South of Midnight

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Jag kollade en sväng på Opencritic. Även om flera satt ett lägre betyg med ungefär samma kritik som jag framför i recensionen , så är det ju ännu fler som sträcker sig hela vägen upp till 8-9/10 på betygsskalan. Måste säga att jag är väldigt förvånad över det, men kul för studion att det verkar ha gått hem hos recensenterna. Ska bli intressant att se vad allmänheten tycker när det släpps nästa vecka!

Fast jag håller inte med!

Kör det just nu! Känns som ett väldigt eller även om det hade varit en svag så är det ett 8 av 10 spel tycker jag.

Det är ungefär som att zelda får alltid 10 av 10. DET ÄR INTE FÖR STORYN DET FÅR DET! Det kan nog ingen i världen säga! Det är gameplayet!

Likadant här så verkar storyn vara den största drivkraften ihop med det visuella för att ge en härlig atmosfär, känsla och upplevlse/historia att följa med på!

Hittills tkr jag combaten är bra men inget unikt men storyn är intressant, gillar designen, tycker om hur de framför den med cutscenes etc. det är bra gjort. Det är även en bra längd på spelet utefter vad jag läst, cirka 12 timmar!

Så det beror på vad man gillar och är ute efter.

Zelda hade fått 5 av 10 kanske 6 av 10 om man ska gå efter storyn. Är ju samma visa varje gång.. Ibland kan man även titta på storyns röda trå och märka att den är helt avklippt beroende på vad du gjort i spelet...

Inte kört mer än 3 timmar dock men väldigt nöjd än så länge!

Medlem

Har börjat fundera varför ska det se ut som att det är väl gjorda vägar på allting. Kolla lite då en streamer spela och börja funder varför ska träden va gigantiska och stor så de har vägar på kvistar och rötter ser ju för fan fult ut. Fick ingen deep south känsla av det. Musiken i spelet är bra men striderna är ju det sämsta i spelet. Detta spel skulle ha passat bättre som The Vanishing of Ethan Carter typ av spel.

Medlem

Efter 5 kapitel spelade skulle jag nog lägga detta spelet i samma kategori som Gylt och Lost In Random, tänker ofta på de då jag spelar Gillade man de så kan detta vara något

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Alltså.. Haha. Uppenbart att FZ denna gång passar din agenda. Helt utan bevis och helt efter eget konspiratoriskt tycke så är den internationella pressen ”för snälla” medan FZ kan man ”lita på”. Äh. Lägg av 😂

I verkligheten så är den ”internationella” pressen individer från olika länder som har eget individuellt tycke kring spelen de testar (precis som FZ’s recensenter). Det är ingen konspiration direkt. Det är heller inte så att endast svenska recensenter från just FZ sticker ut från alla andra länder.

Däremot tycker jag personligen att en skala med 1-5 är sämst. 1-100 är för mycket, men 1-10 är perfekt. Ska man göra statistik så blir det skevt med femgradig skala, tiogradig funkar bättre, uppenbarligen. Men men. Jag lär inte få som jag vill med det på FZ 😛

Angående Avowed och Starfield så verkar ju ändå majoriteten ha gillat spelen. Jag själv gillade båda, Starfield mer än Avowed dock. Sen ska det ofta hatas på vissa spel (gärna också innan de är släppta tydligen), ofta av folk som inte ens spelat spelen, eller har spelat i 10 minuter.

Angående spelet i fråga här så är det inget jag själv har varit så sugen på direkt. Men om det snittar 78%, så verkar ju ändå majoriteten av recensenterna (läs: människorna) gilla det hyfsat.
Du kanske ska testa det själv innan du säger att ”de har rätt och de har fel”, men du verkar ju redan ha bestämt dig.

Att man kan lita på FZ var skrivet med glimten i ögat. Men ja, nästa gång skulle det kunna bli tvärtom, när det inte passar min agenda.

Du är nog lika fördomsfull som jag som börjar insinuera om konspirationer (eftersom jag förmodar att du noterat, helt korrekt, att konspiratoriskt tänk är överrepresenterat bland anti-wokefolk).

Men jag tror inte på någon löjlig konspiration. Det är inte så människor fungerar.

Att journalister ger uppblåsta betyg till Avowed (80%), Starfield (83%), Mortal Kombat 11 (82%), Wolfenstein 2 the new colossus (87%), Dragon Age: The Veilguard (82%), Star Wars Outlaws (75%), Assassin's Creed Shadows (81%) och Spider-Man 2 (90%) handlar inte om en konspiration, utan det är ett kulturellt fenomen.

