Priset för Playstation 5 Digital Edition höjs i Europa
Ja, det var ett jäkla liv när PS5 Pro kom - sen dog det ut och nu blev det Nintendo som fick sleven i stället.
Känns som att båda är fina kålsupare (med tanke på inte minst deras omsättning och vinst), men det finns tillräckligt med trådar att kritisera vardera part i, så det känns lite skumt att blanda ihop dem hela tiden också?
Jovisst.
Men de kommer rida ut stormen ändå. Det är bara ovanan vid de höga priserna som orsakar upprördhet, svenne kommer som vanligt acceptera det sen. När Switch 2 väl släpps som exempel tror jag inte priserna kommer påverka försäljningen särskilt mycket. Och de flesta av de stora försämringarna för konumentvillkoren som vi krigade om när b.la. Microsoft med Xbox One, och Nintendo redan på 90-talet, de är ju fullt ut införda nu när fysiska spel nästan dött ut till sist. I slutändan så vann helt enkelt bekvämligheten av att tanka hem-spelen på digitala butiker.
Jovisst.
Men de kommer rida ut stormen ändå. Det är bara ovanan vid de höga priserna som orsakar upprördhet, svenne kommer som vanligt acceptera det sen. När Switch 2 väl släpps som exempel tror jag inte priserna kommer påverka försäljningen särskilt mycket. Och de flesta av de stora försämringarna för konumentvillkoren som vi krigade om när b.la. Microsoft med Xbox One, och Nintendo redan på 90-talet, de är ju fullt ut införda nu när fysiska spel nästan dött ut till sist. I slutändan så vann helt enkelt bekvämligheten av att tanka hem-spelen på digitala butiker.
Ja, det tror jag också, inte minst på sikt. Sen får vi väl se hur saker förändras över tid på marknaden, det är ju omöjligt att veta i förväg.
Både vad gäller priser, funktioner och massa annat. ^^
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Jovisst.
Fast Fysiska spel till Switch har stått för över 60 procent,( i de fall där titlarna finns tillgänglga både digitalt och fysiskt)
Och det är också Switch som haft majoriteten av de absolut bäst säljande spelen de senasye 7-8 åren. ett 30-tal spel över 10 miljoner, det är ingen konsol som varit inärheten av det.
Så det finns en stark vilja bland Nintendos konsumenter att köpa fysiskt. Sen är andelen mycket mindre på PS5, och väldigt liten på Xbox, men de har sina orsaker.
Hur det kommer bli på Switch 2 får vi se.
Men... nej. Som jag nämnde orkar jag inte ta diskussionen igen, men kan förenkla det så här:
Att något "säljs av ett amerikanskt företag" eller specifikt att "den enskilt dyraste komponenten säljs av ett amerikanskt företag" är inte relevant egentligen. Handelsvägar de jure är mer komplexa. (Titta på vilken HS-kod en processor har jämfört med en spelkonsol exempelvis så inser du att det är en enorm skillnad på hur de hanteras i handelssystemet, där tullar också inkluderas.)
Playstation 5 sätts för övrigt primärt ihop i Kina. Det är vad som är det mest intressanta, inte var företaget som tillverkar den dyraste komponenten har sitt säte. Det är inte särskilt relevant för frågeställningen, för det påverkar inte HS-koderna för varken komponenter eller slutprodukt. (Det kan däremot finnas sanktioner mot företag baserat på var de har sitt säte, men det är en helt annan femma.) Mer information finns hos Tullverket, som jag har länkat i en tidigare tråd med lååånga diskussioner om det här.
Däremot finns en lång rad andra potentiella ekonomiska anledningar till den här prishöjningen som är indirekt kopplade till frågan - kan mycket väl vara så att Sony behöver täcka upp beräknade förluster som tullarna innebär på den stora amerikanska marknaden på något sätt för att ekonomiskt överleva. (Nåja, "överleva" - det är ett gigantiskt företag.)
Nu släpper jag det här för den här gången.
Du menar alltså att AMD och Nvidias försäljning av processorer till Asien inte påverkas av USAs tullar och de mottullar som införs?
Heja Blåvitt
Du menar alltså att AMD och Nvidias försäljning av processorer till Asien inte påverkas av USAs tullar och de mottullar som införs?
AMD och nVidia tillverkar sina processorer primärt i Asien (åtminstone till TSMC får öppnat sin fab i Arizona - där skulle de potentiellt kunna tillverka nVidia-GPUer, som i deras senaste serie tillverkas på TSMCs 4N FinFET-process). Om de också säljer sina processorer i Asien tillkommer ingen tull på annat än ev. råvaror, material och/eller komponenter som behöver importeras, förutsatt att dessa råvaror, material och/eller komponenter har HS-koder som omfattas av sagda tullar. Det kan givetvis påverka.
