Nyheter och artiklar
Visa alla

Inga träffar

Recensioner
Visa alla

Inga träffar

Diskussionsforum
Visa alla

Inga träffar

Medlemmar
Visa alla

Inga träffar

Oblivion Remastered avslöjat – släpps idag!

Medlem
Citat:Skrivet av Aletheides:

Högt pris för en remaster titel dock. 54,99€ för standard eller 64.99€ för deluxe.

Det är mer en remake än en remaster

Medlem

Laddade ner spelet på PC via Gamepass på Xbox-appen. Köpte deluxe upgraderingen för att nu få med den också.

Edit. Loggade också in på XSX för att försäkra mig om att Deluxe Edition Content faktiskt följt med, vilket det hade. Tummen upp!

Medlem

Första gången på extremt länge som det blev ett instant buy. Satt hela kvällen och lirade i går. Helt underbart och vilken nostalgitripp med extra all!

Fem av fem drakar till Bethesda!

Medlem

Priset är ok för att vara ett "gammalt" spel. Arbetet är ju samma som ett helt nytt spel med tanke på att de gjort hela spelet från grunden. Det är ju en remake o inte bara en remaster

Medlem

Installerade på Xbox Series S under presentationen. Försökte få barnen att sova tidigt....gick inte och självklart så valde dom en tjock bok för kvällssagan. Men men om man offrar lite sömn så han jag spela till klockan var 1 på natten. Fixade och körde en wood elf Thief, måste ju bara kunna smyga och öppna alla kistor och dörrar.

Funkar bra på Series S, inte bästa frames på vissa ställen men inget mer jag tänkte på och var redan nostalgisk och distraherad av allt utom huvuduppdraget och överlastad med loot som man måste ha i inventoryt 😁

signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Medlem

Köper man till Deluxe Edition i Xbox-appen så behöver man manuellt kryssa för tillägget även efter nedladdningen (aktiveras inte automagiskt).

Medlem

Kollade lite jämförelsebilder med en reshade-mod. Remastern ser lite brun/grå ut, som ett filter? Kanske för att få en lite mer "realistisk" look, antar jag. Har inte lirat spelet(varken originalet eller remastern) men minns att originalet var mer färggrant.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

De moddar sitt eget spel och tar betalt för det igen. Hurra!

signatur

Viam inveniam aut faciam

eld
Medlem
Citat:Skrivet av heady89:

Du skämtar ? Beskriv gärna hur motorn INTE spelar roll då det låter betydligt mer intressant. Om det inte är uppenbart för dig själv så kan jag ju bara gratulera. Läs artiklar eller kika på videos från sajter som Digital Foundry, kanske spela ett och annat UE-spel ? Man får dock sticka huvudet i sanden rätt hårt för att inte märka något de senaste decenniet.

Jag har jobbat i 25 år med spel, mängder med spelmotorer, just nu jobbat jag specifikt med integration av olika spelmotorer i kexmotorn, ganska likt de som de gjort här, och jag kan absolut säga: du kan göra vilket spel du vill, med vilken stil du vill i Unreal engine.

Medlem

Går på jobbet och lyssnar på soundtracket idag. Hann installera det igår men tyvärr inte spela något. Så idag går man bara och längtar hem

Ska bli underbart!

Medlem

Är väldigt sugen. Jag fick en väldigt dålig upplevelse av Oblivion första gången jag spelade det. Men jag har tyvärr inte tid. Och på fredag kommer ju Days Gone Remastered! Har fullt upp tills på söndag kväll (med annat) om jag nu orkar!

Medlem
Citat:Skrivet av eld:

Jag har jobbat i 25 år med spel, mängder med spelmotorer, just nu jobbat jag specifikt med integration av olika spelmotorer i kexmotorn, ganska likt de som de gjort här, och jag kan absolut säga: du kan göra vilket spel du vill, med vilken stil du vill i Unreal engine.

Du verkar hakat upp dig på något helt annat, läs om första inlägget istället.

eld
Medlem

Du verkar hakat upp dig på något helt annat, läs om första inlägget istället.

Att olika motorer gör spelen fundamentala olika från början?

Vad är likheterna mellan civilization 4 och Oblivion tex.

Counter strike 2 och Dota 2.

Titanfall och halflife 2.

Medlem
Citat:Skrivet av Jozo:

Håller med om UE-spel. Majoriteten av spelen känns så... opersonliga och som att de är tillverkade enligt löpande band-principen!

