Jag förstår mig inte på den här världen
Färöarna är (lustigt nog) inte med i listan, Åland är med i EU så de omfattas.
Fast Färöarna är väl danskt fast med självstyre, så kanske dom tänker att Färöarna ingår i Europas rad då kanske. Även om dom inte är med i EU.
Eller så har dom ingen handel där eller bortglömda.
Jag kan väl känna igen det litegrann... men nostalgi är ju något så jäkla genomgående i samhället på något sätt också, och det är klart att det finns cyniska aktörer som vill tjäna pengar på den. Sen om det blir bra... well... såg precis trailern till "uppföljaren" till Nakna Pistolen som släpptes idag (trailern alltså, filmerna släpptes på 80- och 90-talet), och, tja, döm själv:
Ojdå...
Den ska jag inte se.
Fast Färöarna är väl danskt fast med självstyre, så kanske dom tänker att Färöarna ingår i Europas rad då kanske. Även om dom inte är med i EU.
Eller så har dom ingen handel där eller bortglömda.
Svalbard och Jan Mayen är med i listan - utöver Norge.
Så nej, den "logiken" håller inte. ^^
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Ja tänk. Förr kunde man, som barn, vara en av de första som använde en telefon och innan man dog såg man Neil Armstrong gå på månen live på tv. Vi är långt ifrån de första generationerna som upplever snabb förändring.
Oj, två förändringar under en livstid. Att dom ens hann med att anpassa sig
Det känns bara som att förändringarna sker snabbare. Alla saker som jag skrev i mitt andra inlägg har ju i princip skett under andra halvan av mitt liv. Första halvan var nog den största förändringen att vi gick från band och kassetter till CD och DVD-skivor
PSN: OAKTHYR
Det känns bara som att förändringarna sker snabbare. Alla saker som jag skrev i mitt andra inlägg har ju i princip skett under andra halvan av mitt liv. Första halvan var nog den största förändringen att vi gick från band och kassetter till CD och DVD-skivor
Ja, när jag växte upp så hade vi kassettband och vinyl. Jag minns när första vhs-filmerna dök upp i lokala matbutiken, var nog början på 80-talet.
I radioaffären hade de en karusell med de första cd-skivorna jag nånsin sett. Jag öppnade fodralet och där var den, alldeles blank och skinande. Tror det var en Diana Ross-skiva. Detta är framtiden! Var nog 1984 eller 1985.
Första spelen på skiva jag testade var demoskivor på Saturn. Sen Quake. 1998 var det nog. Jag köpte i alla fall en Playstation sen, i slutet av 1998. Det var då jag började spela regelbundet. Första spelet var Spyro, sen Resident Evil.
2000 var det dags för Dreamcast och Shenmue. Helt unik atmosfär, än idag. Hade aldrig haft en sån handkontroll heller, med VMU. Jet Set Radio hade ny grafikstil jag aldrig tidigare sett.
2000 var väl året då världen skulle gå under. Minns inte att jag märkte nån skillnad. Minns bara det rejäla fyrverkeriet på nyår, rutorna skallrade.
Runt 2002 började jag kolla på dvd.
Sen kom blu-ray. Det skulle jag inte ha. Dvd dög bra. Men sen ville jag ändå ha blu-ray.
360 var första konsolen jag hade med hd och hårddisk. 2008.
Jag kunde inte ana hur det skulle bli sen...
Tror du får kolla upp vilka mer stora förändringar som skedde 1880 - 1970.
Dator, tv, bil, flyg, radio.
Svalbard och Jan Mayen är med i listan - utöver Norge.
Så nej, den "logiken" håller inte. ^^
Ok. Vad är anledningen då?
Ok. Vad är anledningen då?
Därom tvista även de långt mer lärde. Och de frågetecknen bör/kan/ska vi inte avhandla här ändå.
Jag förstår mig inte heller alltid på den här världen.
Tror du får kolla upp vilka mer stora förändringar som skedde 1880 - 1970.
Dator, tv, bil, flyg, radio.
Ja alltså. Den generationen är borta nu men det var rätt häftigt att se de som såg de första bilarna, tågen och elektriciteten dra kortet på ica. Utvecklingen under 1900-talet var galet snabb.
Ja alltså. Den generationen är borta nu men det var rätt häftigt att se de som såg de första bilarna, tågen och elektriciteten dra kortet på ica. Utvecklingen under 1900-talet var galet snabb.
