Shogo: Mobile Armor Division

Medlem

Den stupade spelstudion Monolith Productions till ära installerade jag häromdagen Shogo: Mobile Armor Division på burken. Efter en del krånglande med inställningar och inofficiella tillägg för att få den gamla klassikern att fungera på min nuvarande spelmaskin kickar spelet till slut igång och introfilmen med sången "Negai" som möter mig tar mig genast tillbaka till svunna tider. Medan sångerskan Miho Nemoto sjunger inspirerade toner om kärlekens makt och hur allt är möjligt bara vi gör det tillsammans, fylls skärmen med blodiga krigsscener, strejfande robotar, skridskoåkande storögda mangafigurer och attans så många explosioner. Inkongruensen är total och jag är på högspänn att spela det här spelet igen.
Väl inne i menyn är det första jag såklart gör att ställa om kontrollerna till att gå fram och bak ska göras med "W" och "S", istället för piltangent upp och ned, liksom att strejfandet sköts med "A" och "D" medan jag lämnar knapparna för att vända sig till höger och vänster tomma - Jag är äntligen redo!

Shogo är ett FPS från 1998 med Monoliths då nybyggda Lithtech Engine. Det var ett spel som utvecklaren Craig Hubbard själv kallat för något av ett typexempel på där vild optimism och okontrollerad ambition ledde till ett spel som inte nådde i närheten av vad som var planerat - när släppdatum började närma sig visste teamet att de inte kunde göra spelet till något storslaget, så de fokuserade på att istället göra det kul - och det märks verkligen. Det finns många lösa trådar i storyn, ogenomtänkta moment i bandesignen och en lite för förutspående fiende-ai som börjar skjuta redan innan du gått runt ett hörn, men det finns också så mycket där, bitar som gjort att jag ändå minns spelet med så mycket kärlek att jag kom på tanken att spela det igen sisådär 25 år senare.

På den tiden bara gled man fram i spel

Förutom att man inte kan flyga känns spelet det närmaste man kan komma animeserien Robotech i form av ett FPS. Likt den serien bjuder Shogo på rymdskepp, ett romantisk triangeldrama och enorma transformerande robotar (Mobile Combat Armor eller MCA) som du får styra medan du tillintetgör allt fienden kan mobilisera mot dig, vare sig det är soldatförband, tankflottor eller andra MCA-robotar. Röstskådespeleriet är sådär b-filmaktigt som i dubbade anime-serier från 1900-talet och alla karaktärsporträtt är en blandning mellan storögda mangafigurer och ansiktslösa soldater/robotar. Ljudeffekterna är nästintill perfekta, så som hur ens MCA-Robot stampar fram på marken, energivapnens härligt syntiga pew-pew-ljud- eller den bastanta basklangen när man beväpnar sig med en raketkastare. Det är som lätena är tagna direkt från animén och det bidrar mycket till sätta dig in i robotförarkabinen.

Sanjuro har idolbilder på väggarna i samma hytt han träffar sin flickvän

Mangan är överallt

Du spelar som Sanjuro Makabe, en något uppstudsig pilot av ovan nämnda MCA-robotar som också råkar vara befäl i United Corporate Authority Security Force (UCASF) som är organisationen som styr och ställer i det här universumet. Han tar sina order från amiral Akkaraju och har under sin militära karriär lyckats dejta båda amiralens döttrar (han gick från dottern Kura till dottern Kathryn efter att den förstnämnda omkommit i en terroristattack). Kathryn är också kommunikationsofficer inom UCASF på det jättelika rymdskeppet Leviathan med dess megakanon som kretsar likt en Star Destroyer över ökenplaneten Cronos där spelet utspelar sig. Lisa Hayes från Robotech skulle nog känna igen ett och annat.

