Tema tangentbord

Diskutera – Hur ofta köper du spel?

Medlem

Det blir i stort sett några köp varje månad. Hamster släpper ett gammalt arkadspel varje vecka och om det är något intressant så blir det ett köp. Och om något intressant spel är på rea i Playstation Store eller Nintendo eShop, så blir det ett köp med.

Medlem

Spelar väldigt mycket spel generellt sett så lägger nog runt 2500-3000 kr på spel varje år. Brukar vara typ vinter och sommaren som mest aktiva köpmånaderna

Räknar inte in hårdvara här. Blir ju mycket dyrare om man ska räkna konsoler+hårdvara till PC osv såklart

Medlem

Sen jag köpte mitt PS2 har jag varken startat min moderna konsol eller köpt spel.
Lade 700kr på en scart-kabel dock.

Medlem

1-5 om året. Mestadels på rea.

Det kommer ungefär ett spel om året som jag köper rakt av vid launch. Detta året är det KCD2.

Releasehästryttare

Bara 6 veckor kvar tills det kommer ut något nytt att köpa, abstinensen är brutal nu!

Medlem

Räknas humblechoice? isåfall är det ca 10 i månaden Men köpa spel 'manuellt' händer väl kanske högst varannanmånad om det är något billigt/bra

Medlem

Blir kanske 3-4 st per år. Alldrig till fullpris.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

150 blev det förra året. Räknar bara fysiska. Så 12,5 spel i månaden i snitt.

😂😂😂 Jag tolkade det först som att du hade köpt spel för 150 kr förra året 😂😁
Det var lite skillnad mot vad du skrev 😁

Medlem
Skrivet av brewitz:

Aldrig fattat varför det skulle vara en fattig månad? Lånar folk pengar för att köpa julklappar för att sen svälta i januari/februari? Låter ogenomtänkt?

Nåt spel eller två per månad blir det nog om nåt ballt dyker upp. Just nu Jagged Alliance 3.

Japp, jul och nyår kostar en hel del. Har man barn så prioriteras dom oftast mer än en själv.

Medlem

Ett par tre per år. Spelar mest Rimworld, Crusader Kings och Mount and Blade så det är i princip bara när kompisarna vill spela något onlinespel tillsammans som jag köper ett spel. Trippel-A har inte lockat på många år.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Japp, jul och nyår kostar en hel del. Har man barn så prioriteras dom oftast mer än en själv.

Ja väldigt många kan inte prioritera eller planera helt enkelt och slösar bort alla pengar så fort de får några. Smått konstigt fenomen det där.

Köper inga spel till mig själv längre, men köpte ett till grabben häromdagen.

Medlem

Blir väl något spel varannan månad på rea. Så kanske snittar på 6 spel om året. Tänkte försöka att avvakta med inköp ett tag nu. Har en hel drös spel i min bakåtkatalog att hinna ikapp med att spela.

Medlem

Köper dom spelen jag vill ha, blir oftast något i månaden. Oftast på Greenman gaming eller Steam. Är det Steamrea blir det några fler fast börjar komma ikapp min wishlist där.

ELF
Medlem

På tal om att köpa spel så börjar New Year sale klockan 15:00 imorgon på GOG.

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem

Folk lägger väldigt mycket mindre på spel här än vad jag trodde 😅. Lägger väll själv mellan 20-30 tusen enbart på fysiska spel.

Medlem

Svårt att säga, men skulle gissa på minst 5 spel per år. När jag bläddrar igenom biblioteket på Steam får jag det till 12 köpta spel 2024. Flera av dem var tyvärr onödiga köp som jag la på hyllan rätt snabbt.

signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Alldeles för ofta, mycket på humble bundle men även nya spel som bara blir liggandes. Har nog över 1000 spel som är ospelade om man slår ihop steam, epic (massa gratisspel) och PS5an.

signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem

För många spel. Köpte 5 spel den här månaden vad jag kan se. Jag skulle chansa på ca 5 spel i månaden. Men jag hinner aldrig spela klart alla så jag har säkert en otroligt stor backlog. Och jag får endå hoppa över 10 spel jag verkligen vill spela varje år. Och jag spelar på Playstation 80%/Nintendo 20% bara.

Medlem

För ofta. Backloggen växer istället för att krympa :/

Medlem
Skrivet av brewitz:

Aldrig fattat varför det skulle vara en fattig månad? Lånar folk pengar för att köpa julklappar för att sen svälta i januari/februari? Låter ogenomtänkt?

Nåt spel eller två per månad blir det nog om nåt ballt dyker upp. Just nu Jagged Alliance 3.

Det kallas den fattiga månaden för konsumtionen av nöje, kläder och mycket annat nästan helt dör under Januari. Och därför är det handlarnas "fattigaste månad", poppis månad för konkursrisk för nyuppstartade företag som missar detta. Dom flesta som handlar mycket julklappar gör ju det med pengar som annars skulle gå till detta, och sen lever Januari utan för mycket sånt för att komma tillbaka till en ekonomi där du har dom extra pengarna igen. Inte så dom lever på bröd och vatten.

Skribent

Kollar bakåt i historiken.. Går i princip aldrig en månad utan att jag köper åtminstone ett spel. Vanligtvis verkar det bli mellan 1-5 spel i månaden, så cirka 40-50 spel om året.

signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Intrigbagarn:

Det kallas den fattiga månaden för konsumtionen av nöje, kläder och mycket annat nästan helt dör under Januari. Och därför är det handlarnas "fattigaste månad", poppis månad för konkursrisk för nyuppstartade företag som missar detta. Dom flesta som handlar mycket julklappar gör ju det med pengar som annars skulle gå till detta, och sen lever Januari utan för mycket sånt för att komma tillbaka till en ekonomi där du har dom extra pengarna igen. Inte så dom lever på bröd och vatten.

Kanske därför vi äter semlor strax efter jul. För att trösta oss att det är så fattigt i januari.

Medlem

De senaste 5 åren har nog resulterat i ungefär 1-2 spel om året.

signatur

Submission is for the weak

Medlem

Skulle tro att det landar på runt 10k/år

signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

1-2 spel per månad skulle jag tro.

Medlem

"Hur ofta köper du spel?"
Ja

signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00 | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Medlem

Jag spelar och köper spel när jag får tid över kan man säga. Har även lite andra hobbies som tar massa tid emellanåt (spelar musik i band, osv) och då blir det periodvis mindre tid för spel. I snitt blir det väl ett spel varannan månad ungefär.

Medlem

Det blir nog inte mer än 1-2 per år, numera. Beror på en kombination av tidsbrist och brist på bra* spel. I fjol tror jag inte att jag köpte något. I år ser det ut att bli betydligt fler.

*Subjektivt, förstås.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skulle tippa på 30+ spel per år. Allt som oftast på rea eller begagnat, köper väldigt få spel till fullpris.

signatur

00:00:02:42

1-3 spel i månaden, så i snitt 2. Denna månad köpte jag Hell Let Loose och Warhammer:Darktide. Blev så jävla förbannad på HLL, så installerade BF2042. Blev ännu mera förbannad och i all hetsig vrånghet förbeställde jag KC:D2, trots att jag nästan aldrig förbokar spel.

Har en oändlig backlog kan tilläggas.

signatur

Fifteen minutes, or it’s free!
PSN: Aktiv_Slaktkniv

123
Skriv svar