Tja, vi ska nog inte fnysa åt den industriella revolutionen som kom innan heller, när det kommer till samhällsomvälvande förändringar. Det är lätt att få lite tunnelseende baserat på var (eller rättare sagt när) vi befinner oss.
Tja, vi ska nog inte fnysa åt den industriella revolutionen som kom innan heller, när det kommer till samhällsomvälvande förändringar. Det är lätt att få lite tunnelseende baserat på var (eller rättare sagt när) vi befinner oss.
Det är sant men den var långsam och utvecklades olika fort beroende på var du befann dig. Men den förändringen var också djupare eftersom den förändrade samhället i grunden och sprången som gjordes under 1900-talet är en fortsättning på den industriella revolutionen.
Många jämför utvecklingen idag inom AI med den industriella revolutionen då tekniken än en gång förändrar samhället i grunden. Hur det kommer att bli är svårt att sia om men vårt samhälle 2050 ser nog väldigt annorlunda ut mot idag.
Om vi ändå ska tillåtas att gissa så kommer vi troligen att förlita oss mycket på AI. AI kommer vid det laget sköta hela världsekonomin. Vissa länder använder tekniken för att fatta politiska beslut och vara domare. AI kommer att lyckas bättre än människor med att fördela planetens resurser där de behövs mest. Tekniken leder till att vi jobbar mindre, mycket mindre eftersom AI kan räkna ut din maximala produktivitet för varje given dag. Det finns då ingen poäng att betala någon för 8h när du bara producerar under 4h.
Allt det förutsätter såklart att vi inte har bombat oss själva tillbaka till stenåldern.
Familjen Macahan. Också en stor snackis. Det var tider det. När man fick vänta en vecka till nästa avsnitt.
Det var inte "vad ska man se nu?" Och bläddra bland 13 miljarder serier.
Nu ska allt mjölkas. När jag växte upp så fanns det tre Star Wars-filmer. De var otroliga, sån känsla i dom.
Hur mycket Star Wars finns det nu? Filmer, serier, spel... *urk*
Star Wars betydde nåt. Nu är det bara en produkt i mängden, slit och släng. Urvattnat blask. (fast Mandalorian och Uslingarna gillar jag)
Du kan ju inte på allvar ena sekunden säga "Nu är det bara en produkt i mängden" sedan nämna 2 som är bra. Att det finns mycket av en produkt betyder inte det är dåligt. Det har allt att göra med kvalitéten i produkterna.
Sen att du njuter av att inte kunna titta på saker som du vill får stå till dig. Tablå-tv är enligt mig en styggelse och jag saknar verkligen inte att någon på SVT ska berätta för mig vad jag får titta på, och när.
I drank what?
Du kan ju inte på allvar ena sekunden säga "Nu är det bara en produkt i mängden" sedan nämna 2 som är bra. Att det finns mycket av en produkt betyder inte det är dåligt. Det har allt att göra med kvalitéten i produkterna.
Sen att du njuter av att inte kunna titta på saker som du vill får stå till dig. Tablå-tv är enligt mig en styggelse och jag saknar verkligen inte att någon på SVT ska berätta för mig vad jag får titta på, och när.
Tycker också det är bra att kunna kolla när man vill. Men det leder till stress. När man sett klart nåt så jagar man efter nästa. Ge mig mer. Nu. Måste ha mer. Jag blir aldrig mätt. Konsumera.
Förr så var man nöjd med det lilla. Med det man fick. Och det var bra så.
Tycker också det är bra att kunna kolla när man vill. Men det leder till stress. När man sett klart nåt så jagar man efter nästa. Ge mig mer. Nu. Måste ha mer. Jag blir aldrig mätt. Konsumera.
Du kan alltid testa sätta upp egna regler för dig själv och begränsa ditt mediaintag, även om det så klart ändå inte blir som förr.
Det leder bara till stress för att du tänker på det. Alltså, jag lever i samma tid som du, men jag är inte stressad över något av det här, eftersom jag mer eller mindre skiter i allt sådant.
Du kan fortfarande vara nöjd med det lilla...
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Känner igen det där, jag är likadan själv. Men serierna har de senaste åren blivit sämre och sämre och samtidigt har de blivit fler så jag har börjat tröttna.
Jag gissar att det kommer att visa sig att hela streamingkulturen med Netflix i toppen självdör så småningom. Folk tröttnar och gör något annat på kvällarna än glor på tv i 5 timmar. Men det kanske bara är jag som är mätt och uttråkad på nästan alla serier.
