Drova - Forsaken Kin - Fenomenalt Action-Rollspel
Utvecklat av Just2D, deras första spel så vitt jag förstår, inspirerat av spel som Morrowind och Gothic så börjar man med att jaga efter ett par Druider, det går lite åt helvete å man hamnar till slut i Drova, en mystisk värld som man inte vet någonting om, men något står inte rätt till. Spelet strösslar ständigt mer information om världen, samtidigt som man växer som karaktär, man börjar verkligen som en klen grisbonde och mot slutet så är man något helt annat.
På vägen så allierar sig med en av två major factions, där storyn förgrenar sig lite beroende på vilken man väljer. Det är Remnants vs. Nemeton, ett gäng krigare med dålig attityd vs. religiösa fanatiker, bägge sidorna har sina för och nackdelar, ingen av dem är ett uppenbart "bästa" val. Och sen finns det lite andra små-factions som också är relevanta för helheten, det är en del sidoquests att hålla sig upptagen med och utforskande belönas ofta i någon form. Man kanske hittar någon väl dold grotta med ett monument som ger en skillpoints, nån kul magi eller så hittade man nått episkt vapen övergivet i en ruin. Eller ett recept till en måltid som passivt genererar hälsa över tid åt en, samtidigt som det också buffar en.
Och man kommer behöva allt av det för att överleva i den rätt svåra värld som är Drova, striderna kan vara väldigt svåra, särskilt i början, ofta är fienden fler än en själv och man behöver hantera sin stamina för att inte kollapsa i en blodig hög. Det blir en del hugga å spring, men det var involverande och aktivt. Det finns flera olika svårigheter att köra på och jag körde på "classic", men även börjat en ny omgång på det svåraste läget och det är så svårt att jag inte ens förstår hur det är möjligt... redan på classic så är det relativt svårt, och det har varit en del lägen när man fått använda smutsiga metoder för att segra, som när man vinner en arena-fight efter att man lagt ut björnfällor över hela arenan, fullt regelrätt.
Kontrollmäsigt så körde jag hela spelet med WASD+Mus och det funkar väldigt bra, men ibland kan vänsterhanden behöva arbeta med lite väl mycket knappar. Men det går att rebinda allt så det är ett lösbart problem. Provade springa runt lite med en Xbox-kontroller också och det verkar funka tipptopp.
I Drova har man inte en karta till att börja med, man får en gratis ritad av någons barn med kritor typ, men annars får man köpa nya kartor, och uppdragen sätter inte markörer på kartan. Dock så ges hyfsade beskrivningar i journalen om vart man ska ta vägen för att lösa något, och köper man bläck till sin karta så kan sätta ut egna markörer om man hittar platser värda att besöka igen. Världen är relativt liten, och det var sällan man sprang vilse, även om det nån gång kunde hända, men då mer på grund av att terrängen är lite svårmanövrerad än något annat.
Grafiken är skön pixelart, inte den vackraste jag sett men ändå av högre kvalitet!
Musiken är sisådär, den stör inte men den höjer inte heller direkt, inget jag skulle slå på och lyssna på utanför spelet.
Man kan gulla med grisar, om man inte är ett svin.
Det finns mycket man kan säga om världen och dess invånare, men mycket av glädjen är att själv upptäcka det. Det är ett solo-äventyr, så även om man jobbar för vissa grupperingar så är det inte så att djupet på dom är något vidare, den stora behållningen för mig har mer varit världen och den generella storyn i kombination med kul stridsystem och att utforskandet höll mig intresserad genom hela spelet.
Rekommenderar varmt detta för någon som skulle vilja ha ett 40-50 timmars rollspel att köra igenom, jag har varit helt fast i flera dagar nu, kört i cirka 35 timmar och börjar närma mig slutet (tror jag). I min utforskarlusta så har spelet blivit lite segare mot slutet då fiender inte respawnar och jag springer runt och kollar i varje skrymsle å vrå för att se om jag missat något, och oftast görs det till fots så det tar lite tid och kan bli lite segt, men det är ju lite självförvållat också.
Spelat det på Steam med en rätt modern dator, upplevt en krasch och några gånger har det segat ner när det sparar.
Låter ganska kul. Men att man inte har någon ordentlig karta tror jag skulle få mig att tröttna efter en stund. Gillar temat, för jag antar att det är baserat på keltisk mytologi och den är ganska intressant, finns mycket spännande att hämta där. Det är en mytologi som det borde göras mer om, det har kommit nog med media baserat på nordisk, romersk, och grekisk mytologi, dags att ge en annan av våra europeiska mytologier några minuter i rampljuset.
Kommer nog pröva det om det kommer på rea och försöka hinna med refund om jag märker att det inte är för mig
Låter ganska kul. Men att man inte har någon ordentlig karta tror jag skulle få mig att tröttna efter en stund. Gillar temat, för jag antar att det är baserat på keltisk mytologi och den är ganska intressant, finns mycket spännande att hämta där. Det är en mytologi som det borde göras mer om, det har kommit nog med media baserat på nordisk, romersk, och grekisk mytologi, dags att ge en annan av våra europeiska mytologier några minuter i rampljuset.
Kommer nog pröva det om det kommer på rea och försöka hinna med refund om jag märker att det inte är för mig
Man köper kartor av NPC:er så det är inte helt utan karta, men de visar inga karaktärer eller POIs utan det får man markera upp själv.
Man köper kartor av NPC:er så det är inte helt utan karta, men de visar inga karaktärer eller POIs utan det får man markera upp själv.
Lite slarvigt skrivet av mig, menade moderna kartor som visar vart jag är och sätter markeringar där uppdragen är
Har blivit lite bekväm med åren och har gärna lite QoL. Menar inte i stil med Ubisoft men gärna var man själv är och var uppdraget är. Går ofta vilse i verkliga livet så har samma problem i spel 😅
Har man en kompass i alla fall så man vet vilken riktning man går åt?
Lite slarvigt skrivet av mig, menade moderna kartor som visar vart jag är och sätter markeringar där uppdragen är
Har blivit lite bekväm med åren och har gärna lite QoL. Menar inte i stil med Ubisoft men gärna var man själv är och var uppdraget är. Går ofta vilse i verkliga livet så har samma problem i spel 😅
Har man en kompass i alla fall så man vet vilken riktning man går åt?
Det är ju en statisk 2d-värld så höger är österut. Och man ser sig själv på kartan.

Fick lite vibbar...
CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort: TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua
Det här står på min att spela-lista! Din recension fick mig kanske till och med ännu mer sugen på att sätta tänderna i det. Tack för läsningen, och ha en toppen helg
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT
Detta ligger o väntar på att köpas. Perfekt steam deck spel nu till sommaren kanske. Mycket för pengarna verkar det som!
Jag kör det på Steam Deck, perfekt spel för formatet.
Inte kommit så långt men riktigt skön stämning i spelet, rekommenderas av det lilla jag sett.
Detta ligger o väntar på att köpas. Perfekt steam deck spel nu till sommaren kanske. Mycket för pengarna verkar det som!
Samma här. Verkar som ett trevligt spel att ta med på semestern och mys-spela på kvällarna.