Tema tangentbord

Dragon Age: The Veilguard verkar ha fått sin sista stora uppdatering

Robot
Dragon Age: The Veilguard verkar ha fått sin sista stora uppdatering

EA och Bioware säger hejdå till Dragon Age.

#Bioware, #Dragon-Age-Veilguard, #EA

Medlem

Spelet ska ha gått med förlust påstås det. Inte säker. Letar efter källa.

Dålig försäljning:
https://www.forbes.com/sites/erikkain/2025/01/24/the-veilguar...

Kraftigt sänkta priser trots att det är nytt:
https://www.polygon.com/good-deals/507837/dragon-age-the-veil...

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Oj, läste att det sålt 1,5 miljoner. Hur var budgeten på ifall det går med förlust efter de siffrorna ???

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Spelet ska ha gått med förlust påstås det. Inte säker. Letar efter källa.

Man har väl inte sagt det rakt ut med de orden, men i EAs Q3-rapport säger man att spelet underpresterat med 50% mot deras förväntningar samt att det har spelats av 1.5 miljoner personer (hur många kopior som sålts nämns inte men den siffran är ju då definitivt lägre). Med tanke på utvecklingstiden är det därmed troligt att de har förlorat pengar på det imo.

Se Paul Tassis artikel om detta.

Edit: Du var snabbare själv

signatur

H-How can she slap, kupo!?

Skribent
Skrivet av schmuttah:

Oj, läste att det sålt 1,5 miljoner. Hur var budgeten på ifall det går med förlust efter de siffrorna ???

Har för mig jag läste någonstans (ska googla sen) att budgeten var över 200 miljoner dollar. Spelet har ju haft en del problem under utvecklingen och verkar ju ha startas om åtminstone en gång.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Har för mig jag läste någonstans (ska googla sen) att budgeten var över 200 miljoner dollar. Spelet har ju haft en del problem under utvecklingen och verkar ju ha startas om åtminstone en gång.

En budget på över 200 miljoner dollar!?

Ja, det ser ut som de betala mellan 150-250 miljoner dollar för att få tillbaka 63 miljoner? Det är en ordentlig brakförlust i sånna fall.

Källa försäljning (spekulativ, på den data som finns):
https://spilled.gg/dragon-age-the-veilguard-flop/

Dragon Age Veilguard var väl under utveckling i över ett decennium (start 2015)? Det låter inte omöjligt att det kostat miljardbelopp.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Det finns mig veterligen inga officiella siffror på det, bara gissningar och spekulationer. Jag har sett allt från $50M - $300M beroende på vem det är som spekulerar. Samma personer har jag även sett öka den siffran med några miljoner för varje nytt inlägg om spelet.

Medlem

Det är tråkigt, jag har precis fastnat ordentligt i det och ligger på 35h. Visst är det lite mellanmjölk till och från men det har ändå något! Ska bli kul att spela klart det.

signatur

Och allt vad det innebär, fortfarande.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

En budget på över 2 miljarder kronor!?

Ja, det ser ut som de betala mellan 1,5-2,5 miljarder för att få tillbaka 0,65 miljarder kronor?

Fast jag har aldrig sett sidan spilled.gg innan

Från din källa: "Looking at online chatter, there’s no shortage of players who seem convinced The Veilguard had a budget in the ballpark of $200 million. But, like most publishers, EA isn’t in the habit of reporting game development budgets".

Med andra ord är det spekulationer och gissningar. Som visserligen kan stämma, men kan lika väl vara helt off - åt båda håll. Kanske kostade $100M, kanske kostade $600M. Problemet med gissningar är att de så ofta sprids som fakta.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

En budget på över 2 miljarder kronor!?

Ja, det ser ut som de betala mellan 1,5-2,5 miljarder för att få tillbaka 0,65 miljarder kronor? Det är en ordentlig brakförlust i sånna fall.

Dragon Age Veilguard var väl under utveckling i över ett decennium (start 2015)? Det låter inte omöjligt att det kostat miljardbelopp.

Inte super-ovanliga siffror för AAA-spel nuförtiden.

Skribent
Skrivet av Balunan:

Från din källa: "Looking at online chatter, there’s no shortage of players who seem convinced The Veilguard had a budget in the ballpark of $200 million. But, like most publishers, EA isn’t in the habit of reporting game development budgets".

Med andra ord är det spekulationer och gissningar.

