Doom: The Dark Ages släpps i maj, hävdar läcka
Xbox-show i morgon – kanske vet vi om ryktet stämmer efter den.
#developer-direct, #doom, #doom-the-dark-ages, #id-software, #microsoft, #nyhetstips
Jag är imponerad att de lyckades blåsa nytt liv i den här serien då det inte är många First person shooters som överlevt från 90-talet. Personligen tycker jag Doom-rebooten 2016 var aptråkig. Att menlöst meja monster i arenor under några timmar ger mig ingenting numera, särskilt när det finns djupa spännande RPG:s, onlinekrigsspel, strategispel och så vidare.
Men hur som helst, jag måste kommentera det grafiska också. Det är ju enormt snyggt. Använder Id software fortfarande sin egna spelmotor i sina spel?
Memento Mori
Jag är imponerad att de lyckades blåsa nytt liv i den här serien då det inte är många First person shooters som överlevt från 90-talet. Personligen tycker jag Doom-rebooten 2016 var aptråkig. Att menlöst meja monster i arenor under några timmar ger mig ingenting numera, särskilt när det finns djupa spännande RPG:s, onlinekrigsspel, strategispel och så vidare.
Men hur som helst, jag måste kommentera det grafiska också. Det är ju enormt snyggt. Använder Id software fortfarande sin egna spelmotor i sina spel?
Jag tror lite det blev grejen. Det du finner tråkigt, dvs meningslöst mejande av monster. Helt plötsligt kändes det rätt fräscht igen efter all FPS med djupare mekaniker och open world-tänk. Doom var rätta spelserien att återuppliva detta igen. Sen är det ju uppenbart inte för alla.
Jag tror de kör med sin egen Id tech engine forfarande om jag inte har missförstått.
"Writer and Fighter"
Det gör de! Uppe i idTech 8 nu för DOOM: The Dark Ages vad det verkar.
Jump in.
Du sa det själv, det ger inte dig något men vi tycker alla olika och suget varierar. Något som sällan ger mig något är artificiellt "långa" spel pga. fetch quests, långa transportsträckor och grind bara för att nå en viss level eller styrka för att sedan kunna ta en boss under rimliga förhållanden.
Fanns det ens ngra fps som var något att hänga i julgran under 90 talet?
Quake, Star Wars: Dark Forces och Jedi Knight, Heretic, Hexen, Medal of Honor och Half-life var fina grejer tyckte jag.
På den tiden saknade jag tålamod att sätta mig in i strategispel och RPG:s. Idag är det tvärtom. Är ett spel kortare än 50 timmar är det No buy.
Memento Mori
Quake, Star Wars: Dark Forces och Jedi Knight, Heretic, Hexen, Medal of Honor och Half-life var fina grejer tyckte jag.
På den tiden saknade jag tålamod att sätta mig in i strategispel och RPG:s. Idag är det tvärtom. Är ett spel kortare än 50 timmar är det No buy.
🕹️ För att inte tala om Wolfenstein 3D - föregångaren till just DooM.
Sedan kom DooM 2, därefter Quake.
Quake - FPS:ernas livmoder ❤️❤️❤️
Minns inte när Battlefield och Medal of Honor och Call of Duty kom, men det var jäkligt kul ex. med Desert Combat modden.
Runt DooMtiden kom även ett fantastiskt spel (askul i LAN) som hette Duke Nukem 3D.
"Kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of bubblegum"
På min Amiga 1200 försökte de i många år göra en Doomkopia, och det närmaste bra (IMO) hette Alien Breed 3D - funkade fett kul över seriekopplade "nollmodem" (så vi kunde vara 4), för nätverkskorten hade inte gjort sitt intåg än (året var typ 1992/1993 eller nåt).
+
Rainbow Six
Starsiege Tribes
Delta force
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Klassiker som Wolfenstein, Doom, Quake, Unreal, Half-Life, System Shock, Star Wars Dark Forces är alla från 90-talet. Mer eller mindre spel som satte standarden för fps och lever vidare än idag.
Finns många många fler bra.
Önskar någon skulle plocka upp Heretic och Hexen igen. Hexen blev ju mer åt RPG-hållet så det skulle gå och göra något väldigt intressant av igen. Det har ju en rätt gedigen värld också.
"Writer and Fighter"
Önskar någon skulle plocka upp Heretic och Hexen igen. Hexen blev ju mer åt RPG-hållet så det skulle gå och göra något väldigt intressant av igen. Det har ju en rätt gedigen värld också.
Starkt medhåll. Sådana typ av fps tycker jag kittlar.
En Bamseponny av folket
Förvånad över att ingen gjort något av de spelen i modern tid. Galet mycket potential där!
Förvånad över att ingen gjort något av de spelen i modern tid. Galet mycket potential där!
Nu antar jag du menar att någon modern utvecklare tagit sig an spelen. Inte typ ett Heretic i modern tid va? För då är det väl i princip Doom?
"Writer and Fighter"
Har hört att Amid Evil påminner om de spelen.
Tyvärr inte spelat de men gillade just AE skarpt.
In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.
Nu antar jag du menar att någon modern utvecklare tagit sig an spelen. Inte typ ett Heretic i modern tid va? För då är det väl i princip Doom?
Haha, ja jag menade en modern utvecklare! Var jag som var lite luddig där. Heretic i modern tid låter hemskt (vet inte varför men min första tanke jag fick upp av ett nutida Heretic skulle vara att det utspelar sig i en storstad med smartphones istället för magi och svärd) :'D
Ja, just att det kom en mix av FPS och RPG så pass tidigt i spelhistorien borde gjort att det vidareutvecklades och blev nåt ganska stort. Det finns väl ett par Hexen- eller Heretic-kopior som jag inte ens minns namnen på ("Witch" nånting kanske) gjorda i modern tid men inte mer än så.
Men Lorentzon, hur känner du ens till Heretic? Det var inget jättepopulärt spel och kom ut för 30 år sedan, då du inte lär ha varit mer en än bäbis på sin höjd.
Memento Mori
Ja, just att det kom en mix av FPS och RPG så pass tidigt i spelhistorien borde gjort att det vidareutvecklades och blev nåt ganska stort. Det finns väl ett par Hexen- eller Heretic-kopior som jag inte ens minns namnen på ("Witch" nånting kanske) gjorda i modern tid men inte mer än så.
Men Lorentzon, hur känner du ens till Heretic? Det var inget jättepopulärt spel och kom ut för 30 år sedan, då du inte lär ha varit mer en än bäbis på sin höjd.
Tror du tänker på Witchhaven? De spelen var ingen höjdare, men rätt snygga för sin tid.
Hörru! Jag är född 1980 och var 14 år när Heretic kom ut.
"Writer and Fighter"
Tror du tänker på Witchhaven? De spelen var ingen höjdare, men rätt snygga för sin tid.
Hörru! Jag är född 1980 och var 14 år när Heretic kom ut.
Oj då, så pass. Då är det ju naturligt att du kan så mycket om gamla spel. Grymt.
Memento Mori
Oj då, så pass. Då är det ju naturligt att du kan så mycket om gamla spel. Grymt.
De flesta tror jag är yngre än vad jag är. Så det är inte första gången.
"Writer and Fighter"