Likriktning. Flockbeteende. Formandet av konsensus. Kultur. Ideologi.

Såklart utgörs spelpressen av ett antal individer som betygsätter spel, spelrecensenterna, men sett ur ett annat perspektiv så bildar dessa faktiskt ett kollektiv.

Du lär ha hört talas om kulturella skillnader. Tex att japanska spelare har annan smak för spel än gamers i Väst. Eller att actionfilmer sällan får höga betyg av kulturskribenter. Eller att finansvalpar sjunger lov för den fria marknaden men gärna lägger dövörat till när det gäller eventuella baksidor.

En kulturförändring. Det är vad jag hävdar hänt med speljournalistiken sista 10 åren. Men klart mer i USA och Storbritannien än i tex Sverige.

Den identitetspolitiska ideologiska vågen är inte ens i närheten så stark i Sverige som den är i anglo-saxiska länder. Därmed kan jag med fog påstå att FZ inte tenderar att ge kompis- och tröstpoäng till spel med progressiva teman alls i samma grad som det görs i USA och Storbritannien.

signatur

Memento Mori

Medlem

Jag har aldrig lagt så mycket förtroende på "pressens" recensioner. Varken stora gaming siter eller FZ, deras åsikter behöver inte reflektera mina egna. Jag tar in faktan i recensionen och sedan kastar jag bort åsikterna i papperskorgen. (Samma princip som när man läser nyheterna).
I det här fallet så tänkte jag aldrig röra spelet. Även om spelet ser "magiskt" ut så kändes gameplayn redan i trailerna att det inte locka mig.

Bra skriven recension nonetheless.

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Spelet verkar onekligen vara en vattendelare bland kritiker, vilket bara gör spelet ännu mer intressant att spela för egen del.

Välskriven recension.

Ja, Gamereactor tycker såhär:

Kanadensiska Compulsion Games bjuder på den bästa tolkningen av den amerikanska Södern vi någonsin sett i ett synnerligen välskrivet äventyr...

Måste tyvärr köpa Xbox om jag ska spela det, och då ger jag amerikanen mina pengar.

Medlem

Kommer pröva det i.o.m. Game Pass. Är försiktigt hoppfull eftersom jag tycker spelet ser urläckert ut och monotont game play inte alltid skrämmer bort mig. Tyckte t. ex. första Alan Wake var kul att spela trots att alla fiender var i princip likadana.

Skrivet av Mo0rbid:

Ser väldigt tråkigt ut, generiskt och fantasilöst

Kan du utveckla vad du menar när du tycker spelet ser generiskt och fantasilöst ut? Är genuint nyfiken då jag själv tycker miljöerna, karaktärerna och den grafiska stilen känns rätt unika.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Kanadensiska Compulsion Games bjuder på den bästa tolkningen av den amerikanska Södern vi någonsin sett i ett synnerligen välskrivet äventyr...

Måste tyvärr köpa Xbox om jag ska spela det, och då ger jag amerikanen mina pengar.

Alla amerikaner är väl ändå inte samma sort?

Microsoft stöttar väl ändå inte omkullkastandet av demokratin, förstörandet av världsekonomin och förstörelsen av relationerna mellan amerikanerna och omvärlden. Till skillnad mot fyra andra stora techbolag i form av Meta, Amazon, Google och Apple som alla stöttar Trumpismens företrädare ekonomiskt i Trumpisternas projekt "Against Democracy" som formulerats i boken med samma namn av Jason Brennan (på svenska översatt till "Efter Demokratin" i stället för "Emot Demokratin" och utgiven av tankesmedjan Timbro). Trumpisterna strävar efter Patrimonialism, som ligger nära oligarki och diktatur.

Snarare värnar Microsoft i dagsläget demokrati, rättsstaten, arbetare, arbete med schyssta villkor.
Vare sig amerikaner eller andra människor för den delen är en homogen grupp. Människor är olika, oavsett om det är i familjen, på byn, i bruksorten, staden, landet regionen eller världen. Dock är vi alla människor. Och jag står hellre bakom amerikanerna som står för demokrati och rättsstat än att förkasta och hara alla amerikaner.

Har du en bra PC behöver du kanske inte köpa en Xbox, även om det har kommit många bra spel till Xbox och kommer fler under våren och året.

