Priset för Playstation 5 Digital Edition höjs i Europa

Medlem

Det beror på tullar. Och tullar är något som konsumenterna ALLTID betalar. Inte landet som exporterar produkten.

Medlem

Japan har väl samma problem som USA, så pengarna måste in på alla möjliga sätt.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det beror på tullar. Och tullar är något som konsumenterna ALLTID betalar. Inte landet som exporterar produkten.

Vilka tullar har EU fört in på produktion i Asien? Känns väl mer som att Sony USA inte vill ta hela tullsmällen i USA och kompenserar för att täcka upp i EU. Sen förhindra gråimport från EU till USA då också.

Medlem

Är det ens logiskt att digitalt PS5 höjs men inte med skivläsaren? Kan nån förklara för mig

signatur

PEACE✌️

Medlem
Skrivet av jehuty:

Vad hände med "kronan har försvagats därför höjs priserna" men nu när kronan har stärkts då blir det aldrig någon prissänkning.

Gungor och karuseller.

Ekonomi (och handel) på en global skala består av en rejäl mängd variabler, vår relativt lilla valuta (~10 miljoner användare är inte en extrem mängd direkt) kan förvisso ibland påverka ganska mycket för oss slutkonsumenter här (då det trots allt är den vi handlar med), men när vi går längre bort i kedjan kan den också vara av mindre betydelse i sammanhanget.

TL;DR: Det kan vara så att det som fått/får vår krona att stiga i värde (då det värdet är ett relativt begrepp) är samma faktor som ökar priset på något som importeras. Grovt förenklat.

Skrivet av Thane:

1. Det är dåligt att Nintendo höjer priserna.

2. Det var dåligt att Sony höjde priserna.

Det blir inte mindre dåligt av Nintendo bara för att Sony redan har gjort det.

Visst, men vad har Nintendos prishöjningar i just den här tråden att göra?
Det känns som att både försvar av och angrepp mot Nintendo inte riktigt hör hemma exakt här.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Och här trodde man att allt skulle ordna sig efter pandemi, global inflation och höga räntor.
2025 går bra nu.

Medlem

Jävla tur att jag köpte en i torsdags.

signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Och här trodde man att allt skulle ordna sig efter pandemi, global inflation och höga räntor.
2025 går bra nu.

Vi har väl haft det förhållandevis rätt bra rätt länge egentligen.

Om man tittar på 1900-talets första hälft så hade man första världskriget, spanska sjukan, den stora depressionen, andra världskriget - det inom loppet av bara ~30-35 år. Helt absurt stora konsekvenser för hela världen, som vi som tur är inte upplevt (än) i omfattning i vår tid. Peppar, peppar. Visst går saker upp i pris, men än så länge slipper vi i alla fall ransoneringskuponger.

Men visst har de senaste 5-10 åren tärt hårt på mycket i samhället. 20 åren om vi ska inkludera den rätt hårda recessionen 2007-2009. Och det ser inte ut att direkt bli guld och gröna skogar inom en överskådlig framtid.

signatur

Medlem
Skrivet av Thane:

1. Det är dåligt att Nintendo höjer priserna.

2. Det var dåligt att Sony höjde priserna.

och rådande världsläge spelar inte roll menar du?

Det är i mina ögon helt logiskt att NU, när det är krig och dåliga skörder, att varor INOM ALLA BRANSCHER höjs.
Det är i mina ögon helt OLOGISKT när det inte var krig och dåliga skördar att som ensamt företag inom alla branscher i hela världen att höja priset på sina produkter 🤷‍♂️

Nintendo har inte höjt priserna bara för att Sony först gjorde det. Förklaring finns, att ni inte kan ta emot simpel fakta och rådande världsläge är muppigt!

Skrivet av Thane:

Fast nu har ju Sony höjt ytterligare en gång haha...men hey, det är ett ytterligare räkneexempel

Medlem

Man vet att man är på internet när "valid criticism" illustreras av en person som ska skjuta någon :).

