Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Medlem
Skrivet av lonian:

Är du tillbaka?

Om han är tillbaka så är han nog jävligt tyst för att hålla sig under radaren. Vet inte hur avancerade FZ är på att hitta konton men men.

signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Ancient Dungeon har släppt sin multiplayer uppdatering äntligen till PSVR2 också.
Spelet är en Roguelite - Dungeon Crawler och är bland dom mest välpolerade spelen jag spelat.

https://youtu.be/e9d0nMWyWEo?si=1M7lyQeXjtSoCmzT

När nu PSN kommer igång igen.

Medlem

Ser att Wanderer: The Fragments of Fate fått ett nytt releasedatum: 27 mars. Kommer inte köpa det "igen" men tycker orginalet var värt att spela igenom och man får ju hoppas att detta endast blir bättre!
Själv spelar jag Behemoth och kom precis till första jätten. Mysigt spel.

Skrivet av brunnlake:

Ser att Wanderer: The Fragments of Fate fått ett nytt releasedatum: 27 mars. Kommer inte köpa det "igen" men tycker orginalet var värt att spela igenom och man får ju hoppas att detta endast blir bättre!
Själv spelar jag Behemoth och kom precis till första jätten. Mysigt spel.

Jag körde original Wanderer och tyckte det var bra.
Fragments of fate ser ut som en remake med adderat innehåll.
Vissa delar i originalet kände man saknade djup, tex när man var på månen.
Detta ser ut att lägga till mer djup och gameplay på varje del.
Det ser ut som man gör ett redan bra spel bättre. Blir köp från min sida.

Medlem

Jag funderar starkt på att Köpa nya Alien spelet snart. Men väntar nog in nästa rea. Det verkar ju som att det skall komma en del två också.

I så fall blir det via pc Steam och inte på native Quest3.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skrivet av lonian:

Jag funderar starkt på att Köpa nya Alien spelet snart. Men väntar nog in nästa rea. Det verkar ju som att det skall komma en del två också.

I så fall blir det via pc Steam och inte på native Quest3.

Jag funderar också på att köpa spelet men avvaktar nog lite, är just nu inte alls speciellt intresserad av storydrivna singleplayer spel.
jag spelar hellre roguelites där man kan hoppa in och ur och känna att man utvecklas och blir bättre eller så multiplayer och då extraction shootern Contractors Showdown ExfilZone.
Har kört Into the radius som kan beskrivas som en PvE extraction shooter. rekommenderas om ni inte kört.

Medlem

Jag har köpt det men har bara inte fått tummen ur till att spela det än. 😅

Medlem

Jag har spelat Alien spelet o gillade det starkt! Men jäklar det är läskigt. Aldrig skrikit så mycket och jag har ändå spelat alla resident evil spelen i VR m.m.

Du hör alien komma närmare men de kan komma ut från vilket håll som helst, från taket eller golvet + en del skrackfyllda scener tar plats. Ur ballt!

Medlem

Såg en tråkig nyhet, System Shock 2 VR är tydligen dött. Riktigt trist, då det för mig var utannonserandet av det spelet för 5-6 år sedan som fick mig att börja köra VR på allvar. Nightdive VDn skyller dessutom på Meta som anledningen, något jag inte riktigt förstår hur det skulle fallet men visst. 🤷‍♂️

Skrivet av Fletchett:

Såg en tråkig nyhet, System Shock 2 VR är tydligen dött. Riktigt trist, då det för mig var utannonserandet av det spelet för 5-6 år sedan som fick mig att börja köra VR på allvar. Nightdive VDn skyller dessutom på Meta som anledningen, något jag inte riktigt förstår hur det skulle fallet men visst. 🤷‍♂️

https://i.imgur.com/aDAeBGT.png

Oculus studios var säkert med och hjälpte till med utvecklingen.
tyvärr på gott och ont har Quest plattformen fått stor tillströmning av användare av den yngre generationen.
Trenden har vänt och Det har visats att Free 2 play och "ingame köp" står idag för 70% av intäkterna på Quest plattformen.
Jag tror det är en omorganisering för att att försöka kapitalisera på denna nya trend, då har projekt och även studios fått lägga ner
Storydrivna Singleplayer spel verkar i VR precis som bland vanliga spel inte slå lika bra i förhållande till olika former av "live-service" om det inte är ett riktigt bra spel som kan locka många köpare förståss.