Jag ska spela det via Game Pass i morgon och är fortsatt pepp på spelet efter att ha läst flera recensioner.

Kritiken mot striderna tycks vara att de inte tillför något nytt. Måste vi hela tiden få innovation i ett spel? Vad är det som gör att en serie av spel som exempelvis Dark Souls (som med handen på hjärtat har ett fattigt stridssystem, även om jag gillar det) får godkänt, medan ett lika välfungerande stridssystem får underkänt?

South of Midnight verkar ha en bra story, vara lagom långt, ha fantastisk grafik och optimering, en fin ljudbild och de subjektivt "tråkiga" striderna går tydligen att skippa.

Skrivet av Ruffles:

Jag såg potential i Contrast och We Happy Few, som både kändes lite som budgetitlar så jag tänkte att med Microsoft i ryggen kanske de äntligen skulle kunna realisera sina visioner. Det blev South of Midnight... Och för Ninja Theory, en annan talangfull studio, blev det Hellblade II, en annan besvikelse. :-/

Hellblade II är allt annat än en besvikelse. Det är ett fantastiskt och sömlöst spel med fokus, som gestaltar det oerhört vackra Island och dess sagor. Dessutom med ett intressant narrativ, metanarrativ, fantastisk grafik, fantastisk ljudbild, tight kontroll och en lagom längd. Miljöerna är varierade och röstskådespelet är fantastiskt. Hellblade II innehåller några av de vackraste ögonblick och ställen jag sett i ett spel. :3
Fasiken jag måste spela om det nu.

Frågan är vad som konkret hade gjort Hellblade II bättre enligt dig eftersom du tydligt anser det vara en besvikelse (utöver att det släpps på PS5 kanske)?

Jag hade inte velat ha ännu ett open world speled massor av onödig utfyllnad och det hade inte passat med Island, för den som vet något om Islands farliga miljö och historia. Striderna är filmiska, lysande och varierade (inom ramen för stridssystemet som är likt Soulsspelen). Vissa av pusslen är briljanta och grafiska smällkarameller.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av AELDSTAR:

Hellblade II är allt annat än en besvikelse. Det är ett fantastiskt och sömlöst spel med fokus, som gestaltar det oerhört vackra Island och dess sagor. Dessutom med ett intressant narrativ, metanarrativ, fantastisk grafik, fantastisk ljudbild, tight kontroll och en lagom längd. Miljöerna är varierade och röstskådespelet är fantastiskt. Hellblade II innehåller några av de vackraste ögonblick och ställen jag sett i ett spel. :3

Frågan är vad som konkret hade gjort Hellblade II bättre enligt dig eftersom du tydligt anser det vara en besvikelse (utöver att det släpps på PS5 kanske)?

Jag hade inte velat ha ännu ett open world speled massor av onödig utfyllnad och det hade inte passat med Island, för den som vet något om Islands farliga miljö och historia. Striderna är filmiska, lysande och varierade (inom ramen för stridssystemet som är likt Soulsspelen). Vissa av pusslen är briljanta och grafiska smällkarameller.

Eftersom jag har Game Pass och valde att spela Hellblade II där skulle en PS5-release inte haft någon som helst betydelse.

Det som konkret hade gjort spelet bättre är om det varit mer spel och mindre CGI-trailer. "It's barely a game", som någon uttryckte det, och det är min upplevelse av det. Gameplay är så oerhört sparsmakat och begränsat. Resten har jag utvecklat i min recension så jag behöver inte upprepa mig.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Alla amerikaner är väl ändå inte samma sort?

Microsoft stöttar väl ändå inte omkullkastandet av demokratin, förstörandet av världsekonomin och förstörelsen av relationerna mellan amerikanerna och omvärlden. Till skillnad mot fyra andra stora techbolag i form av Meta, Amazon, Google och Apple som alla stöttar Trumpismens företrädare ekonomiskt i Trumpisternas projekt "Against Democracy" som formulerats i boken med samma namn av Jason Brennan (på svenska översatt till "Efter Demokratin" i stället för "Emot Demokratin" och utgiven av tankesmedjan Timbro). Trumpisterna strävar efter Patrimonialism, som ligger nära oligarki och diktatur.

Snarare värnar Microsoft i dagsläget demokrati, rättsstaten, arbetare, arbete med schyssta villkor.
Vare sig amerikaner eller andra människor för den delen är en homogen grupp. Människor är olika, oavsett om det är i familjen, på byn, i bruksorten, staden, landet regionen eller världen. Dock är vi alla människor. Och jag står hellre bakom amerikanerna som står för demokrati och rättsstat än att förkasta och hara alla amerikaner.