Medlem

Har klarat mig ypperligt utan en PS5 hittils. Tror jag klarar mig ett tag till.

Medlem
Skrivet av Faustian:

Har klarat mig ypperligt utan en PS5 hittils. Tror jag klarar mig ett tag till.

En seriös gamer har ägt samtliga Playstation.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

En seriös gamer har ägt samtliga Playstation.

*Hytter med näven och mumlar något om PCMR*

signatur

Medlem

Tyvärr är skivläsasren överdrivet dyr och den borde kosta ca 1000kr efter sänkningen, vi får se om någon sänker sitt pris snart. Annars får man hoppas Amazon börjar sälja den igen.

Konsolens prishöjning är säkert för att kompensera för USA tullarna, och man smetar ut dom extra tullkostnaderna på alla marknader.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Gungor och karuseller.

Ekonomi (och handel) på en global skala består av en rejäl mängd variabler, vår relativt lilla valuta (~10 miljoner användare är inte en extrem mängd direkt) kan förvisso ibland påverka ganska mycket för oss slutkonsumenter här (då det trots allt är den vi handlar med), men när vi går längre bort i kedjan kan den också vara av mindre betydelse i sammanhanget.

TL;DR: Det kan vara så att det som fått/får vår krona att stiga i värde (då det värdet är ett relativt begrepp) är samma faktor som ökar priset på något som importeras. Grovt förenklat.

Visst, men vad har Nintendos prishöjningar i just den här tråden att göra?
Det känns som att både försvar av och angrepp mot Nintendo inte riktigt hör hemma exakt här.

Jag tycker att Nintendos prishöjningar kan få en känga i samtliga trådar hädanefter.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

och rådande världsläge spelar inte roll menar du?

Det är i mina ögon helt logiskt att NU, när det är krig och dåliga skörder, att varor INOM ALLA BRANSCHER höjs.
Det är i mina ögon helt OLOGISKT när det inte var krig och dåliga skördar att som ensamt företag inom alla branscher i hela världen att höja priset på sina produkter 🤷‍♂️

Nintendo har inte höjt priserna bara för att Sony först gjorde det. Förklaring finns, att ni inte kan ta emot simpel fakta och rådande världsläge är muppigt!

Fast nu har ju Sony höjt ytterligare en gång haha...men hey, det är ett ytterligare räkneexempel

Sony var inte ensamma om att höja priserna på spel och definitivt inte ensamma om att höja priset i alla branscher. Räknat med inflation så var prishöjningen som gjordes helt rättfärdigad eftersom utvecklingskostnader har gått upp.

Så varför ska Sony kritiseras men Nintendo försvaras? Och varför ska EA, Microsoft, Take 2, Ubisoft osv. ignoreras?

Medlem
Skrivet av GustavA:

Jag tycker att Nintendos prishöjningar kan få en känga i samtliga trådar hädanefter.

Lite som med lyxtacos alltså? #tacogate
Ping @Sebastian Lind

signatur

Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Vilka tullar har EU fört in på produktion i Asien? Känns väl mer som att Sony USA inte vill ta hela tullsmällen i USA och kompenserar för att täcka upp i EU. Sen förhindra gråimport från EU till USA då också.

Problemet är ju att inte alla komponenter som sitter i en PS5:a eller Switch produceras i Asien.

För att ta ett konkret exempel så sitter det en AMD Ryzen processor i PS5:an och den produceras i USA och påverkas således av tullarna.

Switchen kör med Nvidia, också USA.

Processorn är ca 50% av kostnaden för att producera en PS5:a och då blir det tydligt att tullar på Amerikanska produkter påverkar kostnaden för en konsol ganska avsevärt.

Andra dyra komponenter är t ex SSD minnet, Nu vet jag inte vilken tillverkare som sitter i PS5:an, men majoriteten av tillverkarna är amerikanska företag, så även den kostnaden påverkas av tullarna.

