Chrono Trigger har nu sålt över 5 miljoner kopior
För att vara ett såpass hyllat och legendariskt spel låter inte 5M som så jättemycket, ändå. Men det är klart, spelindustrin var så mycket mindre på 90-talet och kan tänka mig att det är ett spel som många bara upplevt via emulering då det under en tid var rätt svårt eller dyrt att få tag i.
Det är ett fenomenalt spel. Grym story, fantastiska karaktärer och en otroligt bra plot twist! Musiken är också den mycket bra.
Mycket nostalgi här så klart, men den här låten ger mig minnen från när jag satt hemma hos en vän och spelade spelet en mörk, kall och regnig fredagkväll, så pass mycket att jag börjar gråta <3
Minns inte, släpptes spelet verkligen i PAL- regionen på snes?
Har för mig man fick köra import med adapter…🤔
Näe det släpptes inte i Europa förrän DS-versionen.
Har för mig man fick köra import med adapter…🤔
Min adapter pajade mitt SNES på nåt vänster när jag skulle spela Super Ghouls 'n Ghosts en dag. 😢
Säkert typ tioåriga jag som råkade göra nåt. Men jag fick den lagad på garanti iaf.
Otroligt intressant historia känner jag nu…varsågoda!
(Och förlåt!)
Min adapter pajade mitt SNES på nåt vänster när jag skulle spela Super Ghouls 'n Ghosts en dag. 😢
Säkert typ tioåriga jag som råkade göra nåt. Men jag fick den lagad på garanti iaf.
Otroligt intressant historia känner jag nu…varsågoda!
(Och förlåt!)
Var säkert Super GnG fel. Ett jävla helvetesspel!
"Writer and Fighter"
Mitt bästa minne med Chrono Trigger är när jag spelade igenom det en sommar på en liten handhållen retro konsol. Dingoo heter den om mitt minne har rätt. Satt ute på en altan och på njöt av det fina vädret och en klassiker i handen. Kan inte tänka mig ett bättre sätt att uppleva en klassiker som sådan.
Var säkert Super GnG fel. Ett jävla helvetesspel!

Det var inte bara ett helvete, det var tarmar och tumörer och annat äckel också! Jag kommer för alltid bära med mig ptsd från bana 4.
Jag fick någon emulator på skiva från en vän till familjen när jag var yngre. Chrono Trigger var ett av många spel på skivan. Utan tvekan det bästa jag hade spelat och det spelades om och om igen.
Tycker än idag att storyn håller högsta nivå. Behöver spela om spelet igen känner jag...
Halo kompis!
Jag har spelat och klarat DS-versionen. Tyvärr har aldrig spelet riktigt klickat med mig, vilket är konstigt då jag håller andra JRPG-spel oerhört högt. Final Fantasy Vi är ju ändå ett av mina absolut favoritspel.
Ändå förstår jag inte varför Square Enix sitter och snålar på releaser. Detta spel (och FFVI) är väl om något första kandidat för en 2.5 HD remaster.
Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.
Världens bästa spel i min bok. Har klarat det så många gånger att jag nästan skäms. När man spelar moderna pixel-rpg blir det uppenbart vilken otrolig koll de hade när de gjorde Chrono Trigger, för balans, stridssystem, intrig och frihet och manus är fortfarande ljusår bättre än allt modernt.
Näe det släpptes inte i Europa förrän DS-versionen.
Då mindes jag rätt ändå då, är väl ett av spelen till snes som ligger högt i pris på beg marknaden.
Lyckades aldrig besegra slutbossen hur länge man än försökte.
https://lparchive.org/Chrono-Trigger-(by-Mega64)/Update%2051/...
Kanske borde dölja bilden
| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 2 |
Underbart spel, och utan tveka ett av de bästa någonsin. Spelade det en del som liten påg men klarade det aldrig så jag tog och spelade igenom det på Steam Deck för några år sedan och har verkligen inte ångrat att jag gjorde det. Har även ett fint exemplar till SNES stående i prishyllan här hemma.
Kanske borde dölja bilden
Om du tänker på spoilers så skulle jag säga att det bör vara preskriberat efter 30 år
Lyckades aldrig besegra slutbossen hur länge man än försökte.
https://lparchive.org/Chrono-Trigger-(by-Mega64)/Update%2051/...
Kom så långt att jag fick yttre skalet förstört. Spela det på zsnes emulatorn fanns ju inte att få på nå annat sätt.
Snes har väl typ 2 av de bästa RPG genom tiderna
Underbart spel, och utan tveka ett av de bästa någonsin. Spelade det en del som liten påg men klarade det aldrig så jag tog och spelade igenom det på Steam Deck för några år sedan och har verkligen inte ångrat att jag gjorde det. Har även ett fint exemplar till SNES stående i prishyllan här hemma.
Om du tänker på spoilers så skulle jag säga att det bör vara preskriberat efter 30 år
Ja kanske det, tänkte spela det nästa vecka när man är barnledig 😊
| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 2 |
För att vara ett såpass hyllat och legendariskt spel låter inte 5M som så jättemycket, ändå. Men det är klart, spelindustrin var så mycket mindre på 90-talet och kan tänka mig att det är ett spel som många bara upplevt via emulering då det under en tid var rätt svårt eller dyrt att få tag i.
De har ju snålat en del med remasters av Chrono Trigger. Sen är det som du säger - spelindustrin var otroligt mycket mindre på den tiden. Det är rätt intressant att läsa igenom böcker om Bergsala och Nintendos historia här i Sverige, chockerande många spel som släpptes här som sålde runt 5 000 exemplar.
Just Chrono Trigger var enligt Wikipedia det 17:e mest sålda spelet på SNES med 2,5 miljoner exemplar sålda. https://sv.wikipedia.org/wiki/Super_Nintendo_Entertainment_Sy...
Och sedan chrono cross..... blev så besviken
Inte jag! Ett av de bästa soundtrack som har gjorts enligt mig, och en väldigt välkonstruerad värld, även om vissa spel spelmekaniska bitar kan ifrågasättas. Oavsett så ligger Chrono Cross fortfarande någonstans i toppen för egen del