Men tullarna påverkar samtidigt all global handel, direkt och indirekt, då de är såpass omfattande att de är/blir en icke obetydande del av vår globala ekonomi, då USA återigen är en enorm del av världsekonomin (OEC illustrerar det bra). Så var det med den saken.
Föreslår också att du läser källan jag lade till i min sista edit, men här kommer den igen: 1 (tullar i allmänhet), 2 (USAs tullar i synnerhet)
En seriös gamer har ägt samtliga Playstation.
Det ska se snyggt och enhetligt ut i hyllan också.
Det ska se snyggt och enhetligt ut i hyllan också.
Ingen erfarenhet. Mina konsoler står på golvet eller i ett skåp. Spelen också i skåp
Spännande att se när/om priserna på skivläsaren justeras här i Sverige! Inte hänt ett dyft under dagen iaf. Jag var bokstavligt talat 1 minut från att buda in en begagnad på Tradera för 1200-1300:- till min PS5 Pro, när Sony la ut att de sänker priset i Europa till €79,90. Bör väl, förhoppningsvis, bli runt en tusenlapp i Sverige (men lär ju bli högre, förstås!!). FZ får ju gärna höra sig för med ÅF om inget pris ändrats till imorgon..
Edit: Retrospelbutiken svarade mig på Tradera att de säljer ut lagret de har först. Nästa batch de köper blir till det lägre priset då. Fan.. Jag som hoppades på nån variant där priset gick ner direkt och att Sony kompenserade ÅF på nåt sätt. Men icke. Men då ska ju verkligen inte priset på PS5:orna gå upp heller då medan nuvarande lager finns.
Ingen erfarenhet. Mina konsoler står på golvet eller i ett skåp. Spelen också i skåp
En smaksak helt klart 😉
Problemet är ju att inte alla komponenter som sitter i en PS5:a eller Switch produceras i Asien.
För att ta ett konkret exempel så sitter det en AMD Ryzen processor i PS5:an och den produceras i USA och påverkas således av tullarna.
Switchen kör med Nvidia, också USA.
Processorn är ca 50% av kostnaden för att producera en PS5:a och då blir det tydligt att tullar på Amerikanska produkter påverkar kostnaden för en konsol ganska avsevärt.
Andra dyra komponenter är t ex SSD minnet, Nu vet jag inte vilken tillverkare som sitter i PS5:an, men majoriteten av tillverkarna är amerikanska företag, så även den kostnaden påverkas av tullarna.
EDIT. Det är ju en sanning med modifikation ska sägas. De flesta microchipen tillverkas i Taiwan, men företagen är registrerade i USA och som jag förstått det så går produktionen igenom USA innan distribution, vilket gör att amerikanska tullar appliceras.
Förstår svaret, men har lite svårt att tro att man valt att skepa Taiwan -> USA -> Kina. Företag brukar vara ruskigt bra på att skära i kostnader och logistik för att hålla produktionskostnader nere. Denna rutt är nåt som hade kapats ruskigt snabbt hos de flesta företag under utvecklingsfasen. Men du kanske har rätt.
Förstår svaret, men har lite svårt att tro att man valt att skepa Taiwan -> USA -> Kina. Företag brukar vara ruskigt bra på att skära i kostnader och logistik för att hålla produktionskostnader nere. Denna rutt är nåt som hade kapats ruskigt snabbt hos de flesta företag under utvecklingsfasen. Men du kanske har rätt.
Helt rätt eller enkelt är väl aldrig något. Min poäng var att bara för att en PS5a sätts ihop i ett land betyder inte det att alla delar av den kommer från samma land, och de kan fortfarande bli påverkade av tullar. Sen var det väl en överdrift att påstå att processorerna tillverkas i USA, bara delar av dem gör det.
Sen ska man ju ha med sig att ibland är det USAs tullar som påverka, ibland är det svarstullarna som påverkar. I t ex det här fallet så har jag förstått det som att Kina infört svarstullar på alla amerikanska bolag, och alltså inte bara produkter som tillverkas i USA. Man ska även ha begränsat och höjt priserna på material, framför allt mineraler till amerikanska bolag. Det gör i så fall att även om t ex AMD och Nvidia skulle ha sin produktion helt i Asien, så kommer det kosta dem mer att köpa material till sina produkter, vilket driver kostnaderna.
Men ta inte mitt ord för det, det fanns ju någon som var väldigt noga med att köra en "Well achhually" så jag hänvisar frågor i ämnet dit.
Heja Blåvitt
Men ta inte mitt ord för det, det fanns ju någon som var väldigt noga med att köra en "Well achhually" så jag hänvisar frågor i ämnet dit.
Så fint passive aggressive-trolleri. 🥰
Förstår att det kan kännas kränkande när någon säger emot en om man sprider tokigheter (och/eller inte har källor - du kanske ska börja där?), något du behöver/vill prata om?