Har du en bra PC behöver du kanske inte köpa en Xbox, även om det har kommit många bra spel till Xbox och kommer fler under våren och året.

Jag ska spela det via Game Pass i morgon och är fortsatt pepp på spelet efter att ha läst flera recensioner.

Kritiken mot striderna tycks vara att de inte tillför något nytt. Måste vi hela tiden få innovation i ett spel? Vad är det som gör att en serie av spel som exempelvis Dark Souls (som med handen på hjärtat har ett fattigt stridssystem, även om jag gillar det) får godkänt, medan ett lika välfungerande stridssystem får underkänt?

South of Midnight verkar ha en bra story, vara lagom långt, ha fantastisk grafik och optimering, en fin ljudbild och de subjektivt "tråkiga" striderna går tydligen att skippa.

Alla amerikaner är antingen supertränade eller stora som blåvalar. Alla tycker att det är deras God given right att ha vapen.
Det visste jag inte om Google. Ska genast leta efter annat alternativ.

Jag har ingen bra speldator och tänker inte köpa nån heller. Jag spelar på konsol eller inte alls.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Alla amerikaner är antingen supertränade eller stora som blåvalar. Alla tycker att det är deras God given right att ha vapen.
Det visste jag inte om Google. Ska genast leta efter annat alternativ.

Jag har ingen bra speldator och tänker inte köpa nån heller. Jag spelar på konsol eller inte alls.

Så med andra ord har du oavsett inte möjlighet att spela spelet? Då förstår jag inte ens energin du lägger ned på detta.

Hade det varit 10/10 hade du köpt en konsol då eller?

Medlem

"Förutsägbar gameplay-loop" är det inte så med alla spel?

Moderator | Testpilot

Såg en vän spela det på Twitch igår och det såg inte så spännande ut. Snyggt visuellt, men utöver det inget som direkt sticker ut.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Andy_dee:

Så med andra ord har du oavsett inte möjlighet att spela spelet? Då förstår jag inte ens energin du lägger ned på detta.

Hade det varit 10/10 hade du köpt en konsol då eller?

Det krävdes inte så mycket energi att skriva inlägget. Jag kan många gånger känna samma, man undrar varför vissa lägger ner energin på det dom skriver.

Tveksamt. Xboxen är coolare än PS5, men skulle nog behövt fler intressanta spel för att jag skulle köpa.

Medlem

Rätt skoj att höra synpunkter från båda läger

Medlem
Skrivet av AndyZedd:

Precis börjat spelar, köpte premium edition Då jag gärna sponsrar spelutvecklare
Man kan om man vill stänga av strider och även boss strider Kan vara ett alternativ för den som tycker de vanliga fienderna är samma hela tiden , och rikta in dig på storyn

Edit: Är nu på kap 4 och tycker spelet är rätt så mysigt

Håller med, kom till kapitel 4 igår och hittills har jag verkligen gillat det. Har inte kommit till någon boss ännu. Dock är det väldigt simpelt hittills.

signatur

1# FZ Troll

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Unholydude:

"Förutsägbar gameplay-loop" är det inte så med alla spel?

Split Fiction?

Medlem

Spelat några timmar nu. Tycker det är rätt skoj. Känns lite som ett spel från 360-eran. Perfekt för game pass och att bryta av med från alla mastodont-spel som släppts på sistonde. 2/5 känns lite snålt. En pinne upp borde det i alla fall ha.

Medlem
Skrivet av Andy_dee:

Fast jag håller inte med!

Kör det just nu! Känns som ett väldigt eller även om det hade varit en svag så är det ett 8 av 10 spel tycker jag.

Det är ungefär som att zelda får alltid 10 av 10. DET ÄR INTE FÖR STORYN DET FÅR DET! Det kan nog ingen i världen säga! Det är gameplayet!

Likadant här så verkar storyn vara den största drivkraften ihop med det visuella för att ge en härlig atmosfär, känsla och upplevlse/historia att följa med på!

Hittills tkr jag combaten är bra men inget unikt men storyn är intressant, gillar designen, tycker om hur de framför den med cutscenes etc. det är bra gjort. Det är även en bra längd på spelet utefter vad jag läst, cirka 12 timmar!

