Melodifestivalen 2025 final

Medlem

Vet inte riktigt.

KAj låten påminde om nån kommunistisk kampsång, fick lite Sovjet-vibbar.

Måns låten var väldigt proffsig, till den grad att den blev tråkig.

Dracula låten hade bra vers men mesig refräng.

Scarlett bjud på en spektakulär show, men kanske föll på att de upprepade refrängen 51 elva gånger.

De andra bidragen minns jag inte.

It's not a lake, it's an ocean

Är glad så länge jag lyckas hålla barnen borta från eländet.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Danster:

Fattar inte synen på att musik och humor skulle stå i något slags motsatsförhållande, när de tvärtom väldigt ofta hör samman.

Kolla bara på "Love love, peace peace". Alla är rörande eniga om att det borde vara ESC:s "nationalsång". Eller personer som Trey Parker och Bo Burnham som är både komiska och musikaliska genier.

Nu lirar såklart inte KAJ i samma liga med just den här låten, men kollar man på deras tidigare alster så är det inte en helt orättvis jämförelse att kalla dem "Österbottens Lonely Island".

Humor i musik kan funka, jag gillar Frank Zappa, Danko Jones, Prince. Eric Gadd är kul på svenska, mycket snuskigare.
Har svårt för buskis dock, men många gillar sånt och jag tror absolut att bastulåten kommer funka bra därnere.

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Humor är väldigt avväpnande, i den kontexten. Det får även många av de som tycks ty sig till proffsigheten att framstå som bittra när de känner att all tid och energi de lagt på att framstå som just proffsiga inte räcker till. Men det gör det också uppenbart att de blivit blinda för den faktiska kvalitén som ligger bakom ett nummer som Kajs.

Instämmer. Numret är av hög kvalitet. Som ESC-youtubers kommenterat: They're not taking a piss. De underhåller med en bra låt, utan att för den sakens skull bli flamsiga, som om de sa "Kolla på oss, vi är SKITroliga! Men SKRATTA då!", som känslan med Finlands Windows95-man i fjol, eller när Norge nåt år dessförinnan skickade en duo i vargmasker i en sång om bananer. Det var så uppenbart att de strävade efter att bli virala.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Humor i musik kan funka, jag gillar Frank Zappa, Danko Jones, Prince. Eric Gadd är kul på svenska, mycket snuskigare.
Har svårt för buskis dock, men många gillar sånt och jag tror absolut att bastulåten kommer funka bra därnere.

Well, det ÄR trots allt Eurovision. Det är ju inte så att världens främsta låtskrivare vill befatta sig med ESC ens med tång. Då är humor svårt att få till utan att det blir buskis. Är Bara bada bastu en bra låt? Ja. Är den lika bra utan numret? Nej.

Svårt också att uttala sig om KAJ varit lika framgångsrika om de inte kontrasterats mot Måns, eller om övriga startfältet varit starkare, men det var ändå befriande att se dem, buskis eller ej.

Medlem

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/a/Oo2...

”Att man inte tycker om en låt är inget konstigt, men att det alltid är mer okej att spotta åt en låt för att det bygger på humor och glädje i stället för att tillhöra de ’seriösa’ känns för mig obegripligt och respektlöst”, skriver hon i ett inlägg på Instagram.
Hon lyfter även att KAJ gått in i tävlingen med en ödmjuk inställning och bemött sina motståndare med respekt.

”Hela numret är precis lika proffsigt genomtänkt som alla de andras. De har repeterat danssteg och ansträngt sig väldigt mycket för hur deras nummer ska se ut”, skriver hon och fortsätter:

”Ändå är det tydligen okej för några att vräka ur sig saker som underförstått säger att KAJ inte tillhör ’finrummet’”.

Medlem

KAJ hade kunnat sjunga en generisk popsång alldeles utmärkt också.
Men de valde att underhålla publiken istället.

Mera glädje till folket, nåja!

