Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem
Skrivet av lonian:

Gameplay är viktigast sen kommer upplösning och framerate. Grafiken är det minst viktiga men det måste vara karaktärer som jag tycker om i spelet och då har alltså spelets design stor betydelse.

Som exempel så kommer jag nog inte köpa Donkey kong Bananza på grund av den här extremt fula karaktären. Jag har aldrig varit ett fan av Donkey kong.

Astro Bot tycker jag inte heller är häftig.
https://platform.theverge.com/wp-content/uploads/sites/2/2025...

Det vore kul om Bowser får en ny egen spelserie.

Jag kommer iallafall inte skaffa mig switch 2, har inte ens förhandsbokat den får bli om 5-6 år, jag måste ha råd med mina utlandsresor och kurs i Japanska jag ska läsa i framtiden.

Medlem
Skrivet av lonian:

Gameplay är viktigast sen kommer upplösning och framerate. Grafiken är det minst viktiga men det måste vara karaktärer som jag tycker om i spelet och då har alltså spelets design stor betydelse.

Som exempel så kommer jag nog inte köpa Donkey kong Bananza på grund av den här extremt fula karaktären. Jag har aldrig varit ett fan av Donkey kong.

Astro Bot tycker jag inte heller är häftig.
https://platform.theverge.com/wp-content/uploads/sites/2/2025...

Det vore kul om Bowser får en ny egen spelserie.

Varför inte båda? Är det något Astro Bot visade mig som en Nintendo-unge så är det hur mycket pisk Mario fick på fingrarna av deras nya maskot.

Älskar såklart gameplay men att Nintendo faktiskt äntligen hänger med i upplösning (då samtliga skärmar är 4K på TV-fronten) är på tiden, och dessutom bara rent 1080p stöd. Med det sagt kommer jag nog inte heller köpa Donkey Kong, är inte riktigt helt såld på det lilla vi fått se hittills.

Men jag kanske flörtas på fall vid mer gameplay vem vet.

Medlem
Skrivet av Samus:

Varför inte båda? Är det något Astro Bot visade mig som en Nintendo-unge så är det hur mycket pisk Mario fick på fingrarna av deras nya maskot.

Jag hade hellre sett Sackboy som huvudkaraktär än Astro Bot. Älskar hur Sackboy ser ut men är inte så förtjust i Little big planet gameplay. Jag kommer dock spela Astro bot någon dag.

Hade även velat att Sony gav mer fokus till Kat (Gravity rush).

Nåväl, tillbaka till Nintendo. Min favorit karaktär är Toadette. Hon blir mitt förstaval i Mariokart.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

"New Switch 2 Graphics updates for Cyberpunk 2077 are discussed and analyzed in this video. We talk about Xbox Series S code being discovered in the Switch 2 version of Cyberpunk 2077 and also Digital Foundry's play test and comments about the game running on Switch 2. We also discuss why DLSS usage for Cyberpunk 2077 on Switch 2 is not being confirmed or denied by CD Projekt Red and we talk about new comments from CD Projekt's Gameplay Technical Design Expert regarding the Switch 2 port of the game."

Medlem

Verkar som Star Wars Outlaws släpps på Switch 2 4e september. Får se om jag vill ha det där eller till Ps5...

Medlem

Tänker på dlc till switch 2 edition till tears of the kingdom.

Medlem

Jag undrar hur det nya 3d mario blir

Medlem
Skrivet av ShinyGoomy:

Jag undrar hur det nya 3d mario blir

Det är en dyrbar hemlighet och det enda ryktet som går om det är typ att det är semi open-world med många nya inslag, vissa till och med från andra spelserier som Donkey Kong och Star Fox, men det är någonting som bara har tisslats om att det har experimenterats med och inte något solklart faktiskt kommer användas. Ska bli spännande att se vad de kokar ihop!

Medlem

Blir intressant att testa om detta ens går att spela handhållet. Gamla Joy-cons var helt oanvändbara på FPS. Fattar inte varför det ska vara så dåliga spakar

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Blir intressant att testa om detta ens går att spela handhållet. Gamla Joy-cons var helt oanvändbara på FPS. Fattar inte varför det ska vara så dåliga spakar

Fps spel som Metroid prime4 kommer jag nog att spela med mouse mode om nu det är bekvämt så.

Annars blir det pro controller.

Hoppas att musen även får stöd till Switch 1 spel.

De nya joycons ska ha bättre spakar, placeringen däremot är ju samma.

signatur

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Haha ja, blir värt att skaffa bara för att pröva hur/om det går Men känns ändå som något jag vill spela dockat med Pro-controller, som du säger joy-consen är sådär för ändamålet... kanske fungerar bättre i mus-funktion dock så blir att testa det också

Medlem

Joycon 2 är ju större med större spakar samt knappar. Verkar mycket bättre än joycon till Switch 1.

