Istället för ytterligare en j*vla recension: en icke-recension, spelet jag nästan fick men som hade högre potential!
"Det börjar bra, nästan intressant..."
Jag stoppar in min skiva av Forspoken i min PS5:a och vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Speciellt inte spelets inledning i alla fall. Jag befinner mig i en något sunkig lägenhet och livet verkar inte på topp för den tjej, eller snarare unga kvinna, jag spelar som. Speciellt inte som det börjar knacka på dörren och några otäcka personer tycks vara på jakt efter mig. En ruta krossas och brand startas för att röka ut mig. Eftersom jag har vettiga prioriteringar letar jag efter min katt innan jag flyr ut genom fönstret och blir hemlös. Jag känner ingen i staden som jag kan krascha hos tills jag kan bygga upp mitt liv igen. Eller vad som borde kunna vara ett. Ut i den kalla snön, hopplösheten, och återigen de som jagar mig. Genom bakgator undviker jag dem, temporärt i alla fall. Men för hur länge? Uppe på ett tak som jag lyckats undfly mina predatorer efter att de lyckats infånga mig tycks svaret inte riktigt skrivet i stjärnorna. Men så händer någonting oväntat och jag slungas in i en helt annan värld.
Tyvärr.
Jag hamnar i någon slags urvattnad fantasy-värld där mitt handsmycke pratar med mig genom telepati och jag kan "swoosha" fram genom världen. Och slåss mot drakar. Vilket känns roligt i ungefär sådär fem minuter innan jag börjar vrida på mig och undra om det inte är mer till detta än denna stora något tomma värld med lite innehåll och ännu mindre meningsfullt spelmoment? Jag tänker på Spider-Man som jag nyligen hade spelat och som jag trodde hade ett par-tre timmars speltid i en kväll, men klockan var fem på morgonen och jag började runt 20 kvällen innan. Så roligt och inlevelsefullt var det. Detta tröttnade jag på efter kanske en halvtimme, och kände inte var speciellt meningsfullt att fortsätta med efter mindre än en timme efter det. Så jag stängde av, för att aldrig återvända. För hur bra det än må se ut, och fungera tekniskt, är det så ihåligt och meningslöst att swooshandet inte riktigt räcker för att hålla mig kvar.
Så när jag stängde av och tänkte på spelet var det inledningen som stannade kvar inom mig. Fick mig att tänka. "Hur najs hade det inte varit om det hade fortsatt på det spåret, som en hemlös tjej som faktiskt måste överleva i en kall och hård värld (både fysiskt sett men också metaforiskt)?" och jag önskar att det hade vågat stanna kvar i verklighetens New York (eller vilken stad det nu vara) och skildrat hennes kamp för att återvända till ett mer värdigt liv. Så mycket potential och möjlighet till social kommentar(er) och diskussionsunderlag och faktiskt vara någonting av värde - för att bara kasta bort det och fylla ut med några timmar av tomt swooshande och letande efter meningslösa skatter.
Så kommer jag att tänka på ett gammalt Arcade-spel från Xbox 360-eran (det släpptes uppenbarligen till fler format men det var där jag spelade det) som hade en massa hype och hyllades för sin socialrealistiska premiss - vilket var vad som lockade in mig också. Potentialen att vara någonting mer än ett "roligt spel" utan faktiskt prata om någonting viktigt. Som pappor som slår och begår övergrepp på sina barn. Men även om det finns där som tema i bakgrunden, gömdes det ändå under mestadels plattformsmoment och andra klassiska speldesigner och påtvingade pussel - som i sig inte var dåliga på något sätt, men som ändå satt som en imma över fönstret och gjorde det svårt att se vad spelet faktiskt handlade om - pappans våld. Metaforer i all härlighet, men måste de gömmas under lager av klassiska spelmoment så att allt som finns kvar är en tunn slöja och förminskas ned till en headline och knappt faktiskt handla om det de påstår sig vilja prata om? Måste allt vara "kul" hela tiden?
Ett annat spel jag spelade way back på Xbox 360 (en riktigt fin konsol förövrigt) var Alice: Madness Returns - som visserligen tog en inspirerande och spännande spinn på det här med Alice-konceptet och gav oss en version där det pratades, eller i alla fall hintades om, psykisk ohälsa men så hamnade det i samma problematiska lucka som Papo: det försvinner ganska mycket i den traditionella plattformshoppandets och fiende-dödande speldesignen som vi inte tycks komma runt eller undfly. För hur mycket jag än älskar olika Super Mario-spel, och andra plattformstitlar såklart, så undrar jag om det verkligen är bästa sättet att förmedla dessa spel på? Om det är det enda ett spel kan vara, och berätta genom? Jag känner nej, det är det nog inte. Det kan det inte vara. Det kan inte vara peak spelberättande. Det måste finnas andra vägar att vandra för spel för att berätta om viktiga mänskliga erfarenheter som annars lätt går oss förlorade.