EDIT. Det är ju en sanning med modifikation ska sägas. De flesta microchipen tillverkas i Taiwan, men företagen är registrerade i USA och som jag förstått det så går produktionen igenom USA innan distribution, vilket gör att amerikanska tullar appliceras.

signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

*Hytter med näven och mumlar något om PCMR*

Jag vet inte vad PCMR betyder

Och sen ska inte jag svamla om att vara seriös gamer. Jag blir nervös bara jag tänker på Sekiro och Elden Ring... huu

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Problemet är ju att inte alla komponenter som sitter i en PS5:a eller Switch produceras i Asien.

För att ta ett konkret exempel så sitter det en AMD Ryzen processor i PS5:an och den produceras i USA och påverkas således av tullarna.

Switchen kör med Nvidia, också USA.

Processorn är ca 50% av kostnaden för att producera en PS5:a och då blir det tydligt att tullar på Amerikanska produkter påverkar kostnaden för en konsol ganska avsevärt.

Andra dyra komponenter är t ex SSD minnet, Nu vet jag inte vilken tillverkare som sitter i PS5:an, men majoriteten av tillverkarna är amerikanska företag, så även den kostnaden påverkas av tullarna.

Njaaaadu, nu får du lugna dig lite här.

Det sitter en custom Zen 2-baserad CPU i en PS5, Zen 2 är en chiplet-design som tillverkas av TSMC (deras 7nm-nod, själva processorkislet) och GlobalFoundries (12nm, bl.a. I/O-delen). TSMC har bara anläggningar för 7nm i Asien. De planerar dock öppna en anläggning i Arizona för 4nm och 5nm i år om allt går enligt plan.
Då I/O-delen är på 12nm eller 14nm förutsätter jag att den produceras i Dresden, Tyskland, alternativt i staten New York. Men det är en förhållandevis liten del av CPUn.

GPUn är RDNA 2-baserad och den tillverkas på antingen TSMCs 7nm eller 6nm-noder. Återigen Asien alltså.

Skrivet av scaryfoot:

Jag vet inte vad PCMR betyder

Och sen ska inte jag svamla om att vara seriös gamer. Jag blir nervös bara jag tänker på Sekiro och Elden Ring... huu

Pöbel! 😅

signatur

Skrivet av PeTTs0n:

Ping @Sebastian Lind

Medlem
Skrivet av jehuty:

Vad hände med "kronan har försvagats därför höjs priserna" men nu när kronan har stärkts då blir det aldrig någon prissänkning.

Lugna dej lite grabben, kronan har stärkts 50öre mot Euro och 1kr mot dollar . Krävs 3-4kr då kan vi snacka att det går bra för Svea.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Njaaaadu, nu får du lugna dig lite här.

Det sitter en custom Zen 2-baserad CPU i en PS5, Zen 2 är en chiplet-design som tillverkas av TSMC (deras 7nm-nod, själva processorkislet) och GlobalFoundries (12nm, bl.a. I/O-delen). TSMC har bara anläggningar för 7nm i Asien. De planerar öppna en anläggning i Arizona för 4nm och 5nm i år om allt går enligt plan.
Då I/O-delen är på 12nm förutsätter jag att den produceras i Dresden, möjligtvis i staten New York dock. Men det är en liten del av CPUn.

GPUn är RDNA 2-baserad och den tillverkas på antingen TSMCs 7nm eller 6nm-noder. Återigen Asien alltså.

Alltså, Zen-2 ingår ju i produktlinjen som marknadsförs som Ryzen så jag tycker väl inte det är fel att påstå att det sitter en Ryzen processor i PS5:an.

