"Det är Nintendo-magi" – FZ testar och snackar Switch 2

Robot
"Det är Nintendo-magi" – FZ testar och snackar Switch 2

Jonas och Tompa om Nintendos nya konsol.

#nintendo, #switch-2

Medlem

Ni som prövat Pro kontrollern till Nintendo Switch 2, hur känns D-paden?

På orginal Switch pro kontrollern är D-pad värdelös i exempelvis tetris eller att pogo hoppa i Hollow knight.
Helt avgörande om jag skall köpa pro kontrollern till Switch 2 eller inte.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Må vara magi men så är priset med....Nej tack Nintendo och adjö!

Medlem

Men alla missar ju den viktigaste frågan: Hur är spelkassetterna? Switch 1 smakade ju äckligt. Hoppas på hallonsmak den här gången.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Men alla missar ju den viktigaste frågan: Hur är spelkassetterna? Switch 1 smakade ju äckligt. Hoppas på hallonsmak den här gången.

De är äckliga för att små barn inte ska äta dem.

Medlem

Shitendo Shit 2

- LCD-Skärm
- 2 timmars batteritid
- Konsolen kostar 6800 kr (utan spel)
- Spelen kostar 900-1000 kr
- Inga riktiga fysiska spel, bara en ”CD-key”

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Shitendo Shit 2

- LCD-Skärm
- 2 timmars batteritid

Kommer bli grymt! Folk verkar förboka den för fullt, själv väntar jag tills Metroid 4 släpps.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Shitendo Shit 2

- LCD-Skärm
- 2 timmars batteritid

Vissa spel kommer att släppas kompletta på cartridge, andra, för att de exempelvis inte får plats annars, kommer att släppas på Game-key cards. Liknande lösning kördes även på Switch (1) på spel som inte fick plats på kassett.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Skrivet av wargreymon89:

De är äckliga för att små barn inte ska äta dem.

Med tanke på att de kostar 999kr så borde dom ju smaka bättre.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Redaktör
Skrivet av lonian:

Ni som prövat Pro kontrollern till Nintendo Switch 2, hur känns D-paden?

På orginal Switch pro kontrollern är D-pad värdelös i exempelvis tetris eller att pogo hoppa i Hollow knight.
Helt avgörande om jag skall köpa pro kontrollern till Switch 2 eller inte.

Tänkte dumt nog inte på att testa den.

signatur
Redaktör
Skrivet av lonian:

Med tanke på att de kostar 999kr så borde dom ju smaka bättre.

Det är väl ett spel som kostar 999 än så länge, inte alla.

signatur
Medlem

Nintendo pausar förbeställningarna av den nya konsolen i USA på grund av Trumps tullar, rapporterar Sky News.

Den japanska speljätten säger att man man vill avvakta och invänta tullarnas effekt på marknaden.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Nintendo pausar förbeställningarna av den nya konsolen i USA på grund av Trumps tullar, rapporterar Sky News.

Den japanska speljätten säger att man man vill avvakta och invänta tullarnas effekt på marknaden.

Kanske blir billigt i Sverige tillslut. USA får nöja sig med Xbox.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Vissa spel kommer att släppas kompletta på cartridge, andra, för att de exempelvis inte får plats annars, kommer att släppas på Game-key cards. Liknande lösning kördes även på Switch (1) på spel som inte fick plats på kassett.

Stämmer inte riktigt. Bravely Default HD remaster ligger endast på 11 GB men kommer ändå släppas på Game-Card. Så det är absolut inte endast "stora spel som annars inte får plats på en cartridge".

Detsamma gäller Street fighter 6.

Båda är launch day titlar för Switch 2. Ovan info från återförsäljare i USA samt Australien.

Ställ detta mot att Cyberpunk 2077 + expansionen ligger i sin helhet på en 64GB Cartridge.

