Sist på bollen, men Indiana Jones på PS5 säljer snabbare än på Steam och Xbox
En knapp vecka efter lanseringen på PS5 hade det alltså sålts 117 000 exemplar jämfört med 91 000 på Steam under motsvarande tid. Det är lite bättre, ja, men fortfarande anmärkningsvärt lite för en så här stor titel. Bara som en jämförelse sålde ju Clair Obscur: Expedition 33 en halv miljon exemplar under sin första dag.
Synd, för spelet förtjänar verkligen mycket bättre. Synd också då det förmodligen torpederar möjligheterna till en uppföljare. Jag vet inte vad mer Machinegames hade kunnat göra. Kanske göra det mer likt Uncharted? Eller är det helt enkelt så att Indiana Jones är en relik som dagens spelmarknad inte har något intresse för? Verkar så.
Inte så konstigt att den säljer bättre än på Xbox då PS5 har större spelarbas.
En knapp vecka efter lanseringen på PS5 hade det alltså sålts 117 000 exemplar jämfört med 91 000 på Steam under motsvarande tid. Det är lite bättre, ja, men fortfarande anmärkningsvärt lite för en så här stor titel. Bara som en jämförelse sålde ju Clair Obscur: Expedition 33 en halv miljon exemplar under sin första dag.
Synd, för spelet förtjänar verkligen mycket bättre. Synd också då det förmodligen torpederar möjligheterna till en uppföljare. Jag vet inte vad mer Machinegames hade kunnat göra. Kanske göra det mer likt Uncharted? Eller är det helt enkelt så att Indiana Jones är en relik som dagens spelmarknad inte har något intresse för? Verkar så.
Det däremot känns helt otroligt att ett indie-spel kan sälja så mycket snabbare än ett AAA-spel.
Inte att förglömma däremot att IJ-spelet ändå har funnits ute på andra plattformar tidigare så kan också förklara varför det inte säljer lika snabbt.
Forumets Mega Drive-expert!
Inte så konstigt att den säljer bättre än på Xbox då PS5 har större spelarbas.
Den främsta anledningen till att det sålt bättre på PS5 är förmodligen Game Pass, och detta gäller för både PC och Xbox. Hade det inte släppts på Game Pass så hade nog försäljningssiffrorna varit mycket högre på båda plattformarna.
Den främsta anledningen till att det sålt bättre på PS5 är förmodligen Game Pass, och detta gäller för både PC och Xbox. Hade det inte släppts på Game Pass så hade nog försäljningssiffrorna varit mycket högre på båda plattformarna.
Bra poäng.
Forumets Mega Drive-expert!
En knapp vecka efter lanseringen på PS5 hade det alltså sålts 117 000 exemplar jämfört med 91 000 på Steam under motsvarande tid. Det är lite bättre, ja, men fortfarande anmärkningsvärt lite för en så här stor titel. Bara som en jämförelse sålde ju Clair Obscur: Expedition 33 en halv miljon exemplar under sin första dag.
Synd, för spelet förtjänar verkligen mycket bättre. Synd också då det förmodligen torpederar möjligheterna till en uppföljare. Jag vet inte vad mer Machinegames hade kunnat göra. Kanske göra det mer likt Uncharted? Eller är det helt enkelt så att Indiana Jones är en relik som dagens spelmarknad inte har något intresse för? Verkar så.
Jag hade köpt spelet för länge sen om det fanns en fysisk release som var spelbar.
Har varit bojkott på alla spel från Microsoft en lång tid nu.
En knapp vecka efter lanseringen på PS5 hade det alltså sålts 117 000 exemplar jämfört med 91 000 på Steam under motsvarande tid. Det är lite bättre, ja, men fortfarande anmärkningsvärt lite för en så här stor titel. Bara som en jämförelse sålde ju Clair Obscur: Expedition 33 en halv miljon exemplar under sin första dag.
Synd, för spelet förtjänar verkligen mycket bättre. Synd också då det förmodligen torpederar möjligheterna till en uppföljare. Jag vet inte vad mer Machinegames hade kunnat göra. Kanske göra det mer likt Uncharted? Eller är det helt enkelt så att Indiana Jones är en relik som dagens spelmarknad inte har något intresse för? Verkar så.