Dragon Age: Inquisition kostade över 100 miljoner dollar att utveckla (enligt deras officiella kvartalsrapport på den tiden) så att denna skulle ligga på 200 mille är inte orimligt med tanke på förseningarna och problemen spelet hade. Men det lär väl visa sig när de visar upp sifforna i kvartalsrapporterna.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Dragon Age: Inquisition kostade över 100 miljoner dollar att utveckla (enligt deras officiella kvartalsrapport på den tiden) så att denna skulle ligga på 200 mille är inte orimligt med tanke på förseningarna och problemen spelet hade. Men det lär väl visa sig när de visar upp sifforna i kvartalsrapporterna.

Absolut inte orimligt, det kan mycket väl stämma. Men som jag sedan lade till:
"Med andra ord är det spekulationer och gissningar. Som visserligen kan stämma, men kan lika väl vara helt off - åt båda håll. Kanske kostade $100M, kanske kostade $600M (överdrev lite där). Problemet med gissningar är att de så ofta sprids som fakta."

Medlem
Skrivet av Balunan:

Med andra ord är det spekulationer och gissningar. Som visserligen kan stämma, men kan lika väl vara helt off - åt båda håll. Kanske kostade $100M, kanske kostade $600M. Problemet med gissningar är att de så ofta sprids som fakta.

De gissningarna är vad spelet kostade att göra. Och det kostade mycket mer än $100 miljoner under alla de åren de är var under produktion. Visst att det är "gissningar" men vissa gissningar är mer kvalificerade än andra, $100 miljoner är bara att glömma. Sen glömmer du alla utgifter runtomkring som tex att promota spelet, det är inte gratis. Faktum är att det är väldigt dyrt. Spelet är helt klart en superflop och det var inte svårt att förutspå när de första bilderna av spelet släpptes.

Medlem

Haha underbar läsning.

signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Hoffa:

De gissningarna är vad spelet kostade att göra. Och det kostade mycket mer än $100 miljonerna under alla de åren de är var under produktion. Visst att det är "gissningar" men vissa gissningar är mer kvalificerade än andra, $100 miljonerna är bara att glömma. Sen glömmer du alla utgifter runtomkring som tex att promota spelet, det är inte gratis. Faktum är att det är väldigt dyrt. Spelet är helt klart en superflop och det var inte svårt att förutspå när de första bilderna av spelet släpptes.

Jag tror att du eventuellt har missförstått mig. Jag har inte sagt något om att de gissade siffrorna måste vara fel, jag har tvärtom skrivit att de mycket väl kan stämma eller till och med vara högre. Jag har heller inte "glömt" någonting. Jag påpekar bara att det just är gissningar och spekulationer, och att man skall vara försiktigt med att sprida sådant som fakta eller officiella siffror.

Johans inlägg var väl ett perfekt bevis på det när han skrev "jag läste någonstans (ska googla sen) att budgeten var över 200 miljoner dollar" - det finns inga officiella siffror riktigt än, men han tog de siffrorna (verkar det som - ursäkta om jag missförstod) som sådana.

Sedan är en ytterligare faktor i gissningen av utvecklingskostnaden den att folk räknar med att spelet var under full utveckling i 8-10 år, då det är 10 år sedan Inquisition släpptes. Den beräkningen är även med i sidan som länkade ovanför.

Men ett av spelets regissörer menar att det egentligen är runt fyra år sammanlagd full, faktisk utveckling. Så även där är det ju lite beroende på hur man tänker och räknar på det släppta spelets budget.

Veilguard has really only been in full production for about four years
Technically it's been 10 years since the previous Dragon Age game, Inquisition, but that doesn't mean Veilguard has been in full development the entirety of the time. The team has been iterating on ideas ever since Inquisition add-on Trespasser came out, "But in terms of the actual game as you're seeing it now, as it's shaped today, I'd say four years," John Epler tells me. "That's when everything just started to come together and you're like, oh yeah, yep, this is what we want. This is what we need for this Dragon Age game." But in terms of the actual game as you're seeing it now, as it's shaped today, I'd say four years," John Epler tells me. https://www.eurogamer.net/what-i-learned-talking-to-bioware-a...

