Första infon om Indiana Jones-DLC:t The Order of Giants

Robot
Första infon om Indiana Jones-DLC:t The Order of Giants
Releasehästryttare

Undrar varför de försenade ps versionen.

Medlem

Haha, DLC redan, utan att veta om det totalfloppar. Har dom Netflixdeal precis som Concord också?

Min gissning, kvinnan man fått sett har en mycket större roll i spelet än vad man visat. Inga recensioner förrän 5:e, har väl inget att göra med möjlig negativ backlash innan release??

Tror på flopp. Jag blir jätteglad om jag har fel, älskar Indiana Jones.. tyvärr bara det, när jag ser regnbågskrigare i dev teamet som pratar om spel för den "moderna publiken" så sjunker förväntningarna ganska rejält (och ja, man får självklart tycka vad man vill politiskt osv, mina förväntningar hade likvärdigt sjunkit om det istället varit en nisse i MAGA-hatt som förklarar vem spelet är för).

Releasehästryttare
Skrivet av Mannagryn:

Haha, DLC redan, utan att veta om det totalfloppar. Har dom Netflixdeal precis som Concord också?

Min gissning, kvinnan man fått sett har en mycket större roll i spelet än vad man visat. Inga recensioner förrän 5:e, har väl inget att göra med möjlig negativ backlash innan release??

Tror på flopp. Jag blir jätteglad om jag har fel, älskar Indiana Jones.. tyvärr bara det, när jag ser regnbågskrigare i dev teamet som pratar om spel för den "moderna publiken" så sjunker förväntningarna ganska rejält (och ja, man får självklart tycka vad man vill politiskt osv, mina förväntningar hade likvärdigt sjunkit om det istället varit en nisse i MAGA-hatt som förklarar vem spelet är för).

Det är ju det bästa med de som har extra tjock plånbok, de kör spelet några dagar innan de släpper in plebsen och kan berätta vad de tycker om spelet, är det jättebra så ökar det försäljningen sedan medans om det är dåligt så kan ju folk välja att inte köpa det.

Det med att betala extra för att spela några dagar tidigare kommer skjuta spelskapare i foten förr eller senare.

Medlem
Skrivet av Devan:

Beror väl på att Microsoft vill ha fler personer som använder sig av Gamepass, Xbox eller PC som ska "köpa" det först. En tidsbegränsad exklusivitet helt enkelt.

Testpilot

Oj. Börja prata om DLC innan spelet är släppt.

Blev först lite förvånad och sedan tänkte jag att det här har fan blivit det normala nuförtiden. Hur sjukt det än låter. Roadmaps och seasonpass för spel innan de är släppta o.s.v.

Fokusera på att göra ett bra fullvärdigt spel och ta beslut om DLC beroende på framgång/efterfrågan. Just nu känns det bara som det ska mjölkas så fort som möjligt, innan nästa produkt kommer och ska ha konsumentens pengar.

Medlem

Jag ser det som självklart att man har en plan för sin produkt efter release och självklart tror de att det blir en hit. Det låter ju dessutom väldigt mkt bättre att använda dig av sina anställa utvecklare och fortsätta utveckla innehåll istället för att ge de flesta sparken pga arbetsbrist och sen anställa nya efter några veckor om spelet går bra och man bestämmer sig för en dlc. Förstår inte hur övriga i tråden kan se det som något negativt att de planerar framåt. Om spelet blir en hit kommer vi vara väldigt glada att dlct kommer tidigare och om inte så spelar det ju ingen roll.

Recensionerna släpps på torsdag, så innan early access. Om det verkar så bra som jag hoppas kanske jag hoppar på, förutsatt att premium-priset motsvarar dlc-priset liknande starfield. Då kan jag dessutom spela i helgen som bonus vilket passar mig då jag är bortrest nästa vecka.

