Melodifestivalen 2025 final
Äntligen rätt låt som vann. Men jag måste säga att årets bidrag höll en riktigt hög nivå, det var få skräplåtar.
Programledarna får också 5/5 , de bästa någonsin tror jag. Den duon får gärna göra fler tv-program ihop.
Enda finalbidraget jag inte gillade var Dolly Style. Oavsett vem av de andra som hade vunnit så hade jag varit glad.
Men extra skoj med Kaj. Ska bli riktigt kul hur de presterar i Eurovision!
Äntligen rätt låt som vann. Men jag måste säga att årets bidrag höll en riktigt hög nivå, det var få skräplåtar.
Programledarna får också 5/5 , de bästa någonsin tror jag. Den duon får gärna göra fler tv-program ihop.
Jisses, jag är verkligen helt ute med mello, jag tyckte detta var det absolut sämsta året som jag kan minnas.
Gillade inte någon låt som gick vidare och tyckte programledarna var riktigt tråkiga att titta på.
Nu gillar jag inte mello så kanske inte så konstigt! Men min fru som gillar mello tyckte detsamma även om hon tyckte Kaj var ok och några andra låtar så tyckte hon att dom flesta var riktigt tråkiga i år.
Har inte sett en sekund av Mellon men måste ändå säga att jag approvar helhjärtat att vi skickar nån slags bisarr bastulåt ut i Europa! Har bara hört den på avvägar då barnen spelar den, men den är ändå catchy som attans.
Blir ännu bättre när man ser den.
Jisses, jag är verkligen helt ute med mello, jag tyckte detta var det absolut sämsta året som jag kan minnas.
Gillade inte någon låt som gick vidare och tyckte programledarna var riktigt tråkiga att titta på.
Nu gillar jag inte mello så kanske inte så konstigt! Men min fru som gillar mello tyckte detsamma även om hon tyckte Kaj var ok och några andra låtar så tyckte hon att dom flesta var riktigt tråkiga i år.
Tyckte detta var den bästa finalen på länge, väldigt många bra låtar. Gillar de flesta mellanakter med.
Stört mig som fan på dem. Allt anspelar på sex och bögigheter. När 99% av de som tittar är barn är det inte speciellt proffsig produktion.
1# FZ Troll
Härligt att Sverige står för det lättsamma bidraget på eget språk i år, hoppas de tar sig förbi semifinalerna nu.
Skulle vara jävligt konstigt om de inte gjorde det. Bästa låten vi någonsin skickat.
Stört mig som fan på dem. Allt anspelar på sex och bögigheter. När 99% av de som tittar är barn är det inte speciellt proffsig produktion.
Håller med, tycker att de har varit en osedvanligt dålig programledar-duo. Som du säger handlar vart och vartannat skämt/mellanakf om snsuk eller sexuell läggning. Det blir väldigt tröttsamt i längden. (Och missförstå mig rätt. Jag hade tyckt det var precis lika tröttsamt om alla skämt handlade om att vara straight.)
Anyhow, kul att Kaj vann! Roligaste på väldigt många år.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Att Mello har stort fokus på hbtqwhatnot är som det är och som det ”alltid” har varit. Fast egentligen är det bögarna, inte hbtq-folket överlag, som står i fokus. För att vara inkluderande är, säg, de lesbiska extremt frånvarande i representationen. Men det är inget som är unikt för Mello… så är det inom ”kulturen” mest varthän man än vänder sig.
Ett ”skämt” fick mig dock att sätta kaffet i halsen, och det var sprutskämtet Edwin drog om Erik. Hade en manlig heterosexuell programledare skämtat om att han sprutat på en kvinnlig deltagare hade det tagit hus i helvete deluxe.
Tycker det säger oerhört mycket om vilka dubbla standarder folk har kring vad som förväntas av homofolk och heterofolk, vad som ses på som okej i ett sammanhang men i ett annat inte alls. Kvinnor som får dickpics blir sexuellt trakasserade, bögar som får dickpics (som Gardell exemplifierade i en av hans shower häromåret) vandrar på moln.
Även om jag tillhör ”målgruppen” har jag full förståelse för de som tycker att det dras liiite för långt i vissa fall. Inte för att det är barn som tittar, som någon påtalade här ovan, utan för att det känns så distanslöst och insiktslöst gällande problematiken med hur man framställer olika kategorier av människor och understryker vilka extremt olika spelregler de har att förhålla sig till.
Helt rätt att Kaj vann. Sjukt nöjd.
Helt enig. Man kan vara bög utan att behöva hålla på och anspela på sex i tid och otid. Trashy, särskilt när det är en så mixad publik som tittar. Böga så mycket du vill, ha så mycket glitter och fjanterier du vill, men håll snusk utanför Mello.
Håller med, tycker att de har varit en osedvanligt dålig programledar-duo. Som du säger handlar vart och vartannat skämt/mellanakf om snsuk eller sexuell läggning. Det blir väldigt tröttsamt i längden. (Och missförstå mig rätt. Jag hade tyckt det var precis lika tröttsamt om alla skämt handlade om att vara straight.)