Medlem

Roligt att höra att svenska folket gillar det vinnande bidraget. Man kan ju i vart fall slå fast att sånginslaget i bastulåten knappast lär närma sig sångare som Tommy Körberg, Ola salo, Freddie Mercury, David Bowie eller Elvis Presley. Snarare kanske bastulåten kan börja konkurera med rysslands bidrag för några år sedan där några medelålders "mamushka" stod på scen och tvättade kläder som de gjorde innan WW1.

Medlem

Tvätta är nåt som de flesta gör. En gammal tradition. Basta är också en gammal tradition.

Låt oss alla basta.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Ungefär 3 miljoner tittare så ja. Mest sedda varje år tillsammans med Kalle Anka på julafton.

För mig betyder det att detta är något som bör undvikas till 110%. Precis som nyheterna och resten av marksänd smörja.
Skulle inte titta på detta ens under pistolhot.

Jag är inte arg men besviken. Trodde bättre om folk.

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

För mig betyder det att detta är något som bör undvikas till 110%. Precis som nyheterna och resten av marksänd smörja.

Du låter rätt arg. Jag kan hålla med om att drama och nöjesprogram kanske inte är svt’s paradnummer men nyheterna tycker jag håller hög klass. Inte BBC’s spann men helt klart godkänt.

Medlem

Jag har börjat skriva på ett bidrag jag tänkte skicka in om det blir klart. Jag tänker mig en glad och svängig låt som alla kan sjunga och nöffa med i. På scen är de utklädda till roliga grisar.

Nöffe var en liten gris, han bodde i Paris
Nöff nöff nöff nöff nöff nöff oink
Oink oink oink oink nöff

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag har börjat skriva på ett bidrag jag tänkte skicka in om det blir klart. Jag tänker mig en glad och svängig låt som alla kan sjunga och nöffa med i. På scen är de utklädda till roliga grisar.

Nöffe var en liten gris, han bodde i Paris
Nöff nöff nöff nöff nöff nöff oink
Oink oink oink oink nöff

Hahaha, du klagar på att KAJ är buskis, men kan inte uppbringa mer "satir" än sådär? är du Marcus Larssons bror, månne? Ni är ungefär lika glesbygdsvassa.

Medlem
Skrivet av Danster:

Hahaha, du klagar på att KAJ är buskis, men kan inte uppbringa mer "satir" än sådär? är du Marcus Larssons bror, månne? Ni är ungefär lika glesbygdsvassa.

Det kommer vara svårt att sitta still, men texten måste jag jobba på. De satte ribban högt.

Bara bada bastu, bara bada bastu
Bara bada, bara bada, bara bada bastu
Bara bada, bara bada, bara bada bastu (Ei saa peittää)

Börjat fila på ett till bidrag. Här tänkte jag mig nån slags country/eurodisco. De härmar de olika djuren på bondgården. Blir roligt för publiken också att sjunga/nöffa/kvacka med i.

Janne hade en bonnagård, och en gammal grön Rekård
Gnägg gnägg gnägg gnägg mu mu mu
Kvack kvack kvack kvack kuckeliku

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Så du tittar inte på något för att många tittar på det?

Och du tittar inte på nyheterna för att många tittar på det?

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Tror inte för en sekund att Kaj vann för att det var trams, flams och spex. Tror att Kaj vann (med minimal marginal, skall sägas) för att det var en låt ihopsnickrad av några gediget musikaliska individer som tryckte på helt rätt knappar.

Menar, snarare ”Oj, det här var ju riktigt bra TROTS att det var trams, flams och spex!” än ”Trams, flams och spex! Va kul, det måste vi skicka!”.

Nu menar jag inte att Kaj spelar i samma liga som Sparks, men Sparks är onekligen kungar på fronten att blanda in humor, satir och ironi i sina alster utan att för en sekund tumma på den musikaliska kvalitén. Det är också anledningen till att de hållit sig relevanta sedan 60-talet.

https://youtu.be/UTAxPhxADo0?si=JeXte1A8hahC7HMN

Håller med. Finns väldigt många komiska låtar som kan mäta sig med "seriös" musik.
Det här är den senaste låten som har fastnat på hjärnan 😅

signatur

PSN: OAKTHYR

123
Skriv svar