Half-Life 2 RTX ser läckert ut i ny trailer

Medlem

Ungefär samma skillnad som i Quake 3Dfx glide/opengl vs Software. Men då var man ju helt blown away.

Beror nog var man är vad vid. Håller nog ändå med de flesta om att atmosfären går lite förlorad.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det är inte nvidia som gör det här, det är en modd av några privatpersoner... Däremot använder de sig av nvidia-verktyg för att göra modden.

Trailern är postad på nVidias officiella Youtube-kanal som ren marknadsföring för deras "RTX", då har de också ett "visst" ansvar för innehållet.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Allt nytt är per automatik absolut inte bättre. Men i detta fallet förstår jag inte allt gnäll. Vadå "atmosfären" förstörs? Det ser ju bättre ut, simple as that

Därför att detta är som du ser en skräckfilm med alla lampor på i 60W i hela hemmet och med max hdr på tvn. Blir en annan feeling så klart.
Att de tror att en träbit är skarpare gör allt bättre och att man kan be mormor med gråstarr se alla objekt är vad man tror skapar inlevelse och håller helt enkelt inte med.
Att folk har åsikter och klassa alla med det som gnällspikar är inte rättvist. Då bör man kanske inte vara på forum.

Medlem

Kommer ihåg jag testa Quake 2 RTX när det kom ut. Snyggt ja, men efter halva spelet så krascha det varpå jag stängde av RTX och när jag märkte hur mycket som gått förlorat i FPS så satte jag aldrig igång RTX igen.

Medlem

Kanonsnyggt. Har älskat bloom ända sedan Oblivion (2006).

signatur

Memento Mori

Medlem

Snyggare? javisst. Bättre känsla? absolut inte. Tackar vänligt men bestämt nej till detta. Känsla är viktigare än grafiskt lullull för egen del.
Men de får kämpa på, och kanske får de till det framöver.

Medlem

Mycket mer nyfiken på att prova VR mode för spelet

Prestandaförlusten är ju det som gör en mer skeptiskt framför allt

Medlem

Tycker det ser grymt ut och att folk är onödigt dramatiska

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/QHRS0TO89UI

Eller så är det så enkelt att folk bara tycker olika? ¯\_(ツ)_/¯

Jag tycker fortfarande den äldre builden ser mer stämningsfull ut, och att spelet faktiskt inte upplevs bättre med mer grafiskt godis. Är vissa förändringar snygga? Ja. Tillför de något nämnvärt i det här fallet? I mina ögon, nej.

Älskar för övrigt vissa detaljer i DFs video, så som hur fascinerade de är av elden vid 1:01:40 i videon... alltså... va? Missar jag något? Det ser inte särskilt realistiskt ut (jag vet mycket väl hur eld i mörker ser ut), och beter sig inte särskilt realistiskt vad gäller saker som rök eller spridning/avmattning av eldkärnan. Om det är vad som krävs för att bli imponerad av eld i spel anno 2025 så har jag lite svårt att ta dem seriöst. Samma sak gäller när pansarskottet/"raketgeväret" avfyras, eldeffekterna som kommer från själva raketen ser ju helt bisarra ut.

Visst kan man kontra med att, "men tänk vilken förbättring det är mot original-HL2!" - fast... behövdes verkligen den "förbättringen" då? Blir det verkligen "bättre"?

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Eller så är det så enkelt att folk bara tycker olika? ¯\_(ツ)_/¯

Jag tycker fortfarande den äldre builden ser mer stämningsfull ut, och att spelet faktiskt inte upplevs bättre med mer grafiskt godis. Är vissa förändringar snygga? Ja. Tillför de något nämnvärt i det här fallet? I mina ögon, nej.

Älskar för övrigt vissa detaljer i DFs video, så som hur fascinerade de är av elden vid 1:01:40 i videon... alltså... va? Missar jag något? Det ser inte särskilt realistiskt ut (jag vet mycket väl hur eld i mörker ser ut), och beter sig inte särskilt realistiskt vad gäller saker som rök eller spridning/avmattning av eldkärnan. Om det är vad som krävs för att bli imponerad av eld i spel anno 2025 så har jag lite svårt att ta dem seriöst. Samma sak gäller när pansarskottet/"raketgeväret" avfyras, eldeffekterna som kommer från själva raketen ser ju helt bisarra ut.

Visst kan man kontra med att, "men tänk vilken förbättring det är mot original-HL2!" - fast... behövdes verkligen den "förbättringen" då? Blir det verkligen "bättre"?