Nu är inte något av dessa spel dåliga på något sätt, de är båda väldigt intressanta i vad som sägs mellan allt dödande och hoppande, men det känns som ytliga pålägg och inte vad spelets kärna bär på. Och därför tänker jag på dem nu, när jag tänker på Forspoken och spelet jag nästan fick men snuvades på för visserligen grafiskt snygga miljöer men inte mycket mer än så. Att det hoppade från något riktigt intressant och potentiellt brinnande, för att hamna i något meningslöst och tomt. Så jag fortsätter drömma om spel som vågar förmedla vad de vill prata om, och inte gömma det bakom traditionell och beprövad speldesign för att vägra våga utforska andra marker och möjligheter. Som vägrar vara trygg istället för spännande och utmanande. På riktigt. Inte bara genom "svåra fiender och bossar". Kanske är det bara spel som Detroit: Become Human och Quantic Dream som varit riktigt nära att faktiskts närma sig sådant alternativ, som jag riktigt älskat och uppskattat. Kanske borde fler försöka tänja på gränserna så. Och berätta om annat än genom hoppande i all oändlighet.
Det räckte att testa 5 minuter för att se att dom hade lagt 3 gram kärlek på det här spelet. Tråkigt för alla inblandade och slöseri med pengar och resurser.
Det räckte att testa 5 minuter för att se att dom hade lagt 3 gram kärlek på det här spelet. Tråkigt för alla inblandade och slöseri med pengar och resurser.
Haha ja! Jag försökte verkligen pressa mig att spela längre och ge det en chans, "det kanske blir bättre snart", men gick aldrig över från sjöllöst och tomt ekande skal tyvärr.
Jag tillhör gruppen som gillade forspoken.
Körde det innan Hogwarts Legacy kom ut och jag kunde inte släppa hur mkt bättre stridssystemet var i Forspoken över Hogwarts Legacy.
De spelen var som varandras motpoler.
Hogwarts legacy hade en intressantare värld att utforska men rätt tamt och trist stridssystem.
Forspoken hade en livlös, rätt tråkig värld att utforska men genuint häftigt stridssystem haha
Jag skulle ge Forspoken typ 7 av 10 faktiskt.
Jag hade kul nästan hela resan igenom.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Körde det innan Hogwarts Legacy kom ut och jag kunde inte släppa hur mkt bättre stridssystemet var i Forspoken över Hogwarts Legacy.
Hogwarts legacy hade en intressantare värld att utforska men rätt tamt och trist stridssystem.
Forspoken hade en livlös, rätt tråkig värld att utforska men genuint häftigt stridssystem haha
Intressant! Inte vanligt att höra någon som gillade spelet!
Har inte kört Hogwarts själv men tror jag skulle gilla det mer. Stridssystemet i Forspoken kändes väldigt simpelt och snabbt uttråkande. Tror jag skulle gilla det mer. Väntar med att spela det tills jag kan spela det på PS5 Pro dock, ray-tracingen där såg enormt häftig ut!
Intressant! Inte vanligt att höra någon som gillade spelet!
Har inte kört Hogwarts själv men tror jag skulle gilla det mer. Stridssystemet i Forspoken kändes väldigt simpelt och snabbt uttråkande. Tror jag skulle gilla det mer. Väntar med att spela det tills jag kan spela det på PS5 Pro dock, ray-tracingen där såg enormt häftig ut!
hehe vi finns allt där ute
Forspoken kom med en plot twist också som jag definitivt inte såg komma haha
det får jag ge spelet.
Jag har själv inte fått tummen ur, mitt exemplar är nog fortfarande inplastat efter alla år. Men jag har en vän som också tyckte om det, det ska ta sig en bit in, enligt honom, och DLC:t ska tydligen vara bra och ge spelet ett stort lyft (https://www.metacritic.com/game/forspoken-in-tanta-we-trust/). Så du är inte ensam. Jag får ge det en chans så småningom.
Jag har själv inte fått tummen ur, mitt exemplar är nog fortfarande inplastat efter alla år. Men jag har en vän som också tyckte om det, det ska ta sig en bit in, enligt honom, och DLC:t ska tydligen vara bra och ge spelet ett stort lyft (https://www.metacritic.com/game/forspoken-in-tanta-we-trust/). Så du är inte ensam. Jag får ge det en chans så småningom.
Ja expansionen... den har jag inte kört.
