Tintin - ett snällt äventyr som inte riktigt håller ihop

Tintin är tillbaka i ett storslaget äventyr. Men har Tintin Reporter – Cigars of the Pharaoh något att erbjuda eller är det bara en buggig röra som ryktet gjorde gällande?
Det är många som har ganska nostalgiska minnen av Tintin från barndomen. Själv har jag inte riktigt den där kärleken till honom mer än att jag läste en del av seriealbumen och att folk brukade säga att jag hade "Tintinfrisyr". Tintin var alltid den där figuren som inte gjorde så mycket väsen av sig, som ingen tycktes ha några starka åsikter om.
Med lite suddiga minnen av alla karaktärer vid sidan om reportern Tintin och hans lurviga kompanjon Milou kliver jag in i äventyret som är baserat på seriealbumet med samma namn från 1930-talet.
Cigars of the Pharaoh är inte ett peka-och-klicka-äventyr men har nästan den känslan. Det mesta handlar om ganska grundläggande utforskning, att gå eller smyga från punkt A till B, lösa pussel och ta till sig mer av berättelsen via tidningsklipp och annat. Emellanåt bryts detta lugn av QTE-styrda jaktsekvenser. Dessa kan ske till fots, på hästryggen eller i olika fordon.

Bättre, men inte helt buggfritt
Cigars of the Pharaoh drogs med allvarliga buggar vid lanseringen, så pass att utvecklarna själva närmast avrådde från att köpa spelet innan det hade patchats. En förklaring till spelets bedrövliga skick då var enligt Pendulo att utgivaren pressade dem att lansera. Det hade inte varit första gången.
I dag flyter det på betydligt bättre. Spelförstörande buggar har stampats ut. Cigars of the Pharaoh är kort sagt en avsevärt trevligare upplevelse i dag ett och ett halvt år senare. Helt buggfritt är det däremot inte. Jag stötte på ett antal väldigt irriterande ljudbuggar.
Vi växlar mellan att spela som Tintin och hunden Milou (eller Snowy som han heter på engelska). Milou kan tack vare sin storlek klämma sig in i mindre utrymmen för att hjälpa Tintin vidare. Men han kan också nosa sig fram. Just nosandet hörs i handkontrollen som ett ”snuff-snuff”. Vid ett tillfälle fortsatte min DualSense att låta som en hund även när Tintin tog över, och detta bara fortsatte tills jag startade om spelet.

Mysigt och inbjudande
Miljövariationen är ett av spelets starkare kort. Tintin börjar äventyret på ett fartyg med målet att fly, utforskar sedan uråldriga tempel, jagas genom ökenstäder och smyger sig förbi fiender i militärförläggningar. Allt är mysigt och inbjudande, och det görs vissa försök till humoristiska inslag. Utforskningen är däremot långt ifrån fri, och lösningen är oftast tämligen uppenbar när man väl får syn på den.
Cigars of the Pharaoh är, såklart, inget AAA-spel. AA-känslan lyser ständigt igenom i allt från grafik till dialog och den styltiga kontrollen som inte riktigt fungerar helt och hållet i smyg- och jaktsekvenser. Det är som om spelet vill mer än det klarar av att leverera.
Tintin är nämligen inte alls så smidig som han ser ut, vilket ofta leder till att man blir upptäckt. Nu är detta inget jätteproblem tack vare stendumma fiender och generösa checkpoints, men det är uppenbart att kontrollen inte riktigt är anpassad för vissa av spelets delar.
Pusslen är bättre. Även om Pendulo knappast har revolutionerat genren här känns det emellanåt lagom klurigt utan att bli frustrerande. Och det vimlar verkligen av pussel då det är det primära sättet att ta sig framåt på.