Medlem

Det är helt normalt att de redan börjat jobba med DLCt om spelet är klart OCH inte alls konstigt idag att de redan pratar om det.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Mannagryn:

Nu tycker jag foliehatten sitter lite väl hårt. Indy har ju nästan alltid haft kvinnliga sidekicks i någon form? Marion, Willie, Elsa. Recensioner dagen innan (early access)release är också en vanlig grej. Vi recenserar det i detta nu, och fick koden i kod tid. Mer oroväckande är det om kod inte kommer förrän på release. Man kan tolka "new Indiana Jones story for a modern gaming audience" på många olika vis. Man kan fultolka. Det låter dock väldigt trist. Jag ser framför allt ett spel som blickar mot klassiska Indy-filmer anno 1930-talet, och det jag spelat av det (när jag förhandskollade på det) talar för det.

Men för att återgå till ämnet: hade ingen aning om att dlc skulle komma. Vet inte hur jag ska känna kring det, då jag hellre ser ett färdigt Indy-paket. Men vem vet – kanske blir det en trevlig dessert?

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Kul att folk verkar upprörda över att dom pratar DLC, det är väl verkligen ingen ovanligt att all DLC är utannonserad och inplanerad LÅNGT innan släpp i form av roadmaps osv. Vissa spel skeppas ju till och med redan med all DLC som sedan låses upp mot dina pengar

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Ser fram emot ett äventyrsspel i single player. Kommer skaffa via Game Pass.
Tycker de videos jag sett av spelet ser positiva ut.

signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Kommer alltid att ogilla när man redan vet om DLC innan ett grundspel ens har släppts.

signatur
Redaktör
Ponny

Tog bort ett inlägg. Att peka ut en persons utseende, klädstil, etc. för att göra en poäng struntar vi i.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Shadee:

Oj. Börja prata om DLC innan spelet är släppt.

Blev först lite förvånad och sedan tänkte jag att det här har fan blivit det normala nuförtiden. Hur sjukt det än låter. Roadmaps och seasonpass för spel innan de är släppta o.s.v.

Fokusera på att göra ett bra fullvärdigt spel och ta beslut om DLC beroende på framgång/efterfrågan. Just nu känns det bara som det ska mjölkas så fort som möjligt, innan nästa produkt kommer och ska ha konsumentens pengar.

https://youtu.be/-JmVjdYE7qY?feature=shared

Fast det är väl sjävklart att ett företag måste ha en långsiktig plan? De kan inte vänta och rulla tummarna till release för att ta beslut om vad de ska utveckla efteråt.

Redaktör
Skrivet av robbis:

Kul att folk verkar upprörda över att dom pratar DLC, det är väl verkligen ingen ovanligt att all DLC är utannonserad och inplanerad LÅNGT innan släpp i form av roadmaps osv. Vissa spel skeppas ju till och med redan med all DLC som sedan låses upp mot dina pengar

Verkligen inget unikt. Det man kanske kan hänga upp sig på är dlc-snacket just nu vid premiären, kan ge en känsla av att de håller inne på material som kunde ha ingått för att tjäna mer pengar. Om de hade väntat med dlc-snack en tid hade det känts mindre så, även om summa och syfte förstås är exakt desamma. Så... spelar det egentligen någon roll när dlc presenteras?

Men som många påpekat: det är är är ju väldigt vanligt, så Ubisoft/Massive MS/Machinegames förtjänar nte mer kritik för det än någon annan.

signatur
Medlem

Det jag jag tycket är tråkigast med DLCs så här, som alla större företag gör, är att de måste gå ut och prata om det innan huvudspelet kommit ut, som att "nu skall ni få mera innehåll direkt när ni klarat huvudspelet så ni inte kommer känna er klara och därför gå och spela ett annat spel".
Man måste verkligen motivera den där AAA-prislappen med att se till att folk vet att: ni betalade så här mycket för ett spel, nu kan ni snart betala lite till och få mycket mera spel så gå inte vidare och var hypade på vad som kommer efteråt.

