikväll. Testade precis

Testpilot
Skrivet av Jozo:

Vafalls!? Ett UE5-spel som är dåligt optimerat? Det var något nytt...

Det är inte ens ett regelrätt UE5-problem; logikladdningen är lika slö nu som för 19 år sedan. Det är samma segtänkta motor från 20 år tillbaka, men nu med en extremt krävande renderingsmotor ovanpå. Två negativa blir inte ett plus i det här sammanhanget — särskilt när optimering saknas

signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Får okej FPS (70-90) med lite lägre settings på mitt 4050, men ändå microstuttering när man typ vänder sig om i naturen. Jag är dock väldigt känslig för hack i spel. Störigt, eftersom typ KCD2 är minst lika snyggt och flyter som en dröm.

Ditt kort är inte speciellt bra, så du får kanske dra ner lite mer.
Men på low/medium bör du ju kunna får bra flyt. Men stutteringen kanske beror på nått annat. Cpu eller så är spelet kasst 😊

Medlem

Spelar på ett 4090 och 7800X3D på en 1440-skärm. Med allt på high och hårdvaru-RT av har jag låst det på 120 fps med mycket stabilt flyt. Ingen frame-gen och DLSS på Quality. Med det är verkligen dåligt optimerat, borde flyta mycket bättre även med RT-lumen

Medlem
Skrivet av Bojkott:

UE5 har seriösa problem som Epic inte verkar kunna tackla.

Samt att devs kanske är lite lata ibland... Perplexity summerade det bra:

"Overreliance on automated tools:
Developers often misuse features like Nanite (virtualized geometry) and Lumen (global illumination), assuming they eliminate manual optimization. In reality, poorly optimized assets (e.g., 1M-polygon rocks) and excessive 4K/8K textures still cripple performance"

Yup, ser snyggt ut men käkar prestanda. Guilty, I'm doing that

"Features like Niagara VFX (particle systems) and ray-traced lighting are computationally expensive. Overuse of effects like dynamic foliage, weather, or water simulations strains CPUs and GPUs"

Yup, Niagara är asnyggt men kan lagga röv. Guilty, I'm doing that

12
Skriv svar