Dina order är att eliminera Gabriel, ledaren för planetens rebeller "The Fallen", och ta tillbaka kontrollen över den väsentliga mineralen Kato , en slags "Spice" (för alla er Dune-fans) som har alla möjliga nästan magiska användningsområden. Under dina äventyr på Cronos får du fajta dig igenom alltifrån tätbebyggda stadsmiljöer och snåriga polisstationer till enorma forskningscenter och relativt vidöppna öken- och snölandskap medan du sakta nystar upp vad som egentligen försiggår i konflikten mellan UCA och The Fallen.

Critical hits ger dig hälsa

Under spelets gång får du också regelbundet skifta mellan att styra MCA-roboten till att istället ge dig in i fajter i bara uniformen. Det tidigare spelläget är en bombastiskt och fulländad maktfantasi som låter dig krossa förhållandevis pyttesmå soldater och tankflottor som inte har en chans mot din förödande arsenal. Det enda som erbjuder en ordentlig utmaning i det läget är fiendens egna MCA-robotar, som pangar på med allt de har, inklusive vad som närmast verkar vara små atombomber för att sätta stopp på dig.

Hans doktor hade varnat honom om hans höga blodtryck.

Det andra läget, det utan roboten, är desto knepigare. Sanjuro tål inte mycket stryk alls, och fienderna är så skjutglada att de ofta börjar skjuta redan innan du kommit runt ett hörn vilket leder till snabba, blodiga dödsscener. Nyckeln i att komma någon vart alls är att ta det väldigt försiktigt runt hörnen och quick-sava som om det vore 1998 (ett nästan bortglömt spelmoment med nutidens autosparande och autohelande). I båda lägena har du en mängd kantiga polygonvapen att leka med (knapp 1-9) på tangentbordet. Nästan alla är ypperligt kraftfulla och roliga att använda, men vissa av de är ganska lätta att blanda ihop då de inte är avsevärt annorlunda från varandra. Det finns exempelvis 4 olika raketkastare som du kan utrusta dig med som MCA-roboten, men å andra sidan är det alltid trevligt att sprida så mycket förödelse det bara går i ett FPS, särskilt ett som handlar om massiva Mechs. Lyckligtvis är det aldrig heller ont om ammunition så du uppmuntras panga på så mycket det bara går.

Har alltid tyckt att ett avgörande vapen för hur ett FPS känns är dess Shotgun - här fungerar den riktigt bra

Spelets story urartar så småningom i ett avgörande val vilket leder till olika slutbanor att kämpa sig igenom, men där också det ena också verkar mycket mer naturlig än det andra. Det är här det börjar märkas att utvecklarna inte riktigt hann klart med allt de tänkt sig. Rymdskeppet Leviathan visas aldrig riktigt upp med någon etablerande scen och även när man är ombord på jätteskeppet är det lätt att missa att man faktiskt är i rymden annat än om man tittar ut genom fönstret på stjärnorna utanför. Det enda som framhäver skeppets storlek är att det har en tunnelbana inom sig och att man verkar vara på avdelning 58 utav vem vet hur många. Att man aldrig får utmana fiendernas MCA-robotar i luften eller i rymdstrider eller att man fritt kan hoppa ut och in i sin egen MCA känns som uppenbara missar. På samma sätt är det flera figurer som inte får det utrymme eller genomgång de förtjänar. En före detta barndomsvän till Sanjuro har anslutit sig till rebellerna, men när du möter honom är hela konfrontationen är snabbt överstökad, utan några större krussiduller. Det finns också en återkommande motståndare som utmanar dig under allt svårare omständigheter (i den sista striden har hon en MCA medan du springer runt utan), men spelet går aldrig in närmare vem hon är egentligen, bara att hon vill ta kål på dig. Att det är så krångligt att få igång spelet alls på moderna datorer kan såklart avskräcka, men jag postar lite tips efter betyget om någon är intresserad av att spela.

Trots alla skavanker hade jag väldigt kul med Shogo: Mobile Armor Division. Det får mig verkligen att återuppleva en svunnen spelera, i sin design, svårighetsgrad och hela söndagsmorgonsanimeestetiken.
Att spela Shogo idag får mig att inse hur mycket det la grunden till senare spel i företagets historia, så som No One Lives Forever och F.E.A.R. Det är en fascinerande resa att uppleva på nytt och det gör mig lite sorgsen att vi aldrig kommer att få se en uppföljare, även om just den här typen av anime-mecha-FPS kanske också gör sig som bäst i det sena 90-talet.