Jag hoppas det är lite tydligare nu vad jag menade. Ingen har heller sagt emot att det sålde "dåligt". 😊

Skribent
Skrivet av Balunan:

Jag tror att du eventuellt har missförstått mig. Jag har inte sagt något om att de gissade siffrorna måste vara fel, jag har tvärtom skrivit att de mycket väl kan stämma. Jag har heller inte "glömt" någonting. Jag påpekar bara att det just är gissningar och spekulationer, och att man skall vara försiktigt med att sprida sådant som fakta eller officiella siffror.

Johans inlägg var väl ett perfekt bevis på det när han skrev "jag läste någonstans (ska googla sen) att budgeten var över 200 miljoner dollar" - det finns inga officiella siffror riktigt än, men han tog de siffrorna (verkar det som - ursäkta om jag missförstod) som sådana.

Sedan är en ytterligare faktor i gissningen av utvecklingskostnaden den att folk räknar med att spelet var under full utveckling i 8-10 år, då det är 10 år sedan Inquisition släpptes. Den beräkningen är även med i sidan som länkade ovanför.

Men ett av spelets regissörer menar att det egentligen är runt fyra år sammanlagd full, faktisk utveckling. Så även där är det ju lite beroende på hur man tänker och räknar på det släppta spelets budget.

Veilguard has really only been in full production for about four years
Technically it's been 10 years since the previous Dragon Age game, Inquisition, but that doesn't mean Veilguard has been in full development the entirety of the time. The team has been iterating on ideas ever since Inquisition add-on Trespasser came out, "But in terms of the actual game as you're seeing it now, as it's shaped today, I'd say four years," John Epler tells me. "That's when everything just started to come together and you're like, oh yeah, yep, this is what we want. This is what we need for this Dragon Age game." But in terms of the actual game as you're seeing it now, as it's shaped today, I'd say four years," John Epler tells me. https://www.eurogamer.net/what-i-learned-talking-to-bioware-a...

Jag hoppas det är lite tydligare nu vad jag menade. Ingen har heller sagt emot att det sålde "dåligt". 😊

Vill bara peka ut att jag inte skrev att det var officiella siffror därav jag tänkte kolla upp det senare när jag har tid. Fick bara upp en summa i huvudet jag läst någonstans, så jag säger aldrig det är någon fakta.

Däremot låter de troligt med tanke på vad AAA-projekt kostar idag. Det är inte som jag slängde ur mig att spelet kostar 100 miljarder dollar och har blivit största floppen i spelhistorien.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Vill bara peka ut att jag inte skrev att det var officiella siffror därav jag tänkte kolla upp det senare när jag har tid. Fick bara upp en summa i huvudet jag läst någonstans, så jag säger aldrig det är någon fakta.

Det skrev jag inte heller. Jag skrev att det verkade som att du trodde att det var officiella sådana då du skrev ut dem, och bad om ursäkt ifall jag tolkat dig fel. ☺️ Men klokt att du förtydligar!

Ja, nu bara vi upprepar oss haha, men absolut inte någon konstig eller orimlig siffra.

Skribent
Skrivet av Balunan:

Det skrev jag inte heller. Jag skrev att det verkade som att du trodde att det var officiella sådana då du skrev ut dem, och bad om ursäkt ifall jag tolkat dig fel. ☺️ Men klokt att du förtydligar!

Ja, nu bara vi upprepar oss haha, men absolut inte någon konstig eller orimlig siffra.

Ja precis, inga illa menat alls. Ibland så behövs det bara lite förtydning. All good!

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ja precis, inga illa menat alls. Ibland så behövs det bara lite förtydning. All good!

❤️

Medlem

Go woke, go broke

Medlem

Ha de gött, hej!

Medlem
Skrivet av Byssan:

Go woke, go broke

Medlem

Kommer nog köpa det så småningom när högen med spel har börjat sina. Tycker det ser ganska bra ut om man bortser från en del scener som känns en aning malplacerade, men det är ingenting som förstör hela spelet för mig som tur är.

Medlem

antyder att Veilguard inte är woke lol

Releasehästryttare
Medlem

Vilken flopp.

Medlem
Skrivet av Devan:

<Uppladdad bildlänk>

Vad var det i första dörren där? Settlers?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ett av de stabilaste och välputsade releaserna på senaste tiden. Och väldigt bra spel.

Skrivet av Nyhet:

EA och Bioware säger hejdå till Dragon Age.

#Bioware, #Dragon-Age-Veilguard, #EA

Medlem

Buh-Bye!

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Extremt väntat.

Skriv svar