DF om Oblivion Remastered-prestandan: "Sämsta flytet jag har testat"
UE5 är extremt irriterande.
Kört lite icke-UE5 spel sista dagarna och flytet känns magiskt jämfört med vad man blivit van vid.
Tillgänglighet och risk skulle jag nog säga. Svårare att jobba med, mindre dokumentation och färre kunniga utvecklare.
Edit: Warhorse hade fördelen att de redan använde CryEngine i det första spelet och hade anpassat motorn efter sina behov, det blev lättare att fortsätta på samma spår.
Det är inte ens ett regelrätt UE5-problem; logikladdningen är lika slö nu som för 19 år sedan. Det är samma segtänkta motor från 20 år tillbaka, men nu med en extremt krävande renderingsmotor ovanpå. Två negativa blir inte ett plus i det här sammanhanget — särskilt när optimering saknas
< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >
< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >
Samt att devs kanske är lite lata ibland... Perplexity summerade det bra:
"Overreliance on automated tools:
Developers often misuse features like Nanite (virtualized geometry) and Lumen (global illumination), assuming they eliminate manual optimization. In reality, poorly optimized assets (e.g., 1M-polygon rocks) and excessive 4K/8K textures still cripple performance"
Yup, ser snyggt ut men käkar prestanda. Guilty, I'm doing that
"Features like Niagara VFX (particle systems) and ray-traced lighting are computationally expensive. Overuse of effects like dynamic foliage, weather, or water simulations strains CPUs and GPUs"
Yup, Niagara är asnyggt men kan lagga röv. Guilty, I'm doing that
Ack. Det är väl inte så förvånande, men man blir trött ändå. Nåja, har inga problem att vänta även om det hade varit najs om det var färdiggräddat redan nu.
En Bamseponny av folket
Jag har alltså konstant bra FPS, men blir ett kortare hack (tillräckligt för att störa mig) när man vänder sig om till exempel, utan att FPS ändras. Kan få ännu högre FPS om jag sänker ännu mer, men stuttering kvarstår. Så det är något optimeringsfel, men som sagt, jag är otroligt känslig och det måste typ flyta perfekt för att jag inte ska störa mig. Har läst om folk med typ 5070 och liknande som har samma problem.
Näe, och jag är helt ärligt less på det. Har funderat på att uppgradera min CPU, vilket skulle kräva ett nytt moderkort och annat, men det känns så onödigt med tanke på hur dåligt nya spel kan rulla på PC (och bevisligen även på konsol).
På senare tid har jag dessutom haft mycket roligare med AA- och indietitlar, och då behöver man oftast inte en monsterdator.
Ja, men verkligen. Mer säkra kort. Nu blir ju vissa skarpa releasedatum i praktiken early access-datum. Känns lite barockt.
En Bamseponny av folket