Många ljuspussel blir det.
Mycket charm och värme, men...
Tintin pratar ofta med sig själv och har en irriterande tendens att ständigt säga självklarheter. Som spelare känner man sig idiotförklarad när Tintin grötmyndigt konstaterar att han nog behöver hitta en väg ut eftersom han är instängd. Eller hitta ett sätt att öppna den enda dörren ut. Jaså, minsann! Jag som trodde att jag skulle sitta på golvet och tala i tungor.
Utan tvekan finns det mycket charm och värme i Tintins äventyr, och det känns lite uppfriskande att se reportern i ett spel över huvud taget. För Tintinfantaster finns det en hel del att hämta här, och har du läst just detta seriealbum kommer du känna igen dig ruta för ruta. Saknar du en emotionell koppling till Tintin har du ändå ett ganska gemytligt äventyr att se fram emot.
Styrkorna är utforskningen och miljövariationen. Men det finns en hel del skavanker att ha överseende med, och förvänta dig inte Indiana Jones-kvalitet på vare sig miljöerna, gameplay eller berättelsen.
Sammantaget är Cigars of the Pharaoh ett sådant där snällt spel som inte vill någon illa och som man så gärna vill tycka om och rekommendera. I slutändan måste jag ändå vara rättvis och inse att jag inte med gott samvete kan sätta ett högre betyg. Det betyder inte att jag avråder alla från att spela det utan att förväntningarna måste läggas på rätt nivå.
Lanseringsdatum: 7 november 2023
Spelat på: PS5
Övriga format: PS4, PC, Switch, Xbox Series X/S
Det är lite synd om Tintin tycker jag då jag även tyckte förra spelet hade potential. Dock så led ju spelet av en hel del buggar och sen känns det som utvecklarna har en bra idé men kan inte riktigt utföra det på ett bra sätt. Nu är de visserligen AA-titlar, men jag är den av dem som äger alla tidningar och tycker det är synd vi inte kan få ett riktigt bra Tintin-spel.
Bra recension
"Writer and Fighter"
Min sambo tyckte om spelet men har fastnat i en spelförstörande bugg som gör att hon inte kan komma vidare. Refund inc
Vet du var i spelet?
Kanske dags att spela om det nu. Åkte på ordentliga buggar när jag spelade vid release. Var bl.a. tvungen att spela om halva spelet. Det följer ju albumet väldigt väl vilket kändes kul men hade vissa baksidor främst angående gameplay. Hade nog kunnat bli bättre om de skrev en helt egen berättelse som var designad specifikt för spelet.
Kanske dags att spela om det nu. Åkte på ordentliga buggar när jag spelade vid release. Var bl.a. tvungen att spela om halva spelet. Det följer ju albumet väldigt väl vilket kändes kul men hade vissa baksidor främst angående gameplay. Hade nog kunnat bli bättre om de skrev en helt egen berättelse som var designad specifikt för spelet.
Det är absolut spelbart nu, buggarna har varit få (om än irriterande). Jo, jag tänker också att det hade varit mer spännande med en helt ny berättelse, likt Indiana Jones and the Great Circle (som förstås är oerhört mycket mer välskriven än denna). Men ändå rätt kul att de valde att göra detta spel. Ångrar inte att jag gav det en chans.
Ville så gärna att det här skulle vara bra, men det är ju så jäkla... JAHA! Snällt, som du säger. Det är frustrerande för man älskar Tintin så jäkla mycket och på bild ser det så härligt ut.
När det stod "Tintin - ett snällt äventyr" i rubriken gick mina tankar först till SNES-spelet Tintin i Tibet. Det var INTE snällt. Skitsvårt!
Also: var är nästa Tintin-film!?
En Bamseponny av folket
Låter lite som jag tyvärr förväntade, trots patchar. Pendulo är tyvärr inte kända för att släppa de mest buggfria spelen. Tog sin lilla stund för Xbox versionen av Blacksad: Under the Skin att bli spelbart. Dock tyckte jag det var ganska bra, helt klart värt att köra om man gillar den stilen av spel.
Sen hjälper det inte att ha Microids som utgivare, pressar konstant sina utvecklare och tvingar dem släppa helt trasiga spel. Säkert någon nisse i kostym som räknat exakt hur många exemplar som behöver säljas för att maximera vist gentemot utvecklingskostnader, och som struntar i om spelet är spelbart eller inte.
Jag gillade detta, roligt och underhållande för stunden.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Trist, förstår dessutom fortfarande inte varför dom gör så att han ser ut som han är 11-12 år, det gör hans förhållande med Kapten Haddock väldigt konstigt. I flera av böckerna blir han ju dessutom anställd som olika saker, bl.a som soldat osv, han är inte runt 12 år, mer 16 nånstans, han är ung men inte ett litet barn.