Det finns på gamepass på både pc och Xbox, konstigt att det säljer något överhuvudtaget på Steam och Xbox
Med tanke på att jag inte kunde släppa spelet förrän jag klarat ut det, så är detta inte alls förvånande Mycket bra spel som jag starkt rekommenderar.
Dagens sanning! Jag spelade igenom det direkt vid release, sedan en gång till direkt efteråt.
En Bamseponny av folket
Det finns på gamepass på både pc och Xbox, konstigt att det säljer något överhuvudtaget på Steam och Xbox
Alla har inte Game Pass. 91 000 exemplar är ju väldigt, väldigt lite i sammanhanget.
Alla har inte Game Pass. 91 000 exemplar är ju väldigt, väldigt lite i sammanhanget.
Det är väldigt få med Xbox som inte har Gamepass, ännu färre som skulle köpa det till fullpris.
Man märkte ju också hur oerhört mycket mindre call of duty sålde till pc och Xbox när det släpptes direkt till Gamepass
En knapp vecka efter lanseringen på PS5 hade det alltså sålts 117 000 exemplar jämfört med 91 000 på Steam under motsvarande tid. Det är lite bättre, ja, men fortfarande anmärkningsvärt lite för en så här stor titel. Bara som en jämförelse sålde ju Clair Obscur: Expedition 33 en halv miljon exemplar under sin första dag.
Synd, för spelet förtjänar verkligen mycket bättre. Synd också då det förmodligen torpederar möjligheterna till en uppföljare. Jag vet inte vad mer Machinegames hade kunnat göra. Kanske göra det mer likt Uncharted? Eller är det helt enkelt så att Indiana Jones är en relik som dagens spelmarknad inte har något intresse för? Verkar så.
Händer tyvärr alldeles för ofta att spelen kan vara hur bra som helst men andra parametrar sänker dem. Är väl också rätt lätt att någon influencer tycker bää och får med sig många som aldrig ens ger det en chans.
Spelmarknaden spelar säkert en roll, jag tror exempelvis inte att arena-shooters kan lyckas idag alldeles oavsett hur bra ett sådant spel är, den tiden verkar vara förbi.
Hade varit så väldigt intressant hur mycket intäkter MS räknar med att de fått genom Indiana Jones på gamepass, det måste ju vara mer eller mindre omöjligt. Visst man kan räkna aktiva spelare, men det är ju tämligen irrelevant om det är personer precis som jag som hade haft Gamepass oavsett om Indy släpptes till det eller inte. Närmaste man kan komma är väl räkna på antalet nya prenumeranter men det är ju ingen sanning det heller. Det skulle ju vara via mikrotransaktioner, battlepass, etc men mig veterligen har man inget sånt i Indy?
Nåväl, oavsett så hoppas jag att det säljer väldigt bra till PS5 så att det bidrar till att de kommer fram till att det var värt utvecklingskostnaderna, vore synd och skam om det gick samma väg som hifi-rush.
Får man spelet gratis eller välja att betala.. Ja då tar man det ju gratis naturligtvis så kanske inte så konstigt att det sålt dåligt på dator och Xbox.
Jag har suttit och fifflat med mobilen då och då och fått ihop PC gamepass helt gratis genom att läsa nyheterna på Bing.
Synd, för spelet förtjänar verkligen mycket bättre. Synd också då det förmodligen torpederar möjligheterna till en uppföljare. Jag vet inte vad mer Machinegames hade kunnat göra. Kanske göra det mer likt Uncharted? Eller är det helt enkelt så att Indiana Jones är en relik som dagens spelmarknad inte har något intresse för? Verkar så.
Hade de gjort det i third person perspektiv tror jag fler skulle bli intresserade.
När det gäller filmer som blir spel så hade jag velat se Back to the Future bli något ballt sci-fi spel med najs story. Som en fjärde film typ.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
En knapp vecka efter lanseringen på PS5 hade det alltså sålts 117 000 exemplar jämfört med 91 000 på Steam under motsvarande tid. Det är lite bättre, ja, men fortfarande anmärkningsvärt lite för en så här stor titel. Bara som en jämförelse sålde ju Clair Obscur: Expedition 33 en halv miljon exemplar under sin första dag.