Jag förstår att man måste hitta jobb till folk, det är helt naturligt i ett företag att man inte vill att folk sitter och slöar och inte gör något, det kostar ju massa pengar. Ibland undrar jag om inte spelbranschen hade mått lite bättre av att funka som vissa andra branscher där man lånar ut anställda till varandra där det behövs, då kan man också tagga ner lite runt saker som dessa.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Skall man sälja en deluxe edition redan nu där det ingår kommande dlc är det väl rimligt att man går ut i förväg och berättar något om detta först? Jag tycker att man bör gå ut med mer info som längd, när det beräknas släppas och lite om vad det innefattar.

Testpilot
Skrivet av Thane:

Fast det är väl sjävklart att ett företag måste ha en långsiktig plan? De kan inte vänta och rulla tummarna till release för att ta beslut om vad de ska utveckla efteråt.

Klart det bör finnas en långsiktig plan för företaget, men här är single-player spel där DLC annonseras innan spelet är släppt. Känns inte det lite skevt? De kan väl planera internt för DLC, men nu låter det som de utvecklar DLC samtidigt som spelet - vilket inte är ovanligt nuförtiden och något jag tycker är fel. Fokusera på att leverera en komplett huvudprodukt först, och sedan utveckla vidare.

Ser man de senaste åren så finns det flera exempel på att de spelen som får bäst kritik och gillas bäst av spelarna är spelen som levererar en komplett spelupplevelse och inte fokuserar på eventuell framtida merförsäljning. För mig är det en stor varningsflagg om det pratas om DLC, roadmaps, seasonpass o.s.v. till single-player spel innan spelet är släppt

Medlem
Skrivet av Devan:

Det är nog för att amatör-versionen av PS5 är klenare än PS5 Pro, svårt att göra spel anpassade för två grafiklägen har jag hört.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Det är nog för att amatör-versionen av PS5 är klenare än PS5 Pro, svårt att göra spel anpassade för två grafiklägen har jag hört.

Asch, lyckas de få ut en version för den bra mycket klenare series s så är det ju inga konstigheter

signatur

Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2.
VR: Meta Quest Pro

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Verkligen inget unikt. Det man kanske kan hänga upp sig på är dlc-snacket just nu vid premiären, kan ge en känsla av att de håller inne på material som kunde ha ingått för att tjäna mer pengar. Om de hade väntat med dlc-snack en tid hade det känts mindre så, även om summa och syfte förstås är exakt desamma. Så... spelar det egentligen någon roll när dlc presenteras?

Men som många påpekat: det är är är ju väldigt vanligt, så Ubisoft/Massive förtjänar nte mer kritik för det än någon annan.

Nu är det ju dock MachineGames/Bethesda & Microsoft men jag fattar vad du menar

DLC utannonserades ju dessutom för länge sedan. Det var inte direkt idag dom annonserade ut DLC till Indy, hittade nyheter redan från i somras "DLC titled The Order of Giants is confirmed, adding more content post-launch."

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Shadee:

Klart det bör finnas en långsiktig plan för företaget, men här är single-player spel där DLC annonseras innan spelet är släppt. Känns inte det lite skevt? De kan väl planera internt för DLC, men nu låter det som de utvecklar DLC samtidigt som spelet - vilket inte är ovanligt nuförtiden och något jag tycker är fel. Fokusera på att leverera en komplett huvudprodukt först, och sedan utveckla vidare.

Ser man de senaste åren så finns det flera exempel på att de spelen som får bäst kritik och gillas bäst av spelarna är spelen som levererar en komplett spelupplevelse och inte fokuserar på eventuell framtida merförsäljning. För mig är det en stor varningsflagg om det pratas om DLC, roadmaps, seasonpass o.s.v. till single-player spel innan spelet är släppt

Det är inte alls ovanligt att man börjar utveckla DLC innan spelet är släppt, det är t.o.m. det vettigaste då man de sista månaderna har utvecklare som annars hade rullat tummarna.

