Tema tangentbord

Externt ljudkort till datorn

Fragtjuv
Externt ljudkort till datorn

Jag har under snart tio år spelat in podden "Fyrkantiga ögon", japp smygreklam, och har under den tiden använt en USB-mikrofon! Nu börjar den att ge sig och det är dags för något nytt. Jag har sneglat på att skaffa mig ett externt ljudkort och köra en mikrofon genom det istället för lite bättre kvalité. Däremot så är det en djungel för mig och jag vet inte var jag ska börja! Är det någon som har koll på ett bra ljudkort som inte sticker iväg allt för mycket i pris där jag kan ansluta en mikrofon!

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

Jag är långt ifrån någon expert då jag aldrig haft något behov av att gräva i ämnet. Men min uppfattning är att Focusrites Scarlett-serie (ex. 2i2), beroende på dina behov, anses ge mycket bang for the bang och vara ett go-to-budgetalternativ som många är väldigt nöjda med.

Brukar finnas i studio-paket också, med hörlurar och XLR-mick.

Medlem

Jag har ett Komplete Audio 1, som är ett av dom billigare externa ljudkorten, men det har tjänat mig väl och har inga klagomål.

Medlem

Go XLR mini:
https://www.amazon.se/dp/B07XH41DLN

Yamaha ZG01
https://www.amazon.se/dp/B09WQN5QP2

Personligen skulle jag nog valt GO xlr mini, speciellt med detta priset (~1600kr). Älskar faktumet att man kan plocka in en extra optisk signal, samt att man kan ha flera olika "virtuella ljudkort" som har egen volym. Men om man inte behöver optisk, eller vill ha ljudkontroll för olika källor kan man kanske gå på någon billigare variant.

Kör idag med Yamaha ZG01, men har inte använt den tillräckligt länge för att ge ett djupt betyg. Den är stabil, har aldrig krånglat, samt att yamaha är pålitliga när det kommer till ljud. Den har hursomhelst en del funktioner jag ser som väldiga special-fall. 2 HDMI ingångar med passtrough till exempel.

Komplett Audio 1 som länkades ovan är basic och enkelt som förmodligen räcker för ditt endamål. Ville bara ge några extra alternativ som jag personligen gillar.

Fragtjuv

Tackar!

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

Kör själv med Scarlett 2i2 vilket minskar latensen när jag skall spela med midiklaviatur.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Focusrite Scarlett-serien är ju poppis! Själv så använder jag Audient iD24, men finns billigare och mindre Audient-ljudkort att välja mellan

signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Jag jobbar som ljudtekniker på heltid, bpde live och i studio.

Jag håller med övriga om att köpa typ ett Focusrite Scarlett är enklast väg att gå. Värsta värstinggrejerna kan en alltid spara tills det finns tydlig anledning att uppgradera.

Du kan ju skaffa vilken mic som helst till ljudkortet sen.
Shure SM7B är en klassisk radiomick om du skulle ha stålarna eller hitta bra pris begagnat. (Gearloop.se är en fin annonssida för musik- och studioprylar)

Tips på saker som jag ofta stör mig på i poddar är när de inte använder någon form av kompressor för att tämja starka och svaga volymskillnader.

Är rummet obehandlat så kan det ofta hjälpas av en EQ som tar bort lite runt 400Hz så du får mindre rumsklang.
Skära bort allt under 80-100Hz kan hjälpa till att städa upp också. Inte mycket av röst därnere.
(Ta inte exempel här som lag, utan lyssna alltid, öronen berättar vad som är bra).

Fragtjuv
Skrivet av pillveke:

Jag jobbar som ljudtekniker på heltid, bpde live och i studio.

Jag håller med övriga om att köpa typ ett Focusrite Scarlett är enklast väg att gå. Värsta värstinggrejerna kan en alltid spara tills det finns tydlig anledning att uppgradera.

Du kan ju skaffa vilken mic som helst till ljudkortet sen.
Shure SM7B är en klassisk radiomick om du skulle ha stålarna eller hitta bra pris begagnat. (Gearloop.se är en fin annonssida för musik- och studioprylar)

Tips på saker som jag ofta stör mig på i poddar är när de inte använder någon form av kompressor för att tämja starka och svaga volymskillnader.

Är rummet obehandlat så kan det ofta hjälpas av en EQ som tar bort lite runt 400Hz så du får mindre rumsklang.
Skära bort allt under 80-100Hz kan hjälpa till att städa upp också. Inte mycket av röst därnere.
(Ta inte exempel här som lag, utan lyssna alltid, öronen berättar vad som är bra).

Tack för tipsen! Min polare som är med i podden är grym på ljud då han spelar i metal-bandet Lancer så han brukar klippa och redigera podden riktigt bra.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
Samsung Odyssey Smart G6

1
Skriv svar