4
Mycket bra
+
FPS på det gamla goda sättet - med jätterobotar
+
Fantastiskt kraft i kanonerna och puffrorna
+
Den gulliga mangaestetiken
+
Musiken - särskilt i startmenyn
-
Fiender reagerar lite för snabbt för att det ska kännas rättvist ibland
-
Märks att spelet är ofärdigt på sina håll och kanter
Det här betyder betygen på FZ
  • Plattformar:GoG

• Release:1998-10-15

Så hur får du igång spelet? Så här gjorde jag - kan inte garantera att det fungerar på din dator.

1. Köp och installera spelet via GOG - installera det i C: eller din systemdisk och lägg det i till exempel C:/Games/Shogo - Mobile Armor Division (alltså inte i programfiles)
2. Tanka ner verktyget DgVodoo nyaste versionen och lägg den i C:/Games
3. Gå in i DgVoodoos MS mapp och välj x86 mappen, för över dessa dll-filer i Shogos mapp, dvs C:/Games/Shogo - Mobile Armor Division
4. Starta dgVoodooCpl.exe i dgvoodoo mappen och lägg till shogomappen som en folder.
5. I general tab ställ in följande
Output API - Direct3d 11 (feature level 10.1)
Adapters to use enable - ditt grafikkort
Full Screen output - default
Appearance - Full Screen - scaling mode stretched
Stäng av progressive scanline order och enumerate refresh rates
i Misc - ha på keep window aspect ratio och capture mouse, låt center app window stå tom
6. I DirectX-fliken sätt video card som dgvoodoo virtual 3D accelerated card - vram 128mb
Texturing - sätt filtering på Force Bilenear
Mid mapping lite osäker men har satt på App Driven - resolution håller jag på 1280x720
Antialiasing på 2x
på Misc har jag Force Vsync och Apply Phong på - resten avstängda
7. I Shogo-mappen ställer jag in både shogo.exe och client.exe att de ska köras i windows xp.servicepack 3.
8. Jag startar Shogo.exe - går in i display och ställer in den på 1280x720
9. Starta spelet som administrator - inne i menyn, navigera med piltangenter - gå in i controls och ställ in hur du ska gå
10. Gå sen in i musmenyn och ställ in att musknapp 1 ska "fire"
11. Starta ett nytt spel och kom ihåg att spara hela tiden

FZ i mitt gamerhjärta

Tack för en fin sida FZ! (blev inspirerad av @TheBoosings fina grävbild från A game about digging a hole men det var svårt att göra ett hjärta här.)

Medlem

Skoj läsning! älskade Shogun när det begav sig! Snyggt försök till ett hjärta FZ också haha!

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Skoj läsning! älskade Shogun när det begav sig! Snyggt försök till ett hjärta FZ också haha!

Tack! Det kanske blir ett tema på sidans medlemsrecensioner?

Medlem

Är det Captain Claw jag ser?

Medlem

Mycket möjligt. Man använder den för att locka fram en katt som gömt sig i väggen

Skribent

Fantastiskt spel och jag minns att eldstriderna till fots var bra känsla i. Men buggit var det också, var ju någon game breaking bugg senare i spelet där man fick göra ett val och det gick bara ta ett av dem. För om du tog det andra så kunde du inte komma vidare senare för en NPC vägrade prata med dig.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fantastiskt spel och jag minns att eldstriderna till fots var bra känsla i. Men buggit var det också, var ju någon game breaking bugg senare i spelet där man fick göra ett val och det gick bara ta ett av dem. För om du tog det andra så kunde du inte komma vidare senare för en NPC vägrade prata med dig.

Hmmm.. jag tror inte den är kvar. Fick båda sluten att fungera! Men det ena känns lite märkligt rent storymässigt tyckte jag iaf. (Jag har kört om två gånger redan!)