Medlem
Skrivet av VirtualGameCat:

Oculus studios var säkert med och hjälpte till med utvecklingen.
tyvärr på gott och ont har Quest plattformen fått stor tillströmning av användare av den yngre generationen.
Trenden har vänt och Det har visats att Free 2 play och "ingame köp" står idag för 70% av intäkterna på Quest plattformen.

Är inte förvånad.. Jag testade Meta verse eller vad det nu heter då man kan gå runt i olika världar från Meta. 99% av alla som hoppade runt och skrek var småbarn.

Testade förövrigt System Shock i VR tidigare med den där modden man drar in och automatiserar ett vr läge. Fungerade halvbra men inte optimalt. Hade vart kul att spela ut det helt i VR.

signatur

Skrivet av lonian:

Är inte förvånad.. Jag testade Meta verse eller vad det nu heter då man kan gå runt i olika världar från Meta. 99% av alla som hoppade runt och skrek var småbarn.

Testade förövrigt System Shock i VR tidigare med den där modden man drar in och automatiserar ett vr läge. Fungerade halvbra men inte optimalt. Hade vart kul att spela ut det helt i VR.

Horizon Worlds ?
jag har också hoppat in i det tidigare. Kändes som en rejält sämre kopia av vrchat eller recroom.
Barn kommer man nog inte ifrån i varken sociala appar eller i mp-spel men tack och lov kan man muta eller så spelar man spel som inte lockar till sig lika många barn eller där man helt enkelt kan skjuta bort dom, som Contractors ExfilZone

Är det UEVR du tänker menar? Det programet måste du konfigurera själv eller försöka hitta nån bra config som communityt skapat för att få det mesta ur spelen.
Visst flesta spelen går att bara aktivera VR-läge men man brukar kunnar configurera dom flesta spelen så det blir bättre "VR-gaming anpassat"

Medlem
Skrivet av VirtualGameCat:

Horizon Worlds ?
jag har också hoppat in i det tidigare. Kändes som en rejält sämre kopia av vrchat eller recroom.
Barn kommer man nog inte ifrån i varken sociala appar eller i mp-spel men tack och lov kan man muta eller så spelar man spel som inte lockar till sig lika många barn eller där man helt enkelt kan skjuta bort dom, som Contractors ExfilZone

Är det UEVR du tänker menar? Det programet måste du konfigurera själv eller försöka hitta nån bra config som communityt skapat för att få det mesta ur spelen.
Visst flesta spelen går att bara aktivera VR-läge men man brukar kunnar configurera dom flesta spelen så det blir bättre "VR-gaming anpassat"

Precis UEVR jag tänker på och ja det fungerade som sagt bra men något som inte fungerade korrekt. Har för mig att när man tittade runt omkring så hade vissa delar inte laddat in, då spelet är byggt för att ladda in "dit man tittar" och eftersom när man lägger på 360 view med uevr kan man ändå titta ditåt så då var det saker som inte fanns där. Japp Horizon worlds.

signatur

Medlem

Face Jumping, a 30-minute VR experience, invites you to swap perspectives by making eye contact. Leap between minds – from human to animal, object to machine – exploring how seeing and being seen shapes reality, perception, and self.

Nytt från Tender Claws är alltid intressant. Älskar deras art style. VVR och The Under Presents är fantastiska. VVR2 var så otroligt buggigt i ett år efter release men hade fortfarande en del charm och (ibland) intressant gameplay. Stranger Things har jag faktiskt inte testat pga blandade omdömen och mina intryck från VVR2.
Är nog redan lite besviken över att deras senaste verk tar 20-30 minuter att uppleva men då kanske man kan räkna med färre buggar iallafall

Medlem

Inte nytt släpp men måste bara göra lite extra reklam för spelet Subside!
Efter att ha kört Kajak VR och tröttnat/refundat efter 30min var jag ytterst skeptiskt till om Subside skulle vara tillräckligt stimulerande. Det är det med råge! En av dom coolaste "VR-upplevelserna" hittils måste jag säga.