Sen är det sant att delar av produktionen är i Taiwan (rentav det mest kritiska momentet) men produkterna distribueras fortfarande (på pappret) från USA och påverkas därför av tullar in och ut ur USA.

signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ping @Sebastian Lind

👍

Fast jag ändrar mig lite, det är våra svenska återförsäljare som ska ha en känga för Nintendos riktpris är inte så jäkla farligt ändå. Det är dyrt men tvspel har alltid varit en lyxvara. Lite som kaffe.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Var har std för riktpris?
Har den höjd någon gång eller ligger den kvar på 500€?

std kan du ofta får gratis på ex Tinder

signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Alltså, Zen-2 ingår ju i produktlinjen som marknadsförs som Ryzen så jag tycker väl inte det är fel att påstå att det sitter en Ryzen processor i PS5:an.

Sen är det sant att delar av produktionen är i Taiwan (rentav det mest kritiska momentet) men produkterna distribueras fortfarande (på pappret) från USA och påverkas därför av tullar in och ut ur USA.

Mnjaaa, det kan diskuteras. Att säga att processorn produceras i USA håller jag inte riktigt med om, bara för att en liten komponent i den (specifikt I/O-kislet) möjligtvis produceras i USA. Sluttillverkningen (så att de "distribueras" från USA kan diskuteras ännu mer) sker för övrigt inte i USA, utan i ex. Kina eller Malaysia när det kommer till AMD-processorer, se nedan bild på en någorlunda (nåja, nyare än Zen 2 i alla fall) modern Ryzen (där I/O-chiplet är gjord i USA, CPU-chiplet(/s) i Taiwan och till sist sluttillverkning i Kina):

Kikar närmare på lådan som en Ryzen 5000 (5900X specifikt) kommer i, och där står bara "AMD processors are diffused and/or made in one or more of the following countries and/or regions: USA, Germany, Singapore, Taiwan, China or Malaysia."

Sen är tullar mer komplexa än så (det här har diskuterats förut, och jag känner *inte* för att dyka ner i det igen) - den globala handeln är omfattande, och det är mycket som påverkas av världens största importör och näst största exportör. Direkt så väl som indirekt.

Och jag som tyckte Nintendo var off-topic. Oh the hypocrisy. 😛

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Mnjaaa, det kan diskuteras. Att säga att processorn produceras i USA håller jag inte riktigt med om, bara för att en liten komponent i den (specifikt I/O-kislet) möjligtvis produceras i USA. Sluttillverkningen (så att de "distribueras" från USA kan diskuteras ännu mer) sker för övrigt inte i USA, utan i ex. Kina eller Malaysia när det kommer till AMD-processorer, se nedan bild på en någorlunda (nåja, nyare än Zen 2 i alla fall) modern Ryzen (där I/O-chiplet är gjord i USA, CPU-chiplet(/s) i Taiwan och till sist sluttillverkning i Kina):

https://www.ocinside.de/media/uploads/amd_ryzen_5_5600x_13.jp...

Kikar närmare på lådan som en Ryzen 5000 (5900X specifikt) kommer i, och där står bara "AMD processors are diffused and/or made in one or more of the following countries and/or regions: USA, Germany, Singapore, Taiwan, China or Malaysia."

Sen är tullar mer komplexa än så (det här har diskuterats förut, och jag känner *inte* för att dyka ner i det igen) - den globala handeln är omfattande, och det är mycket som påverkas av världens största importör och näst största exportör. Direkt så väl som indirekt.

Och jag som tyckte Nintendo var off-topic. Oh the hypocrisy. 😛

Fast alltså, det är ju du som gör det hela mer invecklat än det behöver vara genom att försöka vara petnoga med terminologin.

Frågan var hur Playstation och Nintendo som är Japanska produkter påverkas av tullarna och mitt svar är att den enskilt dyraste komponenten säljs av ett amerikanskt företag och drabbas av tullarna. Att den komponenten produceras till stor del i Taiwan och hur mycket tullavgift det är på komponenten är förvisso intressant, men inte helt relevant för frågeställningen.

signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Fast alltså, det är ju du som gör det hela mer invecklat än det behöver vara genom att försöka vara petnoga med terminologin.