Medlem

Kul, var lite för min tid det där, var kanske 3 när det kom, men spelet ser riktigt skönt ut! Gillar verkligen stilen, och att sen en NPC flyta fram sådär har en viss charm.

Ser att du också har kämpat med DgVodoo…
Är ett riktigt åbäke. Bäst av allt är att det finns så få vettiga instruktioner för hur allt fungerar. Så det är fint av dig att skriva ner stegen du tog för att få det att fungera! Hur många timmar tror du att du la ner på att få spelet spelbart?

Medlem

@Atilaa tack för att du läste

Det fångar känslan perfekt. Tror första gången jag såg sån skridskoåkning var i introt till Sailor Moon.

Böket med att få det att fungera tog väl nån timme. Hittat det mesta på nätet, lagt till några småsaker i guiden.
Med metoden jag postade kanske det tar några extra minuter mer än om det bara startade av sig självt.
Var lite förvånad att det inte gick direkt på gog. Trodde det var lite av deras affärsidé

Medlem

Har för mig att detta var skitroligt och jag minns det med värm…vänta nu.

”spela det igen sisådär 25 år senare” ?

Men vad fan är det du säger jag spelade ju det igår känns det som?

signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Fantastiskt att se att det finns fler här inne som gillar spelet!

SHOGO och Pokémon var min inkörsport till japansk media såsom manga och anime, även om SHOGO var amerikanskt.

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Har för mig att detta var skitroligt och jag minns det med värm…vänta nu.

”spela det igen sisådär 25 år senare” ?

Men vad fan är det du säger jag spelade ju det igår känns det som?

Jag vet! Vad är det som händer? Varför har jag skägg att raka och räkningar att betala helt plötsligt?

Skämt åsido kände jag igen mig mycket från då. Muskelminnet sitter i. Ganska så rätt fram spel

Medlem

Det var ett fint spelår 1998, kom många guldkorn då inklusive detta.

Skribent
Skrivet av AdamMK:

Hmmm.. jag tror inte den är kvar. Fick båda sluten att fungera! Men det ena känns lite märkligt rent storymässigt tyckte jag iaf. (Jag har kört om två gånger redan!)

Tror deras spelmotor Lithtech var buggig och rätt svårdriven också där i början. Minns första NOLF också hade problem. Men under åren blev motorn riktigt bra och jag tror väl det är samma motor som sen kör F.E.A.R långt senare.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tack för kul läsning! Detta spelade jag mycket från demo-skiva 98, sedan köpte jag spelet i fullversion på tradera för ett par månader sedan. Det är fortfarande bra men riktigt svårt emellanåt, knepigt att få det att fungera optimalt på moderna system.
Kanske ska göra i ordning gamla p4-datorn med xp på

Två andra fps som kom samma år var SIn och Blood 2, båda unika på sitt sätt, men osar 90-tal. Inga mästerverk men underhållande. Blood 2 var som en b-skräckis och Sin var som en slapstick-humor fps som gick lite i Duke nukem fotspår.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av magma:

Tack för kul läsning! Detta spelade jag mycket från demo-skiva 98, sedan köpte jag spelet i fullversion på tradera för ett par månader sedan. Det är fortfarande bra men riktigt svårt emellanåt, knepigt att få det att fungera optimalt på moderna system.
Kanske ska göra i ordning gamla p4-datorn med xp på

Två andra fps som kom samma år var SIn och Blood 2, båda unika på sitt sätt, men osar 90-tal. Inga mästerverk men underhållande. Blood 2 var som en b-skräckis och Sin var som en slapstick-humor fps som gick lite i Duke nukem fotspår.

