Stor guide – hitta rätt gaming-headset
Billigt eller dyrt? Sladd eller trådlöst? Läs FZ:s stora guide till bra spelljud!
#gaming-headsets, #tema-headsets, #tema-hårdvara
Komfort och trådlöst är nog det viktigaste för mig. Friheten att hålla snacket medans man går runt i hemmet är guldvärt.
Bra ljud och anc har jag till mina musiklurar
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Håller med Rasmus, Steelseries system med batterierna är något jag inte skulle kunna leva utan. Dock ska nämnas att Nova-serien har sämre batterier(Säkert för att dra ned på vikten) och ANC-mikrofonen gör ont i öronen så man måste köpa till andra öronmuffar ifrån 3dje part för att de ska gå att ha på sig.
Skrattar åt alla "Razer Blaster Steel Hyper Ultra Mega Super" marknadsföringsord.
Beyerdynamic DT990 Pro och en FiiO E10K förstärkare samt en Elgato Wave 3 mic kör jag med.
Som att ha moln över öronen, och perfekt ljud både in och ut. Och inte mycket dyrare jämfört med ett av de bättre gaming-headsetten.
Steg #1: köp en Topping DAC för lite och inget (1000:-), steg #2: köp en kondensatormic, spelar egentligen ingen roll, men ge typ 6-700:-, steg #3: köp ett par hörlurar. AKG k240 duger utmärkt, eller ett par sennheiser du har råd med, max 1500:-, akg:sen kostar ~500:-. Grattis. Du har nu ett ljud som är bättre för <2500:- som inte ens 10000:- "gamingheadsets" kan ge dig.
Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?
Steg #1: köp en Topping DAC för lite och inget (1000:-), steg #2: köp en kondensatormic, spelar egentligen ingen roll, men ge typ 6-700:-, steg #3: köp ett par hörlurar. AKG k240 duger utmärkt, eller ett par sennheiser du har råd med, max 1500:-, akg:sen kostar ~500:-. Grattis. Du har nu ett ljud som är bättre för <2500:- som inte ens 10000:- "gamingheadsets" kan ge dig.
Detta är förenklat ett riktigt bra tips till folk som vill ha riktigt bra ljud men inte betala mer än ett "grymt" gaming headset som inte kommer i närheten. Med detta får du en helt ny upplevelse.
Till datorn kör jag DT 770 via en ASUS Xonar Essence III
Till PS5 så har jag Arctis 7 som jag gillar men fick precis hem min Fiio BTR15 så blir nog den mer nu med mina trotjänare MDR-1A.
Har ett par FT1 på ingång så ska bli kul att köra dem för musik och bärbar gaming (Switch/Steam Deck)
R7 5800X3D | 6950XT Red Devil | 32GB DDR4 | 34" UW QD-OLED 34M2C6500 + 27" 1440p
Never underestimate the power of stupid people in large groups!
Jag kör en Drop + epos pc38X yellow via en Asus XONAR Essense STX II själv på PC. (Sennheisers rebrandade gaming brand. Sennheiser element i lurarna) https://www.amazon.com/DROP-EPOS-PC38X-Noise-Cancelling-Yello...
Väldigt neutralt ljud i dessa lurar vilket gör det mer naturligt. Till skillnad för många populära gaming lurar som artificiellt boostar bas osv utan att man har något val i en equaliser. Man får ljudet som det var menat att vara i ljuddesignen i de spel man spelar.
Mina konsolers ljud körs via en Sony TA-AN1000 7.2 Channel 8K A/V Receiver. Jag kör dock inte högtalare så mycket nu för tiden Pga familj osv så det är hörlurar direkt via den recievern. Då är det Sennheiser HD 598 lurar som jag kör där. Superbt ljud även det.
Kör även dessa Sennheiser lurar till mina handhållna spelkonsoler, då de orkar driva dem.
Båda dessa lurar har väldigt närbesläktade ljudelement från Sennheiser så det är inte störande att gå emellan dem.
Kör hemma med Sennheiser HD660 med Creative G6 dac,
Hade tidigare modmic wireless, men fick fördröjning och lagg.
Köpte en vit Endgame Gear Xstrm under en av Inet stream.
Super nöjd och passar min setup perfekt, otroligt bra, snygg mikrofon!
Verkligen dag och natt i jämförelse mot mod mic.
Något års sen skaffade jag licens för dolby Atmos.
Och herregud vilket lyft det blev i spel, filmer!
Problemet här är dock för många tråden! Jag själv skulle mer än gärna skaffa mer ordentliga grejer men då det inte existerar trådlösa med låg latens så utgår det helt för min del.
Håller med Rasmus, Steelseries system med batterierna är något jag inte skulle kunna leva utan. Dock ska nämnas att Nova-serien har sämre batterier(Säkert för att dra ned på vikten) och ANC-mikrofonen gör ont i öronen så man måste köpa till andra öronmuffar ifrån 3dje part för att de ska gå att ha på sig.
Denna mikrofon som sticker ut fanns bara på första generationen. Pratade med butikspersonal om det innan jag köpte mina vita för ett år sen. Är bara en kabel som går in nu vilket inte märks/känns.
Nova Pro Wireless har väl dubbelt så långt batteri som arctis pro wireless?
Stor guide och sedan inte en enda produkt rekommenderad?
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Hade dom rekommenderat så hade ju folk gnällt på det. ”Är den sponsrad? Varför har ni inte skrivit ut det?! Bla bla bla bla”
Gnällkuk borde vara standard under nästan allas användarnamn
Idén är att ge information så att man själv kan välja det som passar ens behov. Det blir ett monsterjobb att testa tillräckligt många headsets för att kunna ge konkreta produkttips i olika kategorier. Där finns dessutom redan massor av tester att ta del av, både av tech-siter och användaromdömen.
IEM (In-Ear Monitors) skulle kunna nämnas också imo! Finns många* alternativ med riktigt bra ljud för liten peng.
Intressant. Men lite utanför tanken med denna guide, som siktar på rent gaming-inriktade alternativ. Men det finns ju flertalet andra vägar, som synes i kommentarerna här.
Intressant. Men lite utanför tanken med denna guide, som siktar på rent gaming-inriktade alternativ. Men det finns ju flertalet andra vägar, som synes i kommentarerna här.
Ptja, IEMs används under hörselskydden i många e-sporter. Vet inte om det blir så mycket mer "gaming" än så.
Ptja, IEMs används under hörselskydden i många e-sporter. Vet inte om det blir så mycket mer "gaming" än så.
Det är inte helt vanligt att "vanliga" butiker har dem (Maxgaming verkar ha störst utbud, annars är det rätt tunt). Men ja, de kunde ha varit med i guiden, kanske DAC-lösningar också. Svårt att veta var man ska dra gränsen, vad som blir för smalt (esportsproffs är väl rätt smalt), dyrt, krångligt osv för en ändå ganska allmänt hållen guide. Men bra att du och andra delar tips och råd här!
Denna mikrofon som sticker ut fanns bara på första generationen. Pratade med butikspersonal om det innan jag köpte mina vita för ett år sen. Är bara en kabel som går in nu vilket inte märks/känns.
Nova Pro Wireless har väl dubbelt så långt batteri som arctis pro wireless?
700mAh vs 1000. Gick ifrån Arctis Pro till Nova pro så batteritiden märktes av, tyvärr.
Finns gen 2 i någon annan färg än vit ännu?