Medlem
Skrivet av V5er:

Joycon 2 är ju större med större spakar samt knappar. Verkar mycket bättre än joycon till Switch 1.

Ja, de större storlekarna tycks bli en ordentlig förbättring så kanske inte ens kommer behöva Pro controllern i samma utsträckning! Ska bli spännande att testa under längre sessioner!

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Aldrig kunnat spela FPS på bärbara konsoler, känns så obekvämt och precisionen går förlorad, ja.
Cyberpunk lär jag nog spela som jag brukar spela "stora spel" bärbart; table top. Handheld kör jag nästan bara tvådimensionella spel, strategispel och liknande där man inte behöver förlita sig på styrspakarna så mycket och tempot är lägre.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Aldrig kunnat spela FPS på bärbara konsoler, känns så obekvämt och precisionen går förlorad, ja.

Jag håller på att spela Quake 2 och Brutal DooM på Steam Deck. Jag tycker att det fungerar väldigt bra genom att kombinera gyro och kontrollsticka styrning då man touchar höger analogstickas touch yta så aktiveras gyron.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag håller på att spela Quake 2 och Brutal DooM på Steam Deck. Jag tycker att det fungerar väldigt bra genom att kombinera gyro och kontrollsticka styrning då man touchar höger analogstickas touch yta så aktiveras gyron.

https://youtube.com/shorts/a29qvJGZnhk?si=bjAH4MLQOoDAEFXH

Gyro-vift är ännu värre. Speciellt på en bärbar, inte så kul vifta omkring med skärmen för att styra haha

Medlem
Skrivet av Majoren:

Cyberpunk lär jag nog spela som jag brukar spela "stora spel" bärbart; table top. Handheld kör jag nästan bara tvådimensionella spel, strategispel och liknande där man inte behöver förlita sig på styrspakarna så mycket och tempot är lägre.

Skrivet av lonian:

https://youtube.com/shorts/a29qvJGZnhk?si=bjAH4MLQOoDAEFXH

Klart bäst var Metroid Prime: Hunters på Nintendo DS. Du använde pennan mot den tryckkänsliga skärmen och det fungerande helt fantastiskt

Medlem

Ser ut att funka fint med spakarna på joyconsen.

Medlem

Jag hoppas Nintendo har tänkt till utanför boxen med mario 3d 🥰🥰🥰🥰🥰

De har haft bowsers fury som en mall eller så har de bara anvämt sig det som.en skiss bara, den som lever får se

Medlem

Från Nash Weedle:

https://x.com/nweedle/status/1913519765320089818?s=46

Översatt från spanska av google:

”🔥 Det finns väntande meddelanden och vi kommer att se några av dessa exklusivt på Nintendo Today-appen:

- 1 SURPRISE-spel lanseras i år för Switch 2
- 1 tillkännagivande av ett stort spel för 2026 för Switch 2
- 2 Byt spelmeddelanden 1 för 2025”

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Detta skrev han inte: Men imorgon är det Fire Emblem: 35 års jubileum. Mina spekulationer är att 1 av spelen kan vara Fire Emblem och att det visas imorgon.

- Kan ju givetvis syfta till Oblivion Remake/Remaster med, som med stor sannolikhet kommer att komma ut om 2 dagar.

Medlem

Ännu en mindre återförsäljare som säger att anledningen till priserna är de stora återförsäljarna, inte Bergsala.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Klart bäst var Metroid Prime: Hunters på Nintendo DS. Du använde pennan mot den tryckkänsliga skärmen och det fungerande helt fantastiskt

Jo, jag spelade ut det. Kul spel för sin tid.
Jag spelade även Mario 64 DS på NDS lite för första gången och då med stylus. (:

Skrivet av Majoren:

Gyro-vift är ännu värre. Speciellt på en bärbar, inte så kul vifta omkring med skärmen för att styra haha

Du gör väldigt små rörelser som du knappt tänker på själv att du gör. Du kombinerar det samtidigt med stickorna så tänk den vanliga stick styrningen men med ännu bättre precision. Jag hade inte pallat om gyron var igång hela tiden.

Önskar alla kontroller hade sådan gyro+touch i stickorna.

signatur

Medlem

Ny reklamfilm med Paul Rudd!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tydligen baserar den sig på en äldre reklamfilm för Snes och här intervjuas Rudd om båda!