Frågan var hur Playstation och Nintendo som är Japanska produkter påverkas av tullarna och mitt svar är att den enskilt dyraste komponenten säljs av ett amerikanskt företag och drabbas av tullarna. Att den komponenten produceras till stor del i Taiwan och hur mycket tullavgift det är på komponenten är förvisso intressant, men inte helt relevant för frågeställningen.

Men... nej. Som jag nämnde orkar jag inte ta diskussionen igen, men kan förenkla det så här:

Att något "säljs av ett amerikanskt företag" eller specifikt att "den enskilt dyraste komponenten säljs av ett amerikanskt företag" är inte relevant egentligen. Handelsvägar är mer komplexa än så. (Titta på vilken HS-kod en processor har jämfört med en spelkonsol exempelvis så inser du att det är en enorm skillnad på hur de hanteras i handelssystemet, där tullar också inkluderas.)

Playstation 5 sätts för övrigt primärt ihop i Kina. Det är vad som är det mest intressanta, inte var företaget som tillverkar den dyraste komponenten har sitt säte. Det är inte särskilt relevant för frågeställningen, för det påverkar inte HS-koderna för varken komponenter eller slutprodukt. (Det kan däremot finnas sanktioner mot företag baserat på var de har sitt säte, men det är en helt annan femma.) Mer information finns hos Tullverket, som jag har länkat i en tidigare tråd med lååånga diskussioner om det här.

Däremot finns en lång rad andra potentiella ekonomiska anledningar till den här prishöjningen som är indirekt kopplade till frågan - kan mycket väl vara så att Sony behöver täcka upp beräknade förluster som tullarna innebär på den stora amerikanska marknaden på något sätt för att ekonomiskt överleva. (Nåja, "överleva" - det är ett gigantiskt företag.)

Och förresten... tullar betalas i regel av importören. Inte exportören.

Här har du en källa kring de amerikanska tullarna som förhoppningsvis förklarar det bättre än jag kan göra:

"Vilken tull gäller om jag använder material från Kina, tillverkar i Sverige och exporterar till USA?

Det är svårt att avgöra hur amerikanska myndigheter ser på varans ursprung. Det amerikanska regelverket för icke-preferentiella ursprungsregler är inte särskilt detaljerat. Den grundläggande principen är samma som i alla andra sammanhang gällande ursprungsregler – den sista betydande bearbetningen avgör var varan får sitt ursprung. Bearbetningen måste vara så pass omfattande att insatsvaror och material byter egenskaper, form, karaktär eller liknande."

Så jo, det är faktiskt komplext, även om inte du ser det.

Nu släpper jag det här för den här gången.

signatur

Medlem
Skrivet av Devan:

Tack Nintendo!

Sony är ju ändå ett snäpp värre, de snålade ju t.om. in på skivläsaren i sina senaste releaser av PS5. 1500:- extra för en basal del av konsolen som förstås borde vara inkluderat, ett snillrikt elakt sätt att få sälja konsolen till 1500:- högre utan att det behöver synas på prislappen i skyltfönstren...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Sony är ju ändå ett snäpp värre, de snålade ju t.om. in på skivläsaren i sina senaste releaser av PS5. 1500:- extra för en basal del av konsolen som förstås borde vara inkluderat, ett snillrikt elakt sätt att få sälja konsolen till 1500:- högre utan att det behöver synas på prislappen i skyltfönstren...

Ja, det var ett jäkla liv när PS5 Pro kom - sen dog det ut och nu blev det Nintendo som fick sleven i stället.
Känns som att båda är fina kålsupare (med tanke på inte minst deras omsättning och vinst), men det finns tillräckligt med trådar att kritisera vardera part i, så det känns lite skumt att blanda ihop dem hela tiden också?

signatur

123
Skriv svar