Fasen man kanske skulle skaffa det nu när spelet finns till ps plus tjänsten för jag har inte spelet kvar.
Sålde det direkt efter jag tog platinum.
Och ja man måste iaf förbi första riktiga story bossen så man låser upp så en kan få till mer magier o börja blanda hej vilt. Finns en jäkla massa olika att samla på sig i det spelet och levla upp osv.
När man väl börjar få till parkouren med så kan man ta sig fram väldigt snabbt i världen och till och med utforskandet blir lite kul.. utmana sig själv om man kan ta sig upp för den där klippväggen eller måste man verkligen gå hela vägen runt? osv haha
mitt exemplar är nog fortfarande inplastat efter alla år.
Spelet är inte ens 2 år gammalt, så "efter alla år" är lite väl dramatiskt.
Drama är det vi gillar här på FZ! Oscarsgalan nivå ska det vara!
Detta är kanske inte bästa annonsen för det, men har mitt ex ute för försäljning om någon är intresserad!
Du har rätt, jag var osäker på när det släpptes och var för lat för att kolla upp det. Jag trodde det var tre år sedan. 😊
Som ursäkt har jag ändå lite att jag blev far under den tiden, så för mig har det varit två väääääldigt långa småbarnsår nu.😅
Men speciell grej ändå att ändå störa sig på och vilja anmärka på, kan jag tycka haha. Men vi har väl alla olika hobbyer.
Ja expansionen... den har jag inte kört.
Fasen man kanske skulle skaffa det nu när spelet finns till ps plus tjänsten för jag har inte spelet kvar.
Sålde det direkt efter jag tog platinum.
Och ja man måste iaf förbi första riktiga story bossen så man låser upp så en kan få till mer magier o börja blanda hej vilt. Finns en jäkla massa olika att samla på sig i det spelet och levla upp osv.
När man väl börjar få till parkouren med så kan man ta sig fram väldigt snabbt i världen och till och med utforskandet blir lite kul.. utmana sig själv om man kan ta sig upp för den där klippväggen eller måste man verkligen gå hela vägen runt? osv haha
Aha, synd! Sett många mena att det är bättre än grundspelet.
Okej, låter ändå kul med magi och parkour. Jag kanske får testa det rätt snart då, efter alla två år. ☺️
Aha, synd! Sett många mena att det är bättre än grundspelet.
Okej, låter ändå kul med magi och parkour. Jag kanske får testa det rätt snart då, efter alla två år. ☺️
Jag köpte DLCt innan.. kostade ju bara 41 kr haha.
Så har kört några timmar nu. Riktigt kul och jag hade glömt bort hur extremt bra dualsense stöd Forspoken har.
Underbart!
Forspoken var en 6-7/10 för mig Riktigt skönt flow i hur man tar sig fram i spelvärlden, och jag gillade till slut huvudpersonen (men till en början var hon jobbig)
Det som drog ner det hela för mig var prestandan på bas-ps5 (har inte testat på min pro än) och att storyn och världen var lite... meh. Men över lag ett helt okej spel.
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2.
VR: Meta Quest Pro
"Sällan har någon skrivit så mycket, efter att ha spelat så lite" - Känt Djungelordspråk.
Forspoken var inte den hit man önskade att det skulle ha varit och det var inte min kopp te då det är lite väl mycket action. Men jag spelade igenom det och i slutändan är det ett 6/10 spel för mig. Klart godkänt.
Spelade igenom det och slutändan vandrade mellan 6-7 av 10. I början bar det bedrövligt men jag gillade det efter typ 4 timma rin i spelet. Så ibland behöver man genomlida början för se potentialen. Men fattar spelsde man dom första 4 timmarna skulle jag också gett det 2 av 10
Aldrig spelat det. Såg Mortisimal Gamings recension, och han påpekade en intressant sak. Det är tydligen väldigt realistiskt i hur det är att vara hemlös. Men det är ju bara en liten del av spelet.
Precis min poäng, att de borde utforskat den biten mer istället!
Forspoken var en 6-7/10 för mig Riktigt skönt flow i hur man tar sig fram i spelvärlden, och jag gillade till slut huvudpersonen (men till en början var hon jobbig)
Det som drog ner det hela för mig var prestandan på bas-ps5 (har inte testat på min pro än) och att storyn och världen var lite... meh. Men över lag ett helt okej spel.
Jag köpte DLCt o körde i helgen och har inte spelat spelet sen det kom ut typ.. jisses vad mkt bättre det flyter på nu.
De har äntligen lagt in 120hz läge för oss som kan ha det aktiverat och det gjorde susen för prestandan i alla grafiklägena.