Det låter som du talar om dug själv, samtidigt som du försöker insinuera att "såhär är det". Du borde säga "för mig leder det till stress, etc, etc. Du talar bara för dig själv.
Personligen klarar jag mig utan att någon annan berättar för mig vad jag får och inte får titta på, och när. Jag är vuxen, jag klarar av det.
I drank what?
Det låter som du talar om dug själv, samtidigt som du försöker insinuera att "såhär är det". Du borde säga "för mig leder det till stress, etc, etc. Du talar bara för dig själv.
Personligen klarar jag mig utan att någon annan berättar för mig vad jag får och inte får titta på, och när. Jag är vuxen, jag klarar av det.
Ja, jag medger att jag är beroende. Beroende av internet och mobilen också. Tror jag talar för många.
Ja, jag medger att jag är beroende. Beroende av internet och mobilen också. Tror jag talar för många.
Då är det kanske där du ska börja, med beroendet, istället för att klaga på för stort utbud. För två TV-kanaler, text-tv och Dallas kommer aldrig tillbaka igen. Att få tillbaka 80-talet går inte, men du kan jobba med dig själv.
Best of luck! 💚
Jag förstår dig med att det känns som "för mycket av allt", jag kan också känna så ibland. Men det är som sagt vi som måste anpassa oss till världen och hitta ett sunt förhållningssätt till allt, världen kommer inte anpassa sig till oss.
Då är det kanske där du ska börja, med beroendet, istället för att klaga på för stort utbud. För två TV-kanaler, text-tv och Dallas kommer aldrig tillbaka igen.
Sant.
Jag får leva på minnena och nostalgin. Suck...
Sant.
Jag får leva på minnena och nostalgin. Suck...
Skrev lite mer efter du citerade mig. Men ja, förändringen behöver inte vara något dåligt. Justera dina förväntningar osv och du kommer säkert hitta många guldkorn även i den mer fragmenterade, moderna världen. För de finns, garanterat!
Jag tror du talar för dig själv.
I drank what?
Jag tror du talar för dig själv.
Ptja, problemet är ju åtminstone inte helt ovanligt.
Men visst kan man å andra sidan bara föra sin egen talan.
Också född på 70-talet. Mycket har ändrats senaste decenniet tycker jag men det mesta ändå till det bättre. Det mesta är mer lätt tillgängligt, billigare
att köpa in etc. Allt är inte bättre men vet i sjutton om jag skulle vilja åka tillbaka i tiden om jag kunde. Möjligen till slutet av 90-talet i så fall.
Ärligt talat nu, är det bara massa hyperbole eller är folk faktiskt på allvar när man säger att "alla spel/film idag är skräp" ??
Jag menar, man får så klart tycka som man vill... Men jag ser detta ganska ofta här på FZ...
Men som nån som själv varit med ett tag och definitivt själv har nostalgi för 80/90-talsgrejer så tycker jag samtidigt att det kommer hur mycket som helst bra underhållning även idag -- förmodligen mer än förr. Det släpps imho betydligt mer och bättre spel nu än det jag växte upp med på NES och Super NES, och med alla reor och grejer kan man bygga upp ett stort spelbibliotek för småpengar... Och, ärligt talat, det släpptes minst lika mycket kassa spel förr som idag. Jag tror inte heller på att spelskaparnas "passion" var starkare förr, däremot lyser ju individuella prestationer inte igenom lika starkt i storproduktioner numera då 100+ man jobbar på spelen istället för 5-10. Det är ju definitivt annorlunda, men indies fyller ju upp det tomrummet med mindre produktioner och gör det jäkla bra imho.
Antar att jag bara inte förstår, kanske ska man ta sig en funderare på om man inte är deprimerad eller att något annat är galet om man verkligen ser sin samtid i så negativt sken.
(förtydligande; säger verkligen INTE att alla som tycker det var bättre förr nödvändigtvis är deprimerade, det är bara en fundering)
Hah! Den där reklamen minns man ju. Good stuff
Spelen idag är inte skräp, tvärtom släpps det många bra spel o framförallt täcks det in många olika genres nuförtiden.
Film idag tycker jag dock har blivit skräp.
Såg precis om Sam Raimis första Spiderman. Den är lite töntig här och där, men jag kände mig ändå 100ggr mer investerad i den än The Amazing spiderman med Andrew Garfield eller Far from home med Tom Holland.