Så det luktar lite som att publishers tar beslut här av kostnadsskäl/vinstmarginaler. Ovanstående är säkert titlar man normalt skulle ha släppt digitalt men man passar på att casha in på en "fysisk" release genom att släppa på billigare game cards istället för cartridge. CD project Red tänker tydligen annorlunda runt Cyberpunk än Square Enix samt Capcom runt BD eller SF.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Stämmer inte riktigt. Bravely Default HD remaster ligger endast på 11 GB men kommer ändå släppas på Game-Card. Så det är absolut inte endast "stora spel som annars inte får plats på en cartridge".

Det skrev jag heller inte.
Om du nu ska citera mig så är det väl bra att inte ändra på det som faktiskt stod och utelämnar ord? 🙂

Var skrev jag ”endast”?
”Vissa spel kommer att släppas kompletta på cartridge, andra, för att de exempelvis inte får plats annars, kommer att släppas på Game-key cards.” står det helt klart och tydligt.

Så återigen, vissa släpps kompletta och andra av olika anledningar, som att de exempelvis inte får plats annars, släpps på key cards. Ingenstans skrev jag att det var den enda anledningen. 🙂

Medlem

Vågar inte köpa. Dom stänger ju bara ner alla sina gamla konsoller.

Medlem

Ni svarade inte på den viktigaste frågan: Är skärmen äkta HDR (Q+mini-LED) eller inte?

Medlem
Skrivet av Balunan:

Det skrev jag heller inte.
Om du nu ska citera mig så är det väl bra att inte ändra på det som faktiskt stod och utelämnar ord? 🙂

Var skrev jag ”endast”?
”Vissa spel kommer att släppas kompletta på cartridge, andra, för att de exempelvis inte får plats annars, kommer att släppas på Game-key cards.” står det helt klart och tydligt.

Så återigen, vissa släpps kompletta och andra av olika anledningar, som att de exempelvis inte får plats annars, släpps på key cards. Ingenstans skrev jag att det var den enda anledningen. 🙂

Jag citerade din kommentar i sin helhet i inlägget Faktum är att det inte finns ett enda exempel idag på ett spel som är för stort för en cartridge och därmed kommer på game-card. De första två exemplen på Game-Card spel vi ser till Switch 2 hamnar på game card av helt andra anledningar.

Vad som ligger bakom kan vi endast spekulera i idag. Men det ser inte alls ut som det drivs av nödvändighet. Vilket är vad man antyder att det gör när man spekulerar i att det är spel som är för stora som kommer omfattas av Game-Card.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag citerade din kommentar i sin helhet i inlägget Faktum är att det inte finns ett enda exempel idag på ett spel som är för stort för en cartridge och därmed kommer på game-card. De första två exemplen på Game-Card spel vi ser till Switch 2 hamnar på game card av helt andra anledningar.

Vad som ligger bakom kan vi endast spekulera i idag. Men det ser inte alls ut som det drivs av nödvändighet. Vilket är vad man antyder att det gör när man spekulerar i att det är spel som är för stora som kommer omfattas av Game-Card.

Ändå så du emot något jag inte ens hade skrivit direkt i din inledning. 🙂

Kanske var det ett orimligt antagande, men jag tror ändå absolut det fortsatt kommer att kunna vara en anledning för vissa titlar, likt hur det exempelvis har fungerat på vissa Switch-spel eller hur det idag fungerar på Xbox-spel där inte hela spelet får plats på en BD-50-skiva. Sen, återigen, skrev jag aldrig att det var enda anledningen och det bara kommer vara av nödvändighet. Nu nämnde du det igen.

Vi vet i stort ingenting om framtida Switch 2-spel eller deras storlekar och att avfärda det där och basera ditt argument på de väldigt få titlarna vi ens känner till idag förstår jag inte. Men visst, du kanske har rätt och inget spel nånsin kommer att släppas på KC med hänvisning till storlek. För det blir att du påstår det nu när du säger emot och avfärdar det exemplet.

Så då får vi bara anta att inget Switch 2-spel nånsin kommer att överstiga 64 GB, då…

Oavsett så var den egentliga huvudpoängen, det som mitt inlägg egentligen var ett svar på, det felaktiga påståendet att spelen bara kommer på key cards.

1
Skriv svar