Det är något meditativt med att simma runt under vattnet. Tiden bara flyter iväg.
Gameplay-mekaniken är alldeles lagom för denna typ av spel.
Lätt värt fullpris enligt mig. Hoppas bara det kommer fler banor eller ett till spel med andra sorters upplevelser som är lika balla.

https://store.steampowered.com/app/2550040/Subside

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Inte nytt släpp men måste bara göra lite extra reklam för spelet Subside!
Efter att ha kört Kajak VR och tröttnat/refundat efter 30min var jag ytterst skeptiskt till om Subside skulle vara tillräckligt stimulerande. Det är det med råge! En av dom coolaste "VR-upplevelserna" hittils måste jag säga.

Det är något meditativt med att simma runt under vattnet. Tiden bara flyter iväg.
Gameplay-mekaniken är alldeles lagom för denna typ av spel.
Lätt värt fullpris enligt mig. Hoppas bara det kommer fler banor eller ett till spel med andra sorters upplevelser som är lika balla.

https://store.steampowered.com/app/2550040/Subside

https://www.youtube.com/watch?v=NIlqmYLAioM

Jag skulle vilja ha spjutfiske i Subside ser riktigt snyggt ut. Men det verkar endast vara en upplevelse? Löser man något pussel eller har man någon annan uppgift?

Jag håller med om att Kajak VR är inget att ha

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag skulle vilja ha spjutfiske i Subside ser riktigt snyggt ut. Men det verkar endast vara en upplevelse? Löser man något pussel eller har man någon annan uppgift?

Jag håller med om att Kajak VR är inget att ha

Mest upplevelse men det passar mig bra just nu, simma runt, leta föremål och koppla av. Man letar mynt och andra föremål som man använder för att köpa bättre utrustning men det är väldigt basic.

Själva grejen är dock att det känns så härligt att vara under vattnet när det är så realistiskt. Kör VR för ren avkoppling ibland, inga krav eller stress så passar bra med lite enklare upplevelse. Annars funkar Subnautica väldigt bra med SubmersedVR modden. Där har man att göra iaf

Medlem

Denna såg ju intressant ut!

"Get out!" is an original game derived from the "Very Bad Dreams" Franchise released on PSVR2
Playing a difficult patient locked in a strange mental asylum and experience a day like no other!
Maybe the craziest VR Horror game ever...
Exclusively developed for the PSVR2 with well-worked haptic capabilities (B-Haptics compatible).

Medlem

Idag kl 17 är det dags för årliga VR Games Showcase. Hoppas Flat2VR Studios har något kul att visa upp!

Skrivet av brunnlake:

Idag kl 17 är det dags för årliga VR Games Showcase. Hoppas Flat2VR Studios har något kul att visa upp!
https://www.youtube.com/watch?v=7ycLx_Vcyt4

Ser fram emot detta.
jag gillar Roguelites och Flat2VR jobbar med en VR-version av det suveräna spelet Robo Quest som jag ser fram emot. Jag tror också att det är nästa spel att släppas från dom tillsamans med Wrath: Aeon of Ruin för boomershooter fansen.

Sen hörde jag när Jamie som håller i denna VR-showcase gästade Without parole Gamecast att Flat2VR jobbar med VR-versioner av spel som kanske inte är dom största spelen, men större än vad vi tror i förhållande vad vi sett hittills.
Om det sades att det skulle visas upp nått av dessa större projekten minns jag inte.

Medlem
fråga till de med erfarenhet och kunskap

Hej på er!

Undrar om det är fel att skriva här men önskar råd om vad en ska satsa på. Sitter på en Steam Deck och en Razer Blade Base (2020) laptop m RTX 2060.

Funderar på om det är mest värt satsa på en

1. PS5 + PSVR2

2. Meta Quest 3

Eller vänta o se om Valve Deckard blir nåt?