Anyhow, kul att Kaj vann! Roligaste på väldigt många år.
Det ska tryckas ner i halsen på folk. Förr hade vi roliga stadskarnevaler där alla kände att de kunde delta. Handlade bara om att det var kul.
Sen slutade vi med karnevaler. Och nu har vi pridetåg istället.
Eurovison är ett spektakel, så det är rätt att skicka ett sånt här bidrag dit. Förr så var det låten som tävlade och artisterna hade talang.
Efter lördagens final säger John Lundvik att tävlingsklimatet i Melodifestivalen nu har förändrats helt. Mello har blivit mer som Eurovision med mer ”crazy” bidrag, menar han.
– Där har vi ett praktexempel på Måns som har varit uppe på varenda tapet i hela Europa med ett otroligt nummer. En bra låt, men är helt chanslös med den här trenden som är just nu.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/a/qPr...
Det ska tryckas ner i halsen på folk. Förr hade vi roliga stadskarnevaler där alla kände att de kunde delta. Handlade bara om att det var kul.
Eurovison är ett spektakel, så det är rätt att skicka ett sånt här bidrag dit. Förr så var det låten som tävlade och artisterna hade talang.
Efter lördagens final säger John Lundvik att tävlingsklimatet i Melodifestivalen nu har förändrats helt. Mello har blivit mer som Eurovision med mer ”crazy” bidrag, menar han.
– Där har vi ett praktexempel på Måns som har varit uppe på varenda tapet i hela Europa med ett otroligt nummer. En bra låt, men är helt chanslös med den här trenden som är just nu.
Jag håller inte med om Måns. Tycker hans låt var tråkig i jämförelse med både Klara och Kaj.
Måns var generisk som mellanmjölk i år och även in hans framförande var proffsigt och han har en sjukt bra röst så var låten i sig helt enkelt inte tillräckligt bra.
Jag håller inte med om Måns. Tycker hans låt var tråkig i jämförelse med både Klara och Kaj.
Måns var generisk som mellanmjölk i år och även in hans framförande var proffsigt och han har en sjukt bra röst så var låten i sig helt enkelt inte tillräckligt bra.
Ja, många gillar låtar som den här som vann.
Som John Lundvik sa:
– Vi har ju gått på saker som är väldigt Tiktok-vänliga, saker som är väldigt lätta för barn att sjunga med i, säger John Lundvik.
– I kväll fick vi ett superbevis på det. Och det är bara att ställa om, livet går vidare. Men det är en ny trend, både här och i Europa.
Som John Lundvik sa:
– Vi har ju gått på saker som är väldigt Tiktok-vänliga, saker som är väldigt lätta för barn att sjunga med i, säger John Lundvik.
– I kväll fick vi ett superbevis på det. Och det är bara att ställa om, livet går vidare. Men det är en ny trend, både här och i Europa.
Helst tycker jag att John eller Klara hade fått vinna men tycker ärligt talat att inte den här låten är konstigare än när Lordi vann 2008. Tycker nyskapande bidrag är klart roligare och mer intressant än alla divorna som tror att de ska kunna vinna enbart för sin skönsång.
Helst tycker jag att John eller Klara hade fått vinna men tycker ärligt talat att inte den här låten är konstigare än när Lordi vann 2008. Tycker nyskapande bidrag är klart roligare och mer intressant än alla divorna som tror att de ska kunna vinna enbart för sin skönsång.
Ja, många gillar det som påminner om studentspex.
Ja, många gillar det som påminner om studentspex.
Även de utländska rösterna håller med om det. De dåliga förlorarna får vara tacksamma att de tog sig till finalen trots allt för det här var nog ett av de tuffaste åren när det kommer till bidrag.
Som nämnt innan: Alla i finalen hade varit välförtjänta vinnare minus ett bidrag.
Jag tycker Måns hade det tråkigaste bidraget i årets final. Snyggt produktion men det hade de andra bidragen med. Tror inte den låten hade spelats särskilt mycket i radion om den inte varit med i mello.
De bästa i finalen enligt experten.
1. Kaj
2. Lundvik
3. Klara
4. Scarlet
Även de utländska rösterna håller med om det. De dåliga förlorarna får vara tacksamma att de tog sig till finalen trots allt för det här var nog ett av de tuffaste åren när det kommer till bidrag.
Som nämnt innan: Alla i finalen hade varit välförtjänta vinnare minus ett bidrag.
De som vann är på en helt annan nivå. Jag förstår de som känner att de inte längre har nåt i Mello att göra.
Jag kan också känna att bidragen borde vara på svenska, som det var förr. Så egentligen borde inte Måns ha varit med. Inte Loreen heller.
Jag är för gammal och sur för flams och trams. Det var kul på 80-talet med Krokodilen som spelade luftgitarr och när Lill stod i trosorna. Min favorit var Lena Philipsson tre år i rad, men hon vann aldrig.
Låt oss alla bada bastu nu.
Min personliga favorit är Scarlett och KAJ, men troligen så är det Måns som vinner.
Var själv mer investerad i den tyska mellon i år då folk-metal bandet Feuerschwanz var med och tävlade med låten Knightclub.