Originalet:

Medlem

Detta är ju helt klart intressant! Tydligen ska "Rune Factory: Guardians of Azuma" röda Switch 2-kort fungera både på 2 och OG Switch! Så tydligen kan utgivare ha flera versioner tillgängliga och låta spelaren välja vart de ska uppleva sitt köpta spel. Intressant att korten ens kan sättas i ett OG Switch-konsol öht. Trodde jag inte skulle gå. Sen pratar han om att information om VRR tagits bort för Switch 2 i Japan och USA men inte Europa - än så länge. Så otydligt om konsolen har stöd för det eller ej?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nä, det blir väl 4-5 månader - vilket är inom de första 12 månaderna Och skulle det släppas 5juni nästa år är det tekniskt sett inom 12 månader och därför year one. Hans poäng kvarstår därför. Men det är troligare det släpps i år när de bör vilja fira Mario 40th i september. Och lite efter.

Min poäng är att han, liksom alla andra, blandar ihop "vad jag vill" med "vad är troligt". Andra har redan gjort bort sig i vadslagning mot mig här på sidan genom att vara fullkomligt övdrtygade om att Metroid Prime 4 skulle bli ett releasespel till Switch 2. Jag motbevisar gärna flera andra.

Och nej, Nintendo bryr sig hellef inte om några jubileum, det handlar återigen om vanföreställningar från fansen. Släpptes nåt på 20-årsjubileet? Nej. 30? Nej. Jamen då MÅSTE det ju släppas nåt till 40-årsjubileet!

Medlem
Skrivet av Danster:

Min poäng är att han, liksom alla andra, blandar ihop "vad jag vill" med "vad är troligt". Andra har redan gjort bort sig i vadslagning mot mig här på sidan genom att vara fullkomligt övdrtygade om att Metroid Prime 4 skulle bli ett releasespel till Switch 2. Jag motbevisar gärna flera andra.

Och nej, Nintendo bryr sig hellef inte om några jubileum, det handlar återigen om vanföreställningar från fansen. Släpptes nåt på 20-årsjubileet? Nej. 30? Nej. Jamen då MÅSTE det ju släppas nåt till 40-årsjubileet!

Ok, jag diskuterade bara benämningen "year one" och att juni nästa år tekniskt sett kan räknas in där. Men då det är flera år sedan utvecklingen av Metroid Prime 4: Beyond började om vore det ju knappast helt omöjligt att det vore en releasetitel, så inte konstigt folk har trott det (jag har också), men vad menar du har gjort det omöjligt?

Dessa två samlingar gjordes i samband med jubileum, så att det skulle handla om vanföreställningar att de skulle göra någonting i år är lite magstarkt påstående - inte så att det aldrig har hänt förut. Kanske släpper de ingenting nytt, men det är ändå åtta år sedan Odyssey så det är hög tid för nytt spel och som andra påpekat tidigare så sker det ofta inom "year one" (vilket alltså inte handlar om ett år från release utan inom de första 12 månaderna) så släpp till hösten/vintern är väldigt logiskt. Kanske får vi något fint som Mario Galaxy 2 också för att komplettera med ovan 3D Mario-samling. Konstigare saker har faktiskt hänt.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jo, jag spelade ut det. Kul spel för sin tid.
Jag spelade även Mario 64 DS på NDS lite för första gången och då med stylus. (:

Du gör väldigt små rörelser som du knappt tänker på själv att du gör. Du kombinerar det samtidigt med stickorna så tänk den vanliga stick styrningen men med ännu bättre precision. Jag hade inte pallat om gyron var igång hela tiden.

Önskar alla kontroller hade sådan gyro+touch i stickorna.

Jo, jag hajar vad du menar och har testat gyro-aiming bärbart i shooters på Switch, men tycker det är distraherande att knycka omkring med skärmen, även om man inte svänger runt med armarna som när de "låtsas-spelar" tv-spel i en tv-serie. Bekvämligheten med att spela på konsol är ju att man bara använder fingrarna, plus att gyro ändå aldrig är precist.

Medlem
Skrivet av Spylooo:

<Uppladdad bildlänk>

Ännu en mindre återförsäljare som säger att anledningen till priserna är de stora återförsäljarna, inte Bergsala.

Intressant. Hade hellre förhansbokat via dom om jag visste om dom. Finns det fler mindre återförsäljare som kör samma race ?

Medlem

Verkar som Nintendo ville ha magnetiska fästen redan på Nintendo Switch men att tekniken inte var tillräckligt bra då, och att Switch 2 inte hade releaseknapp för magneterna så de togs först bort med ren kraft - vilket de fick göra avvägning för så barn inte skulle kunna råka ta isär dem men vuxna skulle kunna ta dem lätt nog. Tror nog det är bäst att de som nu har knapp för att ta loss dem istället!

Skriv svar