Inget skevt alls och är väldigt sällan så att delar av spelet "tas bort" endast för att istället ingå i DLC. Däremot händer det ofta att saker klipps bort pga tidsbrist, ibland kan de läggas in i DLC men alltför ofta ser aldrig spelarna det.

Redaktör
Skrivet av robbis:

Nu är det ju dock MachineGames/Bethesda & Microsoft men jag fattar vad du menar

DLC utannonserades ju dessutom för länge sedan. Det var inte direkt idag dom annonserade ut DLC till Indy, hittade nyheter redan från i somras "DLC titled The Order of Giants is confirmed, adding more content post-launch."

Här sitter jag och skriver med huvudet fullt av Star Wars Outlaws! Tack.

signatur

5 dollar för att kunna bära fedora in-game!?

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Nu tycker jag foliehatten sitter lite väl hårt. Indy har ju nästan alltid haft kvinnliga sidekicks i någon form?

Ja, och de har gått från Side-Kicks till att slå Indy på Käften och själva ta på sig Indy-rollen

Nej, jag behöver ingen foliehatt, man behöver bara ha realistiska förväntningar så man slipper bli besviken och i bästa fall istället bli positivt överraskad.

Medlem
Skrivet av robbis:

DLC utannonserades ju dessutom för länge sedan.

Det gör det ännu mer verklighetsfrånvänt. Man gör väl sin produkt först, är det en hit så följer man upp med vad som kan tänkas kunna säljas till. Så har det alltid fungerat och det är så det måste fungera om man vill försäkra sig om att inte förlora en massa pengar / förtroende. Igen, se Concord, snacka om utskrattade, tro att de har nästa Star Wars på gång och gör comics, TV-serier osv och sen vill ingen ha det. lol.

Men jaja, det är inte mina pengar.

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Det gör det ännu mer verklighetsfrånvänt. Man gör väl sin produkt först, är det en hit så följer man upp med vad som kan tänkas kunna säljas till. Så har det alltid fungerat och det är så det måste fungera om man vill försäkra sig om att inte förlora en massa pengar / förtroende.

Var ganska länge sen det fungerade så. Om ens någonsin.

Medlem
Skrivet av Thane:

Var ganska länge sen det fungerade så. Om ens någonsin.

Trams. Det finns ett litet fåtal exempel på när det INTE fungerat så. Normen är som vanligt att man gör en produkt och väntar och ser hur den säljer. För spel är det säkert något vanligare att tro att man har Star Wars 2 på gång och gör massa förhastade saker, iaf nuförtiden då man kunnat se iaf några exempel på det.

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Trams. Det finns ett litet fåtal exempel på när det INTE fungerat så. Normen är som vanligt att man gör en produkt och väntar och ser hur den säljer. För spel är det säkert något vanligare att tro att man har Star Wars 2 på gång och gör massa förhastade saker, iaf nuförtiden då man kunnat se iaf några exempel på det.

Inget trams. De vill inte att utvecklare, författare, lvl designers m.m. som är färdiga med sin del ska rulla tummarna så de får börja utveckla potentiella DLC.

Ingen ny diskussion. Här är ett forum från 2010:

https://forums.digitalspy.com/discussion/1201272/announcing-d...

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Det gör det ännu mer verklighetsfrånvänt. Man gör väl sin produkt först, är det en hit så följer man upp med vad som kan tänkas kunna säljas till. Så har det alltid fungerat och det är så det måste fungera om man vill försäkra sig om att inte förlora en massa pengar / förtroende. Igen, se Concord, snacka om utskrattade, tro att de har nästa Star Wars på gång och gör comics, TV-serier osv och sen vill ingen ha det. lol.

Men jaja, det är inte mina pengar.

Jo men nu är det så spelmarknaden fungerar. Inte direkt jag som bestämt det. Det finns ju en oftast en lång plan med ett spel som kostar miljoners/miljarder att utveckla. Nästa Witcher/Cyberpunk/WoW2 alla kommer ha en utstakad plan för hur det skall generera pengar under en viss tid.

signatur

1# FZ Troll

12
Skriv svar