Min killkänsla säger mig att den ökade realismen i motorn också kräver högre nivå på unika objekt i samtliga miljöer för att själva innehållet i världen man byggt ska uppfattas som själlös. Med en sämre motor så kanske det inte var lika viktigt då du ändå inte kunde uppnå grafisk realism, men att göra t ex. en skog med en grafiskt realistisk motor ställer därför högre krav på naturliga oregelbundenheter som fallna träd, kvistar på marken, bergsknallar, stubbar, rotvältor och sten.
Utan allt det där kommer realismen att kännas onaturligt just för att det är realistiskt.

Geeks Gaming

Är det bara jag eller har man tagit bort dlss-inställningarna i spelet? 🤔

Medlem

Spelade igår kväll och då kraschade det två gånger ganska tätt intill varandra. Mycket tråkigt, men lär mig att snabbspara med jämna mellanrum för att slippa rida runt en massa flera gånger om i onödan.

Medlem

Att olika motorer gör spelen fundamentala olika från början?

Vad är likheterna mellan civilization 4 och Oblivion tex.

Counter strike 2 och Dota 2.

Titanfall och halflife 2.

Uh, kan vara precis vad som helst så som nätkod, renderering, fysik, arkitektur, känsla! Det beror ju helt på hur mycket/väl man anpassat motorn för vad man tänkt göra och hur väl spelet är byggt på den anpassningen. Många gör spel väldigt "standardiserat" på vad Unreal erbjuder istället för att skräddarsy den för behoven, och då dras man också med likheter och begränsningar likt andra projekt. Man får ju ha klart för sig att Unreal kan vara en fantastisk accelerator men den är också långt ifrån skräddarsydd/optimal för allt out of the box.

Jag har inte pratat om utseendet alls men visst kan det vara en aspekt också. Kolla bara UE3 och wetlooken som vilken svensson som helst skulle kunna sett i 90% av alla UE3-spel, åtminstone i första halvan av dess livslängd och oavsett om det var fps, sidescrollers eller något helt annat.

Vet inte vad du syftar till med exemplen..

Här har du SIN Emergence, du kan utan någon som helst tekniskt insikt ganska enkelt snappa upp att det är löjligt likt HL2 i alla former av beteenden.

https://www.youtube.com/watch?v=cV41yrJYyI4&t=1681s

Titanfall är ju en tungt modifierad version av source där det är långt mellan HL2 och Titanfall, så lite som att jämföra äpplen och körsbär. Självklart finns det ju likheter bakom, men hela poängen är ju att många unreal-projekt PRECIS INTE GÖR DETTA, dvs. tunga anpassningar.

Om du nu varit utvecklare i 20+ år kan jag tycka det är märkligt att du inte har mer av ett helikopterperspektiv.

Medlem
Citat:Skrivet av NordhNet:

Är det bara jag eller har man tagit bort dlss-inställningarna i spelet? 🤔

Under advanced i graphics jag har alla vanliga lägen ultra performance >dlaa och sharpening eller så har jag aldrig sett en mer utökad variant av dlss alternativ, sedan finns ju reflex och frame gen.

Tips! Drog ned shadows från ultra till high då jag inte haft en crash på ca 11 timmar om det kan hjälpa någon.

signatur

The Owls Are Not What They Seem

Geeks Gaming
Citat:Skrivet av Sur Apan:

Under advanced i graphics jag har alla vanliga lägen ultra performance >dlaa och sharpening eller så har jag aldrig sett en mer utökad variant av dlss alternativ, sedan finns ju reflex och frame gen.

Kör du på steam? Gamepass versionen fick en uppdatering igår(?) som tog bort dlss/fsr-valen 😩

Medlem
Citat:Skrivet av NordhNet:

Kör du på steam? Gamepass versionen fick en uppdatering igår(?) som tog bort dlss/fsr-valen 😩

Precis köpte på steam för att slippa Xbox appen och förhoppningsvis enklare moddning framåt kanske redan lönat sig? Sicket skit hoppas de fixar det snabbt då.

signatur

The Owls Are Not What They Seem

eld
Medlem

En detalj är, som du nämner med Unreal engine 3, den looken var populär på den tiden, det var inte motorn som låste ner folk till en viss stil.

Du borde veta att du kan öppna både Unreal engine och unity eller liknande och ha alla slags möjligheter utan några tunga anpassningar, du kan göra precis vad du vill.

Hur mycket erfarenhet hade du med spelmotorer igen?

Medlem

En detalj är, som du nämner med Unreal engine 3, den looken var populär på den tiden, det var inte motorn som låste ner folk till en viss stil.

Du borde veta att du kan öppna både Unreal engine och unity eller liknande och ha alla slags möjligheter utan några tunga anpassningar, du kan göra precis vad du vill.