De var stora favoriter men med tysklands konstiga upplägg så skickade inte juryn dem vidare till den sista omröstningen där det bara avgörs via folkets röster då dem troligen hade vunnit stort (detta var tydligen en sista minuten ändring av tävligen, annars hade det avgjorts med 30/70 uppdelning av jury och folk röster).
Tyskland skjuter sig än en gång i foten och vågar inte skicka rock/metal när dem för en gångs skull får ett bra sådant bidrag, förra gången var det Electric Callboy som nekades.
Gillar allt från dansband till death metal men den låten var i mina öron inte bra. Får kolla upp vad det blev istället.
Jag tycker Måns hade det tråkigaste bidraget i årets final. Snyggt produktion men det hade de andra bidragen med. Tror inte den låten hade spelats särskilt mycket i radion om den inte varit med i mello.
De bästa i finalen enligt experten.
1. Kaj
2. Lundvik
3. Klara
4. Scarlet
Såg Scarlet nu. Är det redan oktober?
Tror inte för en sekund att Kaj vann för att det var trams, flams och spex. Tror att Kaj vann (med minimal marginal, skall sägas) för att det var en låt ihopsnickrad av några gediget musikaliska individer som tryckte på helt rätt knappar.
Menar, snarare ”Oj, det här var ju riktigt bra TROTS att det var trams, flams och spex!” än ”Trams, flams och spex! Va kul, det måste vi skicka!”.
Nu menar jag inte att Kaj spelar i samma liga som Sparks, men Sparks är onekligen kungar på fronten att blanda in humor, satir och ironi i sina alster utan att för en sekund tumma på den musikaliska kvalitén. Det är också anledningen till att de hållit sig relevanta sedan 60-talet.
Som John Lundvik sa:
Imponerande av Lundvik som efter EN final kan skönja en trend. Det var ju inte så att vi ifjol skickade något trallvänligt bidrag direkt.
Det är inte ens applicerbart på Eurovision. Förra året vann ett bidrag som redan glömts. Det var väldigt många som inte fattade att det var fjolårets ESC-vinnare som öppnade mellofinalen.
Lundvik ska vara glad att hans låt ens hamnade så högt upp. Är rätt nöjd med min tippning (top 4 rätt och Saga sist, övriga +-1 i fel), de enda jag hade rejält fel på var Meira (som jag trodde skulle komma typ femma) och Lundvik (trodde tia). För det var verkligen ingen bra låt han ställde upp med.
Menar, snarare ”Oj, det här var ju riktigt bra TROTS att det var trams, flams och spex!” än ”Trams, flams och spex! Va kul, det måste vi skicka!”.
Fattar inte synen på att musik och humor skulle stå i något slags motsatsförhållande, när de tvärtom väldigt ofta hör samman.
Kolla bara på "Love love, peace peace". Alla är rörande eniga om att det borde vara ESC:s "nationalsång". Eller personer som Trey Parker och Bo Burnham som är både komiska och musikaliska genier.
Nu lirar såklart inte KAJ i samma liga med just den här låten, men kollar man på deras tidigare alster så är det inte en helt orättvis jämförelse att kalla dem "Österbottens Lonely Island".
Fattar inte synen på att musik och humor skulle stå i något slags motsatsförhållande, när de tvärtom väldigt ofta hör samman.
Kolla bara på "Love love, peace peace". Alla är rörande eniga om att det borde vara ESC:s "nationalsång". Eller personer som Trey Parker och Bo Burnham som är både komiska och musikaliska genier.
Nu lirar såklart inte KAJ i samma liga med just den här låten, men kollar man på deras tidigare alster så är det inte en helt orättvis jämförelse att kalla dem "Österbottens Lonely Island".
Sverige har en rätt stark tradition av proffsighet i Melodifestivalen. Men proffsigheten sker ofta på bekostnad av att det bakom de där perfekta produktionerna, de tekniskt extremt kompetenta vokalisterna, saknas själ och hjärta. Intentioner som känns som de är större än ”DEN PERFEKTA POPLÅTEN SOM GÅR BORTOM KONCEPTET ATT VARA DESIGNAD FÖR ATT VINNA” är inte alltid jättelätta att finna.
Humor är väldigt avväpnande, i den kontexten. Det får även många av de som tycks ty sig till proffsigheten att framstå som bittra när de känner att all tid och energi de lagt på att framstå som just proffsiga inte räcker till. Men det gör det också uppenbart att de blivit blinda för den faktiska kvalitén som ligger bakom ett nummer som Kajs.
Ja, de har gjort en låt som alla kan tralla med i. Barn, fyllon på krogen och hemmafesten, huliganer på matcher, Allsång på Savannen.
Årets låt.
Cha cha cha gick väldigt bra och sen skulle jag också klassa som samma typ av nummer som bada bastu.
Loreens låt var tråkig, och cha cha cha hade vunnit om bara folket fick bestämma
Tycker bada bastu var riktigt bra melodimäsiigt, röstmässigt, scenmässigt. Det är väll bara texten som inte är "wow"