Pröva guiden jag skrev ovan om den funkar för dig!
Blood2 är väldigt likt samma engine särskilt med snabbskjutande fiender, men altid tyckt ettan är överlägsen

Medlem

Tack för en fin recension och nostalgiska minnen! Älskade SHOGO när det kom, kommer inte ihåg att storyn var tunn, men å andra sidan sett kanske det räckte med pang-pang, mechs och japan för att tillfredsställa mitt trettonåriga jag 😁

Medlem
Skrivet av Renfis:

Tack för en fin recension och nostalgiska minnen! Älskade SHOGO när det kom, kommer inte ihåg att storyn var tunn, men å andra sidan sett kanske det räckte med pang-pang, mechs och japan för att tillfredsställa mitt trettonåriga jag 😁

Tack för att du läste!

Tunn kanske inte är rätt ord. Mer ofärdig.
Finns flera element som kunde ha fått mer exponering. Jag fattade typ inte alls att man var på ett rymdskepp i början när jag spelade för länge sen till exempel.
Och den där tjejen som attackerar med sin robot om och om igen, vem är hon liksom?
Hade gärna sett kanonen på rymdskeppet in action, då den känns väldigt snarlik den på SDF-1 i Robotech.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Pröva guiden jag skrev ovan om den funkar för dig!
Blood2 är väldigt likt samma engine särskilt med snabbskjutande fiender, men altid tyckt ettan är överlägsen

Det blev bättre men kraschar på vissa banor. Tröttnade och installerade på gamla xp-maskinen, fungerar utmärkt

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Voodoo! Tack för nostalgitrippen 😆

Medlem

Najs throwback! Hade helt glömt bort detta! Minns det var en riktig favorit

Medlem

Blir glad av att se så mycket kärlek till Shogo. Älskade det när det begav sig. Som Robotech / Macross-fan så var det ett fantastiskt spel för min del!

Medlem
Skrivet av magma:

Det blev bättre men kraschar på vissa banor. Tröttnade och installerade på gamla xp-maskinen, fungerar utmärkt

Åh fan, när jag väl fick det att fungera gick det bra sen!

Skrivet av Billyballong:

Voodoo! Tack för nostalgitrippen 😆

Hehe. Det var inte igår inte.

Skrivet av lyrael:

Najs throwback! Hade helt glömt bort detta! Minns det var en riktig favorit

Jag påmindes nu när Monolith tog slut.
Kul att det fortfarande var så härligt gameplay än idag!

Skrivet av crazyrobban:

Blir glad av att se så mycket kärlek till Shogo. Älskade det när det begav sig. Som Robotech / Macross-fan så var det ett fantastiskt spel för min del!

Ja Robotech-influensen är väldigt tydlig. Det enda som saknas är att få slåss i luften och rymnden lite!

Medlem

Jäklar vilka minnen. Härligt spel med mäktig musik

Medlem

Minns detta spel som en riktig positiv upplevelse. Som fan av Robotech var detta som klippt och skuret för en.
Tack för välskriven recension och nostalgitrippen!

Medlem
Skrivet av theailer:

Jäklar vilka minnen. Härligt spel med mäktig musik

Musiken rockar! Älskar musiken i startmenyn : D

Skrivet av Youjimbo:

Minns detta spel som en riktig positiv upplevelse. Som fan av Robotech var detta som klippt och skuret för en.
Tack för välskriven recension och nostalgitrippen!

Jag hade bara 2 VHS av Robotech - eller min kompis hade. Så det blev ett glapp i storyn. Senare såg jag hela första sessången, men har missat de övriga två. Är de sevärda? Är lite nyfiken på vad som händer med Rick och Lisa : )

Medlem

Har kvar min bigbox av denna fantastiska klassiker. Det var riktigt kul!

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Rolig läsning. Gud va drag och min mellersta bror nördade sönder demot på den tiden, sen så köpte föräldrarna spelet åt min bror, genast satte vi oss vid varsin dator och körde local multiplayer mot varandra. Sjukt jävla kul spel när man var yngre och absolut en av favoriterna.

Medlem

Aldrig spelat Shogo, men då det var ett av de där spelen som även släpptes till Amiga i ett i sammanhanget väldigt sent skede så blev det väldigt omtalat i dessa kretsar.

Medlem

Yes, i egen hög person! Samma utvecklare.

12
Skriv svar