Bethesda-veteran: "Folk är lite trötta på gigantiska spel"
Witcher 3 och Cyberpunk är långa spel, är dom dåliga?
Ta din gamla cigarett och cykla till Bahamas.
Cyberpunk är ett av de få låånga spel spel jag önskade aldrig tog slut.
Att prata om hur långt ett spel ska bara blir lite som att prata om hur långt ett rep ska vara. Det beror ju helt och hållet på spelet ifråga. Allt mellan två till tvåhundra timmar timmar är mer än rimligt beroende på titeln. När folk klagar på att ett spel är för långt handlar det ju i regel om att utvecklaren har lagt in diverse busywork och andra föga engagerande, ofta repetitiva mekaniker just för att förlänga speltiden och sedan använda det som ett försäljningsargument för "kolla vad stort vårt spel är, det tar X tid att klara!".
För mig personligen beror det inte bara på hur lång tid det i effektiva timmar utan även i kalendertid. Hade jag haft möjligheten och prioriterat att lägga ner säg en 20 timmar på spelande per vecka, ja då hade ett rollspel på 80 timmar inte känts lika långt och övermäktigt eftersom det då "bara" handlar om en månads spelande. Hade jag istället haft kanske 4-5 timmar i veckan och då kanske inte i heller en sittning utan en trekvart här och en timme där, ja då kan jag lätt se mig tröttna bara av tanken på att spela ett spel i flera månader även om spelet i sig är otroligt bra.
Än värre är om spelandet går i perioder, att man spelar mycket under en vecka och sen har man kanske inte möjlighet eller ork att spela på tre veckor. Ja då vill man kanske inte sitta där med ett "evighetsspel" även om det i sig är jättebra.
Långa eller korta. Jag tror att folk är trötta på dåliga och oinspirerande spel.
Måste vara svårare att göra ett stor och långt spel som känns intressant hela vägen?
Måste vara svårare att göra ett stor och långt spel som känns intressant hela vägen?
Visst måste det krävas mer från utvecklarna för att långa spel ska vara intressanta hela vägen.
*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!