Hur mycket erfarenhet hade du med spelmotorer igen?

Nej looken var inte "populär", det var bara hur tekniken tedde sig i motorn innan det utvecklades för det bättre. Du klarar uppenbart inte av att ta in det jag säger och din "erfarenhet" verkar inte hjälpa dig alls, som att prata med en vägg.

eld
Medlem

Nej looken var inte "populär", det var bara hur tekniken tedde sig i motorn innan det utvecklades för det bättre. Du klarar uppenbart inte av att ta in det jag säger och din "erfarenhet" verkar inte hjälpa dig alls, som att prata med en vägg.

Fast du har inte pratat om din erfarenhet i motorn, det verkar mest som gissningar.

Medlem

Fast du har inte pratat om din erfarenhet i motorn, det verkar mest som gissningar.

Lite svårt att ta dig seriöst när du konstant rundar hela poängen

Vad är det som är en gissning ?

Att skräddarsydd teknik (Ex Alien Isolation) kan vara betydligt bättre och mer lättviktig än någon out-of-the-box lösning ?
Att skräddarsydd modifiering av Unreal är bra ?
Att tusentals projekt som gör spel på samma motor liknar varandra på olika plan ?
Att det är ovärderligt att ha kompetenta resurser som förstår, anpassar och utvecklar tekniken bakom ?
Att många sitter helt i händerna på EPIC ?
und so weiter..

Säger väl sig självt.

eld
Medlem

Att skräddarsydd teknik (Ex Alien Isolation) kan vara betydligt bättre och mer lättviktig än någon out-of-the-box lösning ?
Att tusentals projekt som gör spel på samma motor liknar varandra på olika plan ?
Att det är ovärderligt att ha kompetenta resurser som förstår, anpassar och utvecklar tekniken bakom ?
und so weiter..

Säger väl sig självt.

Unreal engine 3 kom med massor av defaults, och den dåvarande renderaren, den var såklart modifierbar, men många körde just med det där för att det var det senaste, själv satt jag i andra motorer på den tiden och vi ville alla ha det där utseendet, gears of war vart det absolut snyggaste som fanns ute.

Sen vart tekniken liknande i många av motorerna på den tiden, forward rendering, men det hade precis börjat hoppa till deferred rendering, vi satt alla med specular och gloss, det fanns ingen PBR, det blev ganska liknande.

Men oavsett det, det gick att göra helt annorlunda spel i unreal utseendemässigt, och vilket typ spel man ville göra? det var helt upp till en själv.

Men:

Har du skrivit en shader tex? har du gjort ett material i en spelmotor någon gång? har du arbetat med de olika generationernas grejjer såsom diffust, forward rendering med enklare shaders, deferred rendering, PBR och allt detta?

Har du ljussatt ett spel? har du gjort grading till spel elller film förut?

Har du jobbat med koden i spel, kanske lekt med unreal engine eller unreals skriptspråk?

Unreal engine 3 spelen gick ju åt alla håll:

Medlem

Vem har sagt att man inte kan göra olika spel i Unreal, eller att de inte kan se olika ut ? Ändå ser mängder med spel lika ut och beter sig lika på alla möjliga sätt. Varför ? För att folk använder standardiserade lösningar och sparar in på kompetens. Du kanske kan verktyg som tillhandahållits, men det betyder inte att du har en gnutta kompetens om källkoden eller klarar av att göra något med den eller förstå dess begränsningar.

Fundamentalt använder du dig av en motor för att spara tid, men ju mindre du kan om den ju sämre förutsättningar har du. Eftersom Unreal är populär så ser man effekterna tydligt, positiva som negativa, och du behöver bara vara en spelare med lite observationsförmåga och intresse för att uppfatta detta. När den typen av besparande når AAA ja då är det en sorglig utveckling.

UE3-looken var knappast smickrande, om något var det ju ett skällsord.

Medlem

und so weiter..

Säger väl sig självt.

Intressant OT diskussion att följa, som kanske inte är på temat Oblivion eller ens spelmotorer, snarare debatt och debatt teknik.

Jag måste som observerande läsare, meddela att det är lite svårt att ta dig seriöst. När det är uppenbart att den du munhugger med är betydligt mer insatt i processen och inte alls försöker dra generaliserade poänger, som kan uppfattas som meningslösa.
Sedan får var och en tycka som de vill.

För övrigt anser jag att tråden är på temat Oblivion.
Där jag hoppas att de släpper lite uppdateringar pch patchar inom kort.

Skriv svar
Snabbsvar
Du måste vara medlem på FZ för att svara i trådar. Logga in eller registrera ett nytt konto så är du snart igång!