Ja, människor tycker olika och jag tycker de är dramatiska om det

Grundspelet i sig är ju ett mästerverk och detta är ju inte på något sätt ett försök att sudda ut originalet och tvinga på någon någonting de inte vill ha. Det är heller inte ett försök att förbättra spelet utan att ge ett äldre spel nytt liv för de som vill ha en anledning att spela om det och samtidigt få se det i nytt ljus (pun intended) Det är okej att vara helt ointresserad av det och tycka det ser dåligt ut, men internet kan bli lite hive mind-igt där det bestäms hur en ska tycka och tänka och sen ska "alla" gå på den linjen som en arg mobb och mosa alla oliktänkande som då automatiskt har fel. Men det är ju inte allvarligare än som du säger, vi tycker olika. Du ogillar elden men jag blev nästan lika positivt överraskad som DF-vloggarna blev och tänker att det är någonting som ryktas vara en stor del av HL3 när det släpps... hur eld fungerar och beter sig. Så det blir en smaskig förhandstitt på vad som kan vänta och det gör i alla fall mig upprymd. Helt okej om du inte kunde bry dig mindre eller avskyr resultatet

Som sagt, ingen i världen har sagt att detta gör spelet bättre eller att det är anledningen till att det släppts är att göra det "bättre". Det är ju ytliga pålägg som ger det ny glans bara, inte tänkt att förändra saker i grunden. På stillbilder kan jag hålla med om att det ser väl upplyst ut men i rörliga bilder tycker jag inte det upplevs lika illa. Så jag är inte så skeptiskt mot detta som många andra. Tvärtom ser jag fram emot att kunna spela om det med detta tillägg. För er som inte vill det är det bara att inte skaffa det.

Medlem
Skrivet av B3RRY:

Det här på en oled skärm i HDR. Att titta på elden kommer göra att det kittlas sådär skumt i skallen.

Ja eld och natt är trevligt i hdr minns första gången jag körde horizon på min oled skärm. Synd bara att spelet i övrigt inte passade mig men fint var det.

Medlem

Fy fan va fult det blev med RTX. Varför behöver de lägga på det gula ljuset och förstöra hela känslan? Kan de inte koppla på RTX utan att sabba miljön helt? Jättekonstigt.

Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Mycket mer nyfiken på att prova VR mode för spelet

Prestandaförlusten är ju det som gör en mer skeptiskt framför allt

Gör det, riktigt bra. Bättre än original HL2.
Är bla delar av samma mod team som gör denna RTX mode som gjorde VR mode.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, människor tycker olika och jag tycker de är dramatiska om det

Grundspelet i sig är ju ett mästerverk och detta är ju inte på något sätt ett försök att sudda ut originalet och tvinga på någon någonting de inte vill ha. Det är heller inte ett försök att förbättra spelet utan att ge ett äldre spel nytt liv för de som vill ha en anledning att spela om det och samtidigt få se det i nytt ljus (pun intended) Det är okej att vara helt ointresserad av det och tycka det ser dåligt ut, men internet kan bli lite hive mind-igt där det bestäms hur en ska tycka och tänka och sen ska "alla" gå på den linjen som en arg mobb och mosa alla oliktänkande som då automatiskt har fel. Men det är ju inte allvarligare än som du säger, vi tycker olika. Du ogillar elden men jag blev nästan lika positivt överraskad som DF-vloggarna blev och tänker att det är någonting som ryktas vara en stor del av HL3 när det släpps... hur eld fungerar och beter sig. Så det blir en smaskig förhandstitt på vad som kan vänta och det gör i alla fall mig upprymd. Helt okej om du inte kunde bry dig mindre eller avskyr resultatet

Som sagt, ingen i världen har sagt att detta gör spelet bättre eller att det är anledningen till att det släppts är att göra det "bättre". Det är ju ytliga pålägg som ger det ny glans bara, inte tänkt att förändra saker i grunden. På stillbilder kan jag hålla med om att det ser väl upplyst ut men i rörliga bilder tycker jag inte det upplevs lika illa. Så jag är inte så skeptiskt mot detta som många andra. Tvärtom ser jag fram emot att kunna spela om det med detta tillägg. För er som inte vill det är det bara att inte skaffa det.

Fast man måste väl få uttrycka sig på ett forum, i alla riktningar. Utan att man ska bli inkastad i någon grupp.
Vad är annars meningen med friheten att skriva?

Medlem
Skrivet av Therant:

Fast man måste väl få uttrycka sig på ett forum, i alla riktningar. Utan att man ska bli inkastad i någon grupp.
Vad är annars meningen med friheten att skriva?