Synd, för spelet förtjänar verkligen mycket bättre. Synd också då det förmodligen torpederar möjligheterna till en uppföljare. Jag vet inte vad mer Machinegames hade kunnat göra. Kanske göra det mer likt Uncharted? Eller är det helt enkelt så att Indiana Jones är en relik som dagens spelmarknad inte har något intresse för? Verkar så.
En stor skillnad tror jag är att Clair ligger ute för 499:-.
För 499:- hade jag kunnat överväga Indiana Jones på release, nu har jag istället satt en prisbevakning på 400:- och väntar.
Ja, Game Pass vad annars? Men det har väl spelats mer gratis och inklusive försäljning så lär det vara större än PS5.
Nintendo Switch | PlayStation 5 + PS4 Pro | Xbox Series X + One X
ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080
Ja, det finns ju en anledning till att MS vill gå multiplattform med sina spel och dessa siffror visar ju tydligt att det är en bra idé! Det är lite av ett paradigmskifte i spelindustrin nu när det kommer så kort efter till PS5 (skulle inte bli förvånad om vi har en Switch 2 Edition ute innan året är slut också) så konsolkriget är i stort sett över och vinnarna är vi spelare!
Man märkte ju också hur oerhört mycket mindre call of duty sålde till pc och Xbox när det släpptes direkt till Gamepass
Intressant. Hur mycket mindre sålde det?
En knapp vecka efter lanseringen på PS5 hade det alltså sålts 117 000 exemplar jämfört med 91 000 på Steam under motsvarande tid. Det är lite bättre, ja, men fortfarande anmärkningsvärt lite för en så här stor titel. Bara som en jämförelse sålde ju Clair Obscur: Expedition 33 en halv miljon exemplar under sin första dag.
Synd, för spelet förtjänar verkligen mycket bättre. Synd också då det förmodligen torpederar möjligheterna till en uppföljare. Jag vet inte vad mer Machinegames hade kunnat göra. Kanske göra det mer likt Uncharted? Eller är det helt enkelt så att Indiana Jones är en relik som dagens spelmarknad inte har något intresse för? Verkar så.
Ja. Eller så var intresset så massivt att de flesta som ville spela det faktiskt spelade det på PC eller Xbox (de som hade möjlighet till det). Om spelet spelades av 4 miljoner människor så är ju det ändå en succé, får sägas.
Skillnaden mot Expedition 33 är att det släpptes till alla format (minus Switch) samtidigt. Tog ju flera månader innan Indy släpptes till PS5. Ändå ganska stor skillnad. Nyhetens behag har ju lagt sig lite också. Expedition 33 sålde ju dessutom inte en halv miljon enbart på Steam första dagen.
Håller dock med om att Indy är skitbra! Jag halvt älskade det. Men jag, inklusive miljoner andra, spelade det på GamePass 😁
Ja. Eller så var intresset så massivt att de flesta som ville spela det faktiskt spelade det på PC eller Xbox (de som hade möjlighet till det). Om spelet spelades av 4 miljoner människor så är ju det ändå en succé, får sägas.
Skillnaden mot Expedition 33 är att det släpptes till alla format (minus Switch) samtidigt. Tog ju flera månader innan Indy släpptes till PS5. Ändå ganska stor skillnad. Nyhetens behag har ju lagt sig lite också. Expedition 33 sålde ju dessutom inte en halv miljon enbart på Steam första dagen.
Håller dock med om att Indy är skitbra! Jag halvt älskade det. Men jag, inklusive miljoner andra, spelade det på GamePass 😁
Ja, allt beror på hur man mäter, förstås. Men jag tror tyvärr inte att Indy kommer sälja i flera miljoner exemplar. Intresset för varumärket verkar inte finnas, vilket får sägas vara en missbedömning från Microsofts sida. Synd på ett så bra spel. Jag hade gärna sett en trilogi här.