Så det beror på vad man gillar och är ute efter.

Zelda hade fått 5 av 10 kanske 6 av 10 om man ska gå efter storyn. Är ju samma visa varje gång.. Ibland kan man även titta på storyns röda trå och märka att den är helt avklippt beroende på vad du gjort i spelet...

Inte kört mer än 3 timmar dock men väldigt nöjd än så länge!

Kört nu 6 timmar och kan säga att combaten är inte så utmanande, tycker den saknar lite balans och precision. Försöker göra vissa moves och då är det som att de registreras inte ordentligt.

Storyn är däremot bra, atmosfären och världen är trevlig att spela igenom!

Boss fighterna är det bästa och mest utmanande i spelet.

Skulle nog lägga mig mer mot 7 av 10 nu än 8.

Men är otroligt nöjd att jag snart spelat igenom det! 😁

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Split Fiction?

Split Fictions gameplay loop är rätt förutsägbar, det finns ett tydligt upplägg spelet igenom, däremot är miljöerna varierade i vart och ett av spelets två universum samt de tillhörande sidospelen. Ett riktigt bra spel.

De flesta spel har en förutsägbar loop vilket är bra.

Möjligen skulle jag säga att Inscryption intr har en typiskt förutsägbar gameplay loop.

Medlem

Jag hade en kul stund med spelet i alla fall. Från ett grafiskt perspektiv så var det något av det bättre. Oerhört fina miljöer, speciellt i bra HDR. Klart värt att spela igenom på game pass i alla fall. Tvåa tycker jag var väl snålt. Ingen fullpoängare men 3.5 hade jag satt.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av AELDSTAR:

Split Fictions gameplay loop är rätt förutsägbar, det finns ett tydligt upplägg spelet igenom, däremot är miljöerna varierade i vart och ett av spelets två universum samt de tillhörande sidospelen. Ett riktigt bra spel.

De flesta spel har en förutsägbar loop vilket är bra.

Möjligen skulle jag säga att Inscryption intr har en typiskt förutsägbar gameplay loop.

Det var skämtsamt menat!

Medlem

Spelat igenom de tre första kapitlen och har redan sänkt svårighetsgraden till ”story” för jag gillar miljöerna och hittills är berättandet helt okej men striderna är extremt mediokra. Kommer spela igenom för storyn men det är ett urtypiskt ”game pass”-spel. Striderna hade inte ens behövt existera.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av ulphen:

Spelat några timmar nu. Tycker det är rätt skoj. Känns lite som ett spel från 360-eran. Perfekt för game pass och att bryta av med från alla mastodont-spel som släppts på sistonde. 2/5 känns lite snålt. En pinne upp borde det i alla fall ha.

Mm, det är mitt intryck också så långt. Ett spel man kan slöspela utan att behöva använda hjärnan så mycket.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Joewson:

Spelat igenom de tre första kapitlen och har redan sänkt svårighetsgraden till ”story” för jag gillar miljöerna och hittills är berättandet helt okej men striderna är extremt mediokra. Kommer spela igenom för storyn men det är ett urtypiskt ”game pass”-spel. Striderna hade inte ens behövt existera.

Det går att stänga av dem helt.

Medlem
Skrivet av roftg:

Sett till andra rewievs så verkar det ju vara ett bra spel ändå.. tex ign ger det ju 8 av 10.. ska definitivt ge det en chans,..

IGN hyllar allt som för en viss ideologi. Deras betyg är inget värda.

Skrivet av scaryfoot:

Hoppas verkligen du är lika noga med att inte ge dina pengar till:

• Kina

• Venezuela

• Kuba

• Nord-Korea

• Ungern

Etc, etc.

signatur

I drank what?

Medlem

Spelade klart det igår och det är ett ytterst mysigt spel, om än väldigt ytligt. Tog mig ungefär 6h att spela igenom det. Har verkligen inte tagit allt utan körde bara rakt igenom storyn, Det är ganska omöjligt att köra fast i det utan det är bara att springa rakt på hela tiden. Enda gången jag dog var när det var något spring moment, bossarna är bra men enkla. Storyn var lite sådär, lite mysigt till och från men verkligen vackert på sina håll. Hade nog gett det en 2/5 i betyg enligt FZ måtten.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Mirage:

IGN hyllar allt som för en viss ideologi. Deras betyg är inget värda.

Jag tycker dom prickar rätt ganska ofta...

Vad för ideologi menar du?

12
Skriv svar