Ska tilläggas att jag är lite orolig för stödet till PSVR2 (hade en PSVR1 innan) och samtidigt orolig för bristande kvalitet på Quest 3 om en kör standalone. Sugen på att köra Alien spelet bl. a.

Inga planer på att investera i en gaming pc kraftfull just nu. Kan tänka mig en beggad PS5a.
I datorväg när jag uppgraderar blir det nog en laptop med fokus på ljudjobb mer än gaming.

Tar gärna era råd. Och ursäkta om detta känns som fel forum att posta i.

Skrivet av pillveke:

Hej på er!

Undrar om det är fel att skriva här men önskar råd om vad en ska satsa på. Sitter på en Steam Deck och en Razer Blade Base (2020) laptop m RTX 2060.

1. PS5 + PSVR2

2. Meta Quest 3

Ska tilläggas att jag är lite orolig för stödet till PSVR2 (hade en PSVR1 innan) och samtidigt orolig för bristande kvalitet på Quest 3 om en kör standalone. Sugen på att köra Alien spelet bl. a.

Inga planer på att investera i en gaming pc kraftfull just nu. Kan tänka mig en beggad PS5a.
I datorväg när jag uppgraderar blir det nog en laptop med fokus på ljudjobb mer än gaming.

Den datorn är väldigt lowend för både PSVR2 eller Quest 3.
PS5 och PSVR2 kommer ge dig en bättre upplevelse gissar jag.
Men Quest 3 standalone är inte dåligt. Visst det är inte high end om du jämför samma spel på Quest 3 och PS5 eller PC.
Men dom flesta spel helt OK endå. Alien är väll ett spel som släpptes i väldigt dåligt skick till Quest 3, men har fått uppdateringar. Kan vara värt att kolla in på Youtube hur det är nu om det är just det spelet som intresserar.

Annars erbjuder Quest 3 en hel del saker som ett rent PCVR och PSVR2 inte kan. Passthrough "Mixed reality spel". Möjligheten att ta med sig sitt headset och köra vart man vill. Ett mycket större utbud än PCVR och PSVR2.
Helt fritt från kablar, vilket man verkligen känner om man växlar mellan kabelansluten och trådlös.
Så med en Quest 3 kan du redan nu köra lowend PCVR och Quest 3 standalone.
med PSVR2 kan du bara köra Lowend PCVR och måste köpa en PS5 för bättre kvalitet.

tilläggas att det släpps trasiga vr-spel även på PC och PS5. Det är som alltid med spel nu för tiden att man bör vänta på patchar innan man ger sig in.

Medlem
Skrivet av pillveke:

Hej på er!

1. PS5 + PSVR2

2. Meta Quest 3

Svaret har du nog bara själv i slutänden. Personligen hade jag hade jag alla gånger tagit en Quest3 (även om det bara är för standalone). Känns på många vis, som ett mycket modernare/roligare headset. Du slipper sladd, jättestor användarbas, och massor av spel, och imponerande "mixed reality" med headsetets kameror. Dessutom känns det inte alls lika "dött" som ett psvr2 är i sin livscykel, då det fortfarande släpps mjukvaruuppdateringar till headsetet med (ganska stora) förbättringar.

Baksidan är ju, att en quest3 är klart mindre kraftfull än en pc/ps5, så grafik blir ju sämre. Fundera på vad det primärt är du vill göra i VR. Kolla upp reviews av de spel du är intresserad av och se vilken plattform som presterar tillräckligt bra för dig. Dessutom bör man räkna in att behöva köpa extra tillbehör till en quest, som kan gå på några kronor. (bättre headstrap, extra batteri etc)

Medlem
Skrivet av pillveke:

1. PS5 + PSVR2

2. Meta Quest 3

Utöver vad som redan är sagt så rekommenderar jag, om du har möjlighet, att testa headseten. För utöver prestanda och funktioner så är det ganska olika komfort. Själv föredrar jag linserna och och lättheten i Quest 3 framför "Quest 2-känslan" man har rent fysiskt av PSVR2.

Det där är dock personligt såklart. Men eftersom VR-headset kanske ska användas i timtal i taget är det inte oviktigt.

Skriv svar