Ja, det står alla fritt att tycka vad de vill och uttrycka det. Liksom det står mig fritt att göra detsamma. Att någon inte håller med dig betyder inte att din rätt tas ifrån dig.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, det står alla fritt att tycka vad de vill och uttrycka det. Liksom det står mig fritt att göra detsamma. Att någon inte håller med dig betyder inte att din rätt tas ifrån dig.

Vad bra, då är vi överens👍

Medlem
Skrivet av Therant:

Vad bra, då är vi överens👍

Yep, finemang!

Ser tekniskt bättre ut men jag tycker de slarvat på många ställen så att själva stilen och känslan från originalet har gått förlorat.

DF,s video var riktigt bra där man ser två skärmar samtidigt från originalet och RTX så man verkligen kan jämföra.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Tittade på DF's video och mycket av modellarbetet och skuggtekniken är absolut imponerande i RTX, men jag tycker också väldigt mycket av atmosfären går förlorad, då de verkar ha vridit upp ljussättningen till 11 och ändrat på färgtonen.
Intressant att dom jämförde original-2004-releasen av spelet.

Precis som med den nyligen släppta GTA-RTX versionen, så tycker jag att den gamla ljussättningen är mer iögonfallande och passar bättre överlag än RTX.

Hade dom inte gått bananas med överdrivna ljuset så hade det nog sett riktigt bra ut, men nu är det bara störande.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det är ju sinnessjukt snyggt.

Grafik behöver inte bli bättre än vi har idag. Med konsoler kanske det vore najs med en ny, ännu vassare generation, men på PC har vi redan idag nått evolutionens kulmen.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det är ju sinnessjukt snyggt.

Grafik behöver inte bli bättre än vi har idag. Med konsoler kanske det vore najs med en ny, ännu vassare generation, men på PC har vi redan idag nått evolutionens kulmen.

Så sa nog vissa redan 1996, 2005 etc.... Men jo, vi börjar närma oss fotorealism och fokus kommer nog skifta från grafik till manus och vad vi kan gestalta i tv-spel och använda all teknik till. Det känns som vi är i spelens ungdom fortfarande på så sätt.

Skrivet av Gertzy:

Så sa nog vissa redan 1996, 2005 etc.... Men jo, vi börjar närma oss fotorealism och fokus kommer nog skifta från grafik till manus och vad vi kan gestalta i tv-spel och använda all teknik till. Det känns som vi är i spelens ungdom fortfarande på så sätt.

Jag hoppas fysik får ett uppsving igen! Var ju skitkul tidigt 2000 med allt physx och fan och hans moster.

Men animationer skulle generellt också behövt en revolution, framförallt just hur NPCer rör sig på ett mer ”fysiskt” och naturtroget sätt än det här (no pun intended) animerade sättet.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Jag hoppas fysik får ett uppsving igen! Var ju skitkul tidigt 2000 med allt physx och fan och hans moster.

Men animationer skulle generellt också behövt en revolution, framförallt just hur NPCer rör sig på ett mer ”fysiskt” och naturtroget sätt än det här (no pun intended) animerade sättet.

Ja, det är lite förunderligt att mer inte hänt på den fronten. Det experimenterades med, redan på 90-talet, med Dreamworks Interactive's Trespasser. Alla dinosauriernas rörelser i det spelet var fysiskt beräknade, vilket var ganska häftigt då man kunde få dem att snubbla och ramla omkull om man slängde tunnor och lådor framför fötterna på dem.

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Ja, fysiken var ju väldigt viktig vid t.ex. Half-Life 2 och HL3 ryktas ju göra samma sak för väder och element (elds fysik t.ex.) så det är nog också ett område som kommer finslipas och utvecklas framöver.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha, jag själv sa så tidigt 1997 efter att ha just köpt ett 3dfx-grafikkort och tappat hakan för hur Quake såg ut med hårdvaruacceleration.

"Det behöver inte bli snyggare än så här!"

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Haha, jag själv sa så tidigt 1997 efter att ha just köpt ett 3dfx-grafikkort och tappat hakan för hur Quake såg ut med hårdvaruacceleration.

"Det behöver inte bli snyggare än så här!"

Haha! Mitt moment var nog 2001 eller så när jag spelade Gamecube. Ändå har vi kommit långt sedan dess

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag tycker att det är snyggt att de fixat alla detaljer.
Jag tittade på när Digital foundery spelade.
Men om spelet har 80ms input lag på 60fps så blir det ju ospelbart. Jag vill ha 0ms inputlag och minst 120fps.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

herregud 82 jävla gb

"Not mine Half-Life. . . ", nej ser inget vidare ut. Översvämmat med färger som drar ned på